مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 دی 1399 ساعت 04:302021-01-18فرهنگي

بختیار علی؛ انقلابی در ادبیات کُردی


در ایران همه او را با رمان آخرین انار دنیا می شناسند، رمانی جذاب و خواندنی که تاریخ و فرهنگ مردم کرد به خوبی در آن به تصویر کشیده است.

- ایسنا/کردستان در ایران همه او را با رمان "آخرین انار دنیا" می شناسند، رمانی جذاب و خواندنی که تاریخ و فرهنگ مردم کرد به خوبی در آن به تصویر کشیده است.

او متفکر، نویسنده، شاعر و نظریه پردازی بزرگ است که لقب پرکارترین و پرتیراژترین نویسنده کُرد را اذان خود کرده است و او کسی نیست جز بختیار علی، نویسنده و متفکر بزرگ کُرد.

در سال 1960 در شهر سلیمانیه عراق متولد شده است و در رشته زمین شناسی در دانشگاه های شهرهای سلیمانیه و اربیل تحصیل کرده است.

بختیار علی یکی از وزنه های مؤثر بر جریان روشنفکری و ادبیات معاصر کُردی است که توانسته در طول سه دهه فعالیت مستمر تأثیر به سزایی بر روند دگراندیشی، فرهنگ سازی و ادبیات معاصر کردستان بگذارد.

پس از آنکه در ماجرای تظاهرات دانشگاه سلیمانیه مورد اصابت گلوله قرار گرفت، درس و دانشگاه را رها کرد و تمام وقت خود را صرف آفرینش ادبی کرد.

با راه افتادن دوباره جنگ های داخلی میان احزاب سیاسی کردستان عراق در سال 1994، بختیار علی کردستان را به نشانه اعتراض به این برادر کشی ها ترک و رهسپار سوریه می شود و بعد از 9 ماه زندگی در دمشق خود را به آلمان می رساند و تا سال 1999 در فر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بختیار علی؛ انقلابی در ادبیات کُردی

بختیار علی؛ انقلابی در ادبیات کُردی