مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 تیر 1402 ساعت 09:102023-07-19اقتصادي

گدام؛ سقفی رو به فراموشی در سیستان وبلوچستان


«سیاه چادر» یا «گُدام» دست بافته زنان عشایر که روزگاری نه چندان دور، سرپناهی برای زندگی و منبع درآمد بود، امروز به واسطه منفعت دلالان و نداشتن صرفه اقتصادی، - زاهدان- سیاه چادر یا گُدام دست بافته زنان عشایر که روزگاری نه چندان دور، سرپناهی برای زندگی و منبع درآمد بود، امروز به واسطه منفعت دلالان و نداشتن صرفه اقتصادی، رو به فراموشی رفته است.

، گروه استان ها: هر چند، رنگ سیاه است، ولی ساکنانش قلبی به پاکی انسانیت و سپیدی برف دارند، گُدام مسکن عشایر بلوچ درگذشته نه چندان دور است که هرساله فقط در ایام نوروز در ورودی بعضی شهرها می بینیم که هر مسافری را کنجکاو می کند تا لحظه ای درنگ کرده و در سایه آن دقایقی را به استراحت بپردازد.

گرچه امروز گدام جاذبه ای برای گردشگران و مسافران نوروزی است، ولی حکایت های فراوان از مردمانی دارد که سال های سال در گوشه ای از کویر با عزت و کرامت و در آرامش و صلح و صفا در سایهٔ آن روزگار سپری می کردند.

گدام نماد مقاومت در برابر مشکلات زندگی، سخاوت و مهمان نوازی، تعاون و همکاری، انسانیت و محبت، تلاش و کوشش، با هم بودن و همدلی و بسیاری از خوبی هایی است که ضرورت دارد برای نسل جوان این مواریث کهن بازگو شود تا بدانند این تاریخ کهن پیشینه ای بس اسرارآمیز دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گدام؛ سقفی رو به فراموشی در سیستان وبلوچستان

گدام؛ سقفی رو به فراموشی در سیستان وبلوچستان