مطالب مرتبط:
ابن ملجم سریال «امام علی» درگذشت
بازیگر نقش ابن ملجم بر اثر کرونا درگذشت
حمله نظامیان صهیونیست به منزل خطیب مسجدالاقصی
یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به منزل خطیب مسجد الاقصی
خطیب مسجد الاقصی: اهانت به مقدسات نشانگر حماقت غرب است
-14 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 9 آبان 1399 ساعت 00:002020-10-29فرهنگي

«ابن خطیب»؛ اندیشمندی از اندلس


776ق / 1313-1374م) معروف به «ابن خطیب» سیاستمدار، طبیب ، ادیب، مورخ و فقیه اهل اندلس است.

- محمد بن عبدالله سلمانی (713-776ق / 1313-1374م) معروف به ابن خطیب سیاستمدار، طبیب ، ادیب، مورخ و فقیه اهل اندلس است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا ـ" بارها شنیده ایم که گذشته چراغ راه آینده است.

این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می انجامد.

چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن ها پیش خشت به خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم.

به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، از جلد اول کتاب تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف دکتر علی اکبر ولایتی که به سال 1392 در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده ایم.

محمد بن عبدالله سلمانی (713-776ق / 1313-1374م)، ملقب به لسان الدین و ذوالعمرین ، سیاستمدار، طبیب ، ادیب، مورخ و فقیه مالکی اندلسی است.

خاندان ابن خطیب را از آن رو سلمانی گفته اند که اصل آنها به یکی از تیره های قحطانی ساکن ناحیه سلمان یمن می رسد.

خاندان وی از آنجا به شام رفتند و پس از پیروزی مسلمانان بر اندلس در سده دوم هجری قمری / هشتم میلادی، بدانجا کوچیدند.

این خاندان پس از ساکن شدن در اندلس به بنی وزیر مشهور شدند.

بنی وزیر که از مخالفان حکم بن هشام فرمانروای اموی اندلس بودند، پس از سرکوب شورشیان در 202ق/817م، از قرطبه به (کوردوبا) طُلَیطُلِه (تولِدو) مهاجرت کردند.

نزدیک به یک قرن و نیم پس از آن، وقتی خطر حمله مسیحیان این شهر را تهدید می کرد، سعید، نیای بزرگ ابن خطیب، به لوشه در 55 کیلومتری غرب غرناطه رفت و خطیب و قاضی آن منطقه شد و پس از آن فرزندانش به بنی خطیب معروف شدند.

نوه سعید، پدربزرگ ابن خطیب، به هنگام شورش بنی طنجالیان در لوشه گرفتار شد.

پس از رهایی به غرناطه رفت و با بزرگان و اشراف آنجا وصلت کرد.

بدین گونه پدر ابن خطیب از سوی مادر با خانواده سلطنتی غرناطه، (بنی نصر یا بنی احمر)، خویشاوند است.

ابومحمد عبدالله، پدر ابن خطیب، خود مردی فاضل بود و در دربار پادشاه غرناطه (گرانادا) به وزارت رسید.

سپس در خدمت جانشینان او بود تا در جنگ طریف در زمان ابوالحجاج یوسف بن اسماعیل (حکومت 755-733ق/1354-1333م) همراه پسرش، برادر بزرگ تر محمد، کشته شد.

ابن خطیب در لوشه به دنیا آمد.

در کودکی با پدرش به غرناطه رفت و در همان جا فراگیری علم و ادب را آغاز کرد.

هنگامی که در نظم و نثر و ترسل سرآمد روزگار شد، به تخدمت سلطان ابوالحجاج درآمد و در دیوان انشا زیر دست ابوالحسن بن جَیّاب به کار پرداخت.

وقتی ابن جَیّاب در طاعون سیاه 749ق/1349م درگذشت، ابن خطیب به جای او کاتب السّر (منشی ویژه) و وزیر ابوالحجاج شد.

به رغم جوانی، گذشته از وزارت، ریاست لشکر و بیت المال را نیز به او سپردند.

همچنین انتصاب کارگزاران دولت نیز به عهده وی بود و از این راه ثروت بسیاری به دست آورد.

سلطان بارها او را به سفارت نزد دیگر سلاطین فرستاد.

هنگامی که ابوالحجاج در عید فطر سال 755ق/19 اکتبر 1354 کشته شد و پسرش محمد پنجم معروف به الغنی بالله ، به جای او نشست، این خطیب را به ریاست هیئتی نزد ابوعنان، سلطان مغرب فرستاد تا او را به همکاری برای مقاومت در برابر پادشاه قَشتاله (کاستیل) برانگیزد.

ابن خطیب در این مأموریت موفقیت بسیاری به دست آورد و جایگاهش نزد الغنی بالله بسی فراتر رفت.

این وضع پنج سال دوام داشت، تا اینکه در قصر الحمرا شورشی درگرفت.

الغنی بالله به وادی آش گریخته، به سلطان مغرب، ابوسالم مرینی، پناه برد و ابن خطیب دستگیر و زندانی شد.

سرانجام با میانجیگری سلطان ابوسالم از زندان آزاد شد و به مغرب رفت.

وی تا 763ق در مغرب ماند و در این مدت از زندگی آسوده و مرفهی بهره مند بود.

سپس از سلطان مغرب اجازه سیر و سفر در نواحی مراکش را گرفت.

ابن خطیب در مراکش با دانشمندان و صاحب منصبان آنجا، از جمله ابن خلدون، آشنا شد و به نوشتن برخی آثار منظوم و منثور خود پرداخت.

او مدت اقامتش را در آنجا عمر واقعی خود خوانده است.

در زمان اقامت وی در مغرب دو واقعه دردناک برایش رخ داد؛ یکی مرگ همسرش، دیگری کشته شدن حامی بزرگ او، سلطان ابوسالم.

ابن خطیب با سرودن قصیده ای بر مزار ابوسالم بخشی از دین خود را بدان پادشاه ادا کرد.

هنگامی که الغنی بالله در 20 جمادی الثانی 763ق/17 آوریل 1362 دوباره به پادشاهی رسید.

ابن خطیب را به غرناطه فراخواند و بدین ترتیب، دوره دوم وزارت ابن خطیب که 10 سال به طول انجامید آغاز شد.

در این دوره وی به دور کردن رقیبان و در دست گرفتن قدرت مطلق برخاست که سرانجام به بهای جانش تمام شد.

گویند که وی حتی حضور دوست دانشمند و پر آوازه اش، عبدالرحمن بن خلدون را نیز برنمی تافت و از توجه الغنی بالله به او احساس نگرانی می کرد.

اطرافیان سلطان از استبداد ابن خطیب رنجیدند و بر ضد او نزد سلطان بدگویی می کردند.

هر چند وی در آغاز بدین بدگویی ها توجهی نمی کرد اما رفته رفته احساس خطر کرد و تنها راه نجات خود را کناره گیری از سیاست و پناه بردن به گوشه ای امن و گذراندن باقی عمر بدین شیوه دید.

چون خطر را بسیار جدی می دید، پنهانی از سلطان عبدالعزیز، امیر مغرب، تقاضای پشتیبانی کرد.

وی با زمینه چینی از الغنی بالله اجازه بازرسی از مرزهای باختری مملکت را گرفت و همراه پسرش علی، تا حدود جبل الفتح رفت و با نشان دادن نامه سلطان، در اول جمادی الاول 773ق/10 نوامبر 1371 با کشتی از جبل الطارق به سَبته درآمد و دوره دوم زندگی او در مغرب آغاز شد.

وی به حضور سلطان عبدالعزیز رسید و با کمک سلطان خانواده ابن خطیب هم به مغرب رفتند.

رفتن و اقامت ابن خطیب در مغرب میدان را برای دشمنان در غرناطه بازگذاشت.

آنها نیز از فرصت سود جسته، الغنی بالله را به کشتن او برانگیختند؛ زیرا از بازگشت دیگرباره او به قدرت در هراس بودند.

دو تن از دست پروردگان و همکاران او آتش افروز این توطئه بودند.

آنان نوشته های او را دربارهت گذشتگان غیبت حرام شمردند و او را به بازی با شریعت و استهزای کتاب و حدیث متهم کردند و نوشته های او را درخور نابودی دانستند و سوزاندند.

با استناد به عبارت هایی از کتاب روضه التعریف که به روش اهل تصوف نوشته بود، او را حلولی مذهب می شمردند و سرانجام قاضی ابوالحسن نُباهی حکم به زندیق بودن ابن خطیب داد و سلطان را به تأیید آن واداشت و حکم کشتن او را نیز از سلطان گرفت.

قاضی به عبدالعزیز، سلطان مغرب، نامه نوشت و اجرای حکم را خواستار شد اما عبدالعزیز آن را نپذیرفت.

با درگذشت عبدالعزیز در ربیع الاخر 774/سپتامبر 1372، پس از رقابت بر سر جانشینی، ابوبکر بن غازی وزیر، سعید فرزند خردسال عبدالعزیز را به پادشاهی نشاند و همچنان به درخواست های الغنی بالله بی توجه بود تا اینکه سلطان غرناطه، عبدالرحمان بن ابی یفلوسن، شیخ الغزاه شورشی اندلس را آزاد کرد و به سوی مغرب فرستاد و نیروهای مخالف دولت فاس را برای بیعت با ابوالعباس احمد، پسر ابوسالم مرینی متحد ساخت اما پشتیبانی خود را به دستگیری و تسلیم ابن خطیب مشروط کرد.

این کشمکش دو سال به درازا کشید.

سرانجام ابوالعباس پیروز شد و سلطان جدید در 7 محرم 776 به فاس وارد شد.

ابوبکر بن غازی به ناچار با وی بیعت کرد.

با بر سر کار آمدن دولت جدید، ابن خطیب دستگیر و زندانی شد.

کوشش های ابن خلدون نیز برای آزادی او به جایی نرسید.

سلطان غرناطه، ابوعبدالله بن زمرک، منشی و وزیر خود را نزد ابوالعباس فرستاد.

ابن خطیب را به مجلسی برده، اتهاماتش را بدو گفتند.

سپس وی را به سختیه شکنجه کردند و به مجلس بازآوردند؛ ظاهراً در این مجلس تصمیمی گرفته نشد اما سلیمان بن داود، شبانه گروهی را برای کشتن او به زندان فرستاد.

کسانی را که الغنی بالله در لباس خدمتگزاران هیئت اعزامی فرستاده بود همراه آنان به زندان وارد شدند و ابن خطیب را در زندان خفه کردند.

فردای آن شب، جسد او را در باب المحروق به خاک سپردند اما روز بعد جسدش را از قبر بیرون آورده در آتش سوزاندند و بار دیگر دفن کردند.

به علت این رفتار زشت، ابن خطیب را ذوالمیتین و ذوالقبرین خوانده اند.

ابن خطیب در طب، شعر و ترسل که از ویژگی های اشرافیت دیوانی دوره او بود، دستی داشت.

وی از آن رو که در خانواده ای اشرافی، زاده و بزرگ شده بود، از استادان بسیاری بهره برد؛ هم در غرناطه و هم در دوره پناه بردن به مغرب.

یکی از دلایل بهره مندی وی از استادان بسیار، دامنه گسترده دانش هایی است که فراگرفته است.

مقری، شرح حال 28 تن از استادان او را آورده و خود ابن خطیب هم بیش از 30 تن از استادان خود را نام برده است.

ابن خطیب مجلس درس نداشت تا شاگردان بسیار بپرورد اما در روزگاری که در دیوان انشای سلاطین غرناطه مسئولیتی داشت، کسانی زیر نظر او کتابت و ترسل می آموختند.

ابن خطیب نه تنها در شعر، ترسل و طب؛ بلکه در تاریخ، سیاست، فقه و تصوف نیز آثاری پدید آورده است.

او خود در الاحاطه بیش از 25 اثر خود را نام برده است.

مقری نوشته های پس از الاحاطه ابن خطیب را نیز بر آن افزوده و حدود 60 اثر او را یاد کرده است.

موفقیت ابن خطیب را در تألیف این همه آثار علمی با آن همه گرفتاری های سیاسی و اداری، بیشتر حاصل کم خوابی او و دوره پناه جستن او در مغرب می دانند.

ابن خطیب با آن همه تجربه در پزشکی از مداوای بی خوابی خود ناتوان بود و بیشتر آثار خود را شب ها می نوشت.

از این روست که به او لقب ذوالعمرین داده اند.

بیشتر نوشته های او به شیوه ترسل و متکلفانه است.

آثار چاپ شده ابن خطیب عبارت اند از: 1.

آداب الوزاره، این اثر با نام الاشاره الی ادب الوزاره به کوشش عبدالقادر در زمامه و در 1972 در مجله مجمع دمشق چاپ شده است؛ 2.

الاحاطه فی اخبار غرناطه یا الاحاطه بتاریخ غرناطه، که معروف ترین اثر ابن خطیب است.

این اثر گونه ای دایره المعارف مربوط به غرناطه در سراسر دوره اسلامی تا زمان مؤلف است و از مهم ترین منابع تاریخ اندلس شمرده می شود.

کتاب دارای دو بخش است.

بخش اول دربردارنده آگاهی های جغرافیایی و بخش دوم رجال و تاریخ است، به ترتیب طبقات و حروف ابجد.

چاپ انتقادی آن به کوشش محمد عبدالله عنان در چهار مجلد منتشر شده است؛ 3.

اعمال الاعلام فی من بویع قبل الاحتلام من ملوک الاسلام و ما یتعلق بذلک من الکلام، در زمانی که ابن خطیب برای دومین بار به مغرب پناه برد، نوشته شده است.

قسمت دوم این کتاب به اسپانیای دوره اسلامی می پردازد و مهم ترین بخش کتاب است.

لوی پرووانسال، این قسمت کتاب را در 1934 در رباط با نام تاریخ اسبانیه الاسلامیه چاپ کرد؛ 4.

اوصاف الناس فی التاریخ و الصلات؛ 5.

جیش التوشیح، این اثر بزرگ ترین مجموعه موشح، شعر محبوب و مردمی اندلس است.

بیشتر آن از میان رفته و فقط سفر اول آن مانده است و دربردارنده موشح سرایان سده ششم هجری/دوازدهم میلادی است؛ 6.

خطره الطیف فی رحله الشتاء و الصیف؛ 7.

دیوان الصَیّب و الجَهام و الماضی و الکَهام، که مجموعه اشعار ابن خطیب است؛ 8.

رقم الحلل فی نظم الدول؛ 9.

روضه التعریف بالحب الشریف، در تصوف؛ 10.

ریحانه الکتاب و تجعه المنتاب، در مجلداتی چند دربردارنده نمونه های بسیاری از نامه های سلطانی و خطبه های بعضی از کتاب های مؤلف است که در موضوع خود بی نظیر است؛ 11.

الکتیبه الکامنه فی شعراء (ادبا\) المائه الثامنه، که به احتمال در 774ق در مغرب نوشته شده است؛ 12.

کناسه الدکان بعد انتقال السکان از نوشته های دوره اول اقامت وی در مغرب است؛ 13.

اللمحه البدریه فی الدوله النصریه، چکیده ای از تاریخ سلاطین بنی نصر غرناطه از تأسیس آن تا سال تألیف کتاب در 765ق است؛ 14.

مُثْلَی الطریقه فی ذمّ الوثیقه؛ 15.

مفاخرات مالقه و سلا؛ 16.

معیار الاختیار فی ذکر المعاهد و الدیار؛ 17.

مقنعه السائل فی (عن) المرض الهائل؛ 18.

نقاضه الجراب فی علاله الاغتراب، سفرنامه مغربی ابن خطیب در پناهندگی اول اوست.

برخی از آثار خطی ابن خطیب عبارت اند از: 1.

الاکلیل الذاخر فی من فضل عند نظم التاج من الجواهر؛ 2.

بستان الدول؛ 3.

التاج المُحَلّیٰ فی مساجله القِدح المُعَلّی؛ 4.

تخلیص الذهب؛ 5.

الحلل الموقومه؛ 6.

السحر و الشعر؛ 7.

طرفه العصر فی دوله بنی نصر؛ 8.

عمل من طب لمن حب البریه؛ 9.

قصیده فی مدح خیر البریه؛ 10.

ما کتب به عن السلطان الی التربه المقدسه حیث قبر رسول الله(ص)؛ 11.

منظومه فی الطب.

انتهای پیام/4104/
کلید واژه ها: چراغ - تاریخ - خطیب - خبرگزاری آنا - فرهنگ - انوار - اسلام - فرهنگ و هنر - معروف - ایران - تمدن - طبیب - فقیه - خبرگزاری - عبدالله - مسلمان - مشاهیر - بزرگان - فیلسوف - اسلامی - سلمانی - ایرانی - هنرمند - یکی از - گرامی - تقویم - زندگی - آینده - گذشته - مخاطب

آخرین اخبار سرویس:
شیوع کرونای بیکاری در خانواده تئاتر!

تبریک تولد کارگردان مشهور به سبک گلاب آدینه / عکس

ماجرای اخراج همسر سابق جانی دپ از «اکوامن 2»

کارآفرینی طلبه دزجی از جنس ماسک 3 لایه پزشکی + فیلم

سریال را برای ذوق کردن مدیر بالادستی می سازند/ سینمای ما با تحقیق و دانشگاه قهر است

طواف پیکر دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده در حریم رضوی/فیلم

کشف نقاطی در مغز که به تقویت صبوری کمک می کند

مراسم تشییع پیکر پرویز پورحسینی+ عکس

فضای شهر رومانی را در «سینماحقیقت» ببینید

کرونا روی پیشخوان کتابفروشی ها

پرویز پورحسینی به خانه ابدی رفت

لحظه وداع با پیکر شهید محسن فخری زاده + فیلم

دیوید لینچ سریال تازه می سازد؟ | احتمال همکاری با نتفلیکس برای ویستریا

پرویز پورحسینی به خانه ابدی رفت

«درکربلا چه گذشت» از 180 هزار نسخه گذشت

کودکان و یوتیوپ

مظلومان تئاتر به ویروس بیکاری مبتلا شده اند

سریال دودکش2 ساخته می شود

نمایشگاه خوشنویسی «نقش و عشق» در فضای مجازی

وضع نامناسب جاده در شهریار به خادم آباد + فیلم

«محسن کیایی» و تبریک تولد «هومن سیدی»/ عکس

آمده ام، آمدم ای شاه پناهم بده / سروده ای که تا ابد ماندگار شد

بخت آزمایی مدیری و چاوشی با ردای شاعری!

پخش ویژه برنامه های رادیو قرآن به مناسبت سالروز درگذشت عبدالباسط

اوباما، «دریک گراهام» را برای بازی در نقش خودش تایید کرد

جدول پخش برنامه های رادیوی شبکه دنا

قدیمی ها در سریال «شرم»

«محسن کیایی» و تبریک تولد «هومن سیدی»/ عکس

مجوز 69 تک آهنگ صادر شد

فصل دوم سریال «دودکش» ساخته می شود

(فیلم) کنایه مجری تلویزیون به مسئولین

استخدام برنامه نویس Arduino در خانه هوشمند آلفا در گیلان

«اد هریس» فوتبالیستی که ستاره سینما شد

صدور مجوز 69 تک آهنگ در هفته گذشته

مجید عسکری به عنوان رییس حوزه هنری خراسان رضوی منصوب شد

صدور مجوز 69 تک آهنگ در یک هفته

مجید عسکری به عنوان رییس حوزه هنری خراسان رضوی منصوب شد

تلاش خواننده ها برای سکوت!/ مجوز 69 تک آهنگ صادر شد

خواننده محبوب ترک در سریال ایرانی بازی می کند

بازخوانی رمان «ظهور» علی مؤذنی در بازار کتاب

حسرت که بر دل پسر سیروس گرجستانی ماند

حسرتی که بر دل پسر سیروس گرجستانی ماند

تبریک تولد سروش صحت به سبک «مهرداد صدیقیان»/ عکس

جلال الدین دری: سریال را برای ذوق کردن مدیر بالادستی می سازند/ سینمای ما با تحقیق و دانشگاه قهر است

استخدام انباردار آقا جهت کار در تهیه غذا در تهران

جدول پخش برنامه های سیمای شبکه دنا

بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم مقاومت به «باغ بهشت» رسید

پیام «گلاب آدینه» برای «داریوش فرهنگ»/ عکس

عمارت محسنی بهبهان؛ خانه چهل دری

چند نکته منتشرنشده از ترور عجیب دکتر فخری زاده!

حسرت که بر دل پسر سیروس گرجستانی ماند

تهران در روزهای قبل و بعد از کرونا

پیام «گلاب آدینه» برای «داریوش فرهنگ»/ عکس

بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم مقاومت به «باغ بهشت» رسید

یک نویسنده: مرگ هنرمندان مان عادی شده است

اهدای 3000 جلد کتاب به کتابخانه های عمومی شوط طی سال جاری

روایت داستانی تجربه های یک روانشناس

شوخی معنادار خانم بازیگر با محدودیت های کرونایی / عکس

حضور مجید مجیدی به عنوان مهمان ویژه در جشنواره فیلم چین

تبریک تولد سروش صحت به سبک «مهرداد صدیقیان»/ عکس

حال و روز میدان حکومتی تبریز که نقش جهان اصفهان از روی آن ساخته شد

کتاب «الشیعه فی ایران دراسه التاریخیه» منتشر شد

صدور مجوز انتشار برای 69 تک آهنگ

نسخه افسانه های بهشت بوگاتی شیرون اسپرت معرفی شد + عکس

«نرگس آبیار» از حملات تروریستی داعش در افغانستان جان سالم به در برد

جمع آوری امضا برای اخراج زیباترین بازیگر زن جهان +عکس

«لینچ» سریال جدید می سازد

میری: تبلیغات تلویزیونی مروج فرهنگ سرمایه داری هستند

«فکرپریشان» در لندن

جلوه های ویژه فیلم حیات

یک منتقد فیلم: سینمای ایران دین خود را به شهدای هسته ای ادا نکرده است

بوتاکس کاوه مظاهری برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه جشنواره تورین شد

اهدای 3000 جلد کتاب به کتابخانه های عمومی شوط طی سال جاری

کابل گردی «نرگس آبیار» در شرایط ناامن افغانستان/ تصاویر

کابل گردی «نرگس آبیار» در شرایط ناامن افغانستان/ تصاویر

مجوز 69 تک آهنگ صادر شد/ تلاش خواننده ها برای سکوت!

مراسم مجازی یادبور «کامبوزیا پرتوی» برگزار می شود

وب گاه بنیاد اکبر رادی راه اندازی شد

مجوز 69 تک آهنگ صادر شد/ تلاش خواننده ها برای سکوت!

مراسم مجازی یادبور «کامبوزیا پرتوی» برگزار می شود

توهین بازیگر زن سینما به شهادت فخری زاده/عکس

متولی سینمای دفاع مقدس کیست؟!

تیپ نامتعارف بهاره رهنما در جشن تولد جنجال ساز شد/عکس

تیپ لاکچری صبا راد در کافه های استانبول/عکس

تیپ نامتعارف بهاره رهنما در جشن تولد جنجال ساز شد/عکس

ماشین گرانقیمت بازیگر زن در پاریس لو رفت/عکس

خانه لاکچری بهاره رهنما و حاجی لو رفت/عکس

متولی سینمای دفاع مقدس کیست؟!

«مثل بیروت بود» منتشر شد

تیپ شیک شبنم قلی خانی در کنار همسرش +عکس

جزییات کامل تعطیلی ادارات از زبان وزیر کشور/فیلم

امیر کاستاریتسا بیخیال فوتبالیست ها شد

«هنر سیاسی» یا «زیباشناسانه کردن سیاست»؛ کدام باب طبع شماست؟

برگزاری جشنواره خدمت رضوی در کرمانشاه

ابوالقاسم طالبی: ساخت فیلم درباره ترور دانشمندان هسته ای دغدغه می خواهد نه جوگیری!

توهین بازیگر زن سینما به شهادت محسن فخری زاده/عکس

جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تزار انقلاب اسلامی است/فقر موضوع در سینمای مقاومت و افت سینمای دفاع مقدس

تجربیات پرویز پورحسینی مکتوب شده است؟

چهره های مشهور سینمای ایران که در دوران کرونا جان باختند/ عکس

مجید مجیدی مهمان ویژه جشنواره فیلم چین

«ابن خطیب»؛ اندیشمندی از اندلس

«ابن خطیب»؛ اندیشمندی از اندلس