مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 خرداد 1402 ساعت 11:452023-06-18فرهنگي

دستکندهای صخره ای دو هزار ساله اشتهارد ثبت ملی شد


مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از ثبت دستکندهای صخره ای تاریخی اشتهارد در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از کرج، رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز، پیش ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه این دستکندها سال 90 در منطقه قشلاق دایلر از روستاهای توابع اشتهارد کشف شد، اظهار کرد: اکثر سفال های کشف شده در این منطقه مربوط به سده های 3 و چهار دوران اسلامی تا دوره صفوی است و بیش از 1000 سال قدمت دارند؛ اما با توجه به کشف تعدادی سفال مربوط به دوران اشکانی در این دستکندها می توان گفت قدمت حداقل بخشی از آن به بیش از 2000 سال پیش می رسد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز، افزود: تاکنون حدود 20 بنای صخره ای مجزا در کنار یکدیگر اما بافاصله های دور و نزدیک در آن محل شناسایی شده است.

بناها تک اتاقی، دو اتاقی و برخی هم دارای سه اتاق هستند و ورودی این بناها بر اساس نورگیری و جهت باد به سمت شمال و شرق تعبیه شده تا علاوه بر نورگیری خلاف جهات بادهای منطقه باشد.

  به گفته خاکی نزدیکی مجموعه معماری صخره ای اشتهارد به ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه ای مانند رود شور، دریاچه نمک، کویر، کوه های رنگی، غار نمکی و بافت تاریخی شهرستان اشتهارد و همچنین محوطه باستانی ازب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دستکندهای صخره ای دو هزار ساله اشتهارد ثبت ملی شد

دستکندهای صخره ای دو هزار ساله اشتهارد ثبت ملی شد