مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 خرداد 1400 ساعت 14:402021-05-29سياسي

شرح حدیثی از رهبر انقلاب درباره پرهیز از جدل بیهوده، عیب جویی و طعنه زنی


رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز دوشنبه 1385/08/15 ضمن شرح حدیثی از پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم به بیان اهمیت پرهیز از جدل بیهوده، - عیب جویی و طعنه زنی پرداختند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّه الله فی الارضین.

یا اَبا ذَرٍّ! لا تَکُن عَیّاباً وَ لا مَدّاحاً وَ لا طَعّاناً وَ لا مُماریاً.

یا اَبا ذَرٍّ لا تَکُن عَیّاباً [پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) به اباذر فرمود:] ای اباذر! عیب جوی این و آن نباش! عیّاب یعنی کثیرالتّعییب؛ که مدام انسان این و آن را تعییب کند، عیب این را بگیرد، عیب آن را بگیرد، عیب آن [دیگری] را بگیرد.

بعضی ها این جور هستند دیگر؛ مرتّباً در فکر این هستند که یک عیبی از کسی پیدا کنند و آن را ذکر کنند؛ گاهی واقعی، گاهی هم عیب جویی های غیر واقعی.

پس عیّاب یعنی عیب جو.

وَ لا مَدّاحاً نقطه ی مقابلش هم این است: مدّاحِ این و آن نباش! همین طور مدام تعریفهای زیادی، بیش از حد؛ این هم مَنهی است در این روایت.

مدح زیادی هم همین جور است، حالا یک وقت انسان منصفانه در مقامی که لازم است تمجیدی از کسی میکند امّا اینکه همین طور مدام مدح یکی را بکند یا مدح همه را بکند یا مبالغه آمیز درباره ی کسی حرف بزند و مدح بکند، ممنوع است؛ بخص


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شرح حدیثی از رهبر انقلاب درباره پرهیز از جدل بیهوده، عیب جویی و طعنه زنی

شرح حدیثی از رهبر انقلاب درباره پرهیز از جدل بیهوده، عیب جویی و طعنه زنی