مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 12:102023-07-29سياسي

سرای روضه ها در حسینیه خراسان جنوبی/ شور عزاداری بشرویه


مراسمی که حاج علی اشرف در اواخر دوره صفوی - اوایل افشار در بشرویه پی ریزی کرد، بدون کوچکترین تغییری در طی این چند سده باقی مانده است.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: از مدارک مکتوب که در خصوص پایه ریزی اصولی مراسم محرم بشرویه موجود است نزدیک به سیصد و پنجاه سال می گذرد.

مراسمی که حاج علی اشرف در اواخر دوره صفوی - اوایل افشار در بشرویه پی ریزی کرد، بدون کوچک ترین تغییری در طی این چند سده باقی می ماند و در میان مردم بشرویه ای از جایگاه و قداست ویژه ای برخوردار است.

از این رو از بشرویه به عنوان حسینیه خراسان جنوبی یاد می شود و همه کوچه های شهر در محرم رنگ و بوی عزاداری و مرثیه و روضه خوانی می گیرد و همه در تکاپوی زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا هستند.

سیدامیر سلیمانی رباطی مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بشرویه در این زمینه گفت: علاقه به مکتب اهل بیت (ع) در بشرویه ای که به گفته تاریخ نویسان به شهر دارالعلم و الامان شهره بوده محرمش نیز شور و حال خاصی دارد.

قالب های مختلف عزاداری در بشرویه وی ادامه داد: به همین دلیل است که مراسم آیینی محرم بشرویه دایره وسیعی از مفاهیم واقعه عاشورا را در برمی گیرد و تصویرسازی و باز زنده سازی این واقعه در قالب رویدادهایی چون علم گردانی، نخل گردانی، عماری، تنور خولی، تعزیه زعفرجن، بنی ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سرای روضه ها در حسینیه خراسان جنوبی/ شور عزاداری بشرویه

سرای روضه ها در حسینیه خراسان جنوبی/ شور عزاداری بشرویه