موضوعات داغ: - باشگاه پرسپوليس - فسخ قرارداد - دانشگاه آزاد - شيخ دياباته - مستمري بگيران - رياست جمهوري آمريكا - دانشگاه آزاد اسلامي - هواداران پرسپوليس - شجاع خليل زاده - تمديد قرارداد - مطالبات بازيكنان پرسپوليس - جان استوارت - هنرمندان - فدراسيون ورزش هاي رزمي ايران - محسن كوهكن - شهادت امام حسن (ع) - طالبي - وزارت امور صلح دولت افغانستان - دوان زاپاتا - تمهيدات ترافيكي - سعيد - بالكن - جلسه راي اعتماد

مطالب مرتبط:
ثبت و معرفی چهار رقم جدید گندم دیم توسط استاد دانشگاه زنجان
استاد دانشگاه: سرمایه گذاری خوبی در زیرساخت های معدنی انجام شد
مصاحبه| استاد دانشگاه لبنان: راهکارهای فرانسه و آمریکا در لبنان متفاوتند اما اهدافشان مشترک است
تجلیل دانشگاه یاسوج از سه فرمانده دفاع مقدس
نتایج آزمون Ept و فراگیر مهارتهای عربی دانشگاه آزاد اعلام شد
-135 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 مهر 1399 ساعت 00:152020-09-27سياسي

رابرت اندرسون استاد دانشگاه ونکوور: ریشه های ستم دیدگی اقلیت مسلمان روهینگیا کهن تر از قدمت میانمار است


«رابرت اندرسون»، کارشناسان مسائل میانمار تصریح کرد: مردم تفسیر ساده ای از وضعیت اقلیت روهینگیا دارند.

برای همین وقتی از پیچیدگی ذاتی آن می شنوند؛ - رابرت اندرسون استاد دانشگاه ونکوور: ریشه های ستم دیدگی اقلیت مسلمان روهینگیا کهن تر از قدمت میانمار است 7 مهر 1399 - 0:12 رابرت اندرسون ، کارشناسان مسائل میانمار تصریح کرد: مردم تفسیر ساده ای از وضعیت اقلیت روهینگیا دارند.

برای همین وقتی از پیچیدگی ذاتی آن می شنوند؛ شوکه می شوند، چون ریشه های ستم دیدگی مردم منطقه راخین که همان اقلیت مسلمان روهینگیا هستند، حتی عمیق تر و قدیمی تر از میانمار به عنوان یک کشور مستقل و تحت کنترل نظامی از سال 1948 است.

وضعیت ناگوار اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار باعث شده که مسئله حقوق بشر و حقوق اقلیت ها در این کشور کوچک جنوب شرق آسیا مورد توجه ناظران بین المللی قرار گیرد.

از سوی دیگر نزیک شدن به انتخابات سراسری میانمار و عملکرد ضعیف دولت آنگ سان سوچی در مورد مبارزه با کرونا باعث شده که برخی اعتقاد داشته باشند که احتمال شکست خوردن سوچی یا کاهش قدرت وی بیش از هر زمان دیگری نزدیک است.

دکتر رابرت اندرسون (Robert Anderson)، کارشناسان مسائل میانمار عقیده دارد که مسائل مرتبط با اقلیت روهینگیا همچنان در میانمار در حاشیه است.

اندرسون که در رشته انسان شناسی دانشگاه شیکاگو آموزش دیده، اکنون استاد برجسته ارتباطات در دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser) در ونکوور کانادا است.

وی برای اولین بار در 19 سالگی در سال 1962 به میانمار رفت و در سال 1973 برای اولین بار از سواحل آراکان (ایالت راخین) بازدید کرد.

اندرسون بارها به این کشور رفته و اکنون در حال نوشتن تاریخچه میانمار در دهه 1940 است.

وی همچنین در یک برنامه تحصیلات تکمیلی جدید در زمینه مطالعات محیطی به دانشگاه یانگون (میانمار) کمک می کند.

در سال های اخیر شاهد هستیم که فشار، آزار و اذیت علیه اقلیت روهینگیا در میانمار به اوج خود رسیده و نوعی نسل کشی علیه این اقلیت اتفاق افتاده است.

ریشه این اقدامات چیست؟به نظر می رسد بیشتر مردم تفسیر ساده ای از وضعیت اقلیت روهینگیا دارند.

برای همین وقتی از پیچیدگی ذاتی این وضعیت می شنوند، چشمانشان از حدقه بیرون می زند و شوکه می شوند، چرا؟چون ریشه های ستم دیدگی مردم منطقه راخین حتی عمیق تر و قدیمی تر از میانمار به عنوان یک کشور مستقل و تحت کنترل نظامی از سال 1948 است.

قسمت شمالی آراکان (ایالت راخین)، همیشه دارای منابع غنی و کارگران فقیر بوده است.

به همین دلیل مردم از جنوب شرقی بنگال به آنجا آمده و شاید بیشتر آنها از قرن شانزدهم آنجا بوده اند اما بومیان دیگر هم از مدت ها قبل از آن در آنجا ساکن شده بودند.

پادشاهی آراکان (The Arakan kingdom) که سرزمین های قوم روهینگیای کنونی در آن قرار دارد، در قرن شانزدهم نفوذ زیادی داشت و بندر چیتاگونگ (Chittagong) و برخی سرزمین های جنوب شرقی بنگال و فراتر از آن را کنترل می کرد.

هرگز در تصور آراکان قطع ارتباط با چیتاگونگ جایی نداشت؛ ژاک لیدر (Jacques Leider)، مورخ قرن هجدهم مهمترین پژوهش را در این زمینه انجام داده است.

با الهام از کار لیدر، تصمیم گرفتم سوابق مربوط به سال های 1790 تا 1802 را در کتابخانه بریتانیا مطالعه کنم و این اسناد اولین مورد شناخته شده از 25 هزار پناهجو را نشان داد که در سال های 1797-98 از آراکان و از طریق رودخانه نَف (Naf) به بنگال آمده و سعی داشتند از اشغال سرزمین های خود از سوی ارتش بوما (Bumah Army) پادشاه آوا (Ava king) مستقر در ماندالایی فرار کنند و این با موج بسیار بزرگی از پناهجویان در اواخر قرن هجدهم آن هم در این کشور کم جمعیت همراه بود.

در سال 1798، پناهندگان بودایی و نیز مسلمانان در مکانی به نام کاکس بازار (Cox’s Bazaar) با هم اسکان داده شدند.

کاکس فردی بود که در سال های 1798 تا 1799 به عنوان کمیسر امور پناهندگان منصوب شد و هر آنچه در توان داشت، قبل از اینکه به دلیل مالاریا در سال 1800 فوت کند، انجام داد تا این افراد بتوانند اسکان پیدا کنند.

این همان منطقه ای است که اکنون 700 هزار روهینگیایی در آن زندگی می کنند.

موج اخیر پناهندگان جدید نیست.

مشابه موج 1978، در سال 1992 اتفاق افتاده است.

فشارها در هر موج کمی متفاوت است اما این گروه ها که اکنون روهینگیا نامیده می شوند، قرن ها با یکدیگر گره خورده و از رودخانه نف عبور و مرور می کنند.

اما اکنون بنگلادش هیچ سرزمین خالی از سکنه برای آنها ندارد و میانمار هم آنها را شهروند نمی داند و نمی خواهد آنها را بپذیرد.

بنابراین دولت میانمار با قدرت ارتش از طریق فشار بر این اقلیت، مدعی پاسخگویی به انتظارات اجتماعی در جامعه بامار (افرادی که از نظر تاریخی برمه ای هستند) است و قصد دارد به اصطلاح امنیت مرزها را در برابر مهمانان غیرقابل اعتماد یا مشکل آفرین که در اصل ساکنان واقعی میانمار هستند و حالا اقلیت روهینگیا خوانده می شوند، تأمین کند.

نتیجه آن می شود که دولت به جای احساس وظیفه و مسئولیت در برابر این قوم، چشم خود را بر هر آنچه در آنجا می گذرد، می بندند و می گوید راه حل بسیار پیچیده است!یکی از انتقاداتی که به آنگ سان سوچی وارد شده عدم موضع گیری صریح وی در مورد جنایات نظامیان میانمار است.

آنگ سان سوچی تا چه اندازه مقصر این وضعیت اقلیت روهینگیاست؟پدر سوچی در سال 1947 وقتی او کودک بود، ترور و از آن پس به عنوان قهرمان ارتش و بنیانگذار ملت تحسین شد.

علی رغم مهاجرت سوچی با مادرش به خارج از کشور و ازدواج در انگلیس، سوچس ارتش را بخشی از هویت خود می دانست حتی هنگامی از سوی ارتشیان میانمار زندانی شد.

به طور شگفت آوری آن ها را برادران من خطاب می کرد که این باعث خجالت و شرمساری برخی ارتشیان شد، اما به اندازه ای نبود که از رفتار خشن و تهدیدآمیز آن ها که مغایر با بند نژادهای ملی در قانون اساسی 2008 بود، بکاهد.

ارتش طی چندین نسل با اقوام غیر برمه ای (بامار) درگیری داشته است اما بیشتر همسران افسران ارتش، سوچی را تحسین می کنند.

آنگ سان سوچی حکم نخست وزیر دارد و حزب او ـ اتحادیه ملی برای دموکراسی (National League for Democracy) ـ موسوم به NLD مسئول همه وزارتخانه ها به جز وزارتخانه های امنیتی (امنیت مرز و توسعه مرزها، پلیس و دفاع) است.

شاید سوچی به شخصه طرفدار آزار و شکنجه مسلمانان روهینگیا نباشد اما می داند که ارتش و بسیاری از برمه ای ها، روهینگیایی ها را مهاجرانی مسلمان از چیتاگونگ دانسته و به عنوان افراد خارجی و مهمان طبقه بندی می کنند.

لذا قوم روهینیگیا در نظر آن ها نژادی ملی نیستند و در فهرست سرشماری رسمی حدود 135 گروه قومی هم قرار ندارند.

اگرچه این روایت مهاجر بودن فقط برای بخشی از اقلیت روهینگیا صادق است اما این بخش در حقیقت از نظر سیاسی در حوزه رأی گیری میانمار مؤثر است.

شاید به همین دلیل باشد که او ارتش را مؤاخذه نمی کند، اما به انجام تحقیق در مورد جنایات نظامی آنها اشاره کرده است.

جنبشی بزرگ به نام Ma Ba Tha (انجمن میهنی میانمار که به اختصار Ma Ba Tha نامیده می شود یک سازمان افراطی ملی گرای بودایی است) بی وقفه این تعریف را در میان بوداییان بامار (قوم اکثریت در برمه) رایج کرد که این افراد فقط مهمان و مهاجر هستند و شأن و جایگاه حقوقی ندارند.

تنها راهبان نیستند که این احساس را دارند.

بوداییانی هستند که جنبش Ma Ba Tha را تأیید نمی کنند اما واقعاً نگران آینده و یکپارچگی بودیسم در میانمار هستند به ویژه اینکه دیده اند ارتش از سال 1990 به بعد با فرصت طلبی روابط خود را با صومعه ها بیشتر کرده و آنها نیز نگران این نفوذ انحرافی هستند.

 آیا اختلافات مذهبی میان بودایی ها و مسلمانان در میانمار بهانه ای برای سرکوب اقلیت روهینگیاست.

این موضوع چقدر صحت دارد؟درست است که شهروندان بامار اهل میانمار که خود را بودایی معرفی می کنند، از تعداد نسبی و نفوذ جمعیت مسلمانان در داخل کشور نگران هستند، حتی بودایی های متولد و بزرگ شده در ساحل آراکان (که اکنون ایالت راخین نامیده می شود) از حضور ساکنان مسلمان از دهه 1920 نگران بودند اما این نگرانی چیز جدیدی نیست و سایر برمه ای ها هم آن را ابراز کرده اند.

اما باید گفت که حداقل در طول پانصد سال گذشته جوامع مسلمان در این قسمت از میانمار حضور داشته و در قرن 18 و 19 این جوامع در امتداد ساحل آراکان رشد کرده و تثبیت شده اند.

از سال 1948، دولت میانمار سرکوب جوامع اقلیت را کار راحتی می داند و در صورت لزوم از آن استفاده می کند، به ویژه در مناطق مرزی مانند سواحل شمالی آراکان که اکنون اقلیت روهینگیا در آن متمرکز است.

بنابراین این اقلیت که در واقع از قومیت های مختلف (Mro،Khami Daignet Kaman و مسلمانانی از جزیره Ramree) و گروه های ضعیف تشکیل شده، طرف مظلوم ماجرا هستند که می توانند به راحتی تحت فشار قرار گیرند، به ویژه اگر به نظر برسد از مبارزه استقلال طلبانه حمایت می کنند مانند جنبش معروف به ARSA که در سال 2017 به دوازده پست پلیس مرزبانی حمله کرد.

اگرچه در سال های اخیر افراطی گری بین گروه هایی از مردم ایجاد شده اما تعصب عمومی بودایی در مورد همه مسلمانان میانمار صدق نمی کند که بهانه سرکوب اقلیت روهینگیا شده است.

این تحرکات علیه مسائلی مانند کثرت گرایی، چند حزبی بودن و تظاهرات همبستگی با مسلمانان و سایر اقلیت ها نیز وجود دارد.

برای درک سرکوب روهینگیایی ها لازم است که این حرکات تاریخی را در این زمینه خاص مورد مطالعه قرار داد.

به نظر شما چگونه می توان دولت میانمار را مجبور به توقف کشتن اقلیت روهینگیا کرد؟بعید به نظر می رسد که میانمار مجبور باشد که جنگ خود را با اقلیت ها متوقف کند اما دولت این کشور می تواند تحت فشار قرار بگیرد تا آتش بس اعلام کرده و توافق نامه های صلح را از طریق مذاکره و احترام متقابل به امضا برساند.

بیشتر طرف های درگیر در تلاش برای تحقق صلح هستند اما دو گروه چریکی مبارز آراکان در شمال ایالت راخین ثابت کرده اند که چنین توافقاتی، در صورت وجود هم فاقد اثر هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هیچ نیروی نظامی در اختیار ندارد و اعضایی چون چین و شاید روسیه جلوی اولتیماتیوم به میانمار را می گیرند.

ASEAN (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) دو عضو دارد؛ اندونزی و مالزی که دارای منابع نظامی و اکثریت جمعیت مسلمان هستند اما فشار آنها به تنهایی کافی نیست.

علاوه بر این، رفتاری که همین کشورها با اقلیت ها دارند هم قابل انتقاد است.

دیدگاه من این است که رفتار هیچ کشوری با اقلیت هایش مورد قبول منتقدان نیست.

اگرچه سربازان اندونزیایی یا مالزیایی می توانند در صورت آموزش و آگاهی صحیح، به عنوان حافظ صلح رفتار کنند.

سازمان ملل متحد می تواند یک واحد صلح حرفه ای و آموزش دیده را اعزام کند.

چین می تواند میانمار را تنها در صورتی که منافع اقتصادی اش با سرمایه گذاری های فوق سنگین این کشور در جنوب تداخل داشته باشد، مجبور به توقف کشتار کند.

اگر مراکز پُر سود گردشگری ساحلی در جنوب راخین کاملاً با درگیری بسته شوند، محافل پایتخت میانمار با استدلال اقتصادی به ارتش روی می آورند اما ممکن است این کار مؤثر نباشد.

تظاهرات مردمی از نوعی که در سال های 2014 تا 2015 علیه ساخت سد بزرگ (ایالت چینی و برمه ای) در ایالت کاچین رخ داده به احتمال زیاد منفعتی برای روهینگیایی ها نخواهد داشت.

 وضعیت سایر اقلیت های نژادی و مذهبی در میانمار چگونه است؟وضعیت سایر اقلیت های قومی و مذهبی در میانمار بسیار متفاوت است.

در ایالت کاچین کم و بیش با ارتش میانمار جنگ طولانی و فرساینده وجود دارد، اما نه به این دلیل که کاچین ها بیشتر مسیحی هستند و ارتشی ها بیشتر بودایی.

جنگ کاچین به این دلیل رخ داده که مردم کاچین در برابر برمه ای کردن (Burmanization) مقاومت کرده و به مدت هفتاد سال از دست دادن استقلال (و درآمد منابع) خود را مشاهده کرده اند.

ناامیدی موجود در میان بودایی های آراکان در ایالت راخین از دولت مرکزی به این دلیل نیست که آنها یک نوع متفاوت بودایی از قلب بامار هستند، بلکه به این دلیل است که آنها استقلال زبانی و فرهنگی خود را از دست داده اند یا فکر می کنند، از دست می دهند.

همانند موستار (شهری در بوسنی) و کوزوو؛ آن ها فتح و اشغال منطقه را توسط پادشاهی آوا (Ava kingdom) در سال های 1784 تا 1786 فراموش نکرده اند.

این بودایی های آراکان ـ که ارتش می گوید برای آنها می جنگد ـ جوانانشان را از ایالت راخین به ایالت کاچین می فرستند تا توسط افسران با تجربه ارتشی که اکثراً مسیحی هستند، در ارتش چریکی استقلال کاچین، آموزش نظامی ببینند.

من همچنین از مساجد بازدید و با مسلمانان در مناطق دیگر میانمار ملاقات کرده ام ـ البته نه از زمان اخراج روهینگیایی ها در سال 2017 ـ معمولاً می شنیدم که آنها محافظه کار هستند اما هنوز هم احساس در خانه بودن را دارند.

آن ها واقعاً در خانه خود هستند و نسل های زیادی در میانمار زندگی کرده اند.

آن ها خطرات موجود را محاسبه کرده و در میانمار اقامت دارند.

نمی توان به صراحت قضاوت کرد از دیگران می خواهم که اوضاع را مطالعه و با آنها مشورت کنند، از جمله رهبران جوامع مختلف مسلمان در میانمار.

میانمار انتخابات عمومی را در ماه نوامبر برگزار می کند.

پیش بینی شما از نتایج و پیامدها چیست؟تحلیلگران اهل میانمار هم با وجود اینکه به منابع و شواهد زیادی دسترسی دارند، در مورد نتیجه انتخابات 8 نوامبر بسیار سردرگم هستند.

من نیز نمی توانم بدون این شواهد نظر بدهم و انتخابات را پیش بینی کنم.

در دسامبر گذشته هنگامی که آنگ سان سوچی در دادگاه لاهه شهادت داد، تحلیلگران در یانگون گفتند که عملکرد وی در آنجا باعث پیروزی حتمی او در انتخابات آینده شد.

اما یازده ماه در سیاست، مدتی طولانی است.

از آن زمان تاکنون عملکرد دولت سوچی در بسیاری از مسائل ناامیدکننده بوده است.

عملکرد وزارتخانه های غیرنظامی او در مقابله با ویروس کرونا بر انتخابات ماه نوامبر تأثیر خواهد گذاشت.

علاوه بر مسلمانان، سایر اقلیت ها قربانی رفتار دولت میانمار شده اندسوچی در مسئله ظلم به روهینگیا پیروز یا بازنده نیست اما اگر رأی دهندگان باماری زبان مرکز میانمار فکر کنند او نمی تواند به رشد گردشگری، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، استخراج منابع و سایر موارد ادامه دهد، ممکن است کرسی های پارلمان را به حزب نظامی (USDP) ببازد.

او علی رغم شهرت بین المللی قدیمی و پیچیده اش، در ذات خود یک سیاستمدار باماری است، اما کسی است که شبکه هایی از هواداران را در کشورهای همسایه دارد.

نه حزب وی (NLD) و نه حزب نظامی (USDP یا حزب انشعابی جدید آن) برای بیش از چند کرسی در ایالت Arakan / Rakhine شانس انتخاب ندارند.

تعداد زیادی از احزاب محلی در آراکان دست بالا را دارند و یک نیروی ستیزه جوی بودایی معروف به ارتش آراکان که هفته گذشته با گلوله باران توپخانه نظامی و زخمی شدن چند نفر همراه بود، در حال جنگ با ارتش میانمار است؛ روهینگیایی ها در انتخابات آینده نماینده ای ندارند.

این نشان می دهد که سرنوشت مردم روهینگیا در میانمار به استثنای آن 200 هزار نفری که در سال های 17-2016 در ایالت های آراکان / راخین از خانه های خود رانده شدند، تا چه اندازه در حاشیه است.

آیا حضور ناگهانی هفته گذشته دو سرباز میانمار در لاهه می تواند وضعیت دخالت میانمار در پرونده روهینگیا را تغییر دهد؟اگر شهادت آنها معتبر و توسط دادگاه بین المللی دادگستری قابل قبول تشخیص داده شود (در پرونده گامبیا و میانمار)، آن دادگاه می تواند مدارک سربازان مبنی بر اخراج سیستماتیک و خشن مردم از سرزمین هایشان را به عنوان مبنایی برای پاکسازی نظام مند بخش هایی از منطقه مرزی ایالت راخین از تروریست های ضد دولتی در نظر بگیرد.

 با توجه به رفتار دولت با اقلیت روهینگیا، آینده میانمار را چگونه می بینید؟ آیا به دلیل نقض حقوق بشر امکان مجازات بین المللی علیه این کشور وجود دارد؟به نظر می رسد کشور میانمار با سه سرعت متفاوت کار می کند: کاملاً سریع و باز برای اکثریت بامار و پر از پتانسیل اقتصادی ـ اجتماعی برای آنها، کندتر و خوش بینانه برای برخی اقلیت ها و کند و بسته برای اقلیت هایی مانند مسلمانان روهینگیا.

بنابراین عملکرد کلی کشور در سطح زیر بهینه است و انرژی های بالقوه بخشی از جمعیت جوان خود را هدر می دهد.

به همین دلیل روهینگیایی های جوان برای مدت سه نسل زندگی خود را در دریاهای آزاد به خطر انداخته اند و از این که پتانسیل توسعه کشور هرگز شامل آنها نخواهد شد، ناامید شده اند.

آن ها بیشتر به عنوان کارگری که در ازای غذا کار می کند، در جنوب آسیا، بنگلادش یا هند زندگی می کنند یا در دریا غرق شدند.

از سال 1991 به بعد تا حدود سال 2015 تحریم هایی علیه دولت نظامی میانمار به دلیل نقض حقوق بشر اعمال شده است، البته نه با اشاره خاص به روهینگیا.

تحریم های بیست و دو ساله نشان داد که همه گروه های میانماری در زمینه های دورزدن تحریم در برخی از حوزه های اقتصادی تبحر دارند (همانطور که نمونه های دیگری مانند کوبا، آفریقای جنوبی یا ایران به ما نشان می دهد) و مجازات های اعمال شده در میانمار بیشتر مجازات فقرا است تا ثروتمندان.

تجارت با آن دسته از طرف هایی که می توانند و به طور مداوم تحریم را تحمل کنند، ممکن است.

سؤالی که باید پرسید این است که ثروتی که باید در قلب ایالت راخین شمالی (آراکان) به وجود می آمد کجاست؟ پاسخ این است که آن را استخراج و به جای دیگری منتقل کرده اند.

آنچه باقی مانده جمعیت عظیم مردم فقیر و تعداد کمی از نژادهای موفق و روهینگیایی های دارای ارتباطات خوب است که برخی از آنها سابقه حضور قانونی (قبل از 1948) در این سرزمین ها را دارند.

با این وجود و علی رغم این مشکلات بزرگ، این فقرا باسواد شده، بامار را در مدارس میانمار مطالعه کرده و کمی انگلیسی آموخته اند و می توانند جای خود را در نمادهای بامار باز کنند.

به یاد داشته باشید این مسئله در جمعیتی رخ داده است که بیست سال پیش به دلیل نرخ پایین باسوادی زنان خود مشهور بود؛ برخی نیز سواد قرآنی دارند.

گروه ها و افراد دیگری که در گذشته وارد این منطقه شمالی آراکان شده اند، اغلب بر اثر عواقب طوفان، مالاریا، وبا یا شیگلا (نوعی بیماری باکتریایی) درگذشته اند.

این خانواده های بازمانده آسیب پذیر هستند.

هر سازه دائمی که در نزدیکی ساحل دریا ساخته شود، تحت شدیدترین طوفان های جهان قرار دارد و به همین دلیل است که پایتخت قدیمی میانمار به نام Mrauk-U در قرن شانزدهم در داخل کشور ساخته شده است.

وقتی میانمار از افرادی که سال ها پیش برای زندگی جنوب آسیا و سایر نقاط ترک کرده اند پذیرایی کند، جامعه نظر مثبتی پیدا می کند.

اما تا زمانی که دولت فراگیرتر نشود و با همه اقلیت ها، چه در لیست سرشماری و چه آنهایی که در لیست قرار ندارند (مانند روهینگیایی ها)، رابطه برقرار نکند، متأسفانه وضعیت بهتر نخواهد شد و در مرزهای خود با دیگر کشورها درگیری خواهد داشت.

مسئله روهینگیا، راخین، آراکان از نگران کننده ترین چالش های اخلاقی و حقوقی است.

اما تا زمانی که برای همه طرف ها بهتر درک نشوند، تغییر چندانی به وجود نخواهد آمد.

طبق تجربه من تحریم ها باعث تحریک برای پاسخ گویی می شوند اما درک درستی از وضعیت ندارند.


کلید واژه ها: روهینگیا - میانمار - اقلیت - اندرسون - استاد دانشگاه - مسلمان - کارشناسان - وضعیت - دانشگاه - جنوب شرق آسیا - مردم - تفسیر - مسائل - استاد - کشور - قدمت - حقوق - شرق آسیا - حقوق بشر - ناظران - منطقه - راخین - مستقل - قدیمی - نظامی - کنترل - مورد - آسیا - عمیق - همان

آخرین اخبار سرویس:
تصاویر حضور متفاوت احمدی نژاد در قم /رییس جمهور سابق با ماسک به حرم حضرت معصومه رفت

مصرف فرهنگی خانوار را زنده نگه داریم

جلسه ارزیابی احکام قانون برنامه ششم توسعه در دیوان محاسبات کشور برگزار شد

همدستی آزاد و قشلاق به نفع سنندجی ها

حجت الاسلام رستمی: استفاده از ظرفیت اساتید در حل مشکلات کشور مغفول مانده

برگزیدگان سامانه نجم، مشاوران تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام می شوند/ مشارکت مردم در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه

امیرآبادی: در مجلس به این نتیجه رسیده ایم که استیضاح روحانی انجام نشود

اعزام مصالح عمرانی به مناطق محروم استان سمنان

نیروهای مسلح در رویارویی سرنوشت ساز با دشمن از تمامیت ارضی کشور دفاع می کنند

کسب رتبه دوم کشور در آموزش به مددجویان کمیته امداد استان قزوین

مراتب ثبت ملی 6 اثر فرهنگی تاریخی خراسان رضوی ابلاغ شد

تاکید چین بر اجرای لغو تحریم تسلیحاتی و ادامه برجام

فعالیت موسسات حفاظتی و مراقبتی به پیشگیری از وقوع جرم کمک می کند

تصاویر حضور متفاوت احمدی نژاد در قم /رییس جمهور سابق با ماسک به حرم حضرت معصومه رفت

ملاقات مردمی رییس کل دادگستری استان سمنان به صورت مجازی

استاندار قزوین: شرکت های دانش بنیان با مهندسی معکوس مشکلات خطوط تولید را برطرف می کنند

رزمایش دوم خدمات غیرحضوری مرکز خدمات در قم آغاز شد

ایرانیان عاشق صلح هستند نه سلاح/ هوچی گری ها در باره لغو تحریم های تسلیحاتی ریشه در ایران هراسی دارد

فلسطین همچنان اولویت اصلی ما محسوب می شود

وقتی عده ای پول پارو کردند، کادر درمان در بیمارستان ها رنج جارو کردند

دارو باید در اختیار همه مردم قرار بگیرد/ سلامتی مردم قابل تعارف نیست

انجام عملیات دریایی ایمن و بی وقفه در آبهای تحت حاکمیت ایران

اعلام فراخوان جشنواره رسانه ای ابوذر در بوشهر

زن قانون شکن در نجف آباد دستگیر شد/ بررسی انگیزه و احتمال سازمان یافته بودن هنجارشکنی

ضرورت مشارکت دستگاه های اجرایی در لایروبی زنجانرود/ نیاز به اقدام فوری برای جلوگیری از فرونشست برخی مناطق استان

پوستر همایش آیت الله«آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی» در اراک رونمایی شد

حضرت آیت الله نوری همدانی: مسئولان فقط به فکر خدمت به مردم باشند و از حاشیه سازی پرهیز کنند

اظهارات سید احمد خاتمی درباره صلح

مواجهه متدینان با ویروس های فرهنگی تقویت شود

وزیر بهداشت: وقتی عده ای پول پارو کردند، کادر درمان در بیمارستان ها رنج جارو کردند

آخرین وضعیت پروژه های عمرانی در محل امام زادگان و موقوفات آذربایجان شرقی

5 ماجرای باورنکردنی اما الهام بخش

توزیع آزمون قضاوت آغاز شد/تکمیل فرم خوداظهاری از فردا

887 روز پس از خروج ترامپ از برجام؛ چه بر ایران و آمریکا گذشت؟

نشست هفتگی سخنگوی دولت آغاز شد

سیاست مجلس یازدهم برداشتن بار مالیاتی از دوش بنگاه ها و افزایش مشوق هاست

ربیعی: سیاست عدم خروج ایران از برجام خاصیت خود را نشان داد/ رفع محدودیت های تسلیحاتی دستاوردی مهم است

بیمه اجتماعی روستاییان؛ تبلور اصل بیست و نهم

تاکید دادستان اراک بر ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی در آموزش از راه دور

امنیت فیزیکی و روانی جامعه مدیون حضور فعال و پرتلاش نیروی انتظامی است

طرح استیضاح روحانی منتفی شد

معاون رییس جمهور خبرداد: تامین 1500 مسکن برای ایثارگران در گیلان؛ مشکلات حوزه درمان برطرف می شود

جشنواره رسانه ای «حبیب» در گیلان برگزار می شود

بازدید از 11 مرکز تفریحی در جزیره قشم

چه کسی در انتخابات 1400 از نوبخت حمایت می کند؟

معاون دانشگاه تهران: همایش کرونا و زندگی مومنانه نمونه موفق همکاری حوزه و دانشگاه است

وزیر بهداشت: ممکن است به سیاه چاله بیفتیم

وزیر بهداشت: وقتی عده ای پول پارو کردند، کادر درمان در بیمارستان ها رنج جارو کردند

گفته بودم آتشی بر نیستان این کشور خواهد افتاد | برای دود شدن در ساحت مقدس جمهوری اسلامی آمده ام | هر شب مضطربم به سیاه چاله ای بیفتیم

همکاری علی لاریجانی با دولت در پیشبرد سند 25 ساله ایران و چین

محسن هاشمی: در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنم

نیروی انتظامی پناهگاه مردم است

سخنگوی دولت: ایرانی ها عاشق سلاح نیستند، عاشق صلح هستند

رفع خلاء قانونی جهت پیشگیری از وقوع تخلف در شوراهای شهر و روستا

مدیرکل یونسکو: شجریان هنر خود را برای دفاع از اهداف بشردوستانه صرف کرد

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به خراسان شمالی سفر می کند

اصلاحیه بودجه 99 شهرداری تهران تا پایان سال

نامه توکلی به زنگنه | اتلاف منابع، مرتکبان را در از هم پاشیدگی خانمان ها، شریک می سازد

چه مسائلی در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با فرمانده انتظامی مطرح شد؟

«شگفتی اکتبر»؛ برگ برنده ترامپ در روزهای باقی مانده چیست؟

برداشته شدن تحریم های تسلیحاتی ایران دستاورد بین المللی است

«شگفتی اکتبر»؛ برگ برنده ترامپ در روزهای باقی مانده چیست؟

آقایان، کارهای روزمره را به نام سفر استانی یا نظارت میدانی مطرح نکنند/ با جلوگیری از سفرهای غیرضروری از هدررفت بودجه جلوگیری شود

بیمه اجتماعی روستاییان؛ تبلور اصل بیست و نهم

بررسی طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان در کمیسیون آموزش

آیت الله سبحانی: پلیس با محتکران دارو قاطعانه عمل کند

گزارش یک اتهام درباره برج میلاد و پاسخ ها

حوادث احتمالی ناشی از پیام رسان های خارجی در مدارس مشمول مسئولیت کیفری است

مهاجرت از «اینورکلاید» اسکاتلند به دلیل نبود مسجد

کمبود هایی که دسترنج باغداران را به باد می دهد

بندگی خدا موجب کراماتی در انسان می شود

در معرفی بزرگان دینی استان مرکزی کوتاهی شده است

هیچ نامزدی حریف احمدی نژاد نمی شود/ دشمنان رییسی می خواهند او کاندید شود

بازدید رییس شورای اسلامی شهر قم از محل اصلاح و بهسازی خط لوله اصلی رینگ غربی

وحدت برای جموری اسلامی ایران یک استراتژی است نه تاکتیک

پیشگیری از وقوع جرم تنها وظیفه نیروهای انتظامی و امنیتی نیست

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شد

11 هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت راه اندازی می شود

استیضاح روحانی منتفی شد

تأملی در سیمای امروز فقر؛ از زنانه شدن فقر تا میلیاردرهای فقیر!

نخست وزیر کویت : فلسطین همچنان اولویت اصلی ما محسوب می شود

افتتاح شعب دادیاری دادسرای انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری کرمانشاه

روابط باز دختر و پسر مهم ترین مانع ازدواج/ رضایت زناشویی خانواده ها 30 تا 40 درصد است

استیضاح روحانی منتفی شد

نشست خبری سخنگوی دولت| پخش زنده از ایران پرس

نگاهی به زندگانی آیت الله مهدوی کنی| عالم مجاهد و سیاستمدار صادق

آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی در البرز برگزار می شود

تأکید نمایندگی دائم چین در وین بر پایان محدودیت های تسلیحاتی ایران

اگر روحانی استیضاح شود چه می شود؟

روحانی: کاهش فشار بر اقشار کم برخوردار هدف اصلی دولت است

دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان

برگزاری جلسه جدید دادگاه عمر البشیر

سه محصول فناورانه در حوزه مطالعات قرآن و سلامت رونمایی می شود

باید سه هفته محدودیت های شدید کرونایی اعمال شود

افزایش معنویت در جامعه ارتقاء امنیت را به دنبال دارد/مردم قدردان ناجا هستند

پلیس: کسانی که در فضای مجازی حجاب را رعایت نکنند، احضار می شوند

کمک ویژه موسسات حفاظتی در پیشگیری از وقوع جرم

استفاده از گزینه «میکروفون های خاموش» در آخرین مناظره انتخاباتی آمریکا

مدیریت بهشت زهرا( س) در شرایط کنونی جهاد در راه خدا است

شخصیت شناسی از روی این تصاویر

رابرت اندرسون استاد دانشگاه ونکوور: ریشه های ستم دیدگی اقلیت مسلمان روهینگیا کهن تر از قدمت میانمار است

رابرت اندرسون استاد دانشگاه ونکوور: ریشه های ستم دیدگی اقلیت مسلمان روهینگیا کهن تر از قدمت میانمار است