مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 12 تیر 1402 ساعت 11:052023-07-03اقتصادي

هزینه تولید دنا و BMW یکسان است؟


اخیراً یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در اظهاراتی مدعی شده است؛ با وجود ارزان تر بودن هزینه کارگر و انرژی در ایران، هزینه تولید خودروی دنا، - 10.

235 بر همین اساس، گران ترین مدل خودروی دنا در بازار آزاد نیز تقریباً نصف ارزان ترین مدل BMW قیمت دارد؛ بنابراین مقایسه انجام شده از سوی این نماینده مجلس، کاملاً غیرکارشناسی و نادرست است چرا که هزینه تولید محصولات BMW نسبت به هزینه تولید دنا اختلاف بیش از 4 برابری دارد.

هر چند انحصار خودرو، عدم واردات گسترده به دلیل محدودیت های ارزی و پاسخگو نبودن میزان تولید خودرو دلایلی است که باعث می شود قیمت خودرو در بازار بسیار بیشتر از هزینه تمام شده و تولید خودرو باشد اما با این وجود، باز هم میان قیمت های خودروی دنا در بازار آزاد ایران با محصولات BMW، شکاف غیرقابل اغماضی وجود دارد.

بررسی معضلات صنعت خودرو نشان می دهد، اصلی ترین مانع رونق و توسعه خودروسازی در ایران، حاکمیت دولت بر این صنعت است.

اما راهکار ارائه شده برای کاهش تصدی دولت بر خودروسازان، نه تنها کمکی به این صنعت نکرده، بلکه مشکلات خودروسازان را افزایش داده است.

راهکارهایی که خود به مشکل تبدیل شدند گفتنی است، به جهت ساماندهی صنعت خودرو و به دنبال اجرای قوانین بالادستی برای کاهش دخالت های دولت، خصوصی سازی صنعت خودرو در دستور کار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هزینه تولید دنا و BMW یکسان است؟

هزینه تولید دنا و BMW یکسان است؟