مطالب مرتبط:
فیلم/مرتضوی، معاون اجرایی رییس جمهور: اگر بنا بود با تهران نشستن مشکلات مردم حل شود الان مشکلی نداشتیم
تاکید استاندار تهران بر رفع مشکلات واحد های تولیدی
تاکید استاندار تهران بر رفع مشکلات واحدهای تولیدی
استخدام کارمند اداری در اتحادیه سازندگان و فروشندگان گلگیر و رادیاتور تهران
دعوت به همکاری مترجم دورکار برای مجموعه ترجمیک در تهران و اصفهان
-239 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 خرداد 1401 ساعت 08:472022-05-23فرهنگي

تجربیات سازندگان مستند «گود» از زباله گردی در تهران/ حل مشکلات از عهده فیلمساز خارج است


کارگردانان مستند «گود» که به تهیه کنندگی بهمن کیارستمی درباره زندگی زباله گردها تولید شده است، معتقدند که مسئولان آنطور که باید به معظلات اجتماعی مانند زباله گردی اهمیت کافی و لازم را نمی دهند.

- " کارگردانان مستند گود که به تهیه کنندگی بهمن کیارستمی درباره زندگی زباله گردها تولید شده است، معتقدند که مسئولان آنطور که باید به معظلات اجتماعی مانند زباله گردی اهمیت کافی و لازم را نمی دهند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار ایلنا، مستند گود به کارگردانی سپیده سالاروند و آیدین حلال زاده و تهیه کنندگی بهمن کیارستمی و آیدین حلال زاده، به موضوع کودکان و نوجوانانی که شغلی به نام زباله گردی دارند، پرداخته است.

سازندگان این مستند تلاش کرده اند با نگاهی جامعه شناختی به موضوع نگاه کرده و تصاویری از زندگی و سبک شغل غیرقانونی آن ها را برای مخاطب به نمایش بگذارند.

درباره روند ساخت مستند و معضلات کودکان زباله گرد با سازندگان گود گفت وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید: ایده ساخت مستند گود را چه کسی مطرح کرد؟ سپیده سالاروند: همان طور که در مستند هم می بینید، چند سال پیش، زمانی که دانشجوی ارشد علوم اجتماعی بودم، مستندی درباره زباله ها دیدم.

از آن زمان بود که شرایط زندگی بچه های زباله گرد برایم دغدغه شد.

تا اینکه یک روز به طور اتفاقی متوجه مکان زندگی آن ها در تهران شدم.

همراه آیدین حلال زاده چندباری به آنجا رفتیم تا ببینیم امکان پژوهش وجود دارد یا خیر.

در واقع ایده اصلی مستند از اینجا شکل گرفت که ما تصمیم گرفتیم یک کار پژوهشی راه بیندازیم.

پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که این پژوهش نیاز به آورده تصویری هم دارد.

یعنی جدای از بخش مکتوب، تصاویر متناسب با آن را هم ثبت کنیم.

آیدین حلال زاده عکاس بود و از این جهت که من تجربه ای در زمینه فیلمبرداری و تصویر نداشتم، بسیار در پیشبرد مسیر کمک کرد.

چه سالی ساخت مستند گود را آغاز کردید؟ سپیده سالاروند: از سال 1395 پژوهش را شروع کردیم.

سال بعد از آن، پایان نامه ام را ارائه کردم و پژوهشم را به صورت کتاب در منتشر کردم.

البته فیلمبرداری و تولید را به صورت حرفه ای از سال 1397 آغاز کردیم.

آیدین حلال زاده: درباره زباله گردها و ماجرای مستند گود ، سپیده سالاروند کتابی به نام انگار لال شده بودم را چند سال پیش منتشر کرد.

روز ابتدایی ساخت مستند فکر می کردیم که در اثر نریشن نخواهیم داشت اما کم کم احساس کردیم که می توانیم از متن کتاب برای نریشن استفاده کنیم.

هرچه در تولید پیش می رفتیم، منطق تصویری، منطق متن را هم می ساخت و به نوعی همدیگر را کامل می کردند.

بهمن کیارستمی (تهیه کننده اثر) فعالیت های متعددی در حوزه مستند دارد.

او را از قبل می شناختید؟ همکاری تان با این مستندساز چطور شکل گرفت؟ آیدین حلال زاده: فیلم های بهمن کیارستمی را قبلا دیده بودیم؛ اما یادم است چند سال پیش در جشنواره بین المللی سینماحقیقت مستندی به نام اعتراض وارد نیست را دیدم که ایشان تدوین گر کار بود.

این مستند را فرناز و محمدرضا جورابچیان ساخته بودند و زمانی که آن را تماشا کردیم، از قصه و محتوای فیلم بسیار خوشمان آمد.

پس از آن، مستند اکسدوس ساخته بهمن کیارستمی را دیدیم و با هم به این نتیجه رسیدیم فردی که چندین بار درباره افغانستانی ها مستند ساخته و فعالیت کرده، می تواند دغدغه ما را درک کند.

درنتیجه آشنایی تهیه کننده با فضای کاری ما، بسیار اهمیت داشت و مسئله دیگر نوع تفکر او بود.

بهمن کیارستمی بسیار در تصویربرداری و گرفتن مجوز کمک مان کرد.

با گفتگوهایی که انجام دادیم، با هم به خروجی گود رسیدیم.

پس می توان گفت بهمن کیارستمی مشاور پروژه هم بوده است؟ سپیده سالاروند: بله، به هر حال ساخت مستند به ما ثابت کرد که کارگردانی و تدوین در کنار هم پیش می رود و به همین دلیل بسیاری از مستندسازان، تدوین گر هم هستند.

ما شانس این را داشتیم که با تدوین گر مستند، ارتباط خوبی داشته باشیم.

مستند گود با بودجه شخصی ساخته شده است؟ برای ساخت چنین مستندی که به معضلات شهری و بچه های زباله گرد می پردازد، از سمت سازمان یا ارگانی حمایت نشدید؟ آیدین حلال زاده: تولید مستند گود کاملا با بودجه شخصی بود و تنها اتفاق مثبتی که از سمت سازمانی برای ما پیش آمد، صدور مجوز بود.

باتوجه به موضوع حساس برانگیز مستند، برای گرفتن مجوز دچار مشکل نشدید؟ سپیده سالاروند: خیر، در زمان تولید، تنها مجوز فیلمبرداری در شهر را گرفتیم که البته هیچ گاه لازم نشد از آن استفاده کنیم.

مستند گود در جشنواره بین المللی سینماحقیقت نیز حضور داشت؛ برای پخش و اکران در پلتفرم ها، دچار مشکل نشدید؟ سپیده سالاروند: در مستند چند ممیزی جزیی اتفاق افتاد و زمانی هم به ما گفتند، پذیرفتیم.

زمان اکران در جشنواره بین المللی سینماحقیقت به مستند گود اکران مردمی و آنلاین محدودی دادند.

در واقع ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) به مستند گود و چند مستند دیگر، اجازه نداده بود که در پلتفرم های آنلاین منتشر شوند.

این مسائل با تلاش های سازنده همخوانی ندارد؛ ما مستند را می سازیم که مردم ببیند.

یکی از ویژگی های بارز مستند گود تحقیقات میدانی بود.

تحقیق های میدانی آن هم در فضایی که به نوعی غیرقانونی است، چه خطر و دشواری هایی برای شما در پی داشت؟ آیدین حلال زاده: ساخت این مستند بخشی از زندگی ما شده بود و خانواده و اطرافیان ما هم این مشغله را پذیرفته بودند.

گود سختی هایی از این قبیل برای ما داشت.

جدا از این مسئله، در مستند دیده اید که در سکانسی از آن، اعضای شورای شهر به بازدید منطقه گود می آیند و از ما پرسیدند که نمی ترسید در این مکان رفت وآمد می کنید؟ جواب دادم که این افراد رفیق های من هستند.

با آن ها شهربازی رفتم، چای خوردیم و از آن ها نمی ترسم .

تصور عموم این است که چون زباله گردها به نوعی غیرقانونی هستند، ما باید از آن ها بترسیم.

سپیده سالاروند: به عنوان یک زن همیشه به من می گفتند که چطور در این مکان ها حاضر می شوم؟ البته احساس امنیت در هر آدمی متفاوت است.

در تمام مدت فیلمبرداری و پژوهش، همواره با آیدین حلال زاده به این مکان می رفتیم و تلاش می کردیم که تنهایی نرویم.

به شخصه در خیابان های سطح شهر بیشتر احساس نگرانی دارم تا در مکان زندگی زباله گردها.

گاهی با کودکان افغانستانی ساکن منطقه گود درس کار می کردیم.

آن ها به شدت برای ما احترام قائل بودند و ما را معلمان ایرانی می دیدند که برای فرزندانشان وقت می گذاریم و گاهی می گفتند کاش آدم های شبیه شما بیشتر بود.

در واقع، ما خودمان را شبیه آن ها می کردیم و رابطه ای به طور کامل دو طرفه داشتیم و تفاوتی در هم نمی دیدیم.

فکر می کنم رویکرد ما تفاوت داشت.

همان طور که آیدین حلال زاده گفت، روزی که ماشین های گشت شورای شهر تهران برای بازدید از مکان گود آمده بودند، ما آن جا بودیم و زمانی که ماشین ها را دیدیم، احساس ترس هم به ما سرایت کرده بود.

مدام به این فکر می کردم که من هم مانند اهالی آن منطقه فرار کنم.

چراکه احساس خطرشان را کاملا حس می کردم.

در آن لحظه، ما خودمان را شبیه آدم هایی می دیدیم که کارشان زباله گردی در سطح شهر است.

به عقیده من، مهم ترین مسئله در مردم نگاری این است که به قدری عاشق آدم های مورد مطالعه ات شده باشی تا بتوانی شبیه شان فکر کنی.

چه تعاملی بین شما و سوژه های مستند گود به وجود آمد که توانستند حرف هایشان را جلوی دوربین با صراحت بیان کنند؟ سپیده سالاروند: تا یک سال ابتدایی کارهای پژوهش مان، اصلا دوربینی با خودمان نبردیم و پس از آن هم اگر قرار بود عکسی بگیریم، حتما اجازه می گرفتیم.

ما نرفته بودیم که صرفا گزارشی تهیه کنیم و برگردیم؛ ما رفته بودیم که بمانیم.

بالاخره طبیعی است که آدم ها بعد از مدتی به هم اعتماد کنند و همان طور که در ابتدا ما به آن ها اعتمادی نداشتیم، آن ها هم همین حس را داشتند.

به نوعی می توان گفت بعد از گذشت یک سال و نیم رفت و آمد، اعتماد بین مان شکل گرفت.

یادم است که در برخوردهای ابتدایی، ماشین مان را از آن منطقه دورتر پارک می کردیم و آدرس محل زندگی مان را اشتباه می دادیم؛ اما به مرور زمان با هم صادق شدیم.

درباره فیلمبرداری از چهره ها هم باید بگویم که تمام تصویرها با اجازه و تایید خودشان پخش شده است.

کمااینکه تصویرهای هم بوده که بعد از مدتی افراد گفتند در مستند نباشد و ما هم آن ها را پاک کردیم.

طی مدتی که مستند گود را می ساختیم، یاد گرفتیم که دوربین به عنوان چشم سومی همراه ماست و ما را می بیند.

آیدین حلال زاده: روند فیلمبرداری دوساله گود از آدم ها به گونه ای شد که خودمان هم یاد گرفتیم چطور با دوربین دوست شویم.

در منطقه گود بچه ها درخواست می کردند که ازشان عکس بگیرم و آن ها را چاپ می کردم.

در مستند هم مشاهده می کنید که عکس ها را روی دیوار چسبانده بودند.

این شکل گیری رابطه بین ما و اهالی منطقه گود منجر شد تا با دوربین دوست شوند.

فیلمبرداری مستند گود تا چه زمانی ادامه داشت؟ سپیده سالاروند: آخرین روز فیلمبرداری رسمی ما دقیقا زمانی بود که اعلام شد ویروس کرونا در تهران شیوع پیدا کرده و پس از آن مراحل پس تولید را آغاز کردیم.

تصمیمی برای اکران های خارج از کشور ندارید؟ آیدین حلال زاده: اساسا فکر می کنم کار مستندساز این است که نتیجه 5 سال زندگی و تلاشش را در مکان ها و کشورهای مختلف ببرد تا گفتمان صورت گیرد.

ما از اکران در کشورهای دیگر استقبال می کنیم و فکر می کنم بزودی بتوانیم این مستند را در چند کشور به نمایش بگذاریم.

در آخر اگر نکته ای باقی مانده است، بفرمایید.

سپیده سالاروند: از نظر من، مستند گود چند دسته مخاطب خاص دارد.

افرادی که در حوزه مرتبط با زباله گردها و شهرداری کار می کنند و افرادی که در انجمن ها و سازمان ها فعالیت دارند.

طبیعتا تلاش کردیم که افراد مربوطه، به دغدغه مستند گود اهمیت دهند اما تجربه موفقی در گفت گو با آن ها نداشتیم.

بارها در جلسات رسمی شرکت کردیم و زمانی که آقای حناچی شهردار تهران بود، کتابم را شخصا به ایشان دادم.

منتها می دانستیم که حتی با صحبت در جلسه های شهرداری، اهمیتی به مسئله زباله گردها داده نمی شود و این سیستم و رشوه های پنهان، پیوسته در حال چرخش است.

از زمان ساخت مستند ما تا به امروز مسئله زباله گردها روز به روز درحال افزایش است و سنین این کار متاسفانه به کودکان رسیده است.

هدف و رسالت فیلمساز این است که موضوع را بررسی و به نوعی آشکار کند اما حل موضوع طبیعتا از عهده فیلمساز خارج است.

امیدوارم هرچه زودتر تدابیر و تصمیم های درست برای حل این معضل اجتماعی خصوصا در تهران گرفته شود.

انتهای پیام/
کلید واژه ها: زباله گردی - بهمن کیارستمی - تهیه کنندگی - زباله - مستند - کیارستمی - زباله گردها - گردی - زندگی - اجتماعی - مسئولان - بهمن - تولید - اهمیت - موضوع - غیرقانونی - کارگردانی - حل مشکلات - حلال - زاده - کافی - لازم - فیلمساز - خبرنگار - مشکلات - شناختی - کودکان - جامعه - گزارش - نمایش

آخرین اخبار سرویس:
ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان اسپانیایی

انتقاد از واگذاری تولید سریال حاج قاسم سلیمانی به سیروس مقدم

رونمایی از کتاب «جونقان-کردستان یک نفر»

فریبا نادری: وقتی مردم فحشم دادند خوشحال شدم!

چرا در ایران سریال هایی مانند «سرقت پول» و «فرار از زندان» ساخته نمی شود؟ | تفاوت سینما و ادبیات پلیسی و حادثه ای را بشناسید

فریبا نادری: وقتی مردم فحشم دادند خوشحال شدم!

اتصال افراد با ریشه های فرهنگی با مهاجرت قطع نمی شود/ مسئله محوری فیلم مرگ است نه مهاجرت

تداوم مرمت خانه وثوق الدوله در باغ سلیمانیه

تصویری از افسانه چهره آزاد با خانم دکتر زیبا روی در مطب

بازیگر قرتی یکدفعه باحجاب شد +عکس

فوتبالیست هایی که آکتور سینما شدند!

اسکار 2 ایرانی جدید را به عضویت پذیرفت / امیر جدیدی ، فیروزه خسروانی

چرا زنان در «جیران» یک طرف روسری خود را عقب می اندازند؟

اسکار 2 ایرانی جدید به عضویت پذیرفت / امیر جدیدی ، فیروزه خسروانی

سلفی پولاد کیمیایی و پدرش با برج ایفل

تعریف های مصطفی زمانی از بازیگر جوان کشور +ویدئو

لباس کاملا پسرانه بازیگر خانم به شایعات دامن زد +عکس

پرمخاطب ترین فیلم های بهار 1401

مادر شدن، موهبت خداست

فرزندآوری؛ سوژه فیلمسازان تازه نفس

جذاب ترین مرد بازیگر درگذشت

محبوبترین بازیگر ترکیه درگذشت

یک عکس و هزار سوال/ استوری پُر از سانسور خانم بازیگر در کنار استخر+عکس

اسناد جدیدی از اثر گم شده بدیع الزمان فروزانفر پیدا شد

کت عجیب خواننده مشهور سوژه شد + عکس

فارسی حرف زدن بازیگر معروف هالیوود در جدیدترین سریالش/ فیلم

این شاسی بلند افسانه ای ضدگلوله است! + فیلم

تقویم و اوقات شرعی ششم تیر شیراز + فیلم

وقتی قهرمان های «یاغی» سوژه عکاسان می شوند

عکس/ پیمان قاسم خانی و همسرش مهاجرت شان را رسمی کردند

عکس/ پیمان قاسم خانی و همسرش مهاجرت شان را رسمی کردند

عروس امین حیایی را ببینید +عکس

افشاگری جدید درباره خیانت گوگوش به سلبریتی زن ایران/ فیلم

تولد 68 سالگی عمو قناد با تمی کودکانه + عکس

تصویری از نیما شاهرخ شاهی با ژست عجیب در ماشین لوکس و لاکچریش

نام نوید محمدزاده باید حذف شود | صدور مجوز برای « شب شک» فقط با حذف نام نوید محمدزاده

آبروریزی خواننده مشهور در جشنواره

افتتاح جشنواره فرهنگی بومی، محلی در روستاهای قرچک

عکس/ سر و کله فرشته حسینی و نوید محمدزاده بالاخره پیدا شد!

عکس/ سر و کله فرشته حسینی و نوید محمدزاده بالاخره پیدا شد!

ویدیو/ ریحانه پارسا بخشی دیگری از آلبوم شخصی اش را منتشر کرد

ویدیو/ ریحانه پارسا بخشی دیگری از آلبوم شخصی اش را منتشر کرد

افتتاح جشنواره فرهنگی بومی، محلی در روستاهای قرچک

افتتاح جشنواره فرهنگی بومی، محلی در روستاهای قرچک

بازیگر خانم پس از طلاق جذاب تر شد +عکس

سکانس حساس پشت صحنه سریال یاغی | جاوید چه می کنه! + فیلم

عکس/ روایت مرموز و جنجالی بهاره رهنما در مورد علت فوت پدرش

عکس/ روایت مرموز و جنجالی بهاره رهنما در مورد علت فوت پدرش

تعریف و تمجید ستاره هالیوود از اصغر فرهادی: بسیار دوست داشتنی است +ویدئو

نظریه ای جالب درباره طرز روسری کردن زن ها در “سریال جیران”

نظریه ای جالب درباره طرز روسری کردن زن ها در «سریال جیران»

«بازیگر خانم» خبر از طلاقش داد +عکس

ریحانه پارسا در افق محو شد/ سحر قریشی او را نابود کرد

دلیل مرگ جک در تایتانیک پس از سال ها فاش شد!

دلیل مرگ جک در تایتانیک پس از سال ها فاش شد!

فیلم شهاب حسینی پروانه نمایش گرفت

شرط حذف نام نوید محمدزاده برای صدور مجوز اجرا یک تئاتر

خواستگاری عجیب و جنجالی از نیکی کریمی + فیلم

حضور «خانم بازیگر» با لباس مردانه در جمع زنان به شایعات دامن زد/ عکس

حضور “خانم بازیگر” با لباس مردانه در جمع زنان به شایعات دامن زد/ عکس

رنگ میثاقی با شنیدن اسم دشمنش روی آنتن زنده پرید+ فیلم

آثار نقاشان نامدار دوران قاجار / چهره واقعی امیرکبیر را ببینید

معاون حقوقی وزیر ارشاد: زبان، ادب و فرهنگ کردی، جزء میراث پر افتخار فرهنگ ایرانی است

معرفی فیلم «سنگینی تحمل ناپذیر استعداد عظیم» با بازی نیکلاس کیج

فیلم| داوری بیش از 3 هزار اثر در دومین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)

فیلم| داوری بیش از 3 هزار اثر در دومین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)

انتقاد تند امیر مهدی ژوله از شرایط سینمای ایران

سورپرایز جنجالی رامبد جوان | رامبد جوان به سیم آخر زد

چهره “بهاره رهنما” برق از سر همه پراند/ عکس

داوری بیش از 3 هزار اثر در دومین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)

چهره «بهاره رهنما» برق از سر همه پراند/ عکس

داوری بیش از 3 هزار اثر در دومین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)

هفت داستان کوتاه کریستیان بوبن در نشر کارنامه

داوری بیش از 3 هزار اثر دومین جشنواره رسانه ای امام رضای

داوری بیش از 3 هزار اثر دومین جشنواره رسانه ای امام رضای

تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری گالیکش با تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور

عکس لورفته از عروسی «خانم بازیگر»/ مهریه او همه را شوکه کرد

دبیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان منصوب شد

آغاز اولین جشنواره شادانه کودک در مریوان

مراحل جالب ساخت توپ بسکتبال

جانی دپ به «دزدان دریایی کاراییب» بازنمی گردد

مهسا ملک مرزبان مجری شبکه چهار مهاجرت کرد | تفریحات خانم مجری اون ور آب + فیلم

سیدمهدی جوادی دبیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شد

جوادی، دبیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شد

ارتقای کیفی و کمی برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ضرورت دارد

رونمایی «خانم بازیگر» از چهره بدون میکاپش/ عکس

رونمایی “خانم بازیگر” از چهره بدون میکاپش/ عکس

درگذشت بازیگر معروف سینمای ترکیه

آیا کریستین بیل نقش بتمن را تکرار می کند؟

وزیر فرهنگ: ارتقای کیفی و کمی برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ضرورت دارد

درگذشت بازیگر معروف سینمای ترکیه

نام و تصویر نوید محمدزاده ممنوعه شد

عروس امین حیایی لو رفت | همسر دارا حیایی چه کسی است+ تصویر

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دبیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شد

تغییر و تحول عظیم “الناز شاکردوست” در جشن تولدش/ عکس

مسجد گنجعلی خان - کرمان

دام های بیمه شده، مشمول پرداخت خسارت خشکسالی + فیلم

جوادی، دبیر جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شد

تغییر و تحول عظیم «الناز شاکردوست» در جشن تولدش/ عکس

جانی دپ به «دزدان دریایی کاراییب» بازنمی گردد

تجربیات سازندگان مستند «گود» از زباله گردی در تهران/ حل مشکلات از عهده فیلمساز خارج است

تجربیات سازندگان مستند «گود» از زباله گردی در تهران/ حل مشکلات از عهده فیلمساز خارج است