مطالب مرتبط:
آتیلا پسیانی چه زمانی نگاهش به تئاتر تغییر کرد ؟
آتیلا پسیانی: تئاتر تجربی یک شیوه اجرا است و سبک نیست
سکانسی عجیب از فیلم «سیاه باز» با بازی آتیلا پسیانی و سام قریبیان
گزارشی از دخل و خرج تئاتر در سال 1399
گزارشی از دخل و خرج تئاتر در سال 1399
-208 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 مرداد 1400 ساعت 19:502021-08-01فرهنگي

وقتی نگاه آتیلا پسیانی به تئاتر تغییر کرد


سلسله نشست های «بندباز»، تاملاتی درباره تئاتر ایران، شنبه 9 مرداد میزبان آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر عرصه تئاتر بود.

- سلسله نشست های بندباز ، تاملاتی درباره تئاتر ایران، شنبه 9 مرداد میزبان آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر عرصه تئاتر بود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری خبرآنلاین"، آتیلا پسیانی در ابتدای این نشست درباره آشنایی خود با تئاتر و کارگاه نمایش گفت: من در یازده سالگی نگاهم به تئاتر تغییر کرد و برایم تبدیل به مقوله ای جدی شد.

در سال 1347 به اتفاق مادرم به شیراز رفتم تا به عنوان تماشاگر در دومین جشن هنر شیراز شرکت کنم.

دو نمایش شهر قصه بیژن مفید و پژوهشی ژرف و سترگ در سنگواره های قرن بیست و پنجم زمین شناسی یا چهاردهم، بیستم فرقی نمی کند نوشته عباس نعلبندیان در آنجا تاریخ ساز شدند.

برای من در آن زمان دیدن این نمایش که تا آن زمان قابل تجربه نبود بسیار شگفت انگیز بود و محو آن شدم، چرا که با نمایش هایی که تاکنون دیده بودم بسیار متفاوت بود و به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودم.

او ادامه داد: نمایشی بود که تمام قواعد آن زمان یک تئاتر رسمی و فرمول دار که داستان گوست را می شکست و به نوعی دیگر خودش را عرضه می کرد.

پس از نمایش پژوهشی ژرف و سترگ جلسه بحث و گفتگویی در دانشگاه ادبیات شیراز برگزار شد و من به همراهی مادرم، رکن الدین خسروی، جعفر والی که مخالف نمایش بودند در آنجا حضور داشتم تا وارد چالش با آوانسیان و نعلبندیان شوند و این اتفاق نیز افتاد.

بیشتر از همه هوشنگ حسامی که منتقد بسیار معروفی در حوزه تئاتر بود، شروع به سوال کرد و نعلبندیان را به نوعی گیر انداخت.

او جوانی بود که از دکه روزنامه فروشی پدرش آغاز کرده بود و نمایش نامه هایش را در آنجا می نوشت و نمایش او عنوان برنده دومین جشن هنر را گرفته بود و اجرایش را نیز آوانسیان انجام داده بود.

در آن زمان جواب های نعلبندیان خیلی حرفه ای نبود اما به زبان ساده از فلسفه پیچیده ذهن خود سخن می گفت.

اما آربی آوانسیان برخلاف او با دقت فراوان جواب می داد و فضای گفتگو گرم و پرتنش بود تا حدی که دوستان تصمیم به ترک سالن به عنوان اعتراض گرفتند و من در سن یازده سالگی اولین عصیان را انجام دادم، چرا که نمی خواستم سالن را ترک کنم و نشستم تا پایان گفتگو را ببینم، بنابراین در مقابل مادرم ایستادم و مقاومت کردم.

شکوه نجم آبادی که در این نمایش بازی می کرد وقتی متوجه شد به مادرم گفت آتیلا را من می آورم و تو برو و مادرم با خشم سالن را ترک کرد.

آنجا متوجه تغییری که در من شکل گرفت شدم.

بعد از آن، من دو بار دیگر این نمایش را در تهران دیدم که متاسفانه در یک شب شاهد درگیری بین تماشاگران و بازیگران نیز بودم.

این بازیگر همچنین در پاسخ به سوال زیورعالم درباره نمایش های اداره تئاتر و ویژگی این نوع نمایش نیز بیان کرد: این نوع نمایش هنوز هم طرفداران خودش را دارد و اینطور نیست که با ورود این نوع، گونه قبلی از بین برود.

ما به نمایش های قبل از سال 47 و شکل گیری کارگاه نمایش می گفتیم نمایش های رسمی، چون از فرمول های مشخصی پیروی می کردند.

جسارت خروج از این کادرها و فرمول ها در آن زمان وجود نداشت و عنصر تجربه و کشف و شهود در آنها دیده نمی شد و اگر مانند رکن الدین خسروی و عباس جوانمرد به این تمرینات تجربی گرایش داشتند، در اجرا این اتفاق ها رخ نمی داد.

این دو نمایش به من یاد داد که تو می توانی بشکنی و یک اتفاق نو را تجربه کنی و باز هم فردا این کار را انجام دهی.

همین امر نیز موجب شد تا من این عناصر جسور تئاتر تجربی را همچنان حفظ کنم و در آثارم استفاده کنم.

من بارها و بارها مجبور شدم بگویم که تئاتر تجربی یک شیوه اجرایی است و سبک نیست.

با ورودم به کارگاه نمایش به خیلی از این عناصر دست یافتم چون در آنجا طرز تفکر، جستجو کردن شیوه های مدرن وجود داشت.

ورک شاپ های فراوان و اجراهای مشترک با گروه های خارجی داشتیم و در سال های 47 تا 49 که تئاتر ما نیاز به یک حرکت جدید در مقابل تئاتر جدی داشت این شیوه را پیش گرفت و تبدیل به یک تئاتر اعتراضی شد.

آتیلا پسیانی در ادامه درباره ویژگی کارگاه در مقایسه با محیط دانشگاه توضیح داد: رها بودن اندیشه ها در کارگاه نمایش موجب می شد تا اتفاق دیگری رخ دهد.

تصور من از دانشگاه تجربیات فراوان بود اما اینطور نبود، چون من در کارگاه نمایش تجربیات بسیاری داشتم که در دانشگاه با وجود بهرام بیضایی، محمد کوثر، پرویز پرورش، شهرو خردمند و… که بسیار سخت گیر بودند این اتفاق دیده نمی شد.

من در دانشگاه نیز کار می کردم و مشکلی نداشتم، اما از سیستم آموزشی راضی نبودم چون نمره و حفظ کردن اهمیت داشت.

در حالی که من به دنبال کسب تجربه بودم و محیط دانشگاه محیط دینامیک و فعالی نبود.

از سوی دیگر با وجود آنکه من سیاسی نبودم، اغلب اساتید و دانشجویان فعال سیاسی بودند و به دنبال این بودند که هنر را وسیله قرار دهند برای رسیدن به اهداف سیاسی.

به خاطر دارم که به دلیل حضورم در کارگاه نمایش در آن زمان تهدید به قتل شدم و حتی از سوی دوستانم بایکوت شدم و کسی با من صحبت نمی کرد.

افراط همواره وجود داشت و بسیاری از این دوستان بعدها پشیمان شدند و متوجه شدند که کارگاه نمایش به عنوان یک شاخص در تئاتر ایران است و نمی توان از آن به راحتی گذشت.

این کارگردان همچنین در پاسخ به این سوال که با گذشت چهار دهه از بسته شدن کارگاه نمایش آیا سالنی بوده است که آن حال و هوا را تداعی کند، گفت: در زمان مدیریت حسین پارسایی در تئاتر شهر با او صحبت کردم و گفتم اجازه بده انبار تئاتر شهر را به نحوی تغییر دهیم و سالنی داشته باشیم تا کسانیکه امکان استفاده از سالن های اصلی را ندارند از این فضا استفاده کنند.

او موافقت کرد بنابراین موکت زدیم، دیوارها را آکوستیک کردیم و به شکل هدیه این سالن درست شد.

اسم آنجا را هم پیشنهاد کردم کارگاه نمایش بگذاریم که استقبال شد و می خواستیم تداعی کننده کارگاه نمایش باشد.

چون کمک به بازیگران، کارگردانان جوان برای رسیدن به اهداف ناب نمایشی بدون در نظر گرفتن تئاتر حرفه ای شعار کارگاه بود.

وقتی در اداره کردن آنجا اختلافاتی به وجود آمد و حتی گفتند که به نوعی عملکرد من همانند عملکرد واتیکان در دل رم است و مستقل شده ام در حالی که قبلا نیز این جملات را بسیار شنیده بودم، آنجا را ترک کردم و به دوست دیگری تحویل دادم که پس از مدتی پیش من آمد و اولین چیزی که به من گفت تغییر نام کارگاه به آتلیه دو بود.

در حالی که به نظرم این کار درست نبود چون یک طرز تفکر را مخدوش می کرد و بعد هم اتفاقاتی رخ داد که بی معنی بود.

او درباره اولین مواجه اش با عباس نعلبندیان صحبت کرد و گفت: اولین مواجه من با او در همان جلسه نقد و بررسی بود و ظاهرش از یک هویت بسیار ساده برخوردار بود.

پشت این ظاهر ساده ذهن پیچیده ای داشت که من در آن سن کم هم درک می کردم.

پسیانی در خاتمه درباره جلال ستاری و همزمانی این گفت وگو با درگذشت او نیز اظهار کرد: به لاله تقیان و تمام شاگردان ستاری تسلیت می گویم و همه کسانی که کتاب های او را می خوانند و می دانند او چه محقق و فیلسوف بزرگی بود.

روحش شاد.

5858
کلید واژه ها: آتیلا پسیانی - تئاتر - درباره تئاتر - آتیلا - کارگردان - نمایش - میزبان - نشست - بازیگر - جشن هنر شیراز - سلسله - تغییر - مرداد - شیراز - شگفت انگیز - زمین شناسی - شنبه - زمان - بیست - خبرگزاری - سنگواره - تماشاگر - کارگاه - پژوهشی - آشنایی - گزارش - نوشته - اتفاق - تاریخ - سالگی

آخرین اخبار سرویس:
عکس عاشقانه اشکان خطیبی و همسرش /عکس

استخدام طلاساز در یک مجموعه معتبر در تهران

مهراوه شریفی نیا و ملیکا شرفی نیا عزادار شدند

فیلم/ سکانس جنجالی عوض کردن شلوار طناز طباطبایی

استخدام نصاب ماهر کابینت در یک مجموعه معتبر در تهران

پربازدیدترین کلیپ فضای مجازی در 24 ساعت گذشته+ فیلم

اظهارات جنجالی لیلا اوتادی برای مهریه و طلاق /عکس

استایل زرد فریبا نادری در آسانسور + عکس

استخدام تکنسین یا کارشناس برق (الکترونیک) در مجموعه شهر و خانه در اصفهان

استخدام طراح ساختمان در یک مجموعه معتبر در تهران

اظهارات جنجالی لیلا اوتادی برای مهریه و طلاق /عکس

استخدام مدرس زبان انگلیسی در یک مجموعه معتبر در تهران

نقاشی های ناصرالدین شاه رونمایی شد

نقاشی های ناصرالدین شاه رونمایی شد

سلفی جدی سحر دولتشاهی در خودرو /عکس

فیلم/ غیرت عجیب شاهرخ استخری روی همسرش

سلفی جدی سحر دولتشاهی در خودرو /عکس

هفت نکته که والدین باید درباره رفتار نوجوانان بدانند

واکنش کروکودیل غول پیکر به ماکت یک انسان + فیلم

معرفی بازیگران اولین فیلم بهاره رهنما

استخدام تدوینگر مسلط به زبان انگلیسی در مرکز فرهنگی هنری معتبر در تهران

نوآوری و خلاقیت مدیران جوان شبکه سه سیما در تولید برنامه های متفاوت

تقویم و اوقات شرعی بیست و ششم شهریور شیراز + فیلم

معرفی بازیگران اولین فیلم بهاره رهنما

کوچ یک برنامه رادیویی به تلویزیون

نگاهی به برنامه های عروسکی سینما و تلویزیون به بهانه پخش اولین قسمت«نارگیل»

مهراوه شریفی نیا و ملیکا شرفی نیا عزادار شدند /عکس

جایگاه هیچانه ها در دنیای امروز

فیلم/ نگاهی جالب به شباهت های ایران و تاجیکستان

تعریف فریدون جیرانی از جواد عزتی؛ بازیگری مثل تو نداریم! + فیلم

استخدام مترجم انگلیسی با بیمه در دفتر ترجمه رسمی پارس در تهران

«آقای بازیگر» سن واقعی اش را قبول ندارد/ عکس

استخدام استاد آیلتس در مجموعه فرهنگی هنری عصر کلام زنگنه در تهران

فیلم| ساخت انگشتر بسیار زیبا با استفاده از یک ماسک

جایگاه هیچانه ها در دنیای امروز

کوچ یک برنامه رادیویی به تلویزیون

گران شدن بلیط مترو دروغ 13 بود+ فیلم

استخدام باریستا در یک مجموعه معتبر در تهران

خنده های امید بخش «متین ستوده» به آینده/ عکس

دستگیری یک قاچاقچی که مارمولک قاچاق می کرد + فیلم

بزرگترین موزه معدن جهان کجاست + فیلم و عکس

جریان موسیقی در اشعار استاد شهریار / مقبره الشعرای تبریز نمایانگر یک تمدن

استخدام 6 عنوان شغلی در موسسه غیر تجاری فرهنگی هنری پرارین آریا در تهران

استراحت مجید واشقانی در ویلایی شیک /عکس

عکس/ نگاه خاص و خیره شبنم قربانی به شهاب حسینی

خانم بازیگر به مناسبت تولدش عکسی باور نکردنی منتشر کرد!

محمدمهدی عسگرپور: اگر به عقب برگردم تمرکزم را از کارگردانی بیشتر به سمت فیلمنامه نویسی می برم

علی حامد حق دوست شهریارِ عاشقانه های پرشورِ شعر و ادب

ویدئو | وضعیت شعر و ادب فارسی از زبان شاعران مشهدی

استراحت مجید واشقانی در ویلایی شیک /عکس

ضرغامی: باید زیر میز ایران هراسی بزنیم

روایتی تصویری از شغلی شیرین که به روز نشد و به حاشیه رفت/ احیای میراث «حاج ابوالقاسم قناد» با تماشای یک مستند

راز جاودانگی و مانایی نام استاد شهریار

انتشار عکس های نیمه برهنه ریحانه پارسا در مدلینگ ترکیه!

فیلم/ واکنش جالب شادمهر عقیلی به حضور محمدرضا گلزار در کنسرتش

فیلم| تخریب پروژه 154 میلیون دلاری در 45 ثانیه

محمدرضا گلزار سوار بر یک خودرو بسیار خاص + عکس

عاشقانه های زیبای «منوچهر هادی» و دخترش/ عکس

فیلم| دره مرموز و اسرار آمیز یلانگ

سینما، زخمی از کرونا

تهدید بابک جهانبخش؛ فشار بیاد مثل شادمهر از ایران می رم + فیلم

استخدام مدرس سینما فوردی در یک آموزشگاه معتبر در تهران

دانلود سریال میدان سرخ قسمت اول 1 ( قسمت 1 میدان سرخ ) کامل

شهاب حسینی برنده قدیمی ترین جوایز فیلم اروپا شد

نقد فیلم گورکن /فیلم

پاسخ به تمام شایعات درباره واکسیناسون کرونا از واکسن بخرید تا واکسن نزنید + فیلم

«شهاب حسینی» بهترین بازیگر مرد جوایز سالانه سینمای فنلاند شد

شهاب حسینی برنده یکی از قدیمی ترین جوایزه فیلم اروپا شد

کنسرت مشترک علیرضا قربانی و عالیم قاسم اف در مهر ماه

میکاپ انگلیسی «سمیرا حسینی» با کلاه/ عکس

شهاب حسینی برنده قدیمی ترین جوایز فیلم اروپا شد

جایزه بهترین بازیگری سینمای فنلاند به شهاب حسینی

شهاب حسینی برنده قدیمی ترین جوایز فیلم اروپا شد

نام گذاری سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی سوادکوه به نام شاعر مازندرانی

استخدام تکنسین تعمیرات لپ تاپ در مجموعه نوین هارد اصفهان در اصفهان

شهاب حسینی برنده قدیمی ترین جوایز فیلم اروپا شد

استخدام مسئول دفتر در یک مجموعه معتبر در محدوده نیاوران

جدیدترین عکس نفیسه روشن

بازیگران اولین فیلم «بهاره رهنما» مشخص شدند

علیرضا قربانی و عالیم قاسم اف کنسرت مشترک برگزار می کنند

شهاب حسینی برنده قدیمی ترین جوایز فیلم اروپا شد

شهاب حسینی برنده قدیمی ترین جوایز فیلم اروپا شد

بسته هنر انقلاب و هفته دفاع مقدس

تصاویر| آیین گلباران مزار استاد شهریار

استوری جدید امیر آقایی +عکس

شهاب حسینی برنده قدیمی ترین جوایز فیلم اروپا شد

استوری جدید امیر آقایی +عکس

استوری مهدویان از پشت صحنه زخم کاری+ عکس

بازهم تیکه سپند امیر سلیمانی به دولت + عکس

چهاردهمین حضور جهانی بوتاکس در جشنواره هامبورگ

فیلم/ استقبال مردم لبنان از ورود کاروان سوخت ایرانی

استوری مهدویان از پشت صحنه زخم کاری+ عکس

بازگشت بازیگر معروف با یک فیلم آخرالزمانی+ عکس

کمترین چاه غیرمجاز کشور در استان یزد وجود دارد + فیلم

نظر سمیرا حسن پور درباره عشق و زندگی + عکس

بازگشت بازیگر معروف با یک فیلم آخرالزمانی+ عکس

سریال «سرجوخه» به آنتن نزدیک شد

سریال «سرجوخه» به آنتن نزدیک شد

آیین گلباران مزار استاد شهریار

عکس/ ژست خاص سحر دولتشاهی با مدل خیلی جدید!

وقتی نگاه آتیلا پسیانی به تئاتر تغییر کرد

وقتی نگاه آتیلا پسیانی به تئاتر تغییر کرد