مطالب مرتبط:
عکس | تحلیل خاص AFC از بازی هفته اول استقلال | تقابل قهرمان و نایب قهرمان آسیا
فیلم|حمید گودرزی: خواننده های جدید چرا ناله میکنن!؟
ترکیب استقلال مقابل الاهلی| میلیچ در ترکیب اصلی بازی می کند یا رضاوند؟
نگاهی به بازی تحسین شده Disco Elysium و نسخه بازسازی شده آن | کارآگاه روان پریش
اخبار کوتاه سینما | بازی جواد عزتی درکنار رعنا آزادی ور در زخم کاری
-86 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 فروردین 1400 ساعت 19:052021-04-13فرهنگي

جیمز جویس، تئاتر و مسخره بازی ها | حمید احیاء


263 - چهره ای که تام استوپارد [Tom Stoppard] در نمایش نامه مسخره بازی ها [Travesties] از جیمز جویس" تصویر کرده یکی از زیباترین و گویاترین تصاویری است که تابه حال از این نویسنده اعجوبه قرن بیستم ارائه داده شده است.

و به کارگیری و گرته برداریِ طنزآمیز استوپارد از شیوه ها و شگردهای نویسندگی جویس- اشعار لیمریک، رساله های مسیحی، و تک گویی های درونی با جریان سیال ذهن- مسخره بازی ها را به عنوان نمونه ا ی شاهکار از جادوی زبان استوپارد ثبت کرده است.

موضوع مسخره بازی ها زمانی در ذهن استوپارد شکل می گیرد که متوجه می شود جیمز جویس نویسنده ایرلندی، تریستان زارا پایه گذار جنبش داداییسم، و ولادیمیر لنین رهبر انقلاب روسیه، سه چهره مهمی که در ادبیات و هنر و سیاستِ قرن بیستم اروپا انقلابی به وجود آوردند - همگی در سال 1917 در زوریخ زندگی می کرده اند.

استوپارد با خواندن زندگی نامه جویس درمی یابد که او در این شهر گروه تئاتری به نام انگلیش پلیرز تشکیل داده و نمایش نامه اهمیت ارنست بودن اثر اسکار وایلد را به روی صحنه برده است.

در این اجرا جویس نقشی هم به یکی از کارمندان کنسولگری انگلستان در زوریخ به نام هنری کار می دهد.

بعد از اجرا بر سر مسائل مالی بین جویس و هنری کار دعوایی درمی گیرد و کار آنها به دادگاه کشیده ­می شود.

استوپارد با قراردادن هنری کار به عنوان شخصیت اصلی اثر خود، و با استفاده از ساختار اهمیت ارنست بودن ، این تصادف تاریخی را تبدیل می کند به شاهکاری کمدی و بسیار هوشمندانه درباره این سه شخصیت و موضوعاتی چون جنگ و هنر و انقلاب و انقلابیون و هنرمندان.

اجرای نمایشی با گروه انگلیش پلیرز تنها فعالیت تئاتری جیمز جویس نبوده است.

او از جوانی رابطه ای نزدیک با تئاتر داشته است.

در هیجده سالگی وقتی از طریق نمایش نامه وقتی مردگان بیدار می شوند با ایبسن آشنا می شود دل به این نویسنده می بندد، و مقاله ای به نام نمایش و زندگی می نویسد و آن را در انجمن ادبی کالج یونیورسیتی دابلین ارائه می دهد.

در این نوشته جویس ویژگی های تئاتر مدرن و دلخواه خود را تعریف کرده، تئاتر ادبی را رد می کند و به تحسین ایبسن می پردازد.

او اهمیت ایبسن را در این می بیند که در برابر باورهای همگانی سر خم نمی کند و در آثارش به موضوعات منع شده می پردازد.

در همان سال او نقدی نیز بر وقتی مردگان بیدار می شوند می نویسد که در نشریه ای ادبی منتشر می شود و تحسین ایبسن را برمی انگیزد.

سال های جوانی جویس همراه بود با شروع جنبش تئاتر ملی و تأسیس تئاتر ادبی ایرلند توسط ییتس، لیدی گریگوری، و دیگران.

جویس در اوایل به این جنبش نزدیک بود و نوشته هایی درباره کارهای ییتس و جان ام سینگ و ادوارد مارتین منتشر کرد.

اما کم کم به مخالفت با آنها، به ویژه رویارویی با آثار ییتس برخاست.

او کارهای آنها را تئاتری روستایی نامید و از اینکه در آثارشان به شکلی کمال گرا به ایرلند باستان و شخصیت های قهرمان و پاک که هیچ ربطی به مردم عادیِ شهرنشین دابلین ندارند می پردازند، به آنها انتقاد کرد.

جویس به فرد و استقلال فردی علاقه مند بود و در آثار خود نیز به افراد معمولی دابلین که با قهرمان بودن فاصله زیادی داشتند، پرداخت.

جویس به رغم علاقه ای که به تئاتر داشت تنها یک نمایش نامه از خود به جای گذاشت، تبعیدی ها .

این نمایش نامه که همایون نوراحمر و پرویز داریوش و چندین نفر دیگر آن را به فارسی برگردانده اند، بر اساس داستان آخر دابلینی ها به نام مردگان نوشته شده است.

جویس این نمایش نامه را در سال 1915 به اتمام رساند و در سال 1918 منتشر کرد ولی با استقبال زیادی روبه رو نشد.

ییتس حاضر به اجرای آن در تئاتر ابیِ دابلین نشد و نخستین اجرای آن در 1919 در مونیخ به روی صحنه رفت و سرانجام در سال 1926 در لندن اجرا شد.

اما جویس در سال 1900 نمایش نامه ای هم به نام پیشه ای درخشان نوشته است که از آن راضی نبود و دو سال بعد آن را نابود کرد.

باید اشاره کرد که بخش پانزدهم اولیس به نام سیرسه (و یا با تلفظ یونانی آن کیرکه) نیز به صورت نمایش نامه نوشته شده، با ساختار و نظم یک نمایش نامه و دستورهای صحنه ای آن.

این بخش به منظور اجرای صحنه نوشته نشده، ولی برخوانی هایی از آن مانند برخوانیِ دیگر بخش های اولیس به سنتی سالانه (به ویژه در روز بلوم) در تئاتر کشورهای انگلیسی زبان تبدیل شده است.

جویس در مسخره بازی ها مردی است پر از نبوغ و پر از کاستی.

استوپارد بعد از نوشتن این نمایش نامه در گفت وگویی اعتراف می کند که: من رابطه ای سرشار از عشق و تنفر دارم با شخصیت اسطوره ای نویسنده ای که زندگی اش را وقف نوشتن کرده است.

هنرمندی که خودش را خیلی جدی می گیرد و با مشقت بسیار تک و تنها شخم می زند و اینجا آنجا چند برگی در اختیار توده های میلیونی قرار می دهد.

تقریباً پنجاه و یک درصد من با تحقیر فراوان به این موجود نگاه می کند و چهل و نه درصد با تحسین کامل.

گفت وگوی بین زارای دادایست با جویس در مسخره بازی ها اما نشان د هنده عشق و احترام استوپارد به جویس است: زارا: تو چُسغاله چس نفس ایرلندی، تو دهاتیِ قرمساق چپ چُس و چپول سیب زمینی خور! هنرِ تو شکست خورده.

تو ادبیات را تبدیل کردی به یه مسلک که دیگه مُرده، مثل خیلی چیزهای دیگه.

جنازه ش هم گندیده و حالا تو داری قِر می دی سر قبرش! دوران نابغه ها سر اومده! حالا دیگه ما آدم های ویرانگر و حرمت شکن لازم داریم، آدم های بی مخ کلنگ بدستی که بزنن قرن ها ظرافت پیچیده هنر باروکی را درب وداغون کنن، معبدها را ویران کنن، و سرانجام، شرمِ هنرمند بودن و نیاز به هنرمند شدن را باهم آشتی بدن! دادا! دادا! دادا! جویس: تو هیچ چی نیستی غیرِ موجود حقیر جفتک اندازی که محتاجه خیلی بیشتر از اون که استعدادش اجازه می ده دهنشو باز کنه.

البته این همچین هام مایه سرشکستگی نیست، اما هنرمندت هم نمی کنه.

هنرمند جادوگریه که گذاشته نش بین آدم ها تا نیازشون به جاودانگی و فناناپذیری رو ارضاء کنه.

دوروبرِ هنرمند معبدها بنا شده ن و ویران شده ن، همیشه و همه ­جا، از تروا گرفته تا دشت های فلاندر.

اگه معنایی هم وجود داره، تو اون چیزیه که به عنوان هنر دوام آورده.

بله حتی در ستایش خودکامه ها، بله حتی در ستایش چیزهایی که وجود خارجی نداشته ­ن.

چی باقی می موند از نبرد تروا اگه هیچ هنرمندی کاری بهش نداشت؟ فقط گرد و خاک.

لشکرکشی فراموش شده مشتی تاجر یونانی که دنبال بازارهای تازه بودن.

تقسیم کردن چندباره چند تا تکه دیگ شکسته.

ولی ماییم که با داستان قهرمان ها غنی می شیم، داستان یه سیب زرّین، یه اسب چوبی، چهره ای که هزاران کشتی رو تو دریا راه انداخت - و از همه مهمتر، داستان اولیس، اولیسِ آواره، انسان تر از همه انسان ها، و تمام عیارتر از همه قهرمان ها- همسر، پدر، پسر، عاشق، کشاورز، سرباز، ضدِجنگ، سیاستمدار، مخترع، و ماجراجو.

دست­مایه ­ش چنان عظیم و پیچیده ست که تقریباً وحشت می کنم بهش بپردازم.

اما با این حال، من با اودیسه دابلینی م فناناپذیری اون را دوبرابر می کنم، آره، جنازه ای وجود داره که حالا حالاها می رقصه و می ذاره دنیا همانطوری که هست دست نخورده باقی بمونه - و اگه تو می خوای با جادوگری مُدِ روزت خجالتش بدی برگرده تو قبر، بهت نصیحت می کنم سعی کنی یه سر سوزن نبوغ پیدا کنی و اگه ممکنه کمی هم ظرافت و نازک بینی، قبل از اینکه فصل هنری به پایان برسه.

خدا حافظ، حضرت آقای زارا!
کلید واژه ها: جیمز جویس - مسخره - بازی - نویسنده - انقلاب - تام استوپارد - ادبیات و هنر - رهبر انقلاب - زندگی - زندگی نامه - نمایش نامه - چهره - نامه - زیباترین - نویسندگی - انقلابی - ادبیات - شاهکار - خواندن - اعجوبه - یکی از - اروپا - نمایش - تئاتر - موضوع - نمونه - زوریخ - تصویر - اشعار - زمانی

آخرین اخبار سرویس:
اولین حضور بین المللی «همراه با باد» در ژرژ پمپیدو

آموزه های عمر خیام؛ برگرفته از روح خردورزی فرهنگ ایرانی

گرامیداشت دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد مختومقلی فراغی

«مؤلفه های فرهنگ ایرانی در ترجمه های حافظ به زبان عربی» بررسی شد

توییت های نبوغ آمیز خیام نیشابوری!

فروش 349 میلیون تومانی فیلم کارگردان تازه وارد/«تکخال» همچنان در رتبه سوم جدول فروش

تصاویر جدید موشک «قاسم» و لحظه شلیک آن به مواضع دشمن + فیلم

فیلم جدید بهمن قبادی در فستیوال کن

اولین حضور بین المللی مستند «همراه با باد» در ژرژ پمپیدو

عکس| استایل جدید مریم مومن

شعر این روزها جلوتر از ادبیات داستانی حرکت می کند/ مثلث شعر، شاعر و مخاطب تحول خواه است

مدرسه تلویزیونی ایران 28 اردیبهشت

ژاله صامتی: «زیرخاکی 2» همه را شگفت زده می کند/زیرخاکی یک اثر سینمایی در مدیوم تلویزیون است

استخدام سالندار خانوم

طلاب اراکی به زبان های خارجی مسلط می شوند

خطرآفرینی برای یک مشت لایک

رویداد های خبری سه شنبه 28 اردیبهشت ماه 1400؛ مرکز لرستان

فیلم| پیرمردی که تا لحظه مرگ عاشق تحصیل بود

جشنواره موسیقی فجر «فرمایشی» و «فرسایشی» است/​ شورای سیاست گذاری جشنواره کارایی ندارد/ دخالت های معاونت هنری ارشاد در امور بزرگترین اشکال جشنواره است/ اساسنامه هیچ دردی از جشنواره دوا نکرده است

اجرای پویش ملی دوشنبه های پیاده روی در کشور، هر دوشنبه در محمدیه+ فیلم

راز و رمزهای آشپزی قرن نوزدهمی در خانه جین آستین | پنیر برشته به سبک نویسنده غرور و تعصب

احضار عمدا کمدی بود نه ترسناک!

حضور منتقدان در صنعت نشر ضروری است/ نویسندگان کدام گروه از مخاطبان را ترجیح می دهند؟

تفسیر فریبا کوثری درباره دنیای پساکرونا

باید جلوی آسیب بیشتر کرونا به اقتصاد سینما را بگیریم

دعوت به همکاری مجموعه رستوران سینان

عمر خیام نیشابوری که بوده است؟

نظر جنجالی شاهزاده هری در مورد خانواده سطلنتی

فوری / هنرمند جوان کشور درگذشت

آقای بازیگر بیل به دست در کنار همسرش /عکس

استخدام 15 نفر مترجم در زبان های مختلف

تست بازیگری سریال تلویزیونی

عکسی متفاوت از رو مخی ترین بازیگر سریال بچه مهندس4 + عکس

آقای بازیگر بیل به دست در کنار همسرش /عکس

حال خراب پل شاه عباسی

تیپ خاص بازیگر سریال خانه امن در خارج از کشور /عکس

تیپ خاص بازیگر سریال خانه امن در خارج از کشور /عکس

بازیگر دوستداشتنی سریال احضار قبل از گریم + عکس

استخدام ویراستار ادبیات فارسی در انتشارات مهر و ماه در تهران

پدیده ترسناک انگشت یخی مرگ + فیلم

سرقت عجیب لاستیک اپتیما مقابل اداره پلیس اهواز! + فیلم

فیلم/ حمله عجیب گرازهای وحشی به یک زن در روز روشن

تندیس ملکه ناپیرآسو

سپند امیرسلیمانی در کنار آقای مجری /عکس

ربات تحویل غذا در چین + فیلم

حال و هوای شیوا ابراهیمی در میان قاصدک ها + عکس

لحظه شکرگزاری پدر بابک خرمدین به خاطر قتل پسرش+ عکس

این پلِ سوراخ را کسی نمی بیند

سالن زیبایی گیسو به تعدادی پرسنل مجرب نیازمند است

طنز کنایه آمیز بازیگر «پایتخت» درمورد ازدیاد داوطبان ریاست جمهوری /عکس

استخدام سالن کار با مزایا در یک رستوران معتبر در تهران

موزه ای که نداریم! ایسنا

فیلم سینمایی «بلیط» کلید خورد/ اثری با موضوع نوجوانان

بنای ساختمان

مریم مومن با رنگ مویی همرنگ آسمان + عکس

اولین فیلم محسن لرستانی خواننده پاپ پس از آزادی از زندان! + ویدئو

فیلم/ نظر جالب ویشکا آسایش در مورد همکاری با مهران مدیری

موزه ای که نداریم!

در سرزمین آرزوها

»روزی روزگاری آبادان«، روزی روزگاری جنگ

وین یکدم عمر را غنیمت شمریم

اکران بیمار با نسخه کوتاه مدت و تزریق سرمایه درمان نمی شود

وزیر ارشاد: نام خیام مترادف نام ایران، ایرانی و زبان فارسی است

در آخرین ایستگاه

روایت مرگ در یک پرده طولانی

«خود خواسته» و روایت تاریخی در 2 برهه زمانی/ «باربد بابایی» بازیگر شد

استخدام فوری / فروشنده آقا/ فروشگاه معتبر سیتی سنتر اصفهان

استخدانم هنرجو جهت عکاسی و فیلم بردار

پست غم انگیز زیبا بروفه /عکس

سیاوش خیرابی در کافه ای لاکچری + عکس

یک ملودرام خانوادگی و عاشقانه با چاشنی موضوعات ماورایی

آبشخور آموزه های عمر خیام؛ برگرفته از روح خردورزی فرهنگ ایرانی

مینو و کامرانیِ سریال احضار در یک قاب /عکس

پدر بابک خرمدین: با قتل پسرم به آرامش رسیدم!

تقویم و اوقات شرعی بیست و هشتم اردیبهشت شیراز + فیلم

خنده های از ته دل همسر سابق مهدی پاکدل و مهراوه در آغوش هم + عکس

ویدئو| غافلگیری اسکارلت جوهانسون توسط همسرش

کاراکترهای تکراری سریال بوتیمار و روزهای آبی

لحظه انتقال جسد بابک خرمدین توسط پدر و مادرش+ فیلم

جدیدترین پست بازیگر خندان سریال بوتیمار /عکس

کشته شدن یک معترض فلسطینی در برلین+ فیلم

مستند حیات خانه ما قسمت 82

فیلم های مستهجن چه تاثیری بر کودکان می گذارد؟

جدیدترین پست بازیگر خندان سریال بوتیمار /عکس

عکس | لحظه شکرگزاری پدر بابک خرمدین به خاطر قتل پسرش

عذر خواهی ترلان پروانه از پدرش + فیلم

ویدئو| نخستین فیلم از پدر و مادر بابک خرم دین هنگام انتقال جسد

نگاه نگران فرشته صدرعرفایی در پوستر بین المللی فیلم + عکس

مزاحمت لاکپشت برای شیر تشنه / فیلم

(ویدئو) پدر و مادر بابک خرمدین هنگام انتقال جسد

فیلم ادعایی درباره انتقال جسد بابک خرمدین

فیلم / انتقال جسد تکه تکه بابک خرمدین

بهنوش طباطبایی از سه رفیق صمیمی اش رونمایی کرد!

«دزد راستگو» تصویر متفاوتی از لیام نیسون

فیلم +18 / سکانس ترسناک دیدن جن در سریال احضار

سارا مقربی بازیگر نقش نهال سریال بوتیمار + عکس

انتشار 300 محصول سواد رسانه ای با مشارکت رسانه های جمعی

به دنبال معلم ریاضی

نمایش «گاو» در برلین

نمایش «گاو» در برلین

جیمز جویس، تئاتر و مسخره بازی ها | حمید احیاء

جیمز جویس، تئاتر و مسخره بازی ها | حمید احیاء