مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 13 مرداد 1400 ساعت 20:502021-08-04سياسي

حکومت ایران با امضای مظفرالدین شاه مشروطه نشد


افزون شدن ظلم و جور حکومت سلاطین در دوره قاجار چنان کار را بر رعیت تحت سلطه پادشان دشوار کرد که کسبه و بازاریان و روحانیون، بی پروا از شلاق و زندان و تبعید راه اعتراض و نافرمانی در پیش گرفتند و با تحصن و رساندن اعتراضات خود به گوش دربار موفق شدند حرفشان .

- افزون شدن ظلم و جور حکومت سلاطین در دوره قاجار چنان کار را بر رعیت تحت سلطه پادشان دشوار کرد که کسبه و بازاریان و روحانیون، بی پروا از شلاق و زندان و تبعید راه اعتراض و نافرمانی در پیش گرفتند و با تحصن و رساندن اعتراضات خود به گوش دربار موفق شدند حرفشان را به کرسی بنشانند و نظام پادشاهی مطلقهِ فاقدِ مجلس و دولت و عدلیه را به نظام پادشاهی مشروطهِ دارای مجلس و دولت و عدلیه مفتخر کردند و در مسیری طولانی و ناهموار و پر فراز و نشیب، نقش خود را نه به عنوان رعیت جیره خوار که به عنوان ولی نعمت در تغییر ساختار سیاسی کشور نشان دادند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، امروز 14 مردادماه صد و پانزدهمین سالگرد امضای فرمان تاسیس مجلس شورای ملی توسط مظفرالدین شاه قاجار در سال 1285 شمسی است.

پنجمین شاه سلسله قاجار پنج ماه قبل از مرگش فرمانی را امضا کرد که بی آنکه به تغییر نظام سیاسی کشور رضایت دهد، بستر نوشته شدن قانون اساسی و تاسیس مجلس و اصلاح دوایر دولتی را برای اولین بار در تاریخ چند هزار ساله سلسله سلا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حکومت ایران با امضای مظفرالدین شاه مشروطه نشد

حکومت ایران با امضای مظفرالدین شاه مشروطه نشد