مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 تیر 1402 ساعت 09:302023-07-08اجتماعي

تاثیر خشکسالی بر تبدیل دریاچه ها به کانون گرد و غبار


رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید بر خشکسالی و کم بارشی طی دو دهه اخیر گفت:چند دهه گذشته در ایران حدود 130 دریاچه و تالاب وجود داشت اما الان متاسفانه برخی از دریاچه ها به کانون های گرد و غبار تبدیل شده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، گرد و غبار پدیده ای نوظهور نیست و از سالیان گذشته نیز وجود داشته ولی امروزه به دلیل فعالیت های انسانی و تغییرات اقلیمی میزان آن تشدید شده است و تاثیرات مخرب بیشتری نیز بر محیط زیست می گذارد.

سال گذشته خشک و کم بارش بود و امسال هم سال سومی است که در شرایط کم بارشی قرار داریم و بسیاری از استان ها حتی خشکسالی بسیار شدید و استثنایی را تجربه کردند و چه بسیار در این مناطق کانون های گرد و غبار نیز افزایش یافته است.

  احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا درباره چگونگی خیزش گرد و خاک در کشور اظهار کرد: با توجه به داده های دو دهه اخیر، بارندگی های کمتر از نرمال در کشور موجب خشک شدن سطح برخی دریاچه ها و تالاب ها شده است بنابراین در حال حاضر حالا سطحی شور و نمکی و بافتی نرم و فاقد چسبندگی دارند و در معرض فرسایش بادی قرار گرفته اند.

وی افزود: با وزش باد در این مناطق، خاک های سطح تالاب ها که بافت نرمی دارند و به دلیل وجود نمک نیز چسبندگی ندارند در هوا پراکنده می شوند و هم در راستای افق و هم در راست


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تاثیر خشکسالی بر تبدیل دریاچه ها به کانون گرد و غبار

تاثیر خشکسالی بر تبدیل دریاچه ها به کانون گرد و غبار