موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - بازنشستگان تامين اجتماعي - تامين اجتماعي - پرسپوليسي ها - اينستاگرام پرسپوليس - رتبه بندي معلمان - ليگ قهرمانان - بابك زنجاني - حسام نواب صفوي - متناسب سازي حقوق بازنشستگان - خان احمد - سرمربي تيم ملي كاراته بانوان - بليت نيم بهاء سينماها - آيت الله تسخيري - كيسم - سرهنگ كارآگاه علي ولي پور گودرزي - سطل يخ - سر كند - درياي مكران - مواد غذايي غيرمجاز - انفجار صوتي - نقاشي روي چوب - بسته اخبار علم و فناوري

مطالب مرتبط:
جام مربیان و کشتی گیران برتر اوکراین| پایان کار نمایندگان ایران با 3 طلا، 2 نقره و 3 برنز
جام مربیان و کشتی گیران برتر اوکراین| پایان کار نمایندگان ایران با 3 طلا، 2 نقره و 3 برنز
جام مربیان و کشتی گیران برتر اوکراین| پایان کار نمایندگان ایران با 3 طلا، 2 نقره و 3 برنز
گزارش تمرین استقلال| شوت زنی به سمت دروازه ها در روز غیبت شجاعیان و حضور بازیکن جدید
فارس من| لزوم برخورد قاطع با تخریب کنندگان کندوهای عسل در نی ریز
-86 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 اسفند 1399 ساعت 19:002021-02-28فرهنگي

یادداشتی بر کشتی توفان زده | امین فقیری


214 - جان این رمان جمع وجور در نامی است که نویسنده بر آن گذاشته است[کشتی توفان زده].

نامی سمبولیسم و کنایی که خواننده آگاه به رموز ادبی به آسانی پی به نیت خاص نویسنده می برد.

کشتی که بر دریا هست و نیست.

امواجی که چون مرغابیان سپید به سوی ساحل می آیند و می روند.

و تو گویی از فراز سر ما می گذرند.

آدم هایی کاریکاتوروار که همه جا می پلکند و از پدیده ای به نام مبارزه و ایستادگی کاملا بی بهره اند و درمقابل اینها، آدم هایی بی چهره که سرشان چهار وجه دارد و از هر طرف که به آنها بنگری اجزای صورت آنها را می بینی! در ظاهر مثل همه دارای سری هستند که لابد مغزی برای تفکر در آنها هست اما دست به آنها که آشنا کنی همانند مجسمه های نمکی وا می روند.

کسانی که می دانند چه بر سرشان می رود ولی قدرت اعتراض ندارند.

گویی این گونه تربیت نشده اند.

شگرد زیبای نویسنده همچون غالب رمان های دیگرش، در این است که از تاریخ به عنوان عنصری عبرت آموز استفاده می برد.

در اینجا چون مکان وقوع حوادث در جزیره خارگ است لاجرم باید دستاویزی پیدا کرد که به نوعی تاریخ پرحادثه و پر از فرازونشیب آن مکان را نشان بدهد.

اینجاست که همه چیز در ابعادی بسیار کوچک تر به کشتی توفان زده ای مانند می شود که میرمهنا و مهندس توأما سکاندار آن هستند.

خواننده ای که سوار بر این کشتی می شود انگار از قبل می داند که این کشتی به ساحل نجاتی نمی رسد، با وجود این حریصانه به تخته پاره های ریشمیززده آن چنگ زده است.

افراد میرمهنا می دانند که عاقبت شان یا ازدست دادن گوش یا میل کشیدن بر چشم است یا قطع سر به دستور کسی که همچون جباران تاریخ در اواخر عمر به نوعی دچار جنون می شود.

کارمندان شرکت هم با وجودی که می دانند مهندس سر آنها را به طاق می کوبد و از حاصل دسترنج شان در آن وادی جز شُره کردن عرق از هوای بی پیر آنجا چیزی عایدشان نمی شود، ولی باز هم دودستی به کاری که دارند چنگ زده اند و حاضر نیستند همان آب باریکه را رها سازند.

و اگر تک وتوکی در خود قدرت اعتراض می بینند، قبل از اینکه به دست دشمن اصلی نابود شوند توسط همپالگی های خود به حاشیه رانده می شوند.

اینکه می گویند نویسنده حداقل به سی درصد مطلبی که می خواهد بنویسد اشراف داشته باشد بیراه نگفته اند.

فرهاد کشوری در چند رمانی که از او خوانده ام چون مکان رمان هایش را دیده و با شخصیت های نوعی نشست و برخاست داشته، در مورد به خدمت درآوردن این عناصر داستانی کمبودی در خود احساس نمی کند.

از گرما به گونه ای صحبت به میان می آورد که چون بختکی بر روی صورت همه افتاده و راه نفس کشیدن را مسدود کرده.

شاید بتوان این لاعلاجی را به ظلم و ستمی تشبیه نمود که طبیعت نیز بر انسان مظلوم روا می دارد.

در این رمان خواننده به طور مرتب در حال رفت وآمد بین گذشته و حال است.

گذشته ای که بر شخصیتی چون میرمهنا بنیاد نهاده شده.

آیا تاریخ هر روزه تکرار نمی شود؟ خاصیت گذشته، دژ و قلعه و شمشیر و خنجر و کشتی که در ظاهر قبراق و سالم بوده و خاصیت امروز نیز دردهای امروزی است.

فقر و نداری تحصیلکرده ها را روانه جزیره ای می کند که حق آنها را تمامی عوامل می خورند و نیروهای بومی را عاطل وباطل می گذارند.

دریایی که میرمهنا در آن حکم می راند پر از عوامل استعماری و استثماری است.

اما دیگر کار به جایی رسیده که میرمهنا نیز برای اطرافیان خود همین خاصیت را دارد.

همه او را آیتی از مرگ و نیستی می دانند و متأسفانه راهی برای بر حذر بودن از او را ندارند.

در مسئله میرمهنا، کشوری به چند عامل که هرکدام می توانند رمانی را به سرانجام برسانند اشاره دارد.

شخصیتی که از خواهر میرمهنا ساخته فوق العاده زیبا و خون دار است و به تمامی معنی یک زن است با تمامی خواسته هایش.

فرهاد کشوری هرگاه که به عشق می رسد آتش به جان خواننده می اندازد؛ آن هم عشق ظلم دیده ای که خواهر با چنگ و دندان آن را حس می کند.

تمام بار عاطفی رمان انگار بر گرده خواهر میرمهنا نهاده شده و نویسنده با کمترین جمله ها زیباترین بیان را از شور شیدایی ارائه کرده است.

تمامی هم وغم نویسنده این است که نیروی شر میرمهنا را بر نیروی خیر (خواهر) پیروز گرداند و اما میرمهنا هرچند که در ظاهر پیروز می شود و خواهر را با بستن سنگ به اندامش روانه قعر دریا می سازد اما در دید خواننده ها خواهر پیروز است، هرچند که تندیس ظاهری او نابود شده است.

میرمهنا در این رمان شخصیتی است عقده دار، خشن، بی رحم و ظالم.

او زمانی که دشمنی خارجی را در مقابل خود نمی بیند به اطرافیان خود ظلم روا می دارد و همانند نادرشاه که بر چشمان پسر خود میل می کشد، او چشمان خواهر را از کاسه بیرون می آورد.

او اهل شنیدن نصیحت نیست.

خود را اربابی بر روی زمین می پندارد.

سرنوشت او همانند تمامی دیکتاتورهای تاریخ به نکبت و لجن ختم می شود.

اگر بخواهیم ایرادی بر کتاب بگیریم موجزبودن بیش از حد آن است.

انگار نویسنده از بعضی جاها اشاره وار گذشته و خواننده را در حسرت شنیدن تمامی ماجرا نگاه داشته است.

شاید همان مسئله کارمندان و مهندسانی که برای کار به جزیره آمده اند، خود دست مایه رمانی زیبا باشد.

خلق وخوی افراد در قبال مواجهه با سختی یا ظلم ها، اعتقاد به بی پناهی.

شخصیتی که در غربت درون افراد رشد می کند.

بی تکیه گاهی و عدم عشق و مهربانی.

اینها همه دست مایه رمانی هستند و حتی رمانی بر پایه شخصیت محوری چون خواهر میرمهنا نیز می تواند مؤثر و زیبا باشد که میرمهنا نقش دوم رمان را بازی کند.

البته هرگاه به جای نویسنده قدری چون فریاد کشوری نشستیم می توانیم این خرده فرمایش ها را صادر کنیم.

خاصیت رمان که همان تعلیق و انتظار است در این کتاب 160 صفحه ای به خوبی رعایت شده.

نتیجه اینکه خواننده با لذت تمامی مندرجات آن را می خواند و احساس غبن و فریب خوردگی نمی کند و برای اولین بار پس از خواندن یک رمان ایرانی به خود می گوید کاش نویسنده به جزییات بیشتری پرداخته بود! کشوری شخصیت ها را در مواجهه با یکدیگر یا جمع معرفی می کند.

چهره مهندس که همان میرمهنای مدرن است ما را با عواملی که در پایتخت نشسته اند و از این عمله ها حمایت می کنند، پیوند می دهد.

فردی که در دو پروژه دیگر حقوق کارگران و کارمندان خود را پایمال کرده است.

مهندس اگرچه در قبال زیردستانش یاغی است اما در برابر قدرت قاهری که او را چون عروسک خیمه شب بازی هدایت می کند کاملا تسلیم است.

در مقابل او میرمهنا را داریم که نسبت به همه چیز یاغی است.

از شاه مهربان زند گرفته تا خواهر داغدیده در عشقش.

از این لحاظ می توانیم ارجحیتی برای میرمهنا قائل شویم هرچند که فصل به دارکشیده شدن او پر از حقارت است.

شخصی که هیچ کس دلی بر او نمی سوزاند؛ چون قهرمان واقعی کتاب خواهر میرمهناست.

عنصر طنز در زیرپوست کتاب در جریان است.

انگار که همه ما به نوعی در جریانی پر از تمسخر افتاده باشیم و به ریشمان هم بخندند.

در باطن همه چیز یک نوع دهن کجی و تمسخر پنهان است.

در آخر خواننده حق دارد بپرسد که آیا این زندگی است یا لولیدن در گنداب است؟!
کلید واژه ها: نویسنده - کشتی - توفان - امین فقیری - رمان - ایستادگی - هایی - خواننده - بی بهره - مبارزه - اعتراض - همه جا - پدیده - مجسمه - بنگری - تاریخ - تربیت - ساحل - ادبی - آشنا - تفکر - گونه - ظاهر - چهره - دریا - قدرت - صورت - آگاه - امین - نمکی

آخرین اخبار سرویس:
انتقاد رییس فدراسیون بدنسازی از یک برنامه تلویزیونی+ فیلم

واکنش ها به پوشش عجیب لیدی گاگا/ خانم سلبریتی در عروسی ایرانی!

آغاز تصویربرداری سریال «دور از شهر»/ ماجرای عجیب سه جوان در روستا

سیاوش اسعدی کیست؟

این 4 بازیگر زن ایرانی واکسن کرونا زده اند / عکس

آغاز تصویربرداری سریال «دور از شهر»/ ماجرای عجیب سه جوان در روستا

تجاوز به بازیگر زن ایرانی معروف جنجال آفرین شد / جزییات

سریال دهکده خاطرات از شبکه امید + ساعت دقیق پخش و تکرار

احمدرضا درویش: سینمای ایران نه ملی است، نه بین المللی!

اخبار شبانگاهی (22) شبکه سه سیما؛ 22 فروردین

کارگاه های مجازی فصل بهار کانون پرورش فکری هرمزگان آغاز شد

نخستین تصاویر رسمی از کمدی جنایی «کروئلا» منتشر شد

مراسم عقد آزاده نامداری و همسرانش + عکس

خبر خوشحال کننده برای هواداران سریال فرندز

استخدام فیلمبردار مسلط به تدوین در منطقه پاسداران - تهران

مدرسه تلویزیونی ایران، دوشنبه 23 فروردین

توضیخات دکتر هاشمیان درمورد آخرین وضعیت سلامتی حسام نواب صفوی + فیلم

پرده خوانی؛ میراث ناملموس شهر وزوان

اخبار 21 شبکه یک سیما؛ 22 فروردین

5 کتاب انگیزشی که حتماً باید بخوانید

تجلیل از برگزیدگان خراسان رضوی در2 جشنواره ملی موسیقی و هنرهای تجسمی

بازنمایی، انکار، بزرگ نمایی و تحقیر؛ نتیجه «تاثیرات جامعه بر سینما»

برگزاری اختتامیه هشتمین جشنوار شعر خوزستان

فریدون شهبازیان مورد عمل جراحی قرار گرفت

اخبار 20:30 شبکه دو سیما؛ 22 فروردین

متلاشی شدن درخت بر اثر برخورد صاعقه / فیلم

شرایط و ضوابط ثبت نام ناشران، مؤسسات و مراکز قرآنی و دینی در نمایشگاه مجازی قرآن کریم

رییس بسیج هنرمندان مازندران: 5700 هنرمند در گروه های نمایشی بسیج سازماندهی شدند

جوانان حضور فعال و تأثیرگذار خود را به نسل گذشته نشان دادند

دو جایزه اصلی جشنواره هنگ کنگ به «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی رسید

برادر عجیب غریب شقایق فراهانی!+عکس

نمایشگاه مجازی قرآن کریم برگزار می شود

ماه مبارک رمضان در قاب شبکه استانی اصفهان

خانه سینما تعطیل شد

فیلم جدیدی در ماه رمضان اکران نمی شود

تصویربرداری «بچه مهندس 4» تا پایان رمضان ادامه دارد/ احتمال بازگشت به مشهد

سه بخش ازجایزه گنکور نامزدهای نهایی اش را معرفی کرد

برگزیدگان خراسان رضوی در2 جشنواره ملی موسیقی و هنرهای تجسمی تجلیل شدند

دو جایزه اصلی جشنواره هنگ کنگ به «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی رسید

راه همایون از استاد شجریان جدا شده است؟

رعایت دستورالعمل های بهداشتی تنها راه مقابله با کرونا + فیلم

همراه با بسته شهروند خبرنگار قزوین در 22 فروردین + فیلم

«دشت خاموش» از ایران بهترین فیلم جشنواره هنگ کنگ شد

جنجال اخیر ریحانه پارسا و درنگی بر سرزنش قربانی

عکسی از تغییر چهره عجیب پیمان معادی

«بندربندِ» منیژه حکمت، سال 1400 را با یک جایزه جهانی دیگر آغاز کرد

شوخی جالب جناب خان با دیالوگ معروف آژانس شیشه ای +فیلم

پیشکسوت موسیقی قزوین به دیار باقی شتافت

«دشت خاموش» از ایران بهترین فیلم جشنواره هنگ کنگ شد

ویدئو/ حرکات دور از انتظار شهاب حسینی در همرفیق

مهلت ارسال آثار جشنواره عکس ورزش شهروندی پایتخت تمدید شد

خانه سینما تعطیل شد

چهره فوق هالیوودی سام درخشانی جنجالی شد

چگونه بازیگر شویم (367) /رساندن مفهوم به مخاطبان تئاتر

تدارک گسترده شبکه فارس برای ماه مبارک رمضان

آخرین خبر از وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان

اجرای برنامه های مجازی برای روز ملی عطار نیشابوری

چند خبر کوتاه از مناطق محتلف استان قزوین در 22 فروردین + فیلم

اخبار 18:30 شبکه 5 سیما؛ 22 فروردین

شاهکاری که همایون خرم و علیرضا قربانی خلق کردند/ پیشنهاد سامان احتشامی برای روزهای قرنطینه

رعد و برق؛ مهمان رمضانی شبکه پنج

«دعوت» ویژه برنامه رمضان شبکه یک شد

افزایش نگارش کتاب در فرانسه

دستمزد بازیگران شبکه نمایش خانگی؛ ماهی 500 میلیون!

اولین فیلم منتشر شده ازحسام نواب صفوی در بیمارستان

محسن ملک حسینی جشنواره گل های لاله

اکران رمضان 1400 بدون فیلم جدید

امیر آقایی و پگاه آهنگرانی در خط نجات

تیپ خفن بهاره رهنما و همسرش + عکس

واکنش عجیب گلشیفته به ادعای ریحانه پارسا درباره تجاوز!

وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان+ جزییات

بازیگر «شب های برره» هم کرونا گرفت/ عکس

امیر آقایی و پگاه آهنگرانی در خط نجات

کرونا، بی رحمانه تر از گذشته کودکان را نیز هدف قرارداده

جذب چهره مدلینگ مبتدی

وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان+ جزییات

یاری خیران به هزار نیازمند در شوش + فیلم

زمان پخش برنامه مثل ماه با اجرای رسالت بوذری

تیپ خفن بهاره رهنما و همسرش + عکس

وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان+ جزییات

فراخوان دومین جشنواره فیلم کوتاه آسمان

انتخاب آقای بازیگر بین واکسن کرونای ایرانی و خارجی

ارسال 2 هزار و 498 اثر به جشنواره رسانه ای امام رضا (ع)

شمارش معکوس برای قتل پژمان جمشیدی و سام درخشانی

سریال راه و بیراه از شبکه تماشا + ساعت دقیق پخش و تکرار

آخرین خبر از وضعیت سلامتی فریدون شهبازیان

انتخاب آقای بازیگر بین واکسن کرونای ایرانی و خارجی

شمارش معکوس برای قتل پژمان جمشیدی و سام درخشانی

انتخاب آقای بازیگر بین واکسن کرونای ایرانی و خارجی

پخش مستند «سهراب سپهری» و ابتلای بازیگر «شب های برره» به کرونا

آغاز ثبت نام باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فجر

درمانگاه رازمیان شبانه روزی شد + فیلم

ویدئو| گوهر خیراندیش: جمشید اسماعیل خانی با یک سیلی عاشق من شد!

تیپ خفن بهاره رهنما و همسرش + عکس

یکی از با کیفیت ترین جشنواره های استانی را برگزار کردیم

عبادت و بندگی در شبکه پنج سیما

کرونا، بیرحمانه تر از گذشته کودکان را نیز هدف قرارداده

حرکات عجیب شهاب حسینی در همرفیق / فیلم

انتظار می رفت بیشتر حمایت شویم

کلاغ قصه گو «چهل قصه» تازه آورد

یادداشتی بر کشتی توفان زده | امین فقیری

یادداشتی بر کشتی توفان زده | امین فقیری