مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 خرداد 1402 ساعت 13:552023-05-31فرهنگي

فصل دوم کاوش های نجات بخشی سد چپرآباد اشنویه پایان یافت


رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشنویه از پایان فصل دوم کاوش های نجات بخشی سد چپرآباد این شهرستان پس از یک ماه خبر داد.

- روناک تاسا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این فصل پنج محوطه شیخ رش 1 و 2، کانی حوا، کهنه صوفیان و تپه چپرآباد مورد کاوش قرار گرفتند، افزود: در این کاوش ها 111 شیء تاریخی از دوره های مس و سنگ، مفرغ، عصر آهن و اسلامی کشف شد که از اغلب از نوع سفالی، سنگی و استخوانی هستند.

وی ادامه داد: این کاوش ها توسط پنج هیئت کاوش دارای مجوز از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد.

تاسا اظهار کرد: سال 1400 نیز عملیات کاوش نجات بخشی چهار محوطه محدوده آبگیری سد چپرآباد از جمله شیخ رش 1 و 2، کانی حوا و تپه چپرآباد توسط 10 کارشناس در قالب چهار گروه باستان شناسی انجام شده بود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشنویه گفت: تاکنون در کاوش های نجات بخشی انجام شده ظروف سفالی، تدفین انسانی و تعدادی اشیای مفرغی به دست آمده که به گنجینه موزه یکی از شهرستان ها انتقال یافته است.

وی اضافه کرد: کاوش های صورت گرفته در محدوده سد چیرآباد می تواند نقطه عطفی برای باستان شناسی در جنوب آذربایجان غربی محسوب شود چرا که محوطه های تاریخی حوضه این سد دربر دارنده آثاری از د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فصل دوم کاوش های نجات بخشی سد چپرآباد اشنویه پایان یافت

فصل دوم کاوش های نجات بخشی سد چپرآباد اشنویه پایان یافت