مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 بهمن 1401 ساعت 10:352023-01-28اقتصادي

سلماس رتبه یک فرونشست زمین در کشور/دشت سلماس فوق بحرانی شد


دشت سلماس با میانگین سالانه 10 سانتیمتر فرونشست زمین رتبه یک کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده و هم اکنون وضعیت این دشت فوق بحرانی است.

- خبرگزاری مهر - گروه استانها- سکینه اسمی: میانگین فرونشست زمین در آذربایجان غربی، حدود 7 سانتی متر در سال است که این میزان در دشت های سلماس بیشتر از تمام دشت های آذربایجان غربی است و به حدود 10 سانتی متر می رسد که همین موضوع دشت های سلماس را با وضعیت فوق بحرانی مواجه کرده است.

برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، ضخیم شدن لایه رسوبی، عملیات انسانی نظیر معدن کاری و برداشت و استخراج مواد معدنی در سال های اخیر آذربایجان غربی رادرمعرض خطر فرونشست زمین قرارداده است.

تغییرات اقلیمی و نقش مهم آن در فرونشست زمین با توجه به تحقیقات و بررسی های سازمان زمین شناسی کشور، به علت خشکسالی های پیاپی و تغییرات اقلیمی در سال های اخیر نرخ فرونشست زمین در کشور و مناطقی از استان آذربایجان غربی افزایش یافته است.

به عقیده کارشناسان زمین شناسی فرونشست زمین دو دلیل دارد که یکی منشأ طبیعی یا انسانی بوده و در دشت ها، نقش انسانی برجستگی بیشتری دارد، با توجه به اینکه 80 درصد آب های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی استان مورد استفاده قرار می گیرد، خطر فرونشست تدریجی در دشت های استان سالهاست آغاز شده و تداوم دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سلماس رتبه یک فرونشست زمین در کشور/دشت سلماس فوق بحرانی شد

سلماس رتبه یک فرونشست زمین در کشور/دشت سلماس فوق بحرانی شد