مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 خرداد 1402 ساعت 09:152023-06-19اجتماعي

ساز مخالف بازاریان با سازه سنتی «بازار تاریخی» رفسنجان


بازار تاریخی رفسنجان مربوط به دوران سلجوقیان است که در سال 1384 ثبت ملی شده و این روزها بازاریان با دخل و تصرفی که در سازه سنتی آن داشتند، موجب تضعیف این سازه شده اند.

- خبرگزاری فارس – کرمان؛ زهرا بمی: بازار رفسنجان یکی از منحصر به فردترین بناهای تاریخی این شهرستان و استان کرمان است و دارای آب انبار، سقاخانه، کاروانسرا، حمام، مسجد و قیصریه است.

این بنای تاریخی در اواسط قرن ششم بنا شده و در سال 1384 با شماره 13290 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

بازار سرپوشیده رفسنجان یکی از مقاصد گردشگران است و معمولا تورهای گردشگری در فهرست بازدیدهای خود این بازار را در اولویت قرار می دهند.

هرچند جاذبه هایی که این بازار دارد آن را به مقصد گردشگران تبدیل کرده است، اما توسط برخی بازاریان، دخل و تصرفاتی در نمای سنتی این بازار صورت گرفته که آن را از حالت سنتی خارج کرده است.

  طی سال های گذشته مسؤولان شهرستان در جهت حفظ این بنای زیبا بخشی از بازار را مرمت کردند تا میراث گذشتگان حفظ شده و خدشه ای به آن وارد نشود.

نازک شدن سازه بازار و خطر ریزش با کوچکترین زلزله رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان در گفت وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار کرد: بازار رفسنجان مجموعه تاریخی ست که ثبت ملی شده و هرگونه دخل و تصرف در بنا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساز مخالف بازاریان با سازه سنتی «بازار تاریخی» رفسنجان

ساز مخالف بازاریان با سازه سنتی «بازار تاریخی» رفسنجان