مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 تیر 1402 ساعت 06:452023-07-16پزشكي

نان حاوی آرد کامل چه مزایا و معایبی دارد


دکترای صنایع غذایی با اشاره به مزایای استفاده از آرد کامل در تهیه نان، گفت: آرد کامل به عنوان جایگزینی برای آرد سفید در تهیه نان می تواند به بهبود سلامت کمک کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، لیلا میرمقتدایی، دانه گندم را متشکل از سه بخش اصلی شامل جوانه، سبوس و اندوسپرم برشمرد و افزود: جوانه گندم حاوی چربی و اندکی پروتیین، سبوس حاوی فیبر و آندوسپرم حاوی نشاسته و مقادیری پروتیین است.

وی آرد کامل را آردی دانست که گندم آن توسط آسیاب سنگی به صورت کامل آسیاب شده است یا اینکه پس از فرآوری گندم، پوسته و لایه های خارجی دانه به آن اضافه شده است و شامل فیبر، مواد معدنی و ویتامین های گروه ب است.

دکترای تخصصی علوم و صنایع غذایی، حدود 20 درصد از وزن آرد کامل را متعلق به پوسته و لایه های خارجی دانه گندم دانست و افزود: این پوسته و لایه ها حاوی فیبر، مواد آنتی اکسیدان و مواد مغذی مهمی چون روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین های گروه ب هستند.

به گفته میرمقتدایی، آرد سفید به دلیل حذف پوسته و لایه های خارجی دانه گندم، حاوی فیبر و مواد مغذی کمتری است و در فرآیند تولید آن بخشی از ویتامین ها و مواد معدنی از بین می روند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مصرف طولانی مدت آرد سفید می تواند باعث کاهش سطح فیبر، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نان حاوی آرد کامل چه مزایا و معایبی دارد

نان حاوی آرد کامل چه مزایا و معایبی دارد