موضوعات داغ: - فرهاد مجيدي - رتبه بندي معلمان - وزير امور خارجه - دانشگاه تهران - حقوق بازنشستگان - روابط بين الملل - بازي هاي آنلاين - برنامه و بودجه - جانشين رييس ستاد كل نيروهاي مسلح - تيم فوتبال استقلال - بلومبرگ - مهدي مصطفوي - ابوديره - احمد مهدوي دامغاني - مجمع كشورهاي صادركننده گاز (GECF) - دولت محلي - رييس مركز ملي فرش ايران - كمشچه - جهانگردي - انفجار نجف - خرابكاري هسته اي - مرغ گرم - نمايشگاه اتومبيل

مطالب مرتبط:
برنامه ریزی زندگی در کلام امام کاظم(ع)
امروز با این سن نباید دغدغه صاحبخانه را داشته باشم/متاسفانه در حرفه ما کسانی موفق هستند که چیزی نمی دانند!
امام کاظم(ع) باب الحوائج و گره گشای زندگی مردم
زندگی صدها نفر در جزیره ای به اندازه زمین فوتبال ! + عکس
عملکرد موفق جهاد دانشگاهی در جذب مشارکت های دانشجویی
-133 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 مرداد 1400 ساعت 15:052021-07-31اجتماعي

باید ها و نباید های زندگی موفق(2)


تشکیل خانواده نیز همانند سایر بخش های زندگی یک فرد نیازمند تعلیم و تعلم است، بسیاری از طلاق ها به علت نادیده گرفتن مسائلی است که قبل از ازدواج آموزش دیده نشده است.

- تشکیل خانواده نیز همانند سایر بخش های زندگی یک فرد نیازمند تعلیم و تعلم است، بسیاری از طلاق ها به علت نادیده گرفتن مسائلی است که قبل از ازدواج آموزش دیده نشده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا"، پس از انتشار دو مرحله از برون رفت ونجات ازمنجلاب آزادی جنسی دروغین غرب که به فرد اختصاص داشت، نوبت به مرحله دوم یعنی خانواده رسید که در بایدها و نبایده های زندگی موفق (1) به 1 - پرهیزخانواده از انتخاب همسرپلید وبدسرشت (زوج یا زوجه) 2- پرهیز خانواده از نیت های مادی و طماعانه در تزویج ؛ 3- پرهیز خانواده از شرکت در مجالس عروسی که همراه با اختلاط زنان ومردان است 4- پرهیز خانواده از دید وبازدیدهای همراه با چشم چرانی های ناموسی وچشم وهمچشمی های، 5 - پرهیز خانواده از تحقیر یکدیگر وتمجید دیگر زنان ومردان نامحرم از جنبه تناسب اندام 6- پرهیز خانواده از مصرف خوراک وپوشاک ومسکن حرام، 7-پرهیز ازغیرت بیمورد از طرف مرد به زن خویش پرداخته شد، در بخش دوم نیز به مواردی دیگر اشاره می شود.

8- پرهیز زن از غیرتش نسبت به ازدواج شوهرش در موردی که ممانعت زن موجب ارتکاب گناه شوهر وانحراف جنسی وی شود .

که چند منشاء دارد أ - یا ناشی از حسادت به تمایل شوهرش به زن دیگر است .

قال الباقر(علیه السلام) : " غیرهالنساء الحسد " غیرت زنان ناشی از حسد وخود خواهی آنان است .

ب- یا ناشی از محبت وعشق او به شوهر است، عن الصادق (علیه السلام ) ، قیل له : المرأه تغار علی الرجل تؤذیه ، قال:" ذاک من الحب " از محضر حضرتش سوال شد زنی به شوهرش غیرت می ورزد و موجب ایذاء او می شود (منشأ آن چیست ؟) حضرتش فرمودند : این غیرت زن ناشی از محبتش به شوهرش می باشد .

ج- قال امیرالمؤمنین (علیه السلام ) : "غیره المرأه کفر وغیره الرجل ایمان" غیرت بیمورد زن به شوهرش کفر (عملی نه اعتقادی) است چرا که زن در مواردی که طبق عدالت و موازین شرعی شوهرش تعدد زوجات می نماید اگر غیرت نشان دهد در واقع مخالفت عملیه با تجویز حکم تعدد زوجات نموده نه مخالفت علمیه واعتقادیه که منجر به ارتداد او شود .

ولی غیرت بجا و شایسته مرد نشانگر ایمان اوست چون مردتنها پناهگاه ناموسی وعاطفی زن خویش است ونفقه زن بر او واجب است مگر در صورت عدم تمکین شرعی، البته لازم به ذکر است مردانی که بخاطر چشم چرانی ویا تحقیر زن پاک سرشت خویش بدون عذر موجه شرعی وعرفی و با پایمال نمودن حق زن اول خویش و عدم اجرای عدالت مالی وانفاقی در حق زنان خویش ظلم می نمایند .

مطرود جامعه اسلامی بوده وبه جزای عمل خود در دنیا وآخرت خواهند رسید .

اینان به بهانه های واهی و شیطانی با این عمل ناشایست موجب انحراف خانواده خویش و دیگر خانواده ها بجهت استرس روحی و بد بینی نسبت به ازدواج پاک وشرعی وحتی انحراف جنسی خواهند بود وشیرینی عشق پاک ومقدس را در کام اقوام و آشنایان خویش تلخ نموده و یکی از مصادیق بارز صد عن سبیل الله محسوب می شوند .

چرا که ذیل آیه شریفه (تجویز تعدد زوجات) را زیر پا گذاشته وفاسق شده اند گرچه خود را مقدس جلوه دهند .

به دلیل اهمیت این مورد لازم می آید آیه شریفه با ترجمه همراه با چندنتیجه مختصر از آن ذکر شود.

"وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَی فَانکِحُوا مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَیٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَهً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَی أَلَّا تَعُولُوا" ﻭﺍﮔﺮ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻳﺘﻴﻢ [ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ] ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪ ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ [ ﺩﻳﮕﺮ ] ﺯﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﺁﻳﺪ ﺩﻭ ﺩﻭ ﻭ ﺳﻪ ﺳﻪ ﻭ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻱ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ.

ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﺑﻪ ﻳﻚ ﺯﻥ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻛﻨﻴﺰﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺎﻟﻚ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ [ ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻛﻨﻴﺪ ] ; ﺍﻳﻦ [ ﺍﻛﺘﻔﺎﻱ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻫﻤﺴﺮ ﻋﻘﺪﻱ] ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺳﺘﻢ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻧﺸﻮﻳﺪ ، ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ .

(یعنی این روش مذکور شما را ازگناه کبیره ای که انحراف از راه عدالت است نجات می دهد ولازم الاجراء است.

) .

علامه جلیل القدرآیت الحق ، مرحوم طباطبایی(رضوان الله علیه) در تفسیر المیزان فقره"وإن خفتم ألا تعدلوا فواحده" بسبار زیبا ومتین تبیین نموده اند ، که حقیر آنرا توضیح می دهم : آیه می فرماید : اگر خوف دارید(احتمال عقلایی می دهید ).

ونفرمود: و إن علمتم أن لا تعدلوا .

اگرعلم دارید .

زیرا تحصیل علم به عدم برقراری عدالت دراین امور که جنبه وسوسه های شیطانی وغیره واضح است غالبا علم برای افراد حاصل نمی شود.

وقهرا اگر خداوند متعال علم را بجای خوف آورده بود .

مصلحت حکم نکاح با یک زن یا تمتع جنسی از کنیزان فوت می شد .

(چون نوع مردان ادعای علم به عدم اجرای عدالت را ندارند لذا حکم نکاح با یک زن منتفی می شد .

ومردان به بهانه عدم علم به برقراری عدالت بین زنان می توانستند حداکثر چهار زن به نکاح دائم برای خود شرعا اتخاذ کنند .

چون احکام الله دائرمدار مصلحت ومفسده اند وبالتبع با فوت شدن مصلحت در حکم مذکور خود که علم باشد حکم نیز فوت و منتفی می شود وصدور حکم لغوی وبیفابده از حکیم بشری صادر نمی شود چه رسد به حکیم مطلق که خالق هستی است) .

ونیز لازم دانستیم توضیح بیان حکیمانه حضرت علامه (قدس سره) را در مورد فقره "أو ماملکت أیمانکم": منظور حضرت باری تعالی از این سفارش این نیست که بخواهد ظلم به کنیزان را تجویز کند (وبفرماید: رعایت عدالت در میان همسران آزاده وحره، لازم است .

اما در بین کنیزان لازم نیست وجایز است ظلم به آنان ) چون درسور وآیات دیگر فرموده: خداوند ظالمان را دوست ندارد) ونیز فرموده :"لیس بظلام للعبید " : خداوند به بندگانش ظلم روا نمی دارد و همچنین فرموده : "إن الله لایرید ظلما للعباد" خداوند اراده وقصد نمی کند ظلم بر بندگان را (چه رسد در مقام عمل ظلم بر بندگان نماید) .

پس منظور از این فقره شریفه این است که چون تقسیم همخوابگی(حق القسم) در میان کنیزان تشریع و واجب نشده است رعایت عدالت از این حیث در بینشان آسان است .

حقیر لازم می دانم عرض کنم که خداوند منان درمورد اجرای حدود(دارای ضرب شلاق) چون حد زنا ونحوه آن را برای بردگان وکنیزان در قرآن کریم به نصف حد افراد آزاد حکم نمود وبرای فرد مریضی که حد بر او واجب شده در روایات شریفه وارد شده صد چوب نازک را بهم بپیوندند ویکبار بر او بزنند .

لذا افرادی که نوعا تمام احکام دین را مطلع نیستند عجولانه نسبت به ،برده داری و حدود واحکام الهی در دین پر مهر اسلام نقد غیر منصفانه نکنند .

چرا افکار پاک جوانان را با گفتار سانسور شده از طرف خود منحرف می کنید، کجای عالم سراغ دارد دینی که کنیز مومنه وبرده مومن را برکافره حره وآزاد وکافر حروآزاد ترجیح شخصیتی دهد .

" تقوا پیشه کنید وسخن نسجیده نگویید وبدانید گناه اجتماعی با ذکر استغفار بخشوده نمی شود بلکه باید افزادی را که منحرف کرده اید سریع هدایت کنید .

لازم به ذکر است شبهه نموده اند که در آیه شریفه دیگری خداوند متعال فرموده :" ولن تستطیوا أن تعدلوا بین النساء ولو حرصتم .

" هرگز شما مردان نمی توانید بین زنان خویش عدالت ورزید واین با آیه تجویز تعدد زوجات منافات دارد .

جواب این شبهه را امام صادق علیه السلام برای هشام بن حکم بازگو نمودند به اینکه این آیه عدالت درتمایل قلبی مرد را نسبت به زنان خویش ناممکن می داند (زیرا هرگلی بوی خوش خود را دارد) ولی آیه تجویز تعدد زوجات عدالت انفاقی ومالی را بیان می کند .

لذا بین دو آیه شریفه تنافی نیست .

نتیجه اول: آیه شریفه درصددبیان وجوب نکاح دائم حداکثر تا چهار زن نیست بلکه درصدد بیان اباحه وجواز این نحوه نکاح است .

نتیجه دوم: آیه شریفه دلالت دارد بر تحقق تشکیل خانواده های متعددهمراه با حفظ بنیان آنان نه هر نکاح بدون قید وشرط، لذا معاذ الله مردی که با چشم چرانی حرام یا تذوق(نگرش یکبار مصرفی به زنان) بخواهد با نکاح های بعدی موجب تخریب نکاح های قبلی شود مشمول آیه شریفه نخواهد بود .

چرا که آیه شریفه تحقق وثبات نکاح های متعدد را در عالم خارج می طلبد، نه صرف چهار بار عقد نکاح با از بین رفتن نکاح های قبلی یکی پس از دیگری ، وگرنه اگر نکاح های قبلی با طلاق وفوت زن ونحو آن ازبین روند، مرد جایز است با شمارش نکاح های قبلی زائل شده بیشتر از چهار زن را با نکاح دائم برای خویش اتخاذ کند، پس آیه شریفه جواز نکاح دائمی با دو زن با دو نفقه عادلاته وهکذا سه وچهار زن را با نکاح دائمی امر فرموده است، بعنوان مثال اگر به مهندسی دستور جواز احداث حد اکثر تاچهار پل را دهند .

ولی او با احداث هر پلی موجب ثخریب پل های قبلی شود، نمی توان گفت به این دستور عمل کرده زیرا در نهایت او باتخریب پل های قبلی فقط یک پل ساخته و حال اینکه حداقل دو پل یا سه یا چهار پل می توانست بسازد، لذا با تخریب پل های قبلی اسراف نموده وبودجه سه پل تخریب شده را ضامن است (البته در مثال منا قشه نیست) مخاطبین محترم چه آقایان وچه بانوان منصفانه قضاوت کنید آیا به بهانه های واهی ونفسانی تجدید نکاحی که موجب تخریب نکاح قبلی آنهم بدون رعایت عدالت انفاقی بین دو زوجه تا چهار زوجه می شود مفاد این آیه شریفه است ؟!!! نتیجه سوم: آیه شریفه تعدد زوجات به نکاح دائم را مشروط به اجرای عدالت مالی وانفاقی بین زنان تجویز نموده .

لذا در ذیل آیه شریفه فرموده : اگر خوف عقلایی (نه علم) داریدکه نمی توانید عدالت انفاقی بین زنان اجراء کنید فقط باید به یک زن یا کنیزان مملوکه خویش اکتفاء کنید.

قضاوت کنید بجز اهل تقوی وفضل که تمکن مالی اداره عادلانه چند خانواده را با رعایت عدالت انفاقی وبدون تخریب وطلاق بیجای خانواده قبلی خویش را دارند کدام مرد متدین می تواند تعدد زوجات داشته باشد .

چرا باید قرآن مجید را با روش نؤمن ببعض ونکفر ببعض عمل کنیم و بقول استاد قرائتی : "کلوا واشربوا" را عمل می کنیم لکن "ولا تسرفوا " را کنار گذاشته وعمل نمی کنیم .

نتیجه سوم : زمان شناسی برای فقیه، شرط لازم است .

نوعا در آن زمان هم نفقه ها سبک بودند .

وهم تعدد زوجات ننگ وخفت برای زوجه قبلی (یا هوو ) محسوب نمی شد مگر در موارد نادری وبر فرض نارضایتی زوجه قبلی اختلاف بحدی نبود که به طلاق ونحو آن منجر شود خصوصا با رعایت عدالت انفاقی که مشروط در آیه شریفه است .

مضافا به این امورأ - تعدد زوجات نوعا بخاطر ازدیاد نسل مسلمین در مقابل کفار و ابقاء نسل مسلمین ونحو آن بود.

ب- انگیزه عیاشی یا حرمسرایی شاهانه نداشت .

لذا رسول مکرم اسلام( صلی الله علیه وآله) تا حضرت خدیجه سلام الله علیها) در حیات طیبه خویش بودند هیچ زنی را به همسری اتخاذ نکردند .

بااینکه جوان بودند .

وهکذا امیر المؤمنین (صلوات الله علیه) تا حضرت فاطمه عصمت کبرای الهیه (سلام الله علیها) در حیات طیبه خویش بودند .

هیچ زنی را به همسری اتخاذ نکردند .

با اینکه جوان بودند .

یعنی الگوی عملی بودند که بدون ضرورت ازدیاد نسل و با داشتن همسری باوفا وعفیفه لزومی ندارد تعدد زوجات .

لذا روش تعدد زوجات را این دو معصوم بزرگوار بعد از حیات مبارکه آن دو بانوی بر گزیده عالمیان اتخاذ نمودند .

(البته حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) برای اتحاد قبائل مسلمین وسرپرستی بعضی زنان بیوه بود و حضرت امیرالمؤمنین( علیه السلام) طبق وصیت حضرت فاطمه زهراء(سلام الله علیها) وابقای نسل مطهر و پاک علوی و ازدیاد آنها در مقابل کفار وامویان پلید اتخاذ نمودند) لازم به ذکر است که حدیث دروغین تزویج حضرت امیر المؤمنین(علیه السلام) با جویره دختر ابوجهل کافرلجوج همزمان با حیات طیبه حضرت زهراء مظهر وفاء(علیها السلام) کاملا مردود است و در سلسله روات آن اولین راوی فردی خردسال به نام مسور بن مخرمه بوده که سال دوم هجرت درشهر مکه متولد شده که آن هم با وجود این همه اصحاب در مدینه منوره باید خبری این چنین مهم سند آن قطعا متواتر می شد .

علاوه برآن اینکه مستفاد از متن حدیث معاذالله تکذیب حضرت صدیق اکبر علی (علیه السلام)و تصدیق ابوالعاص بن ربیع از طرف حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)است و این بهتان اعظم است که از اهل سنت بخاری و مسلم و چند نفراز آنان وایضا مع الاسف الشدید از عده ای انگشت شمار از علمای شیعه که فقط محدث بودند نه فقیه سهوا یاجهلا نقل شده است .

لذا بخاطر این علامات واضحه وبراهین ساطعه مذکوره مرحوم علامه مجلسی در بحار الانوار به نقل از مرحوم شیخ صدوق(رضوان الله علیهما) مرقوم فرموده : (این خبر نزد من مقبول نیست .

چرا که سیره ایشان اینچنین نبوده که بینشان اختلاف ورنجشی باشد که محتاج به آشتی دهنده باشد .

) عرض می کنم : وا أسفاه از کذابان وجاعلان حدیث که با این حدیث وامثال آن گاهی عده معدودی از محدثین ما را که فقه الحدیث کافی نداشتند .

فریب داده اند .

لذا امام صادق (علیه السلام ) در این باب فرموده اند : "خبر تدریه خیر من الف ترویه " یک روایت وحدیث را با فهم صحیح درک نمایی بهتر از هزار حدیث که فقط نقل نمایی .

مراد حضرتش فقه الحدیث است .

وفقه در لغت عرب به معنای فهم است .

فقیه واقعی فردی است که دین را به تمام جوانبش درک نموده وفهم کاملی از عقائد ، احکام ، اخلاقیات ، سیاسات و.

دارد .

علامه طباطبایی( قدس سره ) به تلامذه خویش می فرمودند : بنده فقه الحدیث را از استادم آیت الحق حاج سید علی قاضی(قدس سره) فرا گرفتم .

لذا آیت الله شهید مطهری(رحمه الله) می فرمود : من هر وقت دچار مشکل علمی شوم به تفسیر المیزان استادم علامه طباطبایی رجوع کرده وبرطرف می شود.

اگر به تفسیر االمیزان بدرستی توجه شود .

خطاهای علمی بعضی از وعاظ محترم وطلبه حقیری مثل بنده آشکار می شود .

از علامه حسن زاده آملی(أیده الله) نقل شده که می فرمودند : از منبرهای جوانی خویش استغفار می نمایم، حقیر گوید چه عرض کنم در قبال گفتار علامه حکیم آنهم با آن بضاعت علمی والایی که داشت.

اللهم احفظنا من الخطاء والزلل والنسیان .

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل .

"تلک شقشقیه قد هدرت ثم قرت " ادامه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید طالب موسوی ملکی
کلید واژه ها: خانواده - قبل از ازدواج - زندگی - پرهیز - زندگی موفق - نیازمند - ازدواج - تشکیل - همراه - آموزش - تعلیم - مرحله - مرحله دوم - سایر - موفق - خبرگزاری - طلاق - خبرنگار - اجتماعی - انتخاب - انتشار - فرهنگی - اختصاص - گزارش - آزادی - سرویس - عروسی - شرکت - جنسی - زنان

آخرین اخبار سرویس:
مقررات کشورهای مختلف برای بازگشایی مدارس در سایه کرونا

بیمارستان محلی عالیشهر مهرماه افتتاح می شود

لزوم بازآموزی دانش آموزان در زمان های «طلایی» / محرومیت 3 میلیون دانش آموز از عدالت آموزشی

ایرانیان در آستانه اربعین در ایوان نجف عزاداری کردند+فیلم

هواشناسی ایران | بارش پراکنده باران در سواحل شمالی / آسمان آفتابی در بیشتر نقاط کشور

پیش بینی هواشناسی در ایران امروز 30 شهریور 1400

6 درصد دانش آموزان خراسان رضوی سال تحصیلی را حضوری آغاز می کنند

6 درصد دانش آموزان خراسان رضوی سال تحصیلی را حضوری آغاز می کنند

اوقات شرعی سی ام شهریور در سمنان

اجرای طرح « عهد سقایی » برای پذیرایی از زائران اربعین

طرح اصلاح هندسی بلوار نخبگان تهیه شده است

آغاز فعالیت 10 هنرستان هنر های زیبا از مهرماه

آغاز واکسیناسیون دانش آموزان در خوزستان

بهسازی و مرمت فرهنگسرای شهر یزد

ثبت نام 500 لرستانی در سامانه سماح

نصب سردیس شهدا در پارک مشاهیر و مفاخر خرم آباد

برگ سبز به عنوان سند رسمی خودرو بلامانع است

فال روزانه سه شنبه 30 شهریور1400

خشک شدن چاه های آب در گلپایگان یکی پس از دیگری

اینفوگرافیک | 5 روش موثر برای رفع خواب آلودگی هنگام رانندگی

سرقت علائم راهداری در نیشابور

دست آورد بزرگ دولت رییسی رخ خواهد داد؟/ دانش آموزان 6 تا 11 سال ایرانی واکسن «فایزر» خواهند زد؟

خشک شدن چاه های آب در گلپایگان یکی پس از دیگری

شرایط جریمه نشدن خودرو ها در محدودیت تردد شبانه

معرفی مشمولان فارغ التحصیل به سربازی، یک ماه تمدید شد

پیش بینی کمینه و بیشینه دمایی سی ام شهریور در استان سمنان

37 درصد مدارس خراسان رضوی روشویی و 35 درصد توالت استاندارد ندارد

استمرار سکون جوی و غبارآلودگی هوای اصفهان

خبر هایی از فعالیت های قرارگاه رسول اکرم و بازگشایی مدارس

ثبت نام 397 کرمانشاهی برای اعزام به مراسم اربعین حسینی

دوازده هزار معلم تهرانی بازنشسته می شوند

اجرای سالانه بیش از 400 کیلومتر خط کشی در قم

تعداد پایگاه های شبانه روزی واکسیناسیون اورژانس تهران افزایش یافت

سردرگمی زائران اربعین از ثبت نام در سماح تا صدور ویزا

مبارزه با ترس کرونایی کودکان با شروع مدارس +عکس

اولویت واکسیناسیون دانش آموزان با کدام گروه است؟

100 زائر اربعین حسینی از مرز شلمچه بازگردانده شدند

خانواده تاثیر زیادی در بروز یا کاهش آسیب های اجتماعی دارد

خبرهای امروز از استودیو خبر ایران/ 29 شهریور 1400

بازگشت زمینی از سفر اربعین تنها از مرز مهران امکان پذیر است

بارش های خفیف در ارتفاعات سمنان

ببینید | مبارزه با ترس کرونایی کودکان با شروع مدارس

اختصاص 650 پرواز برنامه و فوق العاده برای اربعین

واریز مستمری شهریورماه مددجویان بهزیستی

فراخوان اعزام مشمولان اصفهانی پایه خدمتی مهرماه

ماجرای مرگ خرس سیاه بلوچی

شورای عالی آموزش و پرورش از حاشیه خارج و وارد متن شود

ضرورت ساماندهی و تحصیل دانش آموزان فاقد هویت در یکی از مدارس دامغان

نفوذ توده هوای سرد به زنجان

زائران امسال اربعین حسینی همچنان سردرگم

تعهدات بیمه ای زائران اربعین اعلام شد

گیلان سرزمین جنگل ، کوه و دریاست

اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون در تهران از 30 شهریور

ببینید | راهکار جدید کاهش آلودگی هوا در ایتالیا

آغاز سال تحصیلی دوره ابتدایی باجشن شکوفه ها وغنچه ها در اول مهر

آخرین تصمیمات درباره نحوه بازگشایی مدارس در خراسان شمالی/برگزاری کلاس ها به صورت حضوری و مجازی

کشاورزان و دامداران هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند | خشکسالی ضعیف تا شدید در اکثر نقاط کشور

در رادیو ایران 20 بشنوید: همشاگردی از دور سلام

یکی از عناصر و ارکان مهم آموزش وپرورش نقش و جایگاه مدیر در مدرسه است

تکمیل طرح تقاطع غیرهمسطح شهید کشوری اصفهان تا پایان مهر

کمبود 3 هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی

بیش از 82 درصد دانش آموزان لرستان از بستر شبکه شاد بهره مند شده اند

اختصاص 650 پرواز برنامه و فوق العاده برای اربعین

بیمه ایران طرف قرارداد برای بیمه زائران اربعین

گروه بندی مدارس برای آموزش ترکیبی، حضوری و مجازی دانش آموزان در اصفهان

سردرگمی زائران اربعین از ثبت نام در سماح تا صدور ویزا

نسخه جدید شاد با قابلیت های ویژه

رونمایی از نسخه جدید شاد ؛ فردا

توزیع 1363 بسته مهر تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند خراسان رضوی

ویدئو | آخرین وضعیت واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان

واکسیناسیون دانش آموزان خوزستانی در مراکز تجمیعی + فیلم

تاریخچه هتل عباسی اصفهان، جاذبه بی نظیر گردشگری

کاهش سرمایه روانی و اجتماعی دانش آموزان تبعات پاندمی کرونا است

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در منطقه 4 تهران

165 هزار دانش آموز ابتدایی در مدارس خراسان جنوبی ثبت نام کردند

اعلام وضعیت قرمز هوا در فردیس| آلوده ترین پاییز در راه البرز

165 هزار دانش آموز ابتدایی در مدارس خراسان جنوبی ثبت نام کردند

200 هزار دانش آموز زنجانی سال تحصیلی جدید را آغاز می کنند

ویدئو | آخرین تصمیمات درباره شروع سال تحصیلی

راه اندازی قرارگاه تاکتیکی خطوط هوایی ابوذر در 10 فرودگاه بین المللی

واگذاری سند ششدانگ به اهالی موسویه شهرستان قاینات

پسرانی که بدون خواهران شان به مدرسه نمی روند!

اعلام اسامی چندبرابر ظرفیت پذیرفته شدگان فوریت های پزشکی

پسرانی که بدون خواهران شان به مدرسه نمی روند!

چهاردهمین آزمون مربیان قرآن شهرداری تهران برگزار می شود

آشنایی با طراحی داخلی و تفاوت آن با دکوراسیون داخلی

اعلام اسامی پذیرفته شدگان متمرکز و غیرمتمرکز آزمون کاردانی به کارشناسی

اجرای طرح مشق احسان در قائمشهر

پرچم بارگاه منور سید الشهدا بر بالین بیماران قزوینی

اهدای 50 بسته لوازم التحریر و مواد بهداشتی به دانش آموزان اتباع سمنان

تصاویر| نشست خبری رییس سازمان حج و زیارت

برگزاری آزمون جامع طرح حافظان رضوی در مشهد

شرایط جریمه نشدن خودروها در محدودیت تردد شبانه

جوی نسبتا پایدار در فارس

تداوم وزش باد در مناطق غربی و جنوبی خوزستان

صدور گواهی واکسیناسیون روی برگه باطله+عکس

همشاگردی از دور سلام

پیش بینی آسمان صاف و جو آرامی برای دو روز آینده در لرستان

هشدار پیشگیری از بروز التور در سکونتگاه های غیررسمی خوزستان

توزیع کتابهای درسی دانش آموزان مهابادی در مدارس

باید ها و نباید های زندگی موفق(2)

باید ها و نباید های زندگی موفق(2)