موضوعات داغ: - شوراي نگهبان - باشگاه فوتبال - اينترنت ماهواره اي - ليگ برتر بيستم - دانشگاه آزاد اسلامي - طرح موزاييكي - فرهاد مجيدي - خانم بازيگر - استقلال و سپاهان - دروازه بان اسبق پرسپوليس - ركورد توليد - بهترين سريال ها - مديرعامل شركت برق منطقه اي فارس - خودگردان - قبولي دعا - مجمع عالي فرماندهان سپاه - تورگرداني - مسابقات مچ اندازي قهرماني كشور - سرنوشت ملت ها - ميلاد حضرت علي - اجلاس جهاني بيداري اسلامي - افسردگي در زنان - اتوماتيك

مطالب مرتبط:
عکس| اقدام جالب جوکوویچ بعد از قهرمانی در رولان گاروس/ یک پسر بچه مرد شماره یک را کوچ کرد
عکس| اقدام جالب جوکوویچ بعد از قهرمانی در رولان گروس/ یک پسر بچه مرد شماره یک را کوچ کرد
عکس| اقدام جالب جوکوویچ بعد از قهرمانی در رولان گروس/ یک پسر بچه مرد شماره یک را کوچ کرد
ببینید | از شعار تا عمل؛ روح تازه در کالبد دریاچه ارومیه
انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری به روایت آمار و ارقام | 59 میلیون رای دهنده؛ مردان 650 هزار نفر بیش از زنان | 1.4 میلیون رای اولی
-86 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 خرداد 1400 ساعت 16:452021-06-14فرهنگي

درباره راوی بچه های بدشانس | یوهان کولن


تلفیق شیطنت های طنزآمیز و توضیحات داده شده، که گاهی خنده دارتر از آن هستند که درست باشند، اسنیکت را بلافاصله از نقش راوی سنتی و تعلیم دهنده ی اکثر کتاب های ادبیات کودکان کنار می گذارد.

- .

سانی می گوید : گودو .

اسینکت این کلمه را این طور تفسیر می کند: ما نه می دونیم کجا می خوایم بریم نه می دونیم چه جوری باید بریم.

کلمه ی گودو ارجاعی است به نمایشنامه ی در انتظار گودو .

ترجمه فریبا گرانمایه پژوهش نامه ادبیات کودک و نوجوان ‏ اگر به داستان هایی با پایان خوش علاقه مندید، بهتر است کتاب دیگری بخوانید.

این ها کلمات آغازین کتاب شروع ناگوار، اولین رمان از مجموعه ی سیزده ‏جلدی بچه های بدشانس [ماجراهای ناگوار] [a series of unfortunate events] نوشته لمونی اسنیکت است.

این مقدمه فضایی تیره و ترسناک به داستان ها می دهد و مخاطب را به فکر وا می دارد که چه انتظاری باید از این اثر داشته باشد.

خواننده با مصیبت های سه بودلر یتیم پس از مرگ والدینشان و جابه جایی های مداوم آن ها بین قیم های مختلف همراه می شود.

نویسنده ی این مجموعه دنیل هنلر" ‏با نام مستعار لمونی اسنیکت است.

هندلر این اسم را روی خود گذاشته تا سهمی در دنیای بودلرها داشته باشد .

‏جمله ی ابتدای کتاب با وجود ترحم انگیزبودن، لحن طنزآلود راوی را نشان می دهد.

اولین کتاب این مجموعه، شروع ناگوار، لمونی اسنیکت را بهترین نمونه ی راوی آموزگارمآب معرفی می کند که از هر فرصتی برای تفسیر کلمات مشکل و توصیه ی مخاطب به رفتارهای اخلاقی مناسب استفاده می کند.

اما تلفیق شیطنت های طنزآمیز و توضیحات داده شده، که گاهی خنده دارتر از آن هستند که درست باشند، اسنیکت را بلافاصله از نقش راوی سنتی و تعلیم دهنده ی اکثر کتاب های ادبیات کودکان کنار می گذارد.

‏تصویر متضاد راوی (همزمان شوخ و واقعی) زمانی بیشتر پیچیده می شود که اسنیکت از نقش راوی بیرون آمد ه و به کاراکتری در داستان تبدیل می شود.

در همان حال که حوادث رخداده برای بودلرها را روایت می کند و عکس العمل نشان می دهد، درک خواننده از مقام نویسندگی وی به چالش کشیده می شود و مرز بین کاراکتر و راوی مبهم می شود.

‏هدف این مقاله، جست وجو در هویت راوی مجموعه بچه های بدشانس است که در آن به کاراکتر تغییر موضع می دهد .

این متن هویت دوگانه ی راوی را توصیف می کند و نشان می دهد که چگونه این موضوع برتصویرذهنی خوانند ه تاثیر می گذارد.

پیرنگ داستان ‏ویولت (چهارده ساله)، کلاوس (دوازده ساله) و سانی(نوپا)، پس از کشته شدن پدرومادرشان در آتش سوزی خانه شان، یتیم شده و سرپرستی شان طبق قانون به یکی از بستگان دور آنها، کنت اولاف، سپرده می شود.

کنت با خشونت با آن ها رفتار می کند و در تلاش است پس از رسیدن ویولت به سن قانونی و ازدواج با او ثروت شان را تصاحب کند.

تلاشهای کنت به نتیجه نمی رسد و فرار را بر قرار ترجیح می دهد، اما در حین فرار، بچه ها را تهدید می کند که بر می گردد و ثروت شان را به چنگ می آورد.

در شش جلد بعدی، یعنی سالن خزندگان 1999، پنجره ی بزرگ 2000‏، کارگاه مصیبت بار 2000‏، مدرسه ی سختگیر 2000‏، آسانسور قلابی 2001 و دهکده ی شوم 2001‏، یک الگو مدام تکرار می شود! بودلرها به افراد مختلف فامیل سپرده می شوند و خیلی زود می فهمند کنت الاف با قیافه ی مبدل در تعقیبشان است و می خواهد آن ها را از قیم فعلی بدزدد.

بچه ها او را شناسایی می کنند و سعی می کنند اطرافیان شان را باخبر کنند، اما کسی باور نمی کند او کنت الاف است و این تقریبا همیشه به قتل و جنایت های وحشتناک ختم می شود.

‏پنج رمان بعدی ، بیمارستان خطرناک 2003‏، سیرک مرگبار2003‏، آبشار یخ زده 2004‏، غار غم انگیز 2004 ‏و خطر ماقبل آخر 2005‏، یعنی کتاب هشتم تا دوازدهم، الگوی دیگری را دنبال می کند .

بیمارستان خطرناک سرآغاز این الگوی جدید است که در آن بودلرها دیگر به خانه ی اقوام خود فرستاده نمی شوند، بلکه در حال فرار به قتل و آتش سوزی متهم می شوند.

آن ها همچنان با آدم های خوبی روبه رو می شوند که نقش قیم شان را بازی می کنند هرچند نه به طور قانونی و برعکس قیم های هفت مجلد اول که همه را قانون تعیین کرده بود.

کنت الاف هنوز در تعقیب شان است و موقعیت های خوبی را که به دست می آورند از بین می برد .

حوادث از کتاب دوم تا بخش پایانی، خطر ماقبل [خر ، به نقطه ی اوج خود می رسد و تقریبا تمام کاراکترهای اصلی و فرعی، که زنده مانده اند ، در هتلی جمع می شوند.

با پایان این داستان ، هتل به کلی آتش می گیرد و بودلرها با کنت الاف آن جا را ترک می کنند.

اتفاقات کتاب آخر، که پایان نام دارد ، در جزیره ای دورافتاده رخ می دهد که بسیار دور از جایی است که بقیه ی ماجرای کتاب اتفاق می افتد.

به سوالات پیش آمده در رمان پاسخ داده می شود و قصه ی بودلرهای یتیم به آخر می رسد .

راوی و انواع آن ‏دو نوع متداول راوی، اول شخص و سوم شخص است .

در نوع اول، راوی کاراکتری در داستان است که خود حوادث را تجربه می کند.

درحالی که راوی سوم شخص اغلب شخصیتی در داستان یا بخشی از وقایع آن نیست، بلکه اتفاقات را از بیرون تماشا می کند.

می توان راوی سوم شخص را به دو گونه ی بی طرف و دانای کل تقسیم کرد.

‏راوی سوم شخص بی طرف فقط چیزی را توصیف می کند که می شود با چشم غیرمسلح آن را دید.

آن را راوی سوم شخص نمایشی هم می گویند، زیرا راوی چیزهایی را روایت می کند که دیدنی یا ‏شنیدنی باشند، گویی شاهد نمایشی روی صحنه است.

راوی سوم شخص دانای کل بیشتراز راوی بی طرف می بیند، وارد ذهن کاراکترها می شود و افکار و احساسات آن ها را برای خواننده بازگو می کند.

ویژگی مجموعه ی بچه های بدشانس یکی بودن راوی اول شخص و سوم شخص است .

لمونی اسنیکت راوی سوم شخص دانای کل است که گاهی خودش وارد عمل می شود، بنابراین یک کاراکتر و راوی اول شخص است.

لمونی اسنیکت در جایگاه یک راوی جنان که گفته شد ، راوی مجموعه ی بچه های بدشانس، لمونی اسنیکت است.

شیوه ی بازگویی و لحن اسنیکت شاید در ابتدا غم انگیز به نظر بیاید، اما طنزی قوی است.

او اغلب به مخاطب این داستان های ترسناک هشدار می دهد که خودش ناگزیر از روایت است و در موارد متعدد به خواننده توصیه می کند از خواندن دست کشیده و کتاب دیگری بخواند.

گاهی هم از منابعی کاملا بی ربط و رسانه های دیگراستفاده می کند .

طنز و شوخ طبعی اسنیکت در فضای دلگیر رمان به آن لحن منحصر به فردی داده است.

‏هنگام روایت، اسنیکت مرتب به سه نوع متفاوت از عناصر روایی رجوع می کند.

عناصر مشخص در طول مجموعه تکرار می شوند و او در مواجهه با آن ها همیشه از همان تعابیر بهره می برد.

عناصر روایی تفسیر اسنیکت از چیزهایی است که سانی می گوید، کلمات یا عبارات مشکلی که برای ‏رفتارها و جنبه های اخلاقی داستان به کار می روند.

‏اولین عنصر روایی حرفهایی است که سانی می زند.

او، که بچه ای نوپاست، کلمات را درست ادا نمی کند .

چیزهایی که می گوید اغلب اوقات کوتاهند، اما اسنیکت آن ها را به جمله هایی بلند و کامل ترجمه می کند و در حالی که ظاهرا کسی از گفته هایش سر در نمی آورد، خواهر و برادرش و اسنیکت در فهم درست حرف های او مشکلی ندارند.

به دنبال حرف های سانی جمله ای مشابه می آید، گغته اش تکرار می شود و با علامت نقل قول همراه است.

در ادامه ی حرفش هم عبارت: که احتمالا معنی اش این است .

یا چیزی شبیه به آن می آید و سرانجام اسنیکت توضیح می دهد که منظور سانی چه بوده است.

برای مثال، در آبشار یخ زده ، سانی می گوید: گوگو که لمونی این طور معنی اش می کند: جواب سوالت رو نمی دم و خودمو یه بچه ی بدبخت جا می زنم .

‏جمله های کوتاه سانی نه تنها دارای اطلاعات فراوانی هستند، در مواردی به کتابها و نویسندگان دیگر هم ارجاع می دهند.

در این صورت، کلمات واقعی اند و بی معنی نیستند .

خواننده ی نوجوان شاید همان ابتدا متوجه شود گفته ی سانی درست است، اما مدتی طول می کشد مخاطب بالغ و اهل مطالعه کلمه یا عبارت را به منبعی ربط داده و سپس ارتباطش را با متن درک کند.

‏نمونه ای ازاین ارجاعات درکتاب دهم، آبشار یخ زده ، دیده می شود.

بودلرها دارند بحث می کنند که چه کاری باید انجام بدهند و سانی می گوید : گودو .

اسینکت این کلمه را این طور تفسیر می کند: ما نه می دونیم کجا می خوایم بریم نه می دونیم چه جوری باید بریم.

کلمه ی گودو ارجاعی است به نمایشنامه ی که در آن دو شخصیت اصلی منتظر مردی به نام گودو هستند که هرگز نمی آید.

تفسیر نمامیشنامه آزاد است، اما مولفه ی کلیدی انتظار کشیدن برای چیزی است که خود نمی دانند چیست.

‏اسنیکت هرگز در توضیح کلمه اسمی از نمایشنامه ‏نمی برد، اما خیلی ساده با آوردن گودو ، آگاهی نداشتن از به کجا رفتن و از چه راهی رفتن ، بخش مهمی از نمایشنامه را خلاصه می کند و هر دو را به اصل نمایش و جوهره ی آن ارجاع می دهد .

هم چنین توجه مان را به این نکته جلب می کند که سانی آینده را پر از شک و تردید می بیند و اگر مخاطب با گودو آشنا باشد این احساس در او شدت می گیرد.

‏در آبشار یخ زده، می توان نمونه ی دیگری را در صحبت های سانی پیدا کرد.

هنگامی که بودلرها و گوییگلی باید برای فرار از کوه پایین بروند، سانی پیشنهاد می کند با سورتمه این کار را بکنند.

کلمه ای که به کارمی برد رزبود است که اسنیکت آن را معنی می کند .

در تفسیر اسنیکت ، از کلمه ی سورتمه استفاده نمی شود، اما توصیه می کند فرار کنند و نمانند.

خواهر و برادر سانی و کوییگلی آن را نشانه ای می دانند که باید با سورتمه قله ی کوه را ترک کنند .

ارتباط بین سورتمه و حرف سانی در رزبود نهفته است.

این واژه به فیلم همشهری کین اثر اورسون ولز اشاره می کند که در آن رزبود نام سورتمه ای است که کاراکتر اصلی فیلم زمان کودکی اش داشته است.

خواننده ی آشنا با فیلم ازتباط بین سورتمه و رزبود را متوجه می شود، در حالی که بقیه ی خوانندگان آن را کلمه ای بی معنی می دانند که از دهان سانی درآمده است.

‏مثالی دیگر را می توان در جلدهای اول رمان دید.

در سالن خزندگان، وقتی سانی پس از مرگ دایی مونتی می گوید: دیووسوم؟ اسنیکت یا هیچ کدام از شخصیت ها توضیحی در این باره نمی دهند.

اما این واژه می تواند برگرفته ازکلمه ی لاتین دیووسام به معنی (خداگونه بودن) باشد و احتمالا می توان آن را با مرگ مرتبط دانست ، این که دایی مونتی اکنون عرصه ی دیگری از هستی را تجربه می کند.

‏در کتاب سیزدهم، پایان، نمونه ی دیگری از ارجاع به چشم می خورد.

ایشماییل، رییس جزیره، مدتی طولانی درباره ی حلقه صحبت می کند و به بودلرها می گوید: افراد بسیاری صاحب آن بوده اند.

سانی می گوید: نیکلات که اسنیکت آن را این گونه معنی می کند: چرا درباره ی این حلقه به ما می گید؟ وقتی این کلمه را برعکس بخوانیم، می شود ست.

‏همان طور که قبلا گفته شد ، ارجاعات این چنینی هیچ معنی ای نمی دهند.

برای پیرنگ داستان ضروری نیست که مخاطب متوجه ارجاع بشود.

ارجاعات در موارد نادری معنی عمیق تری به حرف های سانی می دهند ، مانند در انتظار گودو .

این اشاره چیزی به متن افزوده، اما شاید خواننده ی آشنا با نمایش آن را بی معنی تر از کسی بیابد که آن را نخوانده است.

ارجاع فقط اشاره ای به آثار دیگر است و برای خواننده ای که متوجه آن شود خوشایند.

با این همه، مخاطب کم سن و سال ممکن است اشارات گفته های سانی را درک نکند و حتی معنی اصلی اش را هم نفهمد، چون ارجاعات با تعداد زیادی واژه ترکیب شده اند که در مجموع بی معنی هستند (و گاهی کلمات صحیحی هم نیستند).

در نتیجه، مخاطبی که زیاد اهل مطالعه نیست تنها واژه های واقعی بی معنی ای را خواهد دید که درست کنار هم چیده شده اند.

‏با پیش رفتن داستان، سانی حرف های نامفهوم بچگی را به مرور کنار می گذارد و از کلمات واقعی و صحیح استغاده می کند.

او هنوز جملات تک واژه ای را به کار می برد که مانند یک جمله ی بلند کامل معنی می شود.

به هرحال، این دوره گذار مهم است.

در جلدهای پایانی، تعداد ارجاعات حرف های سانی افزایش می یابد، اما این اشارات هم پنهانی ترند و هم رمزگشایی آن ها نسبت به جلدهای اول مشکلتراست.

‏در تمام مجموعه، سانی کوچک ترین کاراکتر است، با این حال اغلب به نکاتی اشاره می کند که فقط مخاطبان بزرگسال ممکن است درک کنند.

ترکیب این دو، یعنی دانش بالا و گفته های بی مفهوم بچگانه، پارادوکسی ایجاد می کند که صرف نظر از این که سانی در چه موقعیت رعب انگیزی قرار دارد، به او ابعاد وسیعی می بخشد.

او در ذات خود کاراکتری دو شخصیتی است.

‏یکی از عناصر تکراری در روایت، استفاده از کلمات و عبارات مشکل یا کلمات کم کاربرد است.

حرف های سانی همیشه در گیومه می آید و کلمه یا عبارتی در توضیح آن آورده می شود.

توضیحات اسنیکت معمولا همان جایی می آید که کلمه در متن آمده، پس آن واژه ی سخت با تصویری مرتبط همراه می شود.

گاهی کلمه ای که می خواهد شرح بدهد معانی متعددی دارد و مترادف هایی در ضد تعریف آن می آورد.

توضیحات واژه ها در متن همیشه درست اند، اما تعاریف همانی نیستند که در فرهنگ های لغت موجود است.

قصد اسنیکت یاد دادن معنی دقیق تمام کلمات سختی که در متن می آورد نیست ، بلکه می خواهد به مخاطب درک بیشتری از واژه بدهد و شاید آن را به فرهنگ لغات خواننده ببرد.

وی از همین روش و الگو برای شرح اصطلاحات معین با معانی استعاری استفاده می کند.

‏بعضی اوقات، کلمات زیاد پیچیده نیستند.

در ‏‏‏این موارد، توضیح شامل کلمات پیچیده ی دیگری است ، تا جایی که همیشه یک عبارت یا واژه ی جدید برای آموزش مخاطب وجود دارد حتی اگر کلمه ی توضیحی متداول باشد.

در شروع ناگوار، وقتی بودلرها خرید می کنند، اسنیکت می نویسد : .

بچه ها سیر خریدند که گیاهی پیازی شکل و تند و تیز است، انچووی نوعی ماهی کوچولوی شور، خیارشنگ که غنچه ی بوته ی کوچک و خوشزه ای است و گوجه فرنگی که بیشتر مردم فکر می کنند سبزی است ولی در اصل میوه است.

شرح لغاتی مانند سیر یا گوجه فرنگی شاید اضافی باشد، اما با لحن شوخ طبعانه ای که اسنیکت به کار می برد همخوانی دارد.

‏سومین نوع عنصر روایی ارتباط دادن رخدادهای داستان با اتفاقات زندگی خود اسنیکت و طرح اصول اخلاقی اوست.

شیوه ای که بیشتر برای اظهارنظرهای او درباره ی رفتار شخصیت هایش استفاده می شود.

از طریق این داستان های خنده دار، مخاطب به کاراکتر لمونی اسنیکت پی می برد.

اسنیکت اغلب به تفسیر خصلت های بد کاراکترهای شیطانی اش می پردازد و خود را یک راوی آموزگارمآب معرفی می کند.

‏به طورکلی، ادبیات کودکان تا قبل از قرن نوزده ماهیتی کمک آموزشی داشت، این که چیزی به مخاطب بیاموزد ، نه این که او را سرگرم کند.

دایرهالمعارف آنلاین بریتانیکا ادبیات آموزشی را این گونه تعریف می کند: .

ادبیاتی که تعالیم و اطلاعات را منتقل می کند .

به عبارتی بیش از حد تعلیم دهنده است ، به واقعیات می پردازد، زیبایی و لذت بخشی را حذف کرده و در نتیجه متکبرانه، خسته کننده و فاضلانه ازکاردرمی آید.

هم چنین می گوید بعضی از آثار ادبی هم آموزشی اند هم سرگرم کننده .

نوشته ی لمونی اسنیکت هردوی این ویژگی ها را داراست.

‏جیزی که به لمونی اسنیکت جایگاه ویژه ای در روایت می دهد فقط عناصر روایی نیست که او به تکرار استفاده می کند، ترکیب استفاده از راوی اول و سوم شخص نیز هست.

هنگام شرح داستان بودلرها، او راوی سوم شخص دانای کل است .

در واقح، هرگز افکار را بازگو نمی کند، اما می گوید در آن لحظه کاراکتر چه احساسی دارد.

این موضوع همراه ‏با نظرهایی که درباره ی آخر داستان می دهد مشخص می کند که او راوی دانای کل است .

هر چند وقتی زمان حال داستان شکسته می شود و زمان حال روایت وارد می شود، خواننده با بیش از یک راوی سوم شخص صرف روبه رو می شود: اسنیکت مرتب به زندگی خود اشار ه می کند.

‏راوی اول و سوم شخص مجموعه ی بچه های بدشانس را روایت می کنند که هر دو یکی هستند.

بیشتر داستان را راوی سوم شخص روایت می کند، اما زمانی که لمونی اسنیکت یک کاراکتر است و زمانی که نظرات خود را می گوید، راوی اول شخص می شود.


کلید واژه ها: ادبیات کودک - ادبیات کودک و نوجوان - ادبیات کودکان - ادبیات - انتظار - کودک و نوجوان - داستان - گودو - کتاب - نمایشنامه - کلمه - راوی - نامه - بریم - کودک - خواننده - توضیحات - نوجوان - ترسناک - کودکان - ترجمه - تفسیر - نوشته - دیگری - مصیبت - دارتر - پایان - فضایی - علاقه - تلفیق

آخرین اخبار سرویس:
سوتی جالب و بامزه گزارشگر والیبال روی آنتن زنده+فیلم

عکس خاص فرشته حسینی از پدرش بعد از عقد+ تصویر

جیرانِ حسن فتحی متوقف شد

واکنش گلزار به فتوشاپی بودن بدن و عضلاتش + فیلم

خراسان رضوی از استان های پیشتاز در حوزه نشر کتاب است

ابتلای مهران مدیری به کرونا

«آقای بازیگر» از چهره جدیدش رونمایی کرد/ عکس

عیدی بهنوش طباطبایی در پستی زیبا برای مردم ایران

سیگنال جدید آزاده زارعی به تتلو

سیگنال جدید آزاده زارعی به تتلو

فقر مطلق زیرساخت های فرهنگی در استان قزوین

سایه روشن هشتم مرداد ماه استان قزوین + فیلم

«نسرین مقانلو» با خانه لاکچری اش کلاس گذاشت/ عکس

بستری شدن مهران مدیری به دلیل ابتلا به کرونا

خلاصه والیبال ایتالیا 3 ایران 1+فیلم

قطار واکسیناسیون در قزوین شتاب گرفت + فیلم

قطار واکسیناسیون در استان شتاب گرفت+ فیلم

»دینامیت« 7 میلیاردی شد

روایت مهاجرانی از قرارش با محمد علی فردین

رونمایی از مدل موی بسیار جالب و خبرساز یک بز در ترکیه+فیلم

مادر با فرهنگ «لیندا کیانی»/ عکس

بازیگران خانم فوق العاده ی نسل جدید / بیوگرافی

آیین تجلیل از برترین های جشنواره آسمان هشتم در میناب برگزار شد

پیشتازی خراسان رضوی از استان های پیشتاز در حوزه نشر کتاب است

رفیق بازی «شاهرخ استخری» در سرکار/ عکس

خوشحالی هانیه توسلی از طرح صیانت اینترنت

آتش سوزی گسترده جنگلی در جنوب ترکیه+فیلم

آهنگ مث همیم را از پازل بند دانلود کنید

پخش فیلم های شاخص مارک والبرگ در تلویزیون

محمدرضا گلزار بالاخره ازدواج کرد + عکس دو نفره

آهنگ ماهی کنار رود را از محسن چاوشی دانلود کنید

وقوع سیلاب در بخش بلده شهرستان نور + فیلم

حلقه میلیاردی عروسی متین ستوده جنجالی شد

7 نشانه اینکه برای ازدواج آمادگی دارید!

حمایت شهاب حسینی از اکران فیلم های کوتاه | ارفاق به ایستگاه پایانی رسید

مهاجرانی، وزیر پیشین ارشاد: قرار بود با فردین دیدار کنم؛ او درگذشت

«مریم مومن» به مدلینگ ها پیوست !

آهنگی که محسن چاوشی برای قدردانی از مردم منتشر کرد

حسرت عطاءالله مهاجرانی برای دیدار با فردین /باهنر زنگ زد گفت هنرپیشه محبوب می خواهد من را ببیند اما...

حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر نازشون + عکس

پذیرفته شدن 86 اثر در جایزه ملی خانه ایرانی در معماری معاصر

غفوریان از حضور در سریال «جزیره» انصراف داد

عکس دو نفره و خندان آناهیتا افشار و محمد رضا غفاری

اقدام عجیب مجری تلویزیون روسیه حین گزارش + فیلم

«دینامیت» 7 میلیاردی شد

اقدام عجیب مجری تلویزیون روسیه حین گزارش + فیلم

غفوریان از حضور در سریال «جزیره» انصراف داد

کرونا در «کلبه عموپورنگ»

بازگشت محمدرضا حیاتی به تلویزیون

کرونا در «کلبه عموپورنگ»

53 کتابفروشی کردستان در طرح تابستانه کتاب 1400 مشارکت دارند

آهنگی که محسن چاوشی برای قدردانی از مردم منتشر کرد

افتتاح سومین فروشگاه بوکتاب کشور در مشهد

«دینامیت» 7 میلیاردی شد

حلقه میلیاردی عروسی متین ستوده جنجالی شد + عکس عروسی

موسیقی فولکلور مشهد در خانه ملک پیچید + ویدیو

افشای ازدواج علی دایی با دختر خانم بازیگر + عکس و پشت پرده

حضور پررنگ فیلم های ایرانی در جشنواره فیلم مستند کوزوو

خودنمایی «بهاره رهنما» با استایل و فیگور جدید/ عکس

چهره غیرباور « هدیه تهرانی » در 50 سالگی + عکس

موسیقی فولکلور مشهد در خانه ملک پیچید + ویدیو

ازدواج علی دایی با دختر خانم بازیگر سرشناس؟

عکاس تبریزی در جشنواره بین المللی امید درخشید

عکاس تبریزی در جشنواره بین المللی امید درخشید

تمجید و تعظیم کیت بلانشت از بازی جواد عزتی و کودک خردسال فیلم خورشید + فیلم

فیلم/ آب مشترکان پرمصرف تهرانی قطع می شود

بازیگر نقش ناصر در سریال زخم کاری کیست؟ +عکس

بازیگر نقش ناصر در سریال زخم کاری کیست؟ +عکس

بازیگر نقش مایکل در فرار از زندان اوتیسم گرفت

عکس/ پدر فرشته حسینی سر سفره عقد دخترش

بازیگر نقش مایکل در فرار از زندان اوتیسم گرفت

«زنگ تفریح» نامزد بهترین فیلم جشنواره اسپانیا شد

شیرین بهرامی، دوبلور و گوینده درگذشت

گوینده و دوبلور تلویزیون بر اثر کرونا درگذشت

بلای قاچاق «خون شد» را هم قربانی کرد

جایزه جشنواره لبنانی برای «خط فرضی»

سیزدهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی برگزار می شود

برنامه تلویزیونی «صبح پارسی»، برنامه صبحگاهی شبکه جام جم است

قدردانی محسن چاوشی از مردم با انتشار یک قطعه + صوت

واکسیناسیون خبرنگاران از شنبه در سراسر کشور آغاز می شود

واکنش دوبلورهای قدیمی به درگذشت همکار جوانشان با کرونا

استایل متفاوت و تابستانی «لیلا بلوکات» در خیابان + عکس

شیرین بهرامی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

مسجدجامعی: ضرورت حمایت همه جانبه دولت از ناشران

تموز در شَلمان گشایش یافت

گوینده و دوبلور تلویزیون بر اثر کرونا درگذشت

زمان و مکان خاکسپاری مهرزمان فخارمنفرد

برگزاری جشنواره هنری در سرای محله سبلان

برگزاری نخستین جشنواره فیلم کوتاه موبایلی درجزیره هرمز

استایل حیرت انگیز «بازیگر معروف» در بوداپست/ عکس

کار زشت مهران احمدی جلوی چشم مردم + عکس

خشکسالی خوزستان در »تالان«

مراسم خاکسپاری زنده یاد فخارمنفرد فردا برگزار می شود

شیرین بهرامی دوبلور و گوینده بر اثر کرونا درگذشت

«مثل سگ» ساخته شد

سریال و فیلم های جدید در شبکه تماشا و نمایش/ آثار مارک والبرگ مرور می شود

احیای هنر تلفیقی نقاشی روی پارچه قلمکار در اصفهان

امیلی برونته و شخصیت هایی داستانی که مانند خودش بودند

«مثل سگ» ساخته شد ایسنا

پیکر محمدسرور رجایی به خاک سپرده شد

درباره راوی بچه های بدشانس | یوهان کولن

درباره راوی بچه های بدشانس | یوهان کولن