مطالب مرتبط:
انتخاب نازیبایی در زمانه تایید تئاترهای زیبا و قصه گو
معلم مازندرانی به عنوان بانوی برگزیده سال 1400 استان مازندران انتخاب شد
هدف اصلی ستاره ملی پوش از انتخاب تیم این استقلالی
انتخاب یزد به عنوان رییس کارگروه بین الملل و دیپلماسی شهری کمیته مدیران ارتباطات کلانشهرها
جنجال در مرسی ساید به خاطر انتخاب سرمربی/عکس
-239 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 7 بهمن 1400 ساعت 15:322022-01-27فرهنگي

انتخاب نازیبایی در زمانه تایید تئاترهای زیبا و قصه گو


نشست نقد و بررسی نمایش «برنده سهمی نمی برد» به کارگردانی کیهان پرچمی با حضور فارس باقری، مدرس دانشگاه و همراهی عرفان خلاقی، نویسنده و منتقد در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.

- " نشست نقد و بررسی نمایش برنده سهمی نمی برد به کارگردانی کیهان پرچمی با حضور فارس باقری، مدرس دانشگاه و همراهی عرفان خلاقی، نویسنده و منتقد در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایلنا، نشست نقد و بررسی نمایش برنده سهمی نمی برد به کارگردانی کیهان پرچمی با حضور فارس باقری، مدرس دانشگاه و همراهی عرفان خلاقی، نویسنده و منتقد در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.

کیهان پرچی در ابتدای نشست به درخواست عرفان خلاقی کمی درباره شکل گیری ایده اولیه ساختن این اجرا صحبت کرد.

ایده این اجرا از مرداد سال قبل در ذهن من شکل گرفت.

فیلمی از لوییز بونوئل دیدم به اسم ملک الموت درباره یک جمع بورژوا که بعد از صرف شام در خانه ای گیر می افتند.

در این باره چند جلسه با حسام مقتدایی، نویسنده دیگر متن به گفتگو پرداختیم و روی ایده و متن کار کردیم؛ باید اشاره کنم که ایده اولیه در مسیر تمرین به سمت و سوی دیگری رفت.

اساسا در جریان تمرین به این فکر کردم که چطور می توان با متن به مثابه متن برخورد نکرد، بلکه آن را به مثابه یکی از عناصر سازنده اجرا مانند صحنه و نور وغیره دید.

کمی که پیش رفتیم فیلم دیگری دیدم به نام تصادف اثر جوزف لوزی راجع به یک عشق مثلثی بین اساتید دانشگاه.

آنجا دیدم خشونت وقتی در دل بازی اتفاق می افتد چقدر مهیب تر می شود.

این ایده هم چیزی بود که علاقه داشتم در تمرین ها و نهایتا هنگام اجرا مصرفش کنم.

به این ترتیب شاید بتوان گفت اگر تمرین ها سه ماه دیگر ادامه پیدا می کرد اساسا شکل و شمایل اجرا متفاوت می شد.

عرفان خلاقی سپس به حرکت اجرا به سمت و سویی بنیامینی و قطعه وارگی (fragmental) در واکاوی تاریخ اشاره کرد که پرچمی در این باره توضیح داد: من فلسفه خوانده ام و اینجا به تعبیر آرنت یک شیوه بودن عجیبی دارم.

یعنی فلسفه خوانده ام و دارم تئاتر کار می کنم.

خود مقوله تاریخ در متن اولیه وجود داشت اما به شکل استعاری.

من پیش از شروع تمرین ها دو چیز را نخوانده بودم.

یکی جستاری درباره بنیامین که می گفت شما اگر به ستاره ها از بیرون نگاه کنید، تصویر و چیدمانی می دهد که ستاره از این شکل و چیدمان تصوری ندارد.

عنصر تاثیرگذار دیگر، مینی سریال مهجور ژان لوک گدار تاریخ های سینما بود.

گدار آنجا اعتقاد دارد سینما تنها مدیومی است که خودش می تواند تاریخ خودش را روایت کند.

شیوه تدوین و نگرش او به تصویر در این سریال برایم خیلی مهم بود.

بعد گفتگویش با یوسف اسحاق پور را خواندم که گدار می گوید هنر می تواند راجع به تاریخ های تحقق نیافته صحبت کند.

یعنی امکان های بالفعل نشده ای در تاریخ وجود دارد که به تعبیر بنیامین می توانند مثل ستاره درخشش های لحظه ای داشته باشند و سپس خاموش شوند.

فکر می کنم وضعیت انضمامی ما هم به گونه ای است که باید به تاریخ فکر کنیم اما ابتدا باید بپرسیم گذشته چرا اهمیت دارد؟ چون مطالعه گذشته به خودیِ خود برای من واجد ارزش نیست.

در نهایت ما هم در اجرا از موضع انضمامیِ لحظه حال به گذشته نگاه می کنیم.

اینها مواد ما بود برای ساختن این اجرا.

فارس باقری صحبت هایش را به دو بخش تقسیم کرد.

یکی در میان گذاشتن دریافت خودش از اجرا و دیگری نگاهی به خودِ اجرا با سویه های تا حدی انتقادی.

کیهان یک ویژگی خوب دارد؛ این که تئاتر نخوانده.

البته این فضیلت نیست، فقط ویژگی است.

من در بخش اول صحبت هایم درباره دریافت خودم از اجرا صحبت می کنم و در بخش دوم که می تواند سویه های نقادانه هم داشته باشد، به ویژگیهایی که این اجرا دارد اشاره خواهم کرد.

در بخش اول، نکته ای که به نظرم می رسد تلاش کیهان است برای رسیدن به یک جور فرم.

مثلا تکه هایی از نقاشی را روی صحنه می سازد ولی در دم بخشی از آنچه ساخته را ویران می کند.

شبیه شکلی از دست انداختن که در بازی بازیگرها هم وجود دارد.

در بخش زیادی از اجرا این تصور برای مخاطب بوجود می آید که کارگردان قرار است روی این فرم بایستد و قطعاتی از نقاشی یا تاریخ را بسازد و خراب کند.

این روند ادامه دارد تا وقتی که طاهره (هزاوه) دوربین روی سه پایه را روشن می کند و به دست می گیرد؛ از این جا به نظر آن فرم ابتدایی تغییر می کند و اجرا دو پاره می شود.

قطعات کولاژگونه بخش نخست تازه به جایی رسیده که کاری انجام می دهد و ما را به سمت و سویی هدایت می کند که به بخش دوم و تصاویر می رسیم؛ با تمایل به یک جور انسجام و سرراستی که با بخش ابتدایی در تضاد است.

انگار آن رفت و آمد و ساختن و ویران کردن که در بخش نخست اتفاق افتاد و منطق اجرا و پیشنهاد فرمی بود، با شکل اجرای بخش دوم منطق دیگری پیدا می کند.

البته اجرا می تواند بگوید من با موادی که در اختیار دارم تا جایی کاری انجام می دهم و در ادامه تغییر فاز خواهم داشت.

این ایرادی ندارد، فقط باید بدانیم این رها کردن و تغییر منطق برچه اساس رخ می دهد.

نکته دیگر، تغییر از یک تکه به تکه دیگر یا از یک نقاشی به نقاشی دیگر است.

بین هر تغییر، فرایندی وجود دارد که این فرایند در اجرا حذف شده و اینطور به نظر می رسد که برای تغییر بین قطعات از منطق پرش استفاده می شود.

این پریدن در ادامه وجود ندارد و با نوعی انسجام مواجه هستیم.

نکته سوم این بود که در بخش اول اجرا، گروه از این که داستان یا موضوعی طرح شود سربازمی زند.

این با منطق ابتدایی و تکه تکه های نقاشی تناسب دارد.

اما آنجا که بازیگر زن دوربین را برمی دارد و به گذشته نقب می زند، انگار تلاشی برای قصه گفتن وجود دارد.

یعنی صحنه ها اجرا نمی شوند، بلکه نمایش داده می شوند.

مانند صحنه ابراهیم که اجرا با تمرکز زیاد پیش می رود ولی این اتفاق برای باقی نقاشی ها رخ نمی دهد.

عرفان خلاقی نیز با تایید گفته های فارس باقری به توضیح این موضوع پرداخت که اجرا خودش را در کدام سنت نظری تعریف می کند و از این منظر چه پیشنهادهایی می تواند داشته باشد.

اجرایی که با چنین متریال هایی کار می کند برای من خیلی جذاب اند، چون تئاتر و فلسفه به عنوان دو همسایه دیرینه ارتباط پرتنشی با یکدیگر ساخته اند که بین عشق و نقرت مدام در رفت و آمده بوده و هست.

معتقدم این تنش حل وفصل نشده ذات ساختن تئاتر در این زمین بازی را بسیار دشوار می کند.

اما برنده سهمی نمی برد یک ادعای کاملا مشخص فسلفی دارد و می گوید ایده نقل قول را پیش می کشم و با آن مواد کار می کنم.

چیزی که والتر بنیامین فرم تفکر و زیست فلسفی خودش را بر آن بنا گذاشت و حتی از این منظر در مقایسه با نیای فلسفی اش یعنی کارل مارکس هم در نسبت التقاط گونه قرار می گیرد.

بحث برسر این است که چطور می شود متریال را زمینه جدا کرد و در یک زمینه و رابطه دیالکتیکی جدید آن گذشته احضار شده را در لحظه اکنون رستگار کرد.

چون مارکس می گفت کار مردگان را به مردگان واگذارید ولی بنیامین دقیقا با همین مردگان کار دارد.

اینجا با رجعت دوباره به بحث قطعات (fragments) یا صورِ فلکی، یک بحث پدیدارشناختی هم بوجود می آید.

مسئله اینگونه طرح می شد که چون در لحظه ای که سوژه (مورخ) به صور فلکی می نگرد و در ذهن خودش تصویری (از تاریخ) می سازد اکنون را تنش آلود می کند؛ به این ترتیب تاریخ از مدار خودش خارج می شود و غیره.

این اجرا همین کار را انجام می دهد، یعنی کارگردان تکه هایی از سینما و نقاشی را در زمین حاصل خیز تئاتر می ریزد و با ساختن منظومه ای اجرایی قرار است در لحظه چیزی را فهم کند.

مسئله من این است که ایده مستتر در متن مبتنی بر سرهم کردن متریال های گوناگون در چه مقاطعی از اجرا قابل مشاهده می شود.

اگر قرار است (طبق آنچه بخش اول وجود دارد) عامل روایت یا پلات ملقی شود، چطور در بخش دوم به یک بستار و پایان بندی می رسد.

نکته دوم اینکه شاید ایده بازسازی نقاشی ها به چند دلیل متریال مناسبی نباشد.

اول؛ عموم این نقاشی ها اتصال به دال های اعظمی دارند که اجرا به جای رفتن سراغ آن ژست ها به سوی بازسازی روایی فیگورها می رود.

البته کارگردان در مقاطعی رویکرد سرخوشانه دارد ولی این یک اصل در اجرا نیست، که شاید بهتر بود شاهد چنین رویکردی هم می بودیم.

چراکه برشت می گوید من هیچ دیالکتیسینی نمی شناسم که فاقد سرخوشی باشد ؛ شاید در سطح کلام و روایت طنزی وجود داشته باشد ولی اجرا به نظرم کمی عبوس است؛ چون کوشش برای برساختن نقاشی ها به نظر من به بن بست می خورد.

اتفاقا آنچه برای جوریدن گذشته به کار بنیامین می آید، نه نقاشی، بلکه عکاسی است.

این که عکاس (اوژن آنژه) چگونه به سراغ ثبت سوژه های دم دستی روزمره می رود.

فارس باقری نیز در بخش دوم صحبت هایش به ویژگی های اجرای برنده سهمی نمی برد اشاره کرد.

اینکه کیهان پرچمی در وضعیت کنونی بر ایده بازنمایی، نمایش دادن و قصه گفتن مرسوم که اتفاقا در همین جشن اخیر منتقدان خانه تئاتر هم دیدیم که از سوی منتقدان هم تایید می گیرد، نمی ایستد رویکردی جسورانه و قابل ستایش است.

برخلاف جریان مرسوم، جنسی نازیبایی شناسی را انتخاب می کند که در وضعیت تایید تئاترهای قصه گو و جنس مشخصی از زیبایی شناسی اهمیت دارد.

روشن کردن موضع و اتخاذ موضع مشخص نسبت به زیبایی شناسی ای که اتفاقا در آن قرار داریم، کار مهمی است که کیهان در این اجرا انجام می دهد.

کیهان پرچمی همچنین با تاکید براینکه اینجا در جایگاه شنونده قرار دارد، صرفا به نقد مواضع پرداخت و اشاره کرد که فکر می کند صحبت های هردو مهمان برمبنای نوعی اصالت دادن به متن پیش می رود، درحالی که اجرا قصد داشته از چنین رویکردی فاصله بگیرد.

چرا به این فکر نکنیم که شاید اجرا مشغول جستجوگری بین مدیوم ها باشد؛ مثلا اینکه مدیوم سینما چطور می توانست خودش را در اجرا متبلور کند.

من به اینکه کجا فرم تاریخ فلسفه با تاریخ تطور هنر یکی می شود فکر کرده ام و به نظرم در فرم بیان فیلسوفان متبلور می شود.

در نظر بگیریم افلاطون اصلا روی خوشی به تئاتر نشان نمی داده و هنرمندان را در آرمان شهرش راه نمی داد و این هنر اصلا برایش اهمیت نداشته ولی اتفاقا جزو هنرمندترین فیلسوفان تاریخ فلسفه است که مکالمات سقراطی را به تاریخ فلسفه اضافه می کند.

فرم مکالمات سقراطی هنری است و درست در همین نقطه است که ما ابداع جدید مفاهیم را هم در تاریخ فلسفه تجربه می کنیم.

بعد به آگوستین قدیس می رسیم که با اعترافاتش فرم جدیدی را به تاریخ فلسفه افزوده و سپس به مارکس و نیچه می رسیم.

اینکه مفاهیم چگونه توسط یک فیلسوف دیگر ابداع می شوند بحث من بود.

برای دلوز مهم نیست که لایبنیتس چه گفته، این اهمیت دارد که دلوز با گفتار لایبنیتس چه می کند.

کاری که این تئاتر قصد دارد انجام دهد استفاده از متریال های موجود برای ساختن چیز دیگری است.

نکته دیگر که فراموش کردم اشاره کنم این بود که امکانات نقاشی هم روی پروسه تمرین ها تاثیر داشت.

مثلا پرتره آرنولفینی برخلاف نقاشی سوم ماه می جنسی از سکون را پیشنهاد می داد.

از جایی به بعد فکر کردم چرا مدیوم سینما را استفاده نکنم؟ چون اگر قرار بود با نقاشی ادامه دهیم، کار را چند شبانه روز طول بکشد.

پرسش این بود که اگر فقط با نقاشی ادامه پیدا می کرد، چه مازادی داشت؟ به نظرم بد نیست به تنش و اصطحکاک بین سینما و نقاشی فکر کنیم.

از این منظر حتی معتقدم قسمت دوم اجرا تکه پاره تر از بخش اول است.

در ادامه نشست حاضران در جایگاه تماشاگران به طرح موارد مورد نظر خود پرداختند و در پایان نشست، بازیگران نمایش برنده سهمی نمی برد از تجربه حضور در این اجرا و محدودیت ها و امکاناتی که با آن مواجه بودند صحبت کردند.

برنده سهمی نمی برد هر شب ساعت 19:30 در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می رود.

انتهای پیام/
کلید واژه ها: مرکز تئاتر مولوی - نشست نقد و بررسی - مدرس دانشگاه - نقد و بررسی - کارگردانی - دانشگاه - نویسنده - تئاتر - عرفان - کیهان - برگزار - همراهی - نشست - منتقد - نمایش - مولوی - بررسی - برنده - حضور - فارس - سالن - مدرس - ایده - زیبا - اجرا - درخواست - سال قبل - الموت - زمانه - گزارش

آخرین اخبار سرویس:
ساخت سریال جدید جنگ ستارگان توسط کارگردان فیلم مرد عنکبوتی

حرکت زشت و منشوری بازیگر خانم در عروسی +عکس

مرضیه برومند با «شهرک کلیله و دمنه» به شبکه خانگی می آید+فیلم

موزه نور و روشنایی یزد افتتاح شد

برگزاری آموزش های رایگان هنر در سه شهرستان هرمزگان

اخگر به گریبان

عکس/ تتوی بسیار وحشتناک امیرتتلو/ سحر قریشی منتشر کرد/ این کیه دیگه؟!

انتشار اولین تصویر رسمی سریال Echo مارول

عاشقانه بازیگر جذاب سینما با شوهرش +عکس

عکس/ جوانی بیش از حد همسر پیام دهکردی همه را شوکه کرد

ساخت فصل ششم سریال Black Mirror توسط نتفلیکس

اصغر فرهادی در مراسم فوتوکال هیات داوران جشنواره کن+تصاویر

برای کتاب خواندن این 10 نکته را باید رعایت کنید

اقدام جنجالی عروس بدون پا در روز عروسی اش+ فیلم

بازدید از برج آزادی رایگان شد

فیلم های خارج از تهران هزینه بر و پردردسر هستند/ اکثر فیلمسازها ساخت آثار سبک و آسان را ترجیح می دهند

فریبا طالبی و تیپ و مدل لباس متفاوت و عجیب + عکس

فیلم| فیض: جداکردن اتاق ها یعنی لطمه به فرهنگ خانواده

فیلم| پشت پرده تجارت زنان متکدی با کودکان همیشه در خواب

رونمایی از فیدلیتی جدید بهمن موتور در نمایشگاه خودرو تهران (+فیلم بررسی خودرو)

اصفهان میزبان خواننده پاپ می شود

ویدیوآرت «صورتگر» دو جایزه جهانی برد

عکس/ سحر قریشی از تتوی ترسناک جدید امیر تتلو رونمایی کرد!

برگزیدگان هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی سقز معرفی شدند

نمایش چهره واقعی هوملندر در تریلر جدید فصل سوم سریال The Boys

تیپ متفاوت فرشته حسینی در آن سوی مرزها + عکس

تصاویری جذاب از زنان چشم رنگی سینمای ایران

بی آبرو شدن داماد با کارت عروسی پشت ویترین مغازه!+فیلم

جوان شدن یک شبه آقای سوپراستار و همسرش +عکس

10 فیلم اروپایی که باید در جشنواره کن 2022 دید

بازدید رایگان از موزه سینما

کلمه پر مفهوم ژاپنی که شاید انگیزه زندگی شما را بیشتر کرد

بیانیه اصغر فرهادی درباره حواشی «قهرمان»

بیانیه اصغر فرهادی در جشنواره کن درباره حواشی «قهرمان»

عیادت معاون و مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از بابک برزویه

دفاعیات اصغر فرهادی در برابر اتهام سرقت ادبی

بیانیه اصغر فرهادی پیرامون اتهام سرقت ادبی، قهرمان و جشنواره کن

بازدید رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت روز جهانی موزه

آزیتا حاجیان همسر دومش را معرفی کرد +عکس

🔺کلیپی از مهران مدیری که پر بازدید شد

ویدئو| خوانندگی هومن حاجی عبدالهی در پشت صحنه سریال

بازی حمید صفت در سریال جدید «ابوالقاسم طالبی»

اولین تصاویر اصغر فرهادی در جشنواره کن+ ویدئو

المان شهری قلعه جلال الدین در گرمه رونمایی شد

مهران مدیری وسط خیابان های تهران | ویدئوی جنجالی

ویدیو/ شوخی زشت و زننده یوسف تیموری با مربی کویتی اش!

جنگی که دیگر سرد نیست

نمایش سندمن و انیمه سایبرپانک در تریلر رویداد Geeked Week نتفلیکس

دفاعیات اصغر فرهادی در برابر اتهام سرقت ادبی/ اطلاعات نادرست دادند

نخستین واکنش اصغر فرهادی به اتهام سرقت هنری در جشنواره کن

صائب زمانه | پرونده سالگرد درگذشت استاد محمد قهرمان

«علف زار» با پژمان جمشیدی و سارا بهرامی، تماشاگرانی تازه به سینماها می آورند؟

شیطونی نفیسه روشن و کادر کلینیکش جلو کلی آدم؛ خانوم بازیگر از سلاطین تیپای یجوری!

معرفی کتابهایی درباره خیام به مناسبت بزرگداشت این حکیم نامدار

بازدید از موزه ها فردا رایگان است

حسن معجونی «باغ» را به صحنه می برد

نخستین اظهارات اصغر فرهادی درباره اتهام سرقت هنری اش: اطلاعات اشتباه داده اند / این اتفاق احساس ناخوشایندی ایجاد کرده

94 نسخه میکروفیلم کتاب های خطی در اردبیل رونمایی می شود

رونمایی «بازیگر خانم» از مرد زندگی اش +عکس

شهرام ناظری: مردم گرسنه اند/ اعتراض حق طبیعی مردم است

ترفندی جالب و زیبا برای کادو پیج کردن هدیه ها + ویدئو

استوری باحال علیرضا خمسه از صف عریض و طویل فلافل در نمایشگاه کتاب!

توضیحات اصغر فرهادی در مورد حضورش در جشنواره کن / فیلم

نخستین واکنش اصغر فرهادی به اتهام سرقت هنری در جشنواره کن

فردا، بازدید از موزه های میراث فرهنگی رایگان است

آزادسازی کامل حریم دولتخانه صفوی تا پایان سال

ببینید | در سکانس عاشقانه بهرام رادان و پریناز ایزدیار چه گذشت؟

اختتامییه پنجمین جشنواره استانی علامه حلی

بازیگران زن ایرانی که با عمل های جراحی کوبیدن از نو ساختن / عکس های قبل و بعد از عمل!

ویدئو| اصغر فرهادی بر فرش قرمز جشنواره فیلم کن

اظهارات اصغر فرهادی برای اولین بار درباره اتهام سرقت هنری اش: اطلاعات اشتباه داده اند

کیک تولد متفاوت و خاص «متین ستوده»/ عکس

رونمایی از 18 کتاب با موضوع جهاد و شهادت در یزد

بازدید از برج آزادی رایگان شد

نمایش آثار هنری میراث مشترک ایران، چین و ژاپن

لباس تنگ و جذب مجری سابق صدا و سیما +عکس

تصاویری از تیپ و استایل بازیگران در مراسم شب بازیگر

اولین واکنش رسمی اصغر فرهادی به اتهام سرقت هنری در جشنواره کن

تسلیت مسئولان در پی درگذشت عباس نژادفتحی

ایوب خان به بازار کتاب آمد

بازدید از برج آزادی رایگان شد

تغییرات زیبا و قابل توجه لیلا برخورداری در جشن تولدش + تصاویر

نخستین واکنش رسمی اصغر فرهادی به اتهام سرقت هنری

کتاب خاطرات سال پرماجرای 1378 هاشمی رفسنجانی منتشر می شود

فیلم/ تصاویری وحشتناک از شکسته شدن یکی از توربین های بادی منجیل

فرق چهره «نگار عابدی» در اینستاگرام و صدا و سیما! / عکس

اولین تصاویر از اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن / فیلم

دلیل طلاق مهتاب کرامتی لو رفت / خانم سوپراستار برملا کرد

نخستین واکنش اصغر فرهادی به اتهام سرقت هنری

غذای این بازیگران ایرانی با بقیه فرق دارد! | از کتایون ریاحی تا پریناز ایزدیار+اسامی و جزییات

درباره آلبوم «دم دربند عشق» | گزیده شعرهای تربتی با صدای محمد قهرمان

گفتگو با محمدرضا راشد محصل درباره ویژگی های شعری و ادبی استاد محمد قهرمان

دانلود قطعاتی که براساس تصنیف ها و ترانه های محمد قهرمان ساخته شده اند

سیر زندگی محمد قهرمان، از دوستی با اخوان ثالث تا سرودن شعرهای محلی

درباب آثار محمد قهرمان | کمان گیر عرصه مضمون گرایی

آکشی کومار به خاطر کرونا فرش قرمز کن را از دست داد

درباب دوستی محمد قهرمان و اخوان ثالث

صائب زمان | پرونده سالگرد درگذشت استاد محمد قهرمان

توقیف یک نمایش در قم بعد از اولین شب اجرا به خاطر یک چتر!

بازدید از موزه برج آزادی رایگان شد

انتخاب نازیبایی در زمانه تایید تئاترهای زیبا و قصه گو

انتخاب نازیبایی در زمانه تایید تئاترهای زیبا و قصه گو