مطالب مرتبط:
«آقازاده» به روایت کامبیز دیرباز و داستان تیر خوردن امیر آقایی/ کالبد شکافی ماجرای شبنم نعمت زاده در «بوی خون»
3 مهاجم ایرانی نامزد بهترین لژیونر قاره کهن
طارمی، آزمون و قلی زاده نامزد بهترین لژیونر سال آسیا شدند
پاسخ خلیل زاده به شایعات مذاکره استقلال با فرهاد مجیدی+ عکس
واکنش خلیل زاده به شایعه مذاکره با فرهاد مجیدی
-86 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 دی 1399 ساعت 19:302021-01-17فرهنگي

داستان ایرانی در گفت وگو با احمد حسن زاده


113 - محسن زهتابی آرمان ملی احمد حسن زاده (1360 -گچساران) کار حرفه ای اش را با سردبیری مجله بامداد شروع کرد؛ شروعی خوب برای او که بعدها با مجموعه داستان مستر جیکاک آن را ادامه داد.

این کتاب به مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب راه یافت و برنده جایزه هفت اقلیم به عنوان بهترین مجموعه داستان سال 95 شد.

همین موفقیت با دومین مجموعه داستان هم اتفاق افتاد: خیال باز" است که اولین رمان او به شمار می رود.

این رمان هم ایده و فرم نویی در داستان نویسی فارسی است و هم نشان از نویسنده ای آتیه دار می دهد که در هر اثر، تلاش می کند اثری به مخاطب ارائه بدهد که هر از لحاظ نو باشد و البته خواندنی.

آنچه می خوانید گفت وگو با احمد حسن زاده درباره آثار منتشرشده اش است.

مجموعه مستر جیکاک اولین کار شماست.

داستان های این کتاب، ارتباط تنگاتنگی با تاریخ محلی جنوب دارد.

این گونه بازآفرینی تاریخی را که متکی به قصه است، چگونه می بینید.

به نظر شما قصه تحت تاثیر تاریخ قرار نمی گیرد؟ به نظرم صرفا تاریخ محلی جنوب نیست.

به این خاطر که جنوب ارتباط تنگاتنگی با مساله نفت دارد و خیلی زود پا به عرصه دنیای معاصر نهاد.

جنوب به طور اساسی در بروز و ظهور مدرنیته نقش داشته است.

از خیلی جهات جنوب دروازه ورود مدرنیته به ایران است.

اما در مورد بخش دوم سوال؛ اگر داستانی تاریخی نوشته شود، به شرط آنکه واقعا خوب باشد، می تواند بسیار تاثیرگذار، الهام بخش و همرا با لذت باشد.

درعین حال نویسنده با انتخاب آن بخش از تاریخ و نوع روایتی که از آن دارد، درواقع خوانش و دیدگاه خودش را هم مطرح می کند.

مثلا در کتاب مستر جیکاک بخشی از مساله من استعمار است.

بخش دیگر خرافات و عقب ماندگی است.

چراکه بخشی از عقب ماندگی فعلی مان وارداتی است.

همچنین بخشی از خرافات را.

اما درمورد بخش آخر سوال، باید قبلش توضیح مختصری بدهم.

همیشه قبل از یک روایت داستانی تاریخی، خواننده محتاج مقداری داده دقیق تاریخی است که برای فهم قصه نیاز دارد.

به این معنا که اگر خواننده در مورد گذشته اتفاقی که در داستان رخ می دهد بداند، تاثیر داستان روی او صدچندان می شود.

منتها نکته اصلی این است آنچه دیدگاه شماست و قرار است در قالب قصه بیاید باید به قدری واقعی به نظر برسد که مخاطب باورش کند.

نکته اصلی درست در همین جاست، دقیقا هم به همین دلیل است که نویسنده داستان روایت می کند و تاریخ نگار نیست.

بنابراین هر دو بسیار اهمیت دارد، هم آگاهی از پیشینه قصه ضروری است، هم طرح نظرگاه و عقاید نویسنده به داستانی ترین شکل ممکن.

دومین مجموعه تان آه ای مامان ، از نظر دیدگاه، محتوا و زبان تفاوت زیادی با مجموعه اول شما دارد.

فضای روان تر و البته شخصیت هایی با پیچیدگی های بیشتر نسبت به مستر جیکاک .

تصور می کنید تا چه اندازه انتخاب این شکل از زبان در روایتِ محتوا و فهمیدن آن توسط مخاطب کمک کرده است؟ یکی از این ضرورت ها زبان داستان است.

براساس بستری که در ذهن دارید، کارکرد شخصیت ها، مکان و البته زمان وقوع داستان و از همه مهم تر، آن وهم ادبی ای که در ذهن شماست.

اینها همه آن پایه و اساس انتخاب نظرگاه و زبان داستان شماست.

درمورد آه ای مامان ، امیدوارم نوع زبانی که در اثر جریان دارد برای فهم درست تر داستان و اینکه خواننده هرچه بیشتر به هسته داستان نزدیک تر شود کمک کرده باشد.

خوشبختانه در بازخوردهایی که از کتاب داشتم این گونه بود.

اگر میزان فروش کتاب را هم یک معیار تلقی کنیم، بله، به گمانم مخاطب ارتباط خوبی با کتاب پیدا کرد.

آه ای مامان در آستانه چاپ هفتم است، و فروش شش چاپ در دو سال، برای مجموعه داستان در ایران به نظرم می تواند گویای این حرف باشد که بله، مخاطب ارتباط برقرار کرده.

اما یک دلیل مهم دیگر هم دارد.

تفاوتش با مستر جیکاک این است که آه ای مامان به شدت معاصر است.

آنجا ما یک روایت تاریخی داریم و تصویری از گذشته خاص در ذهن مخاطب شکل می گیرد و با داده هایی تاریخی هم که در اختیار دارد، تقریبا اشراف بیشتری به وضعیت داستان دارد، درواقع یک جور نگاه از بالا.

بنابراین کشف جور دیگری برای مخاطب اتفاق می افتد.

اما در آه ای مامان خودش درون متن غوطه ور می شود، چون خودش دارد در این زمان زندگی می کند، بنابراین هرلحظه اش می تواند مکاشفه ای برای مخاطب دربرداشته باشد.

برای رسیدن به یک نوشته داستانی که دارای وجه شگفت انگیز باشد، چه میزان نزدیکی محتوای داستان با جامعه واقعی لازم است؟ چون این طور به نظر می رسد که در رمان خیال باز شما اصرار زیادی در فهماندن این موضوع به مخاطب دارید؟ فهم درست و نگاه دقیق به زندگی روزمره و مسائل اجتماعی و انسانی، به خودی خود سرشار از شگفتی است.

همه چیز بستگی به کشف و انتخاب های شما دارد.

ما در جامعه شاهد رنج ها، شکست ها، سرخوردگی ها، درگیری مردم با انواع و اقسام مشکلات و.

هستیم.

درعین حال امیدواری ها، پیروزی ها و موفقیت ها را هم می بینیم.

هر دو شق این موضوع هم در گستره فرد اتفاق می افتد و هم در گستره ملی.

ما هم به عنوان نویسنده در این جامعه زندگی می کنیم.

البته به شرط اینکه واقعا در اجتماع، با تمام خوب و بدهایش جوش بخوریم.

آن وقت خودبه خود جامعه وارد داستانت می شود.

زندگی درش موج می زند و خواننده، اثر شما را عمیقا لمس و احساس خواهد کرد.

نکته مهم اما این است که شما کدام نقطه از این جامعه را انتخاب می کنید که گویاتر باشد، چه شخصیتی را می سازید.

آیا شخصیت شما می تواند برآیندی از طیف بیشتری از آدم های اجتماع تان باشد؟ مساله دیگر راه حل ها و امید است.

آن شخصیت شما در مواجهه با مشکلی که دارد چه راه حلی انتخاب می کند، چگونه طغیان می کند یا چگونه به آرامش می رسد.

همچنین الگویی که شما برای امید مطرح می کنید چیست، پناهگاه امن شخصیت شما در داستان کجاست؟ همه اینها و بسیاری از چیزهای دیگر این امکان را فراهم می کند که خواننده خودش را در اثر شما زندگی کند.

یک وقتی هم هست که شما برآیند خواست ذهنی و قلبی یک جامعه را تبدیل به شاه پی رنگ قصه تان می کنید.

آن هم درست است.

می توانم بگویم یکی از تلاش های من در خیال باز همین بود.

البته خواست خرد جمعی جامعه از دیدگاه من.

ایده ناظر من برای رسیدن به این کار یک چیز بود، نوشتنِ تخیلی واقعیت.

زبان روایت خیال باز به عامیانه ترین شکل ممکن (محاوره شکسته) است.

درواقع بعد از مستر جیکاک با آن زبان معیار و حالا در خیال باز این زبان، چرا این فرم زبانی را برای روایت انتخاب کردید؟ همه چیز به ایده اصلی شما برمی گردد و آن برداشتی که در تلاش هستید خواننده از کار شما داشته باشد.

وقتی این مشخص شد، ابزار لازم هم خودش را معرفی می کند که در اینجا می شود زبان داستان.

حالا کلمات جنس شان مهم می شود، درست و بجا انتخاب کردن شان اهمیت می یابد.

اما همه چیز به دلیل منشأ ایده اصلی شماست که از دل آن شخصیت و قصه تان را بیرون کشیده اید که اهمیت پیدا می کند.

در خیال باز ، از نظر من، الیاس، شخصیت اصلی رمان، غیر از این نمی توانست حرف بزند و این رمان هم چیزی جز حرف های الیاس نمی توانست باشد.

این خواست خود قصه است و به قول معروف راه خود گوید که چون باید رفت.

ولی مساله اصلی در برخورد من با زبان است که اهمیت دارد.

من ابدا اینطور به زبان نگاه نمی کنم که باید نقش پادشاه قصه را بازی کند.

زبان باید براساس نیاز قصه انتخاب و نوشته شود.

خیلی از کارها را می خوانی و می بینی که انگار نویسنده هی دست کرده در فرهنگ لغت و عجیب و غریب ترین کلمات را مشت مشت چنگ زده و ریخته در جملاتش.

این خوانش اشتباهی از زبان داستان است.

ماموریت زبان در داستان به نظر من انتقال قصه به بهترین و ملموس ترین شکل ممکن به روح خواننده است.

جای به رخ کشیدن حفظیات یک نویسنده از فرهنگ لغت که نیست.

من دوست دارم نثرم ملموس باشد، با روح داستان و شخصیت قصه ام همخوانی کامل داشته باشد، هیچ گره ای برای انتقال مفهوم به ذهن مخاطب ایجاد نکند، شفاف و خونگرم و پویا باشد.

با حفظ زیبایی شناسی زبانم، هرکاری از دستم برآید انجام می دهم که خواننده بتواند بهترین ارتباط ممکن را با متن برقرار کند، دوست دارم خواننده بتواند به آن نقطه درونی چیزی که در ذهن دارم و آن را نوشته ام دست پیدا کند، با کمک کلماتم بتواند به شفاف ترین شکل ممکن آنچه را توصیف می کنم ببیند.

زبان در داستان برای من این طور تعریف می شود.

به همین خاطر شما یک جور سهل و ممتنع در زبان خیال باز می بینید، اما واقعیت شخصیت است و از همه مهم تر ملموس.

در خیال باز یک زیبایی شناسی جدید خلق شده.

مخصوصا آنجا که راوی در عین فقر تنها به ساخت دستگاه خود توجه دارد.

به نظر، سبک این زندگی یک نوع زیبایی است که برای اولین بار خلق شده.

اگر این گونه باشد که فوق العاده ست.

اما فارغ از اینکه واقعا اینطور باشد یا نه، من تلاشم را کرده ام که چنین باشد.

هر نوشته باید گامی رو به جلو باشد.

به بیانی دیگر، هر اثر نویسنده باید کشف تازه ای باشد.

باید چیزی را بگوید یا بنویسد که قبلا گفته نشده یا دیده نشده.

در خیال باز هم من تمام سعی ام بر این بوده.

در مورد زیبایی شناسی اثر هم سعی کرده ام از دل شخصیت خیال باز ، یعنی الیاس، به ایده امید برسم.

یعنی که یک سلسله ای ساختم از جغرافیا، شخصیت و بعد روح و روان و دیدگاه شخصیت.

اینها وقتی درهم ضرب می شود خودبه خود به راه حل دست پیدا می کنند.

ببینید، همه چیز در این سوال جمع می شود که: وقتی ما از هر نظر ناتوان شده ایم، آیا دیگر کاری از دست مان ساخته نیست؟ آیا ناتوانی از هرجهت، لاجرم ناامیدی و انفعال است؟ خب، این را در نظر داشته باشد و بعد برگردید به شخصیت اصلی خیال باز .

او ناتوانی های بسیاری دارد و البته بی نهایت محدودیت.

اما به چه چیزی پناه می برد؟ جواب این است: سرزمین با شکوه تخیل.

این البته یک ایده است.

بنابراین این ایده ناظر خودبه خودی ساختار خودش را هم پیشنهاد می دهد.

آن ساختار هم خودبه خودی اصیل و تازه خواهد بود و زیبایی شناسی اثر هم از دلش بیرون می زند.

به همین خاطر است که ساختار رمان خیال باز برپایه تخیل است، همان سازوکاری که تخیل در ذهن انسان، در اینجا ذهن الیاس، دارد، همان تبدیل می شود به ساختار روایت.

خود این تجربه برای من بسیار منحصربه فرد و ناب بود.

نوشتن کار از یک جایی دیگر تبدیل شد به یک کشف و مکاشفه دائمی.

فکر می کنم آن مطلبی هم که درباره اختراع الیاس و ساخت دستگاه در رمان پرسیدید، در همین نکته ای که گفتم جا می گیرد.

آن هم خودبه خود از دل همین ساختار بیرون آمده و اگر همه چیز را در رمان کنار هم بگذاریم شما می بینید که الیاس چاره ای جز اختراع آن دستگاه ندارد.

اما مهم ترین نکته اش در راهی است که درعین ناتوانی به آن دست پیدا می کند؛ پناه بردن به تخیل.

و البته می دانید که هرچیزی امروز نوع بشر صاحب آن است، روزی فقط تخیل بوده، یک روزی تنها در ذهن کسی بوده.

هرچیزی اول باید تخیل می شده تا بعد ساخته شود و پدید آید.

به نظر می آید خیال باز طرحی که از قبل نوشته شده باشد نداشته و رویدادها و وقایع انگار در لحظه به ذهن نویسنده رسیده و بعدا تبدیل به یک چارچوب شده.

اگر همه مخاطبان چنین برداشتی داشته باشند، موفقیت بزرگی برای این رمان به حساب می آید، چون اثر ادبی باید شبیه هیپنوتیزم باشد.

خواننده باید موقع خواندن کار هیپنوتیزم شود و باید اثر طوری خلق شده باشد که انگار دارد یک حقیقت محض را می خواند و با خودش بگوید همین است و غیر از این نمی تواند باشد.

باید به این حس برسد که نویسنده اصلا چیزی را از خودش درنیاورده و فقط حقیقت را نوشته.

این جادوی اثر هنری است، البته اگر نویسنده ای بتواند به چنین جادوی شگفت و حیرت انگیزی دست یابد.

در مورد من، از یک جایی دیگر با قلبم نوشتم.

اول خیلی فکر می کنی، ایده هایت را می نویسی، بارهاوبارها طراحی می کنی و اتود می زنی و تحقیقات میدانی و تاریخی می کنی.

کاری که هر نویسنده ای طبیعتا باید انجام بدهد و مدام ناخودآگاهش را تقویت کند.

این ناخودآگاه هرچه غنی تر شود، راه رسیدن به جادوی اثر هموارتر می شود.

آن قدر این کار ادامه می یابد که شما خودبه خودی وارد زندگی در بستر رمان تان می شوید و بالاخره یک روزی سدها شکسته می شود و کلمات هجوم می آورند و تو تنها کاری که باید بکنی نوشتن کلماتی است که بر قلمت جاری می شود.

ناگهان دریچه ای در قلبت باز می شود که جادویی است.

همه چیز را همزمان در خود دارد.

مثل اورانیوم است، به ذات غنی و دارای نیرو است.

همه روح دارد و هم برای توصیف آن روح، کلمه.

صادقانه می گویم، این دقیقا همان تجربه من در نوشتن خیال باز بود.


کلید واژه ها: مجموعه داستان - احمد حسن زاده - داستان - حسن زاده - جایزه مهرگان ادب - جایزه هفت اقلیم - گفت وگو - رمان - زاده - احمد - داستان نویسی - جایزه مهرگان - مرحله نهایی - تاریخ - جایزه - اولین - بازآفرینی - شروع - کتاب - نویسنده - موفقیت - مهرگان - تاریخی - زهتابی - ایرانی - ارتباط - بهترین - آرمان - نهایی - فارسی

آخرین اخبار سرویس:
خانم بازیگر سوار بر موتور خاصش /عکس

خانم بازیگر سوار بر موتور خاصش

خودکشی یلدا در هشت و نیم دقیقه+فیلم

انعکاس واقعیتی در گوشه گوشه جهان

معرفی فیلم «سرزمین آواره ها» (کلویی ژائو، 2020) | بی سرزمین همچون باد

خودکشی یلدا در هشت و نیم دقیقه+فیلم

جشنواره جوان سرباز

دست پر شبکه یک سیما و انتخاب عجیب شبکه 3

همراهی مؤسسه نشر فرهنگستان هنر با زمستانه کتاب

نگاه جدی گاو سفید به خرس طلایی!

جدایی ناپذیری زیبایی از ذات گزاره های دینی

فیلم مشمشه با بازی پسر خسرو شکیبایی + اسامی بازیگران ، عکس

درخشش دفاع مقدس در آیینه پژوهش

زمان پخش خندوانه در نوروز 1400 مشخص شد/ پخش حراجی موزه دورهمی در آخرین قسمت

میزگرد «دست فرمون»| ماجرای جابه جایی «تفتی» با «دیرباز»/ مشابه این مسابقه در هیچ جای دنیا نیست!

استخدام آشپز و کمک آشپز، خانه دار، پذیرشگر و میزبان (رستوران) در اصفهان

فضای مجازی عمو نوروز را قورت می دهد

عمو پورنگ به عید نوروز 1400 می رسد/ کار نمایشی خاص با بازیگران حرفه ای

استخدام روتوشکار عکس خانم در یک مجموعه معتبر در تهران

عکس لو رفته از آقای بازیگر و یک خانم بی حجاب + عکس

مهناز افشار؛ سوپراستار دیروز، حاشیه ساز امروز

فضای مجازی عمو نوروز را قورت می دهد

افتضاح جراحی بینی خانم بازیگر + عکس

«صندلی داغ» رادیویی می شود/ «ایرج نوذری» راه پدر را ادامه می دهد

قاسمخانی از پایان کار زوج پژمان و سام می گوید!

سارا خویینی ها کشف حجاب کرد/عکس

هدایای موزه «دورهمی» بالاخره فروخته شد/ زمان بندی بازگشت «خندوانه»

بسته خبرهای کوتاه خراسان رضوی

اهالی فرهنگ و هنر باید از معارف دفاع مقدس سوژه بگیرند

آخرین اخبار سینما در روزی که گذشت

فیلم قیچی برگردان زیبای مهدی طارمی مقابل اسپورتینگ لیسبون

چشمان گریان طناز طباطبایی در شنای پروانه +عکس

مروری بر خبرهای کوتاه دهم اسفند ماه قزوین + فیلم

 از عصرهای کریسکان چه می دانید...

(فیلم) ترانه ماه عسل از بهنام بانی

معرفی نامزدهای «رمان گمانه زن» جایزه نوفه

تیپ مافیایی نفیسه روشن را ببینید

حضور متفاوت مهران غفوریان در سریال قورباغه + فیلم

معرفی نامزدهای «رمان گمانه زن» جایزه «نوفه»

نخستین تصاویر از فیلم «ارتش مردگان» منتشر شد

گفتگو با سیدجواد رحیم زاده، کارگردان «یازده چمدان» | نمایشی درباره مهاجرت مغز های نوجوان

عکس لاکچری و خفن بهاره افشاری با موتور

معرفی نامزدهای «رمان گمانه زن» جایزه «نوفه»

مردم تشنه کار فرهنگی فاخر در حوزه دفاع مقدس هستند

(فیلم) ساخت بزرگترین گردونه یخی جهان

همه ربات های ایزاک آسیموف| «سه قانون» یا «ده فرمان»؟

مردم تشنه کار فرهنگی فاخر در حوزه دفاع مقدس هستند

صالحی: شبکه سازی رمز موفقیت کانون های فرهنگی مساجد در دوران کرونا است

مستند حیات خانه ما قسمت پنجاه و هشتم

اختتامیه نخستین جشنواره نشان ملی دبیرسیاقی + فیلم

پست جالب محسن چاوشی در حمایت از شهاب حسینی / همرفیق! + عکس

همه ربات های ایزاک آسیموف

پست جالب محسن چاوشی در حمایت از شهاب حسینی/همرفیق! + عکس

فیلم|نهضت تغییر پوشش گیاهی اهواز

چهره عجیب زهره فکور صبور + عکس

دلجویی جهادگران بهبهانی از زلزله زدگان سی سخت +فیلم

بی خیال کرونا سرگردان در مراکز خرید قزوین + فیلم

دیدار فرماندار ویژه کاشان با مدیرعامل ایرنا

معرفی علمای بزرگ اخلاق در ویژه برنامه «نردبان آسمان»

قرنطینه افراد مشکوک به کرونای انگلیسی در یزد + فیلم

«مشمشه»، فیلمی تازه با بازی پسر خسرو شکیبایی

سقوط خونین تابلو تبلیغاتی روی یک اتومبیل در آزاد راه کرج-تهران + فیلم

نمایشگاه مجسمه های روی آب در لاهیجان گشایش یافت

مردم تشنه کار فرهنگی فاخر در حوزه دفاع مقدس هستند

سویناس روستایی به قدمت و از دل تاریخ

راهی شو، نوروز 1400 مهمان مخاطبان می شود

سری دوم شبهای مافیا با رقابت مافیایی چهره های سینما، موسیقی و فوتبال + فیلم

فیلم/ حمله اوباش پرند به یک زن/ او زن را با ماشین زیر کرد

به بهانه زادروز اخوان ثالث؛ امید باغ نومیدان

گزارشی از گیربکس 6 سرعته نیرو محرکه قزوین + فیلم

فیلم | سقوط تابلو تبلیغاتی روی یک اتومبیل در آزاد راه کرج تهران

ببینید: رونمایی محسن تنابنده از دیالوگ پایتخت

پوستر نمایشگاه عکس جشنواره نمایش عروسکی رونمایی شد

معرفی برترین عکاسان و فیلم سازان کرمانی دارای معلولیت

بخش خبری مجله خبری 10 اسفند 99 + فیلم

ناشناخته ی خطرناک | کاریکاتور

43 هزار اثر هنری به جشنواره رفیق خوشبخت ما ارسال شد

نمایش آثار مرحوم عمو اوغلی در نگارخانه موزه رضوی

احتمال افزایش قیمت بلیت های سینما در سال 1400

اختتامیه جشنواره های استانی شعر پایداری و جایزه ادبی یوسف+گزارش

معرفی 118 اثر منتخب بخش فیلم جشنواره «هنر زنده است»/ 22 اثر از انجمن سینمای جوانان ایران

«آنیما» آماده نمایش شد

«مشمشه» به اکران آنلاین می رود

به اعتقاد من «داریوش مهرجویی» اولین فیلمسازی است که به استقبال «اصلاحات» رفته است

نخستین همایش نمایش هنرجویی «نهال» در پردیس تئاتر تهران برگزار می شود

کلاس رانندگی، سه جایزه جشنواره هندی را از آن خود کرد

کدام فیلم ها متقاضی اکران نوروزی 1400 هستند؟

استایل خفن و اروپایی الناز حبیبی در یک کافه

«مجله فیلم» در دوران اوایل انقلاب پناهگاه سینمادوستان بود

رشد کمیت و کیفیت؛ دستاورد جشنواره دهم مد و لباس فجر

جیرانی: انتخاب اولم برای فیلم قرمز خسرو شکیبایی بود

استخدام عکاس و ادیتور

کارگاه خلاقیت، کارآفرینی و ایده پردازی در پزشکی قانونی برگزار می شود

تسهیلات ویژه برای سه فیلم نوروزی سینما

کارگاه خلاقیت، کارآفرینی و ایده پردازی در پزشکی قانونی برگزار می شود

پوستر نمایشگاه عکس جشنواره نمایش عروسکی رونمایی شد

استخدام مترجم زبان انگلیسی خانم در شرکت تونل فلات پارس در تهران

شوخی تنابنده با ماجرای صدا زدنِ همسر

«کاخ مرمر» به روی مردم باز می شود؟

فیلم| تشییع بانوی مدافع سلامت در اهواز

داستان ایرانی در گفت وگو با احمد حسن زاده

داستان ایرانی در گفت وگو با احمد حسن زاده