مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 خرداد 1402 ساعت 16:002023-05-31سياسي

علت عدم تامین حقابه ایران از هیرمند/ تالاب هامون در حال خشک شدن


با اقدامات صورت ­گرفته از سوی حکومت افغانستان در زمینه سدسازی­ های مختلف در مسیر رودخانه هیرمند و عدم تأمین حق آبه ایران از آن شاهد خشک ­شدن تدریجی تالاب بین­ المللی هامون در گذر زمان هستیم.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از سازمان نقشه برداری کشور، پس از پردازش تصاویر ماهواره ای، ادعای اخیر مطرح شده از سوی حکومت افغانستان در خصوص تأمین حق آبه کشور ایران از رودخانه هیرمند رد شد.

محدودیت در منابع آبی شرق و جنوب شرق کشور و اهمیت رودخانه هیرمند به عنوان رگ حیاتی سیستان و بلوچستان موجب گردیده مسئله حق آبه ایران از آب این رودخانه به عنوان یک مسئله مهم سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی، توجه ویژه ای را به خود معطوف نماید.

از این رو با توجه به اهمیت و تأثیر چشم گیر آب این رودخانه بر زندگی مردم سیستان و بلوچستان، رییس جمهور در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان به لزوم تأمین این حق آبه از سوی مقامات افغانستان تأکید داشتند.

این در حالی است که حکومت افغانستان در تمامی سال های گذشته با بیان ادعاهای مختلف، پیوسته از تأمین حق آبه ایران از رودخانه هیرمند امتناع نموده است.

با وجود ادعای اخیر مطرح شده از سوی حکومت افغانستان در راستای توجیه عدم تعهد خود به پرداخت حق آبه ایران، امروزه با استفاده از تکنیک سنجش از دور و بهره گیری از تصاویر ماهوا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

علت عدم تامین حقابه ایران از هیرمند/ تالاب هامون در حال خشک شدن

علت عدم تامین حقابه ایران از هیرمند/ تالاب هامون در حال خشک شدن