مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 مرداد 1402 ساعت 08:552023-08-05دانش

فشار لایحه هفتم توسعه بر استاد و دانشجو برای مقاله نوشتن!


هدف گذاری موجود در لایحه هفتم توسعه، فشار مضاعفی بر اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای مقاله نوشتن وارد می کند؛ رویه ای که جامعه علمی را بیشتر منفعل خواهد کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، ایران در سال 2022 با انتشار 78184 مقاله رتبه 15 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده و همتراز با کشورهایی مانند هلند و سوییس و کره جنوبی قرار گرفته است.

این در حالی است که در شاخص نوآوری کشور رتبه 54 را دارد، در حالی که سوییس در رتبه 1 و هلند در رتبه 5 قرار گرفته است.

همچنین ایران در زیرشاخص ارتباط با صنعت در رتبه 121 است ولی کشور همترازش در تولید علم، کره جنوبی اولین کشور جهان در این شاخص و هلند ششمین کشور است.

این مقایسه نشان می دهد گرچه عملکرد ایران در تولید علم مایه افتخار ملی است؛ اما عملکرد ضعیف در نوآوری و ارتباط با صنعت، زیست بوم علم و فناوری کشور را به بدنی کاریکاتوری با یک بازوی بسیار بزرگ و بازوی دیگر بسیار کوچک تبدیل کرده است.

در چنین شرایطی لایحه هفتم توسعه، به جای تلاش برای اصلاح این ناترازی با هدف گذاری های نادرست به آن دامن زده و آن را تشدید می کند.

 از این منظر به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و فصل  ارتقاء نظام علمی، فناوری و پژوهش این سند که برای سالهای 1402 تا 1406 تدوین شده است و چهارمین برش از سند چشم ان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فشار لایحه هفتم توسعه بر استاد و دانشجو برای مقاله نوشتن!

فشار لایحه هفتم توسعه بر استاد و دانشجو برای مقاله نوشتن!