موضوعات داغ: - جمهوري آذربايجان - انتخابات آمريكا - باشگاه پرسپوليس - ستاد ملي مقابله با كرونا - مقابله با كرونا - مهدي رسول پناه - شجاع خليل زاده - رهبر انقلاب - رييس جمهوري - حقوق بازنشستگان - فرماندار پرديس - محمداسماعيل سعيدي - خرمي - قيمت اوراق مسكن - باشگاه پژوهشگران جوان - برخورد با مفاسد اقتصادي - ايام نوروز - حسين مكي - آكادمي ملي فوتبال - كهن دژ توس - مديركل امور مالياتي گلستان - عافيت طلبي - مسجد جامع فهرج

مطالب مرتبط:
کنار جنازه بعثی ها فیلم می ساختم!
داستان ابتلای فرزندی به کرونا، در تله فیلم شاید زندگی
کرونا میتازد + فیلم
انتشار «صدای زنگ قرآن»/ آلبوم سومین گندم رونمایی می شود+فیلم
بزرگداشت سه سینماگر در اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت
-61 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 6 مهر 1399 ساعت 19:452020-09-27فرهنگي

کنار جنازه بعثی ها فیلم می ساختم


محسن علی اکبری تهیه کننده سینما با تاکید بر اینکه در زمان جنگ ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس راحت تر از امروز بود، به بیان خاطرات و مرور تجربیات خود از فیلمسازی در سال های دفاع مقدس پرداخت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازهمشهری آنلاین به نقل از مهر، هرساله همزمان با هفته دفاع مقدس بازپخش فیلم های شاخص مرتبط با این حوزه از تلویزیون که بخش عمده ای از آن ها محصول دهه های 60 و 70 در سینمای ایران محسوب می شوند، تصویری درخور توجه از دوران اوج سینمای دفاع مقدس را پیش روی مان می گذارد.

دورانی که درباره سیاست گذاری های کلان و حتی جهت گیری محتوایی آثار در آن بسیار سخن گفته شده اما تصویر چندان شفافی از فرآیند تولید و حساب و کتاب اقتصادی فیلمسازی در آن سال ها در اختیارمان نیست.

محسن علی اکبری یکی از نخستین سینماگرانی است که به عنوان مدیر تولید و تهیه کننده پای کار فیلم های دفاع مقدسی رفت و تا به امروز هم یکی از تهیه کنندگان پرکار در حوزه ساخت فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی با موضوعات تاریخی بوده است.

روایت او از فیلمسازی در سال های جنگ و تفاوت آن با شرایط فیلمسازی امروز، حاوی نکات قابل تأملی است.

علی اکبری در این گفتگو درباره تفاوت شرایط تولید فیلم های سینمای دفاع مقدس در سال های جنگ و با شرایط امروز گفت: من جزو اولین نفرهایی بودم که وارد سینمای دفاع مقدس شدم.

از سال 61 با فیلم گورکن به کارگردانی محمدرضا هنرمند با موضوع موشک باران مردم دزفول توسط رژیم بعث عراق وارد این حوزه شدم.

در آن دوران در بحبوحه موشک باران دزفول، در کنار مردم بودیم اما همین که یک گروه فیلمبرداری در آنجا بود باعث می شد مردم اعتماد به نفس خوبی داشته باشند.

چون یک گروه فیلمبرداری با دوربین سی و پنج میلیمتری از رشادت های این مردم فیلم می ساختند.

ساخت فیلم دفاع مقدسی به قدری راحت بود که گفتنی نیست! این تهیه کننده در پاسخ به اینکه در آن شرایط با چه سختی هایی مواجه بودید گفت: در آن دوران برای ساخت فیلم های دفاع مقدسی، به قدری راحت بودیم که گفتنی نیست.

امکانات و شرایط به گونه ای بود که انگار ما یک فیلم آپارتمانی می ساختیم.

هر آنچه نیاز داشتیم از ارتش یا سپاه می گرفتیم و آن ها به راحتی در اختیارمان می گذاشتند.

این همکاری و ارتباط فی مابین ما، به قدری بالا رفته بود که من شب به شب نگاتیو 35 را به پرواز c130 نیروی هوایی پایگاه چهارم می دادم، آن ها آن را به تهران می بردند و پس از شسته شدن به ما برمی گرداندند.

امکاناتی که در اختیار ما می گذاشتند بی سابقه بود و ما محدودیتی نداشتیم.

وی افزود: درواقع وفور نعمتی در زمینه عدوات جنگی داشتیم.

این موضوع خود به خود هنرمند را به سمت ساخت فیلم های دفاع مقدسی جذب می کرد، هنرمند هم سعی می کرد از این امکانات به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

به خاطر دارم در فیلم بلمی به سوی ساحل تیم تدارکات نداشتیم چون این کار را بچه های سپاه و ارتش خودشان انجام می دادند.

از غذا و سرویس گرفته تا تامین هنرور را به عهده داشتند، به همین ترتیب ما فراغ خاطر داشتیم.

این در حالی بود که خود ما در آن زمان سینما را چندان نمی شناختیم.

علی اکبری تأکید کرد: من سینمارو و اهل سینما نبودم.

دوستان دیگر هم، همین طور بودند.

ما بچه هایی بودیم که از مسجد جوادالائمه به حوزه هنری آمده بودیم.

یعنی از یک پایگاه مذهبی برخاسته بودیم و هیچ آشنایی با سینما نداشتیم ولی به قدری امکانات و برخوردها با ما خوب بود که خودمان تشویق می شدیم تا فیلم های بعدی را بسازیم.

همین موضوعات است که باعث می شود حالا هم هنگام تماشای فیلم های آن دوران، لذت ببرید، هرچند فیلم های آن زمان از لحاظ تکنیک، مانند فیلم های امروزی نیستند ولی صمیمیت و صداقتی دارند که مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهند.

این تهیه کننده سینما اظهار کرد: سال گذشته فیلمی به نام وکیل مدافع به کارگردانی سلما بابایی ساختیم.

هر آنچه ما می خواستیم یا نبود یا اگر بود، باید وجهی گزاف بابت آن پرداخت می کردیم.

این موضوعات خود به خود هنرمند را از این عرصه دور می کند.

مثلاً دوستان عزیز سپاهی، شهرک سینمایی دفاع مقدس را با این نیت ساخته اند که هنرمند تشویق و ترغیب شود و فیلم بسازد ولی وقتی داخل شهرک می شوید با کنتور مواجه می شوید! مدیران شهرک، بچه های دوست داشتنی و شریفی هستند اما وقتی با آن ها صحبت می کنیم می گویند به ما گفته اند خودتان پول خودتان را درآورید! زنده یاد رسول ملاقلی پور در پشت صحنه بلمی به سوی ساحل وی افزود: وکیل مدافع در اکران عمومی چیزی حدود 80 میلیون تومان فروخت این یعنی اینکه حتی پول پوستر فیلم هم درنیامد! اما من باید صد میلیون تومان به دوستان شهرک دفاع مقدس می دادم! در حالی که این اتفاقات باعث می شود ما رنجیده خاطر و کم کار بشویم.

اگر قرار است برای سینمای دفاع مقدس کار کنیم، باید تمام امکانات اتاق فکر، فیلمنامه ای، تجهیزات و… تجمیع شوند.

در حال حاضر در هر سازمانی، یک تشکیلات دفاع مقدسی داریم، یعنی جایی مثل اوج برای خودش است، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای خودش است، بنیاد روایت فتح برای خودش کار می کند در حالی که این فرم کار هیچ وقت جواب نمی دهد.

این تهیه کننده مطرح کرد: ما باید دارای یک اتاق فکر منسجم باشیم که همه از آن تبعیت کنند.

سپس در این اتاق فکر مشخص شود که مثلاً امسال چه موضوعاتی درباره دفاع مقدس تبدیل به فیلم می شوند.

پس از انجام این مرحله همه باید بسیج شوند تا اطلاعات و پژوهش ها در یک نقطه متمرکز شود، یک تیم نگارشی قوی و قدر روی کار بیاید و از این تحقیقات، فیلمنامه ای بنویسد سپس یک جای مشخص مسئولیت ساخت آن را برعهده بگیرد در غیر این صورت دچار مشکل می شویم.

امروز می توانیم بهترین فیلم های دفاع مقدسی را بسازیم، اما.

علی اکبری در بخش دیگر صحبت های خود توضیح داد: همان طور که اشاره کردم در آن دوران ما تجربه لازم را نداشتیم.

ما وارد سینمایی شده بودیم که از سینماگران خالی بود، اکثر سینماگرانِ پیش از انقلاب، از ایران رفته بودند.

ما وارد چنین سینمایی شدیم.

پس هم تجربه سینمایی و هم تجربه در زمینه ساخت فیلم های جنگی نداشتیم.

اما در حال حاضر به رشد و تکاملی رسیده ایم که می توانیم بهترین آثار دفاع مقدس را بسازیم.

وی افزود: همین دوربین دیجیتال که شاید برای شما جوانان پیش پا افتاده باشد برای ماهایی که چهل سال پیش با نگاتیو کار می کردیم، آرزو بود، چون گاهی صدای دوربین اجازه کار نمی داد و حجم کاست تنها سه دقیقه و نیم بود، به طوری که پس از سه دقیقه و نیم، باید دوباره شستشو می شدند! اما حالا دوربین های جدید دست ما را برای سی جی آی (جلوه های ویژه رایانه ای) باز گذاشته اند.

ما حالا می توانیم به راحتی با دوربین های روز دنیا که در ایران هم وجود دارد، فیلمبرداری کنیم بدون اینکه بک گراندش توپ و تانک باشد! یعنی می توانیم این موارد را با تکنولوژی کامپیوتری به فیلم اضافه کنیم.

این تکنولوژی از دوربین گرفته تا اجرا به ما صد در صد کمک می کند.

خدا را شاکریم که این امکانات به وفور در ایران وجود دارد و هنرمندانی داریم که در سطح بین المللی کار سی جی آی را انجام می دهند و این از نقاط قوت ماست.

این تهیه کننده سینما اظهار کرد: ما در آن زمان همه چیز را به صورت میدانی ضبط می کردیم هیچ چیزی به عنوان ترفندهای سینمایی نداشتیم و هر آنچه داشتیم واقعی بود.

یادم است در پرواز در شب ، من به همراه رسول ملاقلی پور، مرحوم سلحشور، بچه های فنی و … در کانال کمیل بودیم.

از میدان انقلاب چند نفری را سر صحنه برده بودیم و آن ها ماسک شیمیایی زده بودند.

درواقع قرار بود بیایند و کانال را به رگبار ببندند.

ما به بچه ها اسلحه با تیرهای مشقی دادیم اما به یکباره دیدم یکی از این دوستان از زیر ماسک چیزی می گوید، گفتم کار را متوقف کنید تا ببینیم چه می گوید.

می گفت رنگ تیرهای من فرق می کند، کات دادیم و دیدیم خشاب او 32 تیر جنگی دارد! یعنی آن اسلحه ای که برای مسئول اسلحه خانه بود به اشتباه به او داده شده بود! فیلمسازی ما جزوی از جنگ و دفاع مقدس شده بود این تهیه کننده اظهار کرد: ما در زمان فیلمبرداری بلمی به سوی ساحل در دوره ای وارد بستان شدیم که این شهر 24 ساعت قبلش از دست عراقی ها خارج شده بود، حجم کشته ها به قدری بود که ما از کنار جنازه بعثی ها رد می شدیم و فیلمبرداری می کردیم.

همه چیز جنگی بود ما به نوعی جزوی از جنگ و دفاع مقدس شده بودیم.

ضمن اینکه حضور ما به عنوان یک گروه فیلمساز در آن شرایط روی روحیه رزمندگان تاثیر مثبت داشت.

یا وقتی وارد خرمشهر شدیم که این شهر حدود دو ماه قبل ترش آزاد شده بود ولی همچنان رگه هایی از رژیم بعث در شهر بود و آن فیلم دقیقاً در همانجا ساخته شد ولی حالا دیگر چنین امکانی وجود ندارد.

حالا پیدا کردن نقطه ای مانند ظاهر شهری در دهه 60 در کل ایران پیدا نمی شود.

چون حتی روستاها هم لوله کشی گاز دارند و این ها مانع تصویربرداری است حتی یکسان نبودن فرهنگ معماری هم به ما لطمه می زند.


کلید واژه ها: دفاع مقدس - فیلم - مقدس - دفاع - سینما - تهیه کننده - علی اکبری - فیلمسازی - سینمای دفاع مقدس - هفته دفاع مقدس - سینمای ایران - یکی از - تولید - حساب و کتاب - تصویر - اکبری - دوران - امروز - مدیر تولید - تلویزیون - زمان - محسن - حوزه - ساخت - اقتصادی - تجربیات - نخستین - آنلاین - همشهری - بازپخش

آخرین اخبار سرویس:
تار و پودی از مشکلات بافته شده بر دار قالیبافان کرمانی

رامبد جوان درباره وضعیت تولید «خندوانه» توضیح داد

کتاب هایی که در انتشارات «سوره مهر» تجدید چاپ شدند

15 واقعیت جالب و عجیب درباره فیلم «جن گیر»+ تصاویر

وقتی «محمد بحرانی» مو داشت!/ عکس

تصویر جنجالی از مهران مدیری و خانم معلم اش

سینمایی بدون امکان اکران، اما تشنه برگزاری جشنواره/ تدبیر مدیران سینمایی کجاست؟!

آخرین خبر ها از سینما در روزی که گذشت

جذاب ترین تصویر داریوش سلیمی با طوطی بامزه اش+عکس

جزییات و زمان پخش فصل جدید خندوانه رامبد جوان

ماجرای یک وقف شیرین +فیلم

ماجرای یک وقف شیرین/ مهندسی حرفه ای در آبیاری درختان با آب باران +فیلم

چهره جذاب رزیتا غفاری با آرایش لایت +عکس

توضیح رامبد جوان درباره وضعیت تولید «خندوانه»

واکنش مکری به دریافت جایزه از جشنواره شیکاگو

توضیح رامبد جوان درباره وضعیت تولید «خندوانه»

پانته آ پناهی ها در فیلم «آفرود» +عکس

واکنش شهرام مکری به دریافت جایزه از جشنواره شیکاگو آمریکا

پاراگلایدر سواری زن سالمند +فیلم

اصلاحیه ای بر نامه حمایت از هیأت مدیره و مدیرعامل «خانه سینما»

بهرنگ علوی در مدرسه هنگام دریافت جایزه +عکس

از «خندوانه» رامبد جوان چه خبر؟

آوج آرام است + فیلم

واکنش شهرام مکری به دریافت جایزه از جشنواره شیکاگو آمریکا

واکنش شهرام مکری به دریافت جایزه از جشنواره شیکاگو آمریکا

اسباب خانه ، سقفی برای یک خانواده در بندرعباس! + عکس

درخشش فیلم پیله و پروانه در در جشنواره بین المللی فیلم کودک

واکنش شهرام مکری به دریافت جایزه از جشنواره شیکاگو آمریکا

فیلم| ترانه چرا رفتی از همایون شجریان

فیلم: وزش بادهای پاییزی که انسان را ازجا می کند

خندوانه فصل جدید / رامبد جوان فراخوان داد + ویدئو

توضیح رامبد جوان درباره خندوانه

10 شخصیت مرد ماندگار سینمای بعد از انقلاب+تصاویر

فیلم| یک طبیعت بکر و زیبا

قطعی برق داستان پرتکرار دهستان چقور + فیلم

آخرین خبرها از تولید «خندوانه» رامبد جوان

«زندگی پیش رو» شانس اصلی اسکار 2020

به همت نشر پژوهشکده ادیب فقه جواهری؛ متن و ترجمه دو رساله از ابن سینا منتشر شد

توضیحات رامبد جوان درباره تولید فصل جدید «خندوانه»

انیمیشن هنرمند مراغه ای مدال طلای المپیاد فیلمسازی کشور را گرفت

ساخت فصل جدید «خندوانه» چه زمانی آغاز می شود؟

درخشش انیمیشن لوپتو در جشنواره فیلم کودک

چاپ اعلامیه ترحیم در قزوین ممنوع شد

تیپ جنجالی آقازاده پرحاشیه+عکس

اصلاحیه ای بر نامه حمایت از هیأت مدیره و مدیرعامل «خانه سینما»

مراسم تشییع پیکر تهیه کننده «مختارنامه» برگزار شد/ناگفته های بازیگر نقش عطا در سریال «نجلا»/سینمای کودک شوخی گرفته می شود

ساخت فصل جدید خندوانه چه زمانی آغاز می شود؟

عکس ژولیده پولیده ی دختر بانمک مجید صالحی

فیلم| ماشین دودی به تهران برگشت!

تفاوت کلاه ایمنی استاندارد و غیر استاندارد + فیلم

وقتی آرنولد در سن 73 سالگی پاهایش را 180 درجه باز کرد! + فیلم

قدم زدن ترسناک و هیجان انگیز در لبه ی کوه+فیلم

رابطه عاشقانه ریحانه پارسا و پویان مختاری؟

عکس پاییزی جذاب پریناز ایزدیار

 درخشش عکاسان ایرانی در صحنه های بین المللی

کارگردان معروف هم به ویروس کرونا مبتلا شد

از ماجرای عقد هدیه تهرانی با رحیم مشایی تا مردن او!!

تسهیلات کرونایی به اصحاب فرهنگ و هنر ایلام پرداخت شد

فیلم/گلزنی دوباره مهرداد محمدی برای العربی

کسب برنز المپیاد فیلم سازی توسط نوجوان گلستانی و چند خبر کوتاه

کمک خیّران به نیازمندان + فیلم

درخواست کمک سحر زکریا از مهران مدیری + فیلم

کمک خیران به نیازمندان + فیلم

عکس قبل از عمل های زیبایی ایوانکا ترامپ

فیزیکدان ایرانی،برنده جایزه معتبر مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام شد+عکس

شباهت بی نظیر ریحانه پارسا و بازیگر ترک+عکس

تیپ جذاب ساره بیات کنار دریا+عکس

10 تا از بهترین فیلم هایی که براساس رمان های دافنه دوموریه ساخته شده اند

مشکل فاضلاب در کوی مشعلی+ فیلم

تشییع و خاکسپاری پدر شهیدان ابدالی

درخواست آقای بازیگر برای توجه بیشتر به فیلم کودک و نوجوان/ تصویری از بازیگر تلویزیون در مدرسه هنگام دریافت جایزه

هت تریک سینمای ایران در روزهای کرونایی آنسوی مرزها

فیلم| دریادلانی که دل مردم به آنها گرم است

وداع با تهیه کننده «مختارنامه»

تمدید مهلت نام نویسی بیمه تکمیلی هنرمندان

خندوانه به زودی می آید/ انتشار فراخوان خنداننده شو

«روایت جنگ در دل جنگ» بررسی می شود

معرفی برگزیدگان نشان عاشقی

چگونه شوره سر نابود می شود؟

چگونه بازیگر شویم (209) /شرایط مخالف موفقیت یک بازیگر

10 شخصیت مرد ماندگار سینمای بعد از انقلاب+تصاویر

تصاویری از خرید کردن مرکل در خیابان های برلین +فیلم

110 عنوان کتاب در خراسان جنوبی چاپ شد

درخشش اعضای نوجوان کانون در چهارمین المپیاد فیلم سازی

مسابقه کتابخوانی «به سوی دولت کریمه» در عشق آباد برگزار می شود

برگزاری مراسم خاکسپاری تهیه کننده «مختارنامه» + فیلم

جشنواره استانی اصحاب یمین

نمایشگاه مجازی قرآن در زمستان 99 برپا می شود / یزد در اولویت انتخاب پایتخت صحیفه سجادیه

نمایشگاه مجازی قرآن در زمستان 99 برپا می شود / یزد در اولویت انتخاب پایتخت طرح ملی صحیفه سجادیه

پویانمایی های کانون از جشنواره فیلم اصفهان سه جایزه دریافت کردند

کیف لاکچری مریم سلطانی+عکس

گریم متفاوت شبنم قلیخانی در یک سریال +عکس

گریم متفاوت شبنم قلیخانی در یک سریال +عکس

10 شخصیت مرد ماندگار سینمای بعد از انقلاب

فیزیکدان ایرانی،برنده جایزه معتبر مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام شد

ماسک زدن به سبک شهاب حسینی + عکس

دلنوشته های پاییزی حمید حامی+ عکس

ماسک زدن به سبک شهاب حسینی+ عکس

پیشرفت فیزیکی 90 درصدی پروژه مجموعه فرهنگی ورزشی ایثار

آثار سینمایی ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی در قالب فلش مموری عرضه شد

کنار جنازه بعثی ها فیلم می ساختم

کنار جنازه بعثی ها فیلم می ساختم