مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 خرداد 1402 ساعت 08:252023-06-06اقتصادي

رسم زیبای قوم بختیاری/ «هیاری» دست پنهان انسانیت


«هیاری» در فرهنگ بختیاری به معنای همیاری است، رسمی که شاید در بسیاری از شئون زندگی آنها جاری باشد ولی در فصل برداشت محصولات کشاورزی بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا می کند.

- اهواز - هیاری در فرهنگ بختیاری به معنای همیاری است، رسمی که شاید در بسیاری از شئون زندگی آنها جاری باشد ولی در فصل برداشت محصولات کشاورزی بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا می کند.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان ها: همیاری در فرهنگ بختیاری هیاری خوانده می شود و یکی از آداب نیک این قوم برای کمک به همدیگر است؛ هرچند این فرهنگ خوب را می توان در بسیاری از شئونات زندگی آنها پیدا کرد ولی زمان برداشت محصولات کشاورزی یا همان فصل درو، این فرهنگ خیرخواهانه بیش از هر زمان دیگری جلوه گری می کند.

شخم زدن و درو کردن محصولات کشاورزی، ساخت خانه با سنگ و روکش کاه گلی، ساخت مرز بین اراضی کشاورزی و باغات و حتی گل اندود کردن سقف منازل با هدف جلوگیری از چکه کردن سقف که امروزه آن را با ایزوگام انجام می دهند، همه کارهایی بود که در گذشته به نیروی کار زیادی نیاز داشت و بختیاری ها با همین فرهنگ هیاری به همدیگر کمک می کردند.

هرچند برداشت محصولات کشاورزی و یا ساخت خانه ها و دیوار اراضی کشاورزی از حالت سنتی خارج و مدرنیته شده و شاید از تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی یا حتی مصالح ساختمانی مدرن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رسم زیبای قوم بختیاری/ «هیاری» دست پنهان انسانیت

رسم زیبای قوم بختیاری/ «هیاری» دست پنهان انسانیت