مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 11 مرداد 1402 ساعت 08:302023-08-02بين الملل

چرا «قطب شمال» عرصه جدید رویارویی غرب و شرق خواهد بود؟


وجود منابع غنی انرژی و شرایط مساعد اقیانوس منجمد شمالی برای ماهیگیری و گردشگری، قطب شمال را به محل کشمکش های سیاسی میان کشورهای حاشیه این قطب به خصوص روسیه و آمریکا، - تبدیل کرده است.

: شاید تا چند سال پیش منطقه قطب شمال تداعی کننده تصویر یخی و برفی همراه با حیوانات قطبی بود اما تنش های اخیر در این منطقه چنان فضا را سیاسی کرده است که دیگر شناخت قطب شمال بدون تحلیل رویکردهای ناتو، روسیه و کشورهای حاشیه این قطب امکان پذیر نیست.

از طرفی هر چند پیشتر به دلیل مسیرهای سخت و طاقت فرسا، وجود یخبندان در تمامی ماه های سال، رفتن به این مناطق غیر ممکن بود اما گرم تر شدن کره زمین و در نتیجه سرعت آب شدن بخچال ها نسبت به دیگر مناطق دنیا، دسترسی به قطب شمال را آسان تر کرده است.

کما اینکه بسیاری از دولت ها به خصوص روسیه با کشتی های یخ شکن شرایط حضور خود را در شمالگان تثبیت کرده اند، به همین دلیل اگر چه گرم شدن کره زمین موجب نگرانی آینده جهان محسوب می شود اما همین اتفاق نوید بخش فرصت های جدید برای کشورهای حاشیه این قطب شده است.

نروژ، روسیه، سوئد، فنلاند، ایسلند، ایالات متحده آمریکا، کانادا و دانمارک که گرینلند بخشی از آن است از جمله کشورهای حاشیه اقیانوس منجمد شمالی هستند که اهداف نظامی و اقتصادی را دنبال می کنند و حالا در تلاش هستند تا مرز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا «قطب شمال» عرصه جدید رویارویی غرب و شرق خواهد بود؟

چرا «قطب شمال» عرصه جدید رویارویی غرب و شرق خواهد بود؟