موضوعات داغ: - فرهاد مجيدي - باشگاه استقلال - استقلالي ها - سازمان بهزيستي - رتبه بندي معلمان - لايحه رتبه بندي معلمان - دانشگاه آزاد اسلامي - شهريار مغانلو در پرسپوليس - داريوش شجاعيان - شهريار مغانلو - سوخت هسته اي - نتايج تحقيقات - حسين توكلي - هاي وب - گل گهر در سيرجان - عدالت الكترونيك - استانداري كردستان - تاثيرات واكسيناسيون - عرب ها - ارتداد - رضا سليم ساساني - شهيار قنبري - قرارگاه محروميت زدايي سپاه

مطالب مرتبط:
کاهش چرخه رشد برنج با کمک هوش مصنوعی؛ سرعت 2 برابر می شود
درمان بیماری های روانی و آسیب های مغزی با هوش مصنوعی
کاهش چرخه رشد برنج با کمک هوش مصنوعی
پیش بینی آلزایمر با استفاده از هوش مصنوعی
درمان بیماری های روانی و آسیب های مغزی با هوش مصنوعی
-187 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 شهریور 1400 ساعت 07:502021-09-06سياسي

«الهیاتِ هوش مصنوعی» را مدون کنیم/ مواظب باشیم هوش مصنوعی به عنوان خدا مورد پرستش قرار نگیرد


حوزه/ باید الهیات هوش مصنوعی را مدون کنیم و سوالاتی که در دهه های بعدی ایجاد می شوند را پاسخ دهیم.

خصوصا آنکه اگر در حوزه اخلاق و الهیات هوش مصنوعی و جامعه شناسی و روانشناسی هوش مصنوعی پیشگام باشیم می توانیم مسیرهایی را برای پژوهش های علمی ایجاد کنیم.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازبرگزار شد.

حجت الاسلام محسن انبیایی در این نشست علمی تخصصی به الهیات هوش مصنوعی پرداخت که مشروح سخنان وی را در ادامه می خوانید: اثرات نامطلوب تکنولوژی باعث شد که مباحثی پیرامون مدیریت و اخلاق تکنولوژی در بین علمای این حوزه شکل گیرد.

پیش از آنکه هوش مصنوعی همه حوزه های بشر را بگیرد، باید جنبه های مختلف هوش مصنوعی را بررسی کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره وری را از هوش مصنوعی داشته باشیم تا اثرات سوء آن را در حد امکان تقلیل دهیم،برخی از مطالعات این حوزه به مسایل فنی باز می گردد که برنامه نویسان نیز در این مسیر حرکت می کنند و موسسات خاصی هم در این زمینه فعالانه کار می کنند.

تمرکز ما روی مطالعات پیرامونی هوش مصنوعی است که کمتر به آنها پرداخته شده است.

تعداد محدود مقاله در حوزه فلسفه هوش مصنوعی به صورت پراکنده در زبان های مختلف نوشته شده است.

این مساله یک ضرورت است.

ابتدا باید هوش مصنوعی و مبادی و چیستی آن را بشناسیم.

مجموعه تاملات فلسفی در باب هوش مصنوعی از جمله مهمترین این حوزه ها است.

دوم، مطالعات اخلاقی است.

اخلاق هوش مصنوعی نیز دارای چند بُعد است.

لوازم و بایسته های اخلاقی از جمله این موارد است که چه مسایل اخلاقی را در این حوزه باید رعایت کنیم.

همچنین چه کدهای اخلاقی باید در حوزه هوش مصنوعی مورد نظر قرار گیرد؟مطالعات جامعه شناختی، روانشناختی و الهیاتی هوش مصنوعی از جمله این مسایل است.

در فلسفه هوش مصنوعی، این موضوع را با روش های عقلانی تاملات فلسفی را در حوزه هوش مصنوعی خواهیم داشت.

ولی الهیات هوش مصنوعی مسایل مشترکی با هوش مصنوعی دارد.

علت آن این است که الهیات و فلسفه دارای مسایل مشترک هستند.

الهیات هوش مصنوعی مسایل مشترک زیادی با فلسفه هوش مصنوعی دارد،در الهیات هوش مصنوعی از دریچه الهیات و دغدغه های الهیاتی به هوش مصنوعی می پردازیم.

دغدغه اصلی ما، جنبه های الهیاتی است، در نگاه بسیاری از مردم، الهیات یک علم کلاسیک و سنتی است که به مسایلی در گذشته می پرداخته و نهایتا این مسایل را ممکن است در کشورهای مختلف نیز به آن پرداخته شود.

لذا پایان تئولوژی یا الهیات را نیز نوشته اند.

کتاب پایان الهیات به این معنی است که الهیات به پایان خط رسیده است و اگر کاری می خواهد انجام شود، باید در فلسفه صورت گیرد.

امروزه ما الهیات را به یک رشته زنده و پویا در بسیاری از دانشگاه های دنیا می بینیم، زیرا دین یک امر زنده و پویا است.

در آمریکا دانشگاه های مختلف، رشته الهیات یا رشته های مشابه دیگر را مثل فلسفه دین دارند و به آن می پردازند که رشته های بسیار زنده و پویا هستند.

الهیات باید پاسخ های جدید به سوالات جدید می داد و به همین دلیل چیزی به نام فلسفه و کلام جدید شکل گرفت.

ما می خواهیم در خصوص گرایش های جدیدی صحبت کنیم که در الهیات شکل گرفته است که تعدادی از آنها برای مجموعه های علمی ما شناخته شده نیست زیرا این مسایل با دروس الهیات سنتی ما متفاوت است.

امروزه انواع مختلف گرایش های الهیاتی داریم.

در گذشته گرایش هایی در این زمینه وجود داشته است، الهیات مسیحی، یهودی و اسلامی و.

از جمله این انواع هستند.

در چارچوب هر دینی الهیات مختص به آن دین شکل می گیرد.

همچنین الهیات سلبی داریم که در اسلام و یهود و مسیحیت وجود دارد.

این مساله یک گرایش برای حل برخی مسایل الهیاتی است.

الهیات تشکیکی و تعطیلی و.

نیز به عنوان گرایش های قدیمی وجود دارد.

الهیات وحیانی در مقابل الهیات طبیعی نیز شکل گرفته است.

الهیات وحیانی الهیاتی است که بر اساس آموزه های موجود در کتب مقدس شکل می گیرد.

منبع الهیات طبیعی از کتب مقدس الهام نمی گیرد، بلکه از عقل و علم استفاده می کند.

الهیات کاربردی نیز نمی خواهد در مقام فرضیه باقی بماند، الهیات سیستماتیک، دگماتیک و.

از جمله گرایش های مختلف الهیات است که برخی از آنها قسیم هم نیستند یعنی الهیات وحیانی می تواند کاربردی و سیستماتیک و.

باشد.

الهیات موصوف شامل الهیات فمنیسم، رهایی بخش، لیبرالیستی، الهیات صلح و.

هستند.

الهیات های موصوف به دنبال آن هستند که ساختار سنتی الهیات را مجددا باز نویسی کنند، بر اساس دغدغه هایی که نویسندگان دارند.

به عنوان مثال یک نویسنده دارای گرایش های فمنیستی است و این نویسنده حقوق را به شکلی تغییر می دهد که خواسته های فمنیستی او محقق می شود.

همین فرد می توانند فقه و تفسیر فمنیستی داشته باشد، اگر همین فرد وارد الهیات شود، ابواب الهیات را به شکلی بازنویسی می کند که گرایشات فمنیستی او به شکلی سوق پیدا می کند که غدغه های او برآورده می شود، مسیحیت در الهیات خود ویژگی های غیر منفعل بودن، قدرت محور بودن، کنترل محور و.

را به عنوان صفات خداوند مطرح می کند، ولی فمنیست ها عنوان می کنند که این صفات، صفات مردانه است و باید تغییر کند.

یعنی خداوند در مقابل دعای ما منفعل می شود، پس نباید غیر قابل منفعل معرفی شود.

الهیات رهایی بخش بیان می کند، الهیاتی که در مسیحیت روی آن کار می شود به این نتیجه نمی رسیده است که سیاهان از استقلال برخوردار باشند، ولی باید مباحثی را در الهیات پررنگ کنیم تا به رهایی سیاهان در دام سفید پوستان بینجامد که این الهیات ها به خیزش و انقلاب می انجامد.

الهیات مضاف الهیات مضاف شامل الهیاتی است از جمله الهیات بدن.

الهیات جامعه، الهیات زبان، الهیات انسان، تکنولوژی، عصب شناسی از جمله این الهیات هستند.

در فلسفه دین، دین را با روش عقلانی بررسی می کنیم که آیا ایمان یک امر معقول است؟ یا برای ایمان داشتن باید دلیل منطقی داشته باشیم؟ یا اینکه ملحد و مومن باید برای اثبات نبودن خدا دلیل بیاورند.

در اینجا انسان و هوش مصنوعی را قرار می دهیم و مجموعه سوالات الهیاتی را در این میان بررسی می کنیم.

70 سال است که علم نورولوژی متولد شده است و پیش از آن ابزار کافی برای ورود به سلول های عصبی وجود نداشت.

وقتی این ابزارها ایجاد شد، می توانیم عصب های خاص بدن و مغز انسان را دریافت کنیم.

در اینجا مسایلی چون اراده آزاد مطرح شد.

ما تحت سیطره آنزیم های بدن حرکت می کنیم.

مثلا اینکه یک انسان عصبی برای وجود یک آنزیم خاص در وجود خود، چنین رفتاری را نشان می دهد.

پس در مقابل این رفتار مسئول نیست.

سوال پیش می آید که آیا ایمان هم نتیجه همین آنزیمان ها است؟ یعنی می توان آمپول کفر و ایمان به کسی بزنیم تا ساختار عصبی او تغییر کند؟ اساسا اینکه وجدان یا شعور یک حقیقت است یا توهم؟ این خاصیت خودیابی نیز یک مساله بسیار مهم است.

فیزیکالیست ها می گویند که چیزی به نام وجدان و شعور و آگاهی وجود ندارد و تمام این مسایل، در مغز انسان شکل می گیرد.

الهیات عصب شناختی چالش هایی را که در این میان ایجاد شده است بررسی می کند.

حوزه باید در این باب پیشگام باشد در الهیات هوش مصنوعی مجموعه سوالاتی که در این حوزه بوجود می آید را مورد بررسی قرار می دهیم .

حوزه ما در این زمینه باید پیشگام باشد تا پیش از ورود نهادهای علمی دیگر در این حوزه ورود کنیم، زیرا اگر دیرتر ورود کنیم، تابع می شویم.

مثل ارتباطات که تابع آنها شدیم.

هر کس دیرتر این مسیر را شروع کند، قطعا تابع خواهد بود.

نمی توانیم به صورت جزیره ای مطالعات این حوزه را ممنوع کنیم تا کشورهای دیگر آن را توسعه داده و حاکم بر ما شوند.

باید الهیات هوش مصنوعی را مدون کنیم و سوالاتی که در دهه های بعدی ایجاد می شوند را پاسخ دهیم.

خصوصا آنکه اگر در حوزه اخلاق و الهیات هوش مصنوعی و جامعه شناسی و روانشناسی هوش مصنوعی پیشگام باشیم می توانیم مسیرهایی را برای پژوهش های علمی ایجاد کنیم.

وقتی در این مسیر حرکت کردیم می توانیم آگاهی را به مردم بدهیم که تکنولوژی همه ساحت های زندگی انسان را از دست ما بگیرد.

اگر انسان کار نکند دیگر همه حوزه های ما را از ما می گیرد.

انسان باید کار کند، در حالی که ابزارهای آن هم فعال باشد.

در باب هوش مصنوعی باید متوجه باشیم که این هوش چه اثراتی به جای می گذارد و باید به مردم بگوییم که اگر در این مسیر گام بردارید بشر به جایی می رسد که مجبور باشد از اول، کار را آغاز می کند.

هوش مصنوعی قرار است که در خدمت بشر باشد نه حاکم بشر.

در هوش مصنوعی سوالات خاصی مطرح است.

اولین سوال آن است که آیا هوش مصنوعی باید به نقطه ای برسد که توسط بشر به عنوان خدا پرستیده شود؟ همین مساله در گذشته نیز وجود داشته است و در گذشت بت هایی ساخته می شده و پرستیده می شده است.

آنتونی لواندوفسکی مهندس شرکت ماشین های خودران بود.

وی کلیسایی را به عنوان راه آینده در سال 2017 طراحی کرد.

وی نیز اسقف اعظم کلیسا شد.

این کلیسا بیان می کند که ما باید هوش مصنوعی را بپرستیم.

اصلا بعید نیست که این کلیسا طرفداران قابل توجهی نیز پیدا کند.

همین الان گاوها نیز پرستش می شوند و اصلا بعید نیست که هوش مصنوعی نیز پرستش شود.

امروزه هم بشر به دنبال تنوع است و بعید نیست که بشر به دنبال همین کار و حرف جدید باشند و آن را بپرستند.

البته هوش مصنوعی تفاوت مهمی با بت های قدیمی دارد، زیرا توانمندی های خاصی دارد.

اگر مطمئن باشیم که هوش مصنوعی تمام حیطه های بشر را فرا می گیرد و ما را کنترل کند و حتی از کنترل ما هم خارج شود باید بدانیم که چه اتفاقاتی می افتد.

در اینجا سه ویژگی مهم که برای خداوند ذکر می شود در هوش مصنوعی نیز دیده می شود.

اگر چنین شود، مساله ای چون امنیت نیز از بین می رود.

چون توانایی بالا و کنترلگری همه و حضور در همه جا نیز ممکن است در هوش مصنوعی ایجاد شود.

اگر چنین شود نباید توجه کنیم که برخی از مردم در مقابل هوش مصنوعی آن را بپرستند.

پیش از آن باید فکری برای این جریان داشته باشیم که هوش مصنوعی به عنوان خدا مورد پرستش قرار نگیرد.

مساله دیگر، مسایل مرتبط با انسان است.

یک فرضیه ای برای ایجاد نسخه های برتری برای هوش مصنوعی وجود دارد که تمام الگوریتم های ذهن انسان را رونوشت برداریم و آن را در یک سخت افزار رایانه ای قرار دهیم.

در فیلم تعالی که ساخت هالیوود است، روی این مساله مانور داده است.

این فرضیه عنوان می کند که اگر این ذهن در یک سیستم کپی شد، آن سیستم، توان تفکر پیدا می کند.

اگر چنین امری محقق شود و از بدن خود فاصله بگیریم و وارد یک بدن دیجیتال شدیم، سوالاتی نیز بوجود می آید.

از جمله حیات، زندگی، مرگ و.

.

اگر کسی در آن فضا قرار گیرد آیا می تواند به جاودانگی برسد؟ اگر بشر چنین کاری کند، آیا ایده خلقت نیز دچار چالش می شود؟ زمانی کسی نمی توانست بچه در شکم مادر را از نظر جنسیتی تشخیص دهد، ولی امروز با رشد تکنولوژی چنین مساله ای انجام می شود.

به همین دلیل متوجه شدیم که فهم ما از بسیاری از مفاهیم دین ناقص بوده است و امروز به ابواب دیگری می رسیم.

بحث آن است که باید به تفسیر صحیح و متعالی از معرفت دین برسیم.

در اینجا علم جدید سوالاتی برای ما ایجاد کرده است که به متن دین برگردیم.

منظور آن نیست که الهیات لیبرالی داشته باشیم، بلکه وابسته به متن دینی با ذکر سوالاتی از حوادث موجود مطرح می کنیم.

یک فرضیه دیگر وجود دارد.

در هوش مصنوعی ضعیف به دنبال کپی کارکردهای ذهنی انسان هستند.

هوش مصنوعی قوی به دنبال آن است که دارای تمامی توانایی های انسان است و یا حتی قوی تر از او، در هوش مصنوعی قوی نیز دارای دو سطح هستیم که یک سطح، ابزاری فاقد آگاهی را تعریف می کنیم ولی هوش مصنوعی نوع دوم واجد شعور و آگاهی است.

مثلا یک رباتی که دارای هوش مصنوعی است به یک آگاهی برسد.

اوایل این بحث، خوش بینی وجود داشت که می توانیم به این سرعت به هوش مصنوعی قوی برسیم، ولی پس از آن ناامیدی ایجاد شد که نمی توانیم به این قدرت برسیم.

پس از رسیدن بهار هوش مصنوعی، به دنبال هوش مصنوعی ضعیف رفتند.

حال اگر علم بشر به جایی برسد که یک سلول را کاملا تمام اطلاعاتش را یادداشت کنیم و بر اساس آن در یک نقطه دیگر تک تک این پروتیین ها را در کنار هم قرار دهیم و یک سلول را بسازیم تا در نهایت یک موجود زنده شکل گیرد.

اگر این موجود واجد شعور باشد، سوالاتی شکل می گیرد که آیا آن موجود، انسان است یا نه؟ رابطه آن موجود با خدا چیست؟ گرایش های خداجویی یا خداپرستی در او وجود دارد یا خیر؟ در اینجا باید چارچوب کلی بحث را داشته باشیم و ریل گذاری های مناسبی در این حوزه ایجاد شود.

الهیات، علمی پویا و زنده است و ما هم باید الهیات زنده و پویا داشته باشیم و از مسایل قبلی در الهیات آغاز کنیم و افق های جدیدی باز کنیم و الهیات های مضاف و موصوف را مورد مطالعه قرار دهیم و پیش از آنکه چالش جدی در این حوزه شکل گیرد مطالعات علمی و فنی و اخلاقی آن را نیز داشته باشیم.


کلید واژه ها: هوش مصنوعی - مصنوعی - الهیات - حوزه - کنیم - تکنولوژی - پژوهش های علمی - حجت الاسلام - جامعه شناسی - اخلاق - روانشناسی - نشست علمی - علمی - بهره وری - بیشترین - مطالعات - نامطلوب - برگزار - مدیریت - پرداخت - جامعه - گزارش - مختلف - تخصصی - سخنان - علمای - ادامه - بررسی - پژوهش - مورد

آخرین اخبار سرویس:
گفتگوهای نتیجه محور برای ما مورد قبول است

باید هنرستان های دریایی و نفت و پتروشیمی در هرمزگان راه اندازی شود

فاصله زیاد امکانات خوزستان با نقطه مطلوب/ تلاش مسئولان کافی نیست

نیروهای مسلح ما قدرت بلامنازع منطقه و جهان هستند

بخشش یک دانگ سهم بنیاد مستضعفان در زمین های مسکونی سلطان آباد

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند جذب سرمایه گذار است

حضرت آیت الله جوادی آملی: کمک نکردن به مردم یمن، همدستی با متجاوزان است

چگونه مهریه را اقساطی پرداخت کنیم؟

روز پرکار رییس و مسئولان عدلیه در خوزستان

متأسفانه در بسیاری از عرصه های اقتصادی کشور با مافیا مواجه ایم

قالیباف: حذف مردم، اشتباه تاکتیکی و راهبردی نظام +فیلم

تحقیق و تفحص از خدمات شهری شهرداری

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اهانت به ساحت مرجعیت شیعه

استاندار تهران: مدیریت پسماند ها از موضوعات مورد تاکید رییس جمهور است

حل مشکلات دو روستای امیرآباد و حاجی آباد در کمترین فرصت

تأیید زمان برگزاری انتخابات لبنان توسط پارلمان این کشور

ارائه طرح پیشنهادی دانشگاه حکمت بنیان در همایش سیره نبوی در طب

پیامبر اکرم و تشکیل نهادهای حکومتی

ظرفیت های بزرگی برای حل مشکلات داریم

احیاء امر به معروف یک تکلیف الهی است

از 80 بازنشسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تجلیل شد

چه کسی جایگزین سردار عابدین خرم شد؟

اقامه نماز طلب باران با حضور امیر قطر در دوحه

تندروها چگونه از هک سامانه سوخت برای اجرای محدودیت های فضای مجازی استفاده کردند؟

معبرهای فضای مجازی باز و مین های دشمن خنثی شود

هشدار جدی ایران به آژانس: انتشار اطلاعات و نامه های محرمانه ایران را متوقف کنید

مدیریت حوزه های علمیه: واکنش ناروا نسبت به توصیه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی موجب تاسف است/ هرگونه تعرض به ساحت مرجعیت محکوم است

81 درصد اناری ها یک دوز واکسن زدند

پاسخی به هجمه ها علیه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی/ ایشان تأثیر پذیری از اطرافیان ندارند

رییسی: دولت به شدت نسبت به افزایش هزینه ها حساس است

شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست

بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه: حضرت آیت الله صافی از باب خیرخواهی نسبت به فشارهای کمرشکن به مردم، کارگزاران نظام را به حل مشکلات توصیه کرده اند/ تعرض به ساحت مرجعیت را محکوم است

81 درصد اناری ها واکسن زدند

اجلاسیه نهایی کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان‎‎

برگزاری نشست هم‎اندیشی اعضای دوره‎های ارتقای قاریان و دعاخوانان ممتاز + عکس

نظرات امیرعبداللهیان محترم است؛ اما در مذاکرات وین هیچ بن بستی وجود ندارد/ باید از عناصر جدید احتمالی در موضع ایران آگاه شویم

 بازدید میدانی استاندار گیلان از طرح های درمانی و مراکز واکسیناسیون

دیدار فرمانده پدافند غیرعامل با مراجع و علما

توافق اعضای شورای شهر کرمانشاه پشت در های بسته

به برکت ولایتمداری مردم ایران و خون شهیدان این کشور به اقتدار رسیده است

اجازه تاریخ سازی وارونه از 13 آبان را به دشمنان ندهیم

استان خوزستان با این تعداد قابل توجه حوزه علمیه نباید قاضی غیربومی داشته باشد/ در دهه پنجم انقلاب باید به عدالت اجتماعی مدنظر انقلاب اسلامی نزدیک شویم

لزوم استفاده از ظرفیت جوانان در پیشبرد اهداف فرهنگی

طرح مسائل و مشکلات دشت ورامین با رییس جمهور/ قول رییس جمهور برای سفر به ورامین در اسرع وقت

فعالیت شبکه جهانی الاهواز در مبارزه با وهابیت و یمانی گری

جایگزینی بخش های دولتی به جای مردم اشتباه راهبردی بود

بررسی مشکلات حقوقی 50 نفر از مراجعان در دیدار با رییس کل دادگستری یزد

آرادکوه می تواند تبدیل به قطب گردشگری شود

قالیباف: در بخش های دولتی خودمان را جایگزین مردم کردیم؛ این اشتباه تاکتیکی است

دارایی های معنوی جزو موضوعات پدافند غیرعامل نیستند

مهم ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ششم آبان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: لیست نمایندگان ادوار منتقل شده به وزارتخانه نفت را دوباره بررسی کنید

کوچ اجباری؛ چالش قومی و مذهبی و مانع همپذیری/ گزارش ضیاگل رضایی، عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی: طالبان پس از تسلط بر افغانستان دست به تصفیه قومی و تفرقه افکنی است/ طالبان مذهب جعفری را از رسمیت انداخته اند/ شهروندان هزاره و شیعه مجبور به کوچ اجبار

ماجرای پر افت و خیز انتصاب شهرداری تهران/ جریان انقلابی روی خودی ها حساس تر است

پیشگیری از 26 مورد تامین مالی تروریسم در قزاقستان

درست روسری بخریم، درست روسری سر کنیم

موسوی: چه بخواهیم چه نخواهیم طالبان بر افغانستان حاکم شده است

راکعی: آمریکا مسئول بازگشت طالبان به افغانستان است

ورود کمیسیون امنیت ملی مجلس به موضوع حمله سایبری/ پدافند غیرعامل‬⁩ باید تقویت شود

رونق اقتصادی مبتنی بر توسعه فرهنگی و اجتماعی است

محسن اسلامی در همایش خانه احزاب: یارانه خانه احزاب دو برابر می شود

سردار سلامی: عالم اسلام جزو هدف های کلیدی استکبار است

اظهارات حاجی بابایی درباره افزایش حقوق و دستمزد در سال 1401

تهدید آینده انقلاب تفکر نئولیبرالیسم برخی مسئولان است

رواج «طلاق خاکستری» در کشور

هوشنگ آباد می تواند جایگزین آرادکوه باشد

آستان امامزاده سیدشمس الدین (ع) روستای ییلاقی بنادک سادات استان یزد‎‎

بهینه سازی سامانه های موشکی برد بلند در هوانیروز ارتش

واکنش اولیانوف به اظهارات امیرعبداللهیان: هیچ بن بستی در وین نبود

بازگرداندن بیش از 60 مهاجر غیر قانونی از لهستان به کشورشان

سلفی پشت صحنه ای نرگس محمدی/ عکس

رای مجلس لبنان به برگزاری انتخابات زودهنگام

آخرین خبر از تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران

هشدار جدی ایران به آژانس: انتشار اطلاعات و نامه های محرمانه ایران را متوقف کنید

انتصاب جدید در سپاه پاسداران/ چه کسی جایگزین سردار عابدین خرم شد؟

تاکیدبر اصلاح قوانین مالیاتی و فعالیت ستادهای تسهیل و اقتصاد مقاومتی

توسعه فرهنگ، موتور پیشران اقتصادی منطقه آزاد کیش

فضای سایبری حوزه جدید دشمنی علیه ملت

برگزاری 4 نشست تخصصی در دومین روز همایش بین المللی «سیره نبوی در طب»

انتقاد آیت الله لاریجانی از گرانی های سرسام آور؛ تورم واقعا نگران کننده است

آیت الله جوادی آملی: همگان خود را در خصوص امنیت کشور مسئول بدانند

بازدید مقام سازمان ملل از غرفه ایران در بازارچه خیریه بین المللی ژنو

واکنش محمد مهاجری به حمله سایبری / منتظر پاسخ سردار جلالی بمانیم

آخرین اخبار از افزایش حقوق و دستمزدها در سال 1401

نخستین حضور استاندارجدید همدان درشورای اداری

فرمانده سپاه: پرچم هدایت به دست امام زمان سپرده خواهد شد

عکس نوشت | میهمانان کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند

برگزاری نوبت دوم مجمع عمومی انجمن مجسمه سازان/ هیات مدیره جدید انتخاب شد

مدیرکل حوزه استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد

تعلیق مجوز 7 شرکت هواپیمایی به دلیل رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی

رییسی: مشکلات بزرگی پیش روی ماست

فوت 3 بیمار کرونایی و ابتلای 160 نفر در چهارمحال و بختیاری

مسکن یک معضل جدی برای نسل جوان

چهره جالب بهاره رهنما با عینک فانتزی + عکس

لازمه ایجاد تحول در دانشگاه ها، انجام کارهای فرهنگی است

سردار سلامی: سرزمین های اسلامی جای امنی برای اشغال گران نیست

یادواره شهید علی چمبری در لیکک

کهگیلویه و بویراحمد نیازمند جذب سرمایه گذاری است

مجلس در دفاع از حقوق فرهنگیان ذره ای کوتاهی نخواهد کرد

دیدار رییس بنیاد مستضعفان و مدیرعامل راه آهن/ تاکید بر توسعه صادرات شبکه های ریلی، منطقه ای و جهانی

«الهیاتِ هوش مصنوعی» را مدون کنیم/ مواظب باشیم هوش مصنوعی به عنوان خدا مورد پرستش قرار نگیرد

«الهیاتِ هوش مصنوعی» را مدون کنیم/ مواظب باشیم هوش مصنوعی به عنوان خدا مورد پرستش قرار نگیرد