مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 30 تیر 1402 ساعت 14:252023-07-21سياسي

نوای «لایی لایی از سفر برگشته رودَم» در ابرکوه + فیلم


یکی از سنت های قدیمی مردم ابرکوه در روز عاشورا قرار دادن اطفال شیرخوار در «گهواره علی اصغر (ع)» و خواندن اشعار خاص مربوط به آن است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس در یزد، عزاداری معروف به گهواره علی اصغر (ع) سبکی کهن و قدیمی از سوگواری برای طفل شش ماهه امام حسین (ع) است که همیشه با حزن و اندوه فراوان همراه بوده و اشک هر مخاطبی را جاری می کند.

طی این مراسم مردم هر محله در هیئت های خود گهواره ای چوبی را به یاد شهید شش ماهه کربلا به صورت نمادین آذین بندی کرده، آن را بر روی یک تخته قرار می دهند که بر دوش چهار نفر از خادمین امام حسین (ع) حمل می شود.

حامد اکرمی دراین باره در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در گذشته های بسیار دور کودکی را با لباس خونین درون این گهواره قرار داده و بر روی دوش حمل می کردند تا مردم ظلم و ستم کفار را مشاهده کنند.

در طول مسیر حرکت هیئت تعدادی از افراد مسن به دنبال گهواره حرکت کرده و اشعار و نوحه های سوزناکی را می خوانده و عده ای نیز پاسخ می دادند: لایی لایی از سفر برگشته رودَم.

پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: هنگام عبور هیئت از محله های مختلف بانوان اطفال شیرخوار خود را که بعضاً لباس های سبزرنگ به تن داشتند در گهواره قرار می دادند تا فرزند خود را به نام حضرت علی اصغر (ع) بیمه کرده و مقداری پول هم به عنوان نذر درون


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوای «لایی لایی از سفر برگشته رودَم» در ابرکوه + فیلم

نوای «لایی لایی از سفر برگشته رودَم» در ابرکوه + فیلم