مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 تیر 1402 ساعت 15:272023-07-11سياسي

مردم ایران فرزند بیشتر می خواهند


در بسیاری از کشورهای غربی، هم باروری ایده آل پایین است و هم باروری واقعی.

یعنی مردم نه فرزند می خواهند نه فرزند می آورند.

اما در ایران مردم فرزندان بیشتری می خواهند اما اگر در عمل برخی کم فرزند می آورند، - گروه زندگی؛ محمد سلیمی (پژوهشگر حوزه جمعیت): جمهوری اسلامی ایران، سریع ترین کاهش در میزان باروری را در میان کشورهای جهان تجربه کرده است.

از اواسط دهه 60 تا انتهای دهه 70، میزان باروی کل در کشور از 6/4 فرزند به ازای هر زن به حدود 1/9 فرزند در انتهای دهه 70 رسید.

با اینکه جوامع غربی زودتر از سایر ملت های دیگر با کاهش باروری مواجه شدند، اما می توان گفت تقریباً در هیچ کدام از این کشورها شتاب کاهش میزان باروری به این سرعت نبوده و طی چند دهه از سطوح بالای فرزندآوری آرام و به تدریج به سطوح پایین وارد شده اند.

در میان چند عاملی که چنین رشد بی سابقه ای را در ایران رقم زد، اقدامات صندوق بین المللی جمعیت به عنوان تسهیل گر، شتاب دهنده و راهبر اصلی این قضیه غیرقابل چشم پوشی است.

البته سابقه حضور و فعالیت این صندوق در کشور به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد، اما در آن مقطع حضور کم رنگ و با همراهی کمتر مردم را تجربه کرد.

پس از انقلاب این صندوق توانست در کنار دستگاه های دولتی ابتدا زمینه را برای تغییر باورهای دینی در حوزه عدم فررزندآوری و سقط فر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مردم ایران فرزند بیشتر می خواهند

مردم ایران فرزند بیشتر می خواهند