مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 خرداد 1402 ساعت 12:052023-06-05بين الملل

آیا روسیه به دنبال احیای نقش تاریخی خود درمنطقه قفقاز جنوبی است؟


با وجود تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای کاهش نفوذ و نقش آفرینی مسکو در جمهوری های شوروی سابق اما به نظر می رسد همچنان بازیگر اصلی در تعیین خط مشی تحولات قفقاز جنوبی، - روسیه باشد.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: تقابل میان بلوک های رقیب در منطقه قفقاز جنوبی پس از برگزاری نشست رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو وارد مرحله جدیدی شده است.

پس از پیروزی باکو در جنگ قره باغ 2020، وزن ژئوپلیتیکی آذری ها در منطقه در مقایسه با سایر بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای ارتقاء پیدا کرده است.

در نظم جدید دولت علی اف قصد دارد تا با تسلط بر مسیرهای کریدوری شرق- غرب و شمال- جنوب تبدیل به بازیگر کلیدی در روند شکل گیری کریدورهای چینی و هندی شود.

باکو برای پیشبرد این سیاست توسعه طلبانه از حمایت بازیگرانی همچون ترکیه، رژیم صهیونیستی، پاکستان و آمریکا برخودار است.

در سوی مقابل ارمنستان با حمایت دولت های ایران، هند و روسیه به دنبال مقاومت در برابر توسعه طلبی های ارضی باکو، حفظ مرز مشترک با ایران و جلوگیری از شکل گیری کریدور زنگزور بدون در نظر گرفتن حق حاکمیت ایروان است.

با توجه به روند کنونی به نظر می رسد دولت پاشینیان به دلیل مشکلات داخلی، بازی در مدار غرب و کسب امتیازات اقتصادی از مسیرهای کریدوری آینده علاقه مند به مصالحه با باکو و تن داد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا روسیه به دنبال احیای نقش تاریخی خود درمنطقه قفقاز جنوبی است؟

آیا روسیه به دنبال احیای نقش تاریخی خود درمنطقه قفقاز جنوبی است؟