مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 بهمن 1401 ساعت 08:102023-01-25اجتماعي

20هزار فوتی در سال؛ داستان آلودگی و آسمانی که آبی نیست


عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت سالانه 7 میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا در دنیا ایجاد می شود.

- ایسنا/بوشهر عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت سالانه 7 میلیون مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا در دنیا ایجاد می شود.

در کشور ما سالیانه 20 هزار نفر مرگ به دلیل آلودگی هوا اتفاق می افتد.

محسن جمشیدی انگاس در گفتگو با ایسنا در خصوص علت آلودگی هوا در فصل های پاییز و زمستان اظهار کرد: با توجه به کاهش دمای هوا به طور معمول در نقاط مختلف دنیا با پدیده محیط زیستی به نام وارونگی دمایی یا اینورژن روبه رو هستیم.

وقتی که این اتفاق می افتد گرادیان دمایی جو به هم می خورد و لایه های جو که دمای بالاتری دارند در بالا قرار می گیرند و هوای سرد در مجاورت زمین محبوس می شود.

در واقع این تبادل جریان هوا و جابه جایی هوا از لایه ی پایین مختل می شود، به طوری که لایه ای از هوای گرم بالای هوای سرد مجاور زمین قرار می گیرد و در این شرایط پایداری هوا ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: به جای اینکه با افزایش ارتفاع دما کاهش یابد با افزایش ارتفاع، دما افزایش پیدا می کند و تا چند صد متر از سطح زمین با افزایش دما و ارتفاع روبه رو هستیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

20هزار فوتی در سال؛ داستان آلودگی و آسمانی که آبی نیست

20هزار فوتی در سال؛ داستان آلودگی و آسمانی که آبی نیست