مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 خرداد 1402 ساعت 13:502023-05-31اقتصادي

برداشت 90 درصد آب های زیرزمینی و وضعیت بحرانی 409 دشت کشور


در حالی که نرخ برداشت آب های زیر زمینی در دنیا 60 درصد است،این میزان در ایران 90 درصد اعلام شده و نرخ فرونشست در ایران 15 برابر نرخ بحرانی اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا است.

- در حالی که نرخ برداشت آب های زیر زمینی در دنیا 60 درصد است،این میزان در ایران 90 درصد اعلام شده و نرخ فرونشست در ایران 15 برابر نرخ بحرانی اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر بهروز گتمیری استاد دانشگاه تهران در سمینار معرفی اسناد سیاستی پیشنهادی فرهنگستان علوم در خصوص کاهش مخاطرات زلزله، سیل و فرونشست زمین در کشور که به صورت وبینار در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، نشست زمین را به حرکت قائم رو به پایین با مولفه افقی اندک به شکل نیم کاسه در مقیاس بزرگ لایه های زمین توصیف کرد که به صورت تدریجی در مساحت و پهنه های بزرگ رخ می دهد.

وی، فرونشست را تابع دو عامل استعداد ذاتی خاک و تحریک کننده ها دانست و در این باره توضیح داد: استعداد ذاتی، وابسته به جنس و بافت و میزان تخلخل خاک و عامل تحریک کننده شامل برداشت آب از آبخوان ها و سفره های زیر زمینی و نفتی می شود.

گتمیری، نمونه این رخداد را نشست 11 متری در دریای شمال عنوان کرد که به دلیل برداشت نفت و جایگزین کردن آن با آب به عنوان یک مایع تر کننده موجب این رخداد شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برداشت 90 درصد آب های زیرزمینی و وضعیت بحرانی 409 دشت کشور

برداشت 90 درصد آب های زیرزمینی و وضعیت بحرانی 409 دشت کشور