موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - بازنشستگان تامين اجتماعي - تامين اجتماعي - پرسپوليسي ها - اينستاگرام پرسپوليس - رتبه بندي معلمان - ليگ قهرمانان - بابك زنجاني - حسام نواب صفوي - متناسب سازي حقوق بازنشستگان - خان احمد - سرمربي تيم ملي كاراته بانوان - بليت نيم بهاء سينماها - آيت الله تسخيري - كيسم - سرهنگ كارآگاه علي ولي پور گودرزي - سطل يخ - سر كند - درياي مكران - مواد غذايي غيرمجاز - انفجار صوتي - نقاشي روي چوب - بسته اخبار علم و فناوري

مطالب مرتبط:
نگاهی به زوال و سقوط ساسانیان | هانی مظفری
ویدئو | از هامر الکتریکی تا پروژه ناسا در مورد برخورد شهاب سنگ ها به زمین | پنج اتفاق مهمی که در 2021 شما را غافلگیر می کند
نرخ ارز در 13 اسفند 99| نرخ خرید دلار: 23 هزار و 985 تومان
عکس | اهدای 13 سری جهیزیه به نوعروسان همدانی
آمار کرونا در ایران| فوت 86 نفر در 24 ساعت گذشته
-86 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 13 اسفند 1399 ساعت 16:202021-03-03فرهنگي

نگاهی به سگ دانمارکی | ناهید شمس


- جهان کهنه مرده است، جهان نو در پدیدار شدن تاخیر دارد و در این سایه روشن هیولاها سربلند می کنند.

آنتونیو گرامشی سگ دانمارکی [Den Danske Hund اثر ارسلان چلبی] رمانی است که مولفه هایی از پست مدرن را دارد؛ عدم قطعیت، راوی نامعتبر و از هم گسیختگی در روایت که در آن می توان حتی اجزای پازل یعنی بخش های کتاب را جابه جا کرد و طنز و آیرونی و همچنین روایت هایی مینیمال و تاویل پذیر را دید.

اما بیش از هر چیز می توان سگ دانمارکی را در دسته ادبیات مهاجرت قرار داد.

راوی که به دلایل اجتماعی و شاید سیاسی ناچار به ترک وطن و مهاجرت شده، گویا در این فضا بیش از هر چیز نوستالژی است که او را به دامن نوشتن و روایت کردن می کشاند.

مفهوم نوستالژی یکی از شاخصه های اصلی ادبیات مهاجرت است.

خاطره بازی، ساختار روایت، سیالیت زمان و مکان را می توان از عناصر اصلی ادبیات مهاجرت به شمار آورد.

از این رو است که راوی بیش از آنکه در زمان حال سیر کند در تداعی خاطرات گذشته است.

الیزابت سوبودا می گوید: نوستالژی بیش از آنکه برای گذشته باشد، درباره آینده است.

این درد بازگشت ما را به گذشته هایی گره می زند که اساسا وجود نداشته و قرار هم نیست در آینده به ما برسد.

گویا راوی با ایجاد و تداعی فضاهای نوستالژیک برای خود مفری می جوید.

به قول پروست: عطرها و طعم ها برای مدت زیادی معلق می ماند.

مثل ارواحی که چشم انتظارند، منتظر و امیدوار به اینکه لحظه شان فرا برسد تا در لحظه فروپاشی یادآور ما باشند.

مه م همیشه می گفت سیدوان برو بازار شوش لباس و کیف و کفش بخر.

سال 83 خورشیدی در وردآورد کرج بودیم.

تنها تفریح من، مه م و سیامند با بچه های دیگه، در این مقطع از زندگی که 17 سال داشتیم دو چیز بود.

اول کار، بعدا سفر.

حالا سفرهای ما به چه شکلی شروع می شد؟ مثلا اون شهری رو که دوست داشتیم توش باشیم انتخاب می‎کردیم.

همیشه هم اولویت با تهران بود.

وضعیت نامعمولی در کارکرد حافظه وجود دارد که از آن به عنوان هیپرمنزی نام می برند.

در این وضعیت که در واقع تهییج غیرعادی حافظه است، فراموشی به شدت بروز کرده و امکان دست یافتن به گذشته به صفر می رسد، اما جالب اینکه در همین لحظه است که خاطرات گمشده به انفجار نوشتاری نوستالژیک منجر می شود.

درست مثل اتفاقی که برای راوی در مراجعه به روانپزشک پیش می آید.

تداعی خاطرات و تصاویری پراکنده و گاه سلسله وار.

بذار تهران رو ول کنم.

از همین جا شروع می کنم، اینجا! البته نه، شروعش در خانه خودم، حومه کپنهاگ.

الان ساعت شش و سی و چهار دقیقه عصره.

می خواهم بیماری خودم را به طور کامل و با جزییات، هر قدر کلمات کمک کرد دریغ نمی کنم، یعنی آنچه دیدم و شنیدم و حس کردم! سعی می کنم دوربینی باشم با کمک کلمات.

و از لابه لای این برش ها و تصاویر پراکنده است که ما تا حدودی به زیست، کابوس و کمپلکس های راوی پی می بریم.

راوی که در ایران کارگر بوده و قاچاقی به همراه چند دوست دیگرش اقدام به مهاجرت کرده، یکی از دوستانش هم به نام شورش در حین مهاجرت کشته شده که البته راوی ماوقع این کشتن را شرح نمی دهد؛ گویا ناخودآگاه از تداعی این مرگ که به نوعی می توانسته مرگ خودش باشد، فرار می کند.

راوی شدیدا ذهن و فکر درگیری دارد و برای گریز از این درگیری درونی می تواند به بهانه زدودن این پلشتی و درگیری خودزنی کند.

لباسهام رو درآوردم.

سینه ا م رو باز کردم، قلبم رو با دست چپم گرفتم و بیرون آوردم، گذاشتم روی میز آشپزخونه.

یه کارد تیز آوردم، با یه سینی چوبی، قلبم رو گذاشتم رو سینی، همه ش سیاه شده بود.

البته تنها بخشی از داستان که به سمت سوررئال پیش رفته همین است و همین امر سبب می شود که انتظار مخاطب برای تکرار این فضا برآورده نشود.

اگرچه نویسنده این کتاب را فصل اول رمانش در نظر گرفته و مخاطب را به فصل دوم کتابش که معلوم نیست آیا نوشته شده یا نه ارجاع می دهد و آیا این می تواند توجیهی باشد بر ناتمامی که گاهی با لکنت پهلو می زند؟ یووال نوح هراری در کتاب انسان خردمند به مبحث جالبی اشاره می کند.

اینکه حاکمیت انسان خردمند بر زمین تاکنون چندان حاصلی به بار نیاورده تا به اعتبار آن بر خود ببالیم.

ما محیط اطراف مان را تحت کنترل درآورده ایم و شبکه های تجاری گسترده ایجاد کرده ایم، اما آیا توانسته ایم از میزان رنج در جهان بکاهیم؟ گویا رنج بشر تمام شدنی نبوده و چندان به زمان و مکان هم وابسته نیست.

راوی که برای گریز از این رنج، تن به مهاجرت داده، در اینجا هم او را از این رنج گریزی نیست.

او که ظاهرا در کارگاهی کار می کند که تنها فرصت استراحت و حتی فکر کردن برای او در دستشویی است.

چون پلتفرم های لامصب او را احاطه کرده اند.

به ساعتم نگاه کردم.

یک وسی دقیقه دقیق من اومدم اینجا، الان یک و سی و چهار دقیقه س.

چقدر سریع! بلند شدم.

چادرم رو جمع کردم.

رفتم سمت آینه، به خودم نگاه کردم.

یه دست به موهام کشیدم و رفتم سمت در.

باید دیگه از اینجا می رفتم؛ الان پلتفرم های لامصب فول شده، باید برم سراغشون! اگرچه کارفرما و کارخانه همه آدم ها را از هر نژاد و ملیتی شبیه هم کرده و تنها تفاوت، مدت زمان در دستشویی بودن است.

کریستف داشت میومد سمت توالت.

این لهستانی هر سری میاد دقیقا بیست دقیقه اینجا چادر می زنه.

من بدبخت دم به دقیقه استرس دارم که به پنج دقیقه نرسه، حتی در موارد اورژانسی.

گویا راوی برخلاف اینکه به قول میشل دومنتی غنی تر از چیزی است که تصور می کند ولی همیشه محکوم است به مورد استثمار واقع شدن.

او پیش از این هم کارگر بوده و برای احقاق حقوقش دست به اعتصاب و اعتراض زده.

همین کاری که بعد از مهاجرتش به دانمارک هم انجام می دهد.

می خوام اعتراضات راه بندازم اعتراض چی چی ؟ اعتراض توالت های عمومی! شاید همین است که باعث می شود راوی با سگ دانمارکی همذات پنداری کند که یکسر در حال گور کندن است.

کلا کارش اینه؛ شدم مثل یک سگ دانمارکی، داره شب و روز گور می کنه، سر و کارش با گورستانه.

سگی که صاحبش خانم آندرسن به او بی توجه شده، چون خودش در حال احتضار است.

صاحبی که وقتی سگ دانمارکی تصادف می کند، خودش در بستر مرگ افتاده و به کمک نیاز دارد.

اگرچه وقتی به او می رسند که جنازه ش باد کرده و بو برداشته.

در خانه خانم آندرسن رو باز کردن و رفتن تو.

بوی نمناکی می اومد.

هیچ صدایی از داخل خانه شنیده نمی شد.

ستینه رفت سمت اتاق خواب.

خانم آندرسن رو تخت دراز کشیده و باد کرده بود.

هر دوتا پاش کاملا از هم باز شده بود.

به پشت خوابیده بود.

راوی با کمترین کلمات وقایع را شرح می دهد و تصویرسازی می کند.

همان سرعتی که در کارخانه باید داشته باشد.

گویا سرعت عمل راوی به ذهنش هم منتقل شده.

ادوارد سعید، متفکر فلسطینی تبار مهاجر معتقد است روشنفکر باید در حاشیه باشد.

باید در تبعید و خارج از سنن هویت ملی که به آن وابسته است، زندگی کند تا بتواند مسائل جهانی را ببیند؛ اما در تبعید زندگی کردن بی شک رنج به دنبال دارد و به قول جوزف برودسکی سفسطه زشتی ا ست اینکه می گویند رنج موجب اعتلای هنر می شود.

رنج کور می کند، کر می کند، ویران می کند و اغلب می کشد.

در کل به نظرم رمان سگ دانمارکی رمان درخشانی است به شرط آنکه راوی به فصل اول بسنده نکند و فصل های بعدی را هم رقم بزند.


کلید واژه ها: دانمارکی - مهاجرت - روایت - ادبیات - نوستالژی - توان - زمان و مکان - زمان - جهان - هایی - اجتماعی - ساختار - یکی از - مفهوم - سیاسی - تاخیر - مولفه - خاطره - رمانی - مدرن - قرار - روشن - مکان - گویا - دامن - سایه - کهنه - کتاب

آخرین اخبار سرویس:
سیاوش اسعدی کیست؟

این 4 بازیگر زن ایرانی واکسن کرونا زده اند / عکس

آغاز تصویربرداری سریال «دور از شهر»/ ماجرای عجیب سه جوان در روستا

تجاوز به بازیگر زن ایرانی معروف جنجال آفرین شد / جزییات

سریال دهکده خاطرات از شبکه امید + ساعت دقیق پخش و تکرار

احمدرضا درویش: سینمای ایران نه ملی است، نه بین المللی!

اخبار شبانگاهی (22) شبکه سه سیما؛ 22 فروردین

کارگاه های مجازی فصل بهار کانون پرورش فکری هرمزگان آغاز شد

نخستین تصاویر رسمی از کمدی جنایی «کروئلا» منتشر شد

مراسم عقد آزاده نامداری و همسرانش + عکس

خبر خوشحال کننده برای هواداران سریال فرندز

استخدام فیلمبردار مسلط به تدوین در منطقه پاسداران - تهران

مدرسه تلویزیونی ایران، دوشنبه 23 فروردین

توضیخات دکتر هاشمیان درمورد آخرین وضعیت سلامتی حسام نواب صفوی + فیلم

پرده خوانی؛ میراث ناملموس شهر وزوان

اخبار 21 شبکه یک سیما؛ 22 فروردین

5 کتاب انگیزشی که حتماً باید بخوانید

تجلیل از برگزیدگان خراسان رضوی در2 جشنواره ملی موسیقی و هنرهای تجسمی

بازنمایی، انکار، بزرگ نمایی و تحقیر؛ نتیجه «تاثیرات جامعه بر سینما»

برگزاری اختتامیه هشتمین جشنوار شعر خوزستان

فریدون شهبازیان مورد عمل جراحی قرار گرفت

اخبار 20:30 شبکه دو سیما؛ 22 فروردین

متلاشی شدن درخت بر اثر برخورد صاعقه / فیلم

شرایط و ضوابط ثبت نام ناشران، مؤسسات و مراکز قرآنی و دینی در نمایشگاه مجازی قرآن کریم

رییس بسیج هنرمندان مازندران: 5700 هنرمند در گروه های نمایشی بسیج سازماندهی شدند

جوانان حضور فعال و تأثیرگذار خود را به نسل گذشته نشان دادند

دو جایزه اصلی جشنواره هنگ کنگ به «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی رسید

برادر عجیب غریب شقایق فراهانی!+عکس

نمایشگاه مجازی قرآن کریم برگزار می شود

ماه مبارک رمضان در قاب شبکه استانی اصفهان

خانه سینما تعطیل شد

فیلم جدیدی در ماه رمضان اکران نمی شود

تصویربرداری «بچه مهندس 4» تا پایان رمضان ادامه دارد/ احتمال بازگشت به مشهد

سه بخش ازجایزه گنکور نامزدهای نهایی اش را معرفی کرد

برگزیدگان خراسان رضوی در2 جشنواره ملی موسیقی و هنرهای تجسمی تجلیل شدند

دو جایزه اصلی جشنواره هنگ کنگ به «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی رسید

راه همایون از استاد شجریان جدا شده است؟

رعایت دستورالعمل های بهداشتی تنها راه مقابله با کرونا + فیلم

همراه با بسته شهروند خبرنگار قزوین در 22 فروردین + فیلم

«دشت خاموش» از ایران بهترین فیلم جشنواره هنگ کنگ شد

جنجال اخیر ریحانه پارسا و درنگی بر سرزنش قربانی

عکسی از تغییر چهره عجیب پیمان معادی

«بندربندِ» منیژه حکمت، سال 1400 را با یک جایزه جهانی دیگر آغاز کرد

شوخی جالب جناب خان با دیالوگ معروف آژانس شیشه ای +فیلم

پیشکسوت موسیقی قزوین به دیار باقی شتافت

«دشت خاموش» از ایران بهترین فیلم جشنواره هنگ کنگ شد

ویدئو/ حرکات دور از انتظار شهاب حسینی در همرفیق

مهلت ارسال آثار جشنواره عکس ورزش شهروندی پایتخت تمدید شد

خانه سینما تعطیل شد

چهره فوق هالیوودی سام درخشانی جنجالی شد

چگونه بازیگر شویم (367) /رساندن مفهوم به مخاطبان تئاتر

تدارک گسترده شبکه فارس برای ماه مبارک رمضان

آخرین خبر از وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان

اجرای برنامه های مجازی برای روز ملی عطار نیشابوری

چند خبر کوتاه از مناطق محتلف استان قزوین در 22 فروردین + فیلم

اخبار 18:30 شبکه 5 سیما؛ 22 فروردین

شاهکاری که همایون خرم و علیرضا قربانی خلق کردند/ پیشنهاد سامان احتشامی برای روزهای قرنطینه

رعد و برق؛ مهمان رمضانی شبکه پنج

«دعوت» ویژه برنامه رمضان شبکه یک شد

افزایش نگارش کتاب در فرانسه

دستمزد بازیگران شبکه نمایش خانگی؛ ماهی 500 میلیون!

اولین فیلم منتشر شده ازحسام نواب صفوی در بیمارستان

محسن ملک حسینی جشنواره گل های لاله

اکران رمضان 1400 بدون فیلم جدید

امیر آقایی و پگاه آهنگرانی در خط نجات

تیپ خفن بهاره رهنما و همسرش + عکس

واکنش عجیب گلشیفته به ادعای ریحانه پارسا درباره تجاوز!

وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان+ جزییات

بازیگر «شب های برره» هم کرونا گرفت/ عکس

امیر آقایی و پگاه آهنگرانی در خط نجات

کرونا، بی رحمانه تر از گذشته کودکان را نیز هدف قرارداده

جذب چهره مدلینگ مبتدی

وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان+ جزییات

یاری خیران به هزار نیازمند در شوش + فیلم

زمان پخش برنامه مثل ماه با اجرای رسالت بوذری

تیپ خفن بهاره رهنما و همسرش + عکس

وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان+ جزییات

فراخوان دومین جشنواره فیلم کوتاه آسمان

انتخاب آقای بازیگر بین واکسن کرونای ایرانی و خارجی

ارسال 2 هزار و 498 اثر به جشنواره رسانه ای امام رضا (ع)

شمارش معکوس برای قتل پژمان جمشیدی و سام درخشانی

سریال راه و بیراه از شبکه تماشا + ساعت دقیق پخش و تکرار

آخرین خبر از وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان

انتخاب آقای بازیگر بین واکسن کرونای ایرانی و خارجی

شمارش معکوس برای قتل پژمان جمشیدی و سام درخشانی

انتخاب آقای بازیگر بین واکسن کرونای ایرانی و خارجی

پخش مستند «سهراب سپهری» و ابتلای بازیگر «شب های برره» به کرونا

آغاز ثبت نام باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فجر

درمانگاه رازمیان شبانه روزی شد + فیلم

ویدئو| گوهر خیراندیش: جمشید اسماعیل خانی با یک سیلی عاشق من شد!

تیپ خفن بهاره رهنما و همسرش + عکس

یکی از با کیفیت ترین جشنواره های استانی را برگزار کردیم

عبادت و بندگی در شبکه پنج سیما

کرونا، بیرحمانه تر از گذشته کودکان را نیز هدف قرارداده

حرکات عجیب شهاب حسینی در همرفیق / فیلم

انتظار می رفت بیشتر حمایت شویم

کلاغ قصه گو «چهل قصه» تازه آورد

سورپرایز عجیب مهران مدیری

نامزدهای نهایی جایزه «گنکور» اعلام شد

2 جایزه اصلی جشنواره فیلم هنگ کنگ به «دشت خاموش»

نگاهی به سگ دانمارکی | ناهید شمس

نگاهی به سگ دانمارکی | ناهید شمس