مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400 ساعت 03:552021-05-16بين الملل

تعیین نقشه خاورمیانه با مداد و خط کش!


16 می سال 1916 میلادی، انگلیس و فرانسه با یک توافق محرمانه، خاورمیانه را میان خودشان تقسیم کردند! چگونه چنین فرصتی یافتند که نقشه های جدیدی برای جهان ترسیم کنند؟ توافق شان بر سر تجزیه امپراتوری عثمانی بود.

- همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: سال 1916 بود و در جهان، جنگ جهانی اول بود و تا 2 سال بعد هم ادامه داشت؛ ولی انگلیس و فرانسه که دیگر نمی خواستند با یک امپراتوری اسلامی در خاورمیانه طرف باشند پیشاپیش فکر کردند که اگر ترکیه عثمانی که متحد امپراتوری آلمان بود در این جنگ شکست خورد سرزمینش را تجزیه کنیم و از دستش خلاص شویم.

انگلیس مارک سایکس را فرستاد و فرانسه فرانسوا ژُرژ پیکو را که بروند در لندن یک نقشه جدید برای سرزمین های امپراتوری عثمانی بکشند.

آن ها هم رفتند و نشستند و معروف است که یک نقشه بزرگ گذاشتند جلویشان و با مداد و خط کش حوزه نفوذ خودشان را تقسیم بندی کردند و اراضی عراق و فلسطین و مصر و اردن منطقه نفوذ انگلیس شد و اراضی سوریه و شمال عراق و لبنان نیز منطقه نفوذ فرانسه.

توافق مشهور به سایکس ـ پیکو بسیار مفصل بود و قرار شد پس از شکست امپراتوری عثمانی در این مناطق از جنبش های محلی حمایت کنند تا کشورهای جدیدی آن گونه که خودشان صلاح می دانند در این سرزمین ها تشکیل شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعیین نقشه خاورمیانه با مداد و خط کش!

تعیین نقشه خاورمیانه با مداد و خط کش!