موضوعات داغ: - كارشناسي ارشد - دانشگاه علوم پزشكي - بازار سرمايه - كنكور كارشناسي ارشد - كنكور كارشناسي - مدرك تحصيلي - هواداران پرسپوليس - شجاع خليل زاده - آزمون كارشناسي ارشد - بيماري كرونا - لئوناردو ديكاپريو - منطقه صحرا - اروندكنار - عبدالقدير خان - سازمان راهداري و حمل - مطالبات كشاورزان - احمد توصيفيان - شوراي شهر قزوين - بشار الاسد - كرايست چرچ - دانشگاه هاي غير دولتي - اميرعبداللهيان - شهرداري منطقه 17

مطالب مرتبط:
جای پارک را چند می خری؟
خودکشی کارگردان معروف تئاتر در مقابل وزارت فرهنگ اردن
​سهامداران «سیمان صوفیان» سود سهام خود را در شعب بانک صادرات ایران دریافت کنند
حکم جایگزین برای شکارچی متخلف / تعمیر وسایل نقلیه به جای چهار ماه حبس
سینما ماشین به تئاتر می رسد؟
-239 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 1 مهر 1399 ساعت 08:052020-09-22سياسي

درماتورژها باید جای بازنشسته های صداوسیما را در ارزشیابی تئاتر بگیرند/ تئاتر ما همیشه در شعب ابوطالب است


محمدرضا غریب زاده با طرح این پرسش که «کسی نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که چه تعداد تماشاگر تئاتر در تهران داریم؟» می گوید: مدیران ارشد فرهنگی، - " محمدرضا غریب زاده با طرح این پرسش که کسی نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که چه تعداد تماشاگر تئاتر در تهران داریم؟ می گوید: مدیران ارشد فرهنگی، با وجود بودجه و شرایط، نتوانسته اند آماری از جامعه مخاطبان تئاتر در سالن های خصوصی و دولتی تئاتر احصا کنند و بخشی به نام پژوهش و توسعه وجود ندارد.

درصورتی که یکی از کارهای دراماتورژها، بررسی و آسیب شناسی تئاتر و نظارت کیفی است.

نه اینکه عده ای بازنشسته صداوسیمایی را به حوزه نظارت کیفی تئاتر بیاوریم.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار ایلنا، در روزهایی که بسیاری احتمال می دهند کرونا آینده بسیاری از فعالیت های جمعی را دچار تغییرات بنیادین کند، تئاتر با چنگ و دندان به حیاتش ادامه می دهد و در تلاش است تا اعتماد از دست رفته مخاطبان را به فضای بسته سالن ها برگرداند.

محمدرضا غریب زاده (نمایشنامه نویس، کارگردان و پژوهشگر) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به شرایط جدید، از ضرورت اتخاذ راهکارهایی دائمی برای مخاطب شناسی و شناسایی تهدیدها و ظرفیت های تئاتر برای مواجهه با هر نوع بحران احتمالی می گوید.

اجرای تئاتر در دوره کرونا با شرایطی که هنوز مخاطب به اندازه کافی به فضای تئاتر اعتماد نکرده است، دشواری های خود را دارد.

در چنین شرایطی نقش خوانان اسفیکسیا با ماسک روی صحنه آمدند.

فکر می کنید تئاتر باید خود را با شرایط جدیدش هم خوان کند؟ خانم مینوی اسفیکسیا را 8 سال پیش نوشته که البته به شکلی نبود که اکنون خوانش شد؛ با پژوهشی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که روی ابعاد روحی و روانی انسان معاصر کار کنیم و در ادامه چهار نماینده از چهار قشر آسیب پذیر جامعه را انتخاب کردیم؛ یک انسان معتاد به الکل، معتاد به مواد مخدر، یک سارق و یک قاتل که دچار اتفاقات و دگرگیسی ذهنی می شوند.

نام کار به معنای فلج مغزی است و این افراد قسمت درک و درایت مغزشان را از دست داده اند؛ قوه تشخیص کار خوب و بد را از دست داده و نمی دانند کاری که انجام می دهند اشتباه است.

منتها وجه دیگری را هم از این ماجرا نشان می دهیم که این قشر از آدم ها از دیگران تنها تر و آسیب پذیر ترند گرچه خودشان با حضورشان به جامعه آسیب زده اند اما از همه بیشتر خودشان آسیب دیده اند؛ نباید فکر کنیم یک قاتل یا فرد الکلی، آدم متفاوتی است.

نه، او از همین جامعه است که قوه تشخیص خود را از دست داده و باعث شده این اتفاقات برای او رخ دهد.

از سویی این نمایشنامه، گریزی به دوره کودکی این آدم ها دارد که این ها در زیر لایه های متن کاملاً مشخص است.

بخش عمده ای از دیالوگ های خود را به صورت تصویری و در سکوت و خفا و تنها با کارهایشان بیان می کنند.

این ها در مکانی قرار دارند که گازهای گلخانه ای وجود دارد و به دلیل حاصل خیز بودن زمین آنجا هستند بنابراین ماسک به صورت دارند که هم بتواند در این فضا زندگی کنند و هم کسی مانند آدم عادی یا پلیس کاری به کارشان نداشته باشد.

بازیگران این اثر فارغ التحصیلان آکادمی پانیذ هستند که سال ها کار کرده اند و همگی بین 19 تا 22 سال سن دارند.

از طرفی، مواجهه من با مخاطب تئاتر اینطور است که فکر می کنم هر کاری یک زمانی دارد.

یعنی باید در زمانی که مختص آن است تمرین و به اجرا برسد و ربطی به کرونا ندارد.

فکر می کنم ما برای اینکه نخواهیم در مسیر فرهنگ قرار بگیریم همیشه توجیهات و بهانه هایی داشته ایم که الان این بهانه، کروناست.

می توانستیم راه ها و ایده های تازه را امتحان کنیم و با شناسایی ذائقه مخاطب در شرایط عادی و بحرانی، نیازسنجی کنیم.

برای این کار می توانیم از طریق سایت های فروش بلیت و مانند آن نظرسنجی کنیم.

شاید خیلی ها که در شرایط عادی با حضورشان در سالن های تئاتر از آن حمایت و سرمایه گذاری می کردند از ترس بیماری، دیگر نیستند اما قشر دیگری مثل نوجوان ها الان بیشتر از قبل در سالن ها حضور دارند.

یعنی معتقدید کرونا تاثیری بر حضور مخاطب در سالن تئاتر نداشته؟ به نظر من کرونا هیچ تاثیری روی شکل یا ذائقه مخاطب نگذاشته است.

از میان گروه تئاتربین های حرفه ای، ممکن است برخی در ابتدا گارد داشته باشند که شاید پروتکل های بهداشتی در سالن ها رعایت نشود اما در ادامه به عنوان یک مخاطب، برای حضور در سالن های تئاتر احساس نیاز می کنند.

هرچند که بر اساس تجربه شخصی ام می گویم رده سنی مخاطب عمده نمایش ها زیر بیست سال است؛ نسل جدید مخاطب، خیلی جسورتر از مخاطبانی است که وارد دوره جوانی یا حتی میانسالی شده اند و بیشتر هم از آثار روی صحنه استقبال می کنند.

از طرفی، مقوله بیماری برای ما که تجربه شکل سنتی تر زندگی را داشته ایم جدی تر از متولدان دهه های 70 و 80 است.

از سوی دیگر، نگاه این نسل نسبت به مقوله فرهنگ و هنر متفاوت تر است.

متفاوت یعنی جدی؟ جدی بودن و عدم توقف برای دیدن یک اثر هنری؛ هنر می تواند برایشان یک غذای روح باشد.

پس علت کاهش چشم گیر میانگین مخاطبان تئاتر در دوره کرونا، چیست؟ به نظر من بخش عمده این مشکل به عدم مدیریت و درایت سالن داران برمی گردد که انگار رغبتی برای تبلیغات بیشتر ندارند و به روشن بودن چراغ سالن بسنده می کنند و برای همین در یک تغییر رویه، به تعامل با گروه ها رسیده اند.

راهکارهایی در این فضا به ذهنم می رسد که یکی از آنها تعداد اجراست.

من با مدیران سالن های مختلف و با کارشناسان و هنرمندان درباره این مساله صحبت کرده ام و معتقدم تعداد اجرای سی شبه می تواند آسیب زننده باشد.

چون گروه ها تلاش می کنند تمام سی شب را اجرا کنند؛ نفس گروه ها بسته به نفس تماشاگر است و اگر شبی تماشاگری به سالن نیاید (که بهترین آثار هم می توانند دچارش شوند) کار دچار افول می شود.

اگر هر نمایشی که به صحنه می رود، بروکراسی اداری اش کوتاه تر شود و بتواند حداکثر در یک ماه مجوز اجرا بگیرد و بعد هر تئاتر بین 5 تا 7 نوبت اجرا برود و از یک ماه قبل پیش فروش بلیتش را آغاز کرده و سولد آوت شود، همان تعداد اجرا می تواند برایش کافی باشد.

تئاتری در تماشاخانه ای خصوصی 30 اجرا رفت که تنها چهار، پنج شب آن تماشاگر داشت، در صورتی که در دوره کرونا می توانست یک هفته روی صحنه باشد تا تماشاگرانش در همین مدت به سالن بیایند و طبق این زمان بندی و برنامه منسجم، سالن پر می شد و اداره کل هنرهای نمایشی هم می توانست فضا و شرایط بهتری برای هنرمندان نوظهور فراهم کند و از طرفی با توجه به تعطیلی چند ماهه سالن ها از اسفند تا تیر، تعداد بیشتری از آثار فرصت اجرا پیدا می کردند.

الان بسیاری از هنرمندان چون احساس می کنند کرونا ادامه دار است، اجرای تئاتر را جزو ضروریات تلقی نمی کنند و به طور مثال برای اجرای بهمن ماه از الان دچار اضطراب و تحت فشارند و نوبت اجرایشان را کنسل می کنند.

به طوری که در همین چند ماه، شاهد بودیم که تنها در یک تماشاخانه، هفت گروه از اجرا انصراف دادند.

اما تعداد آثار روی صحنه هم به طور چشم گیری کاهش یافته است.

خب به همان نسبت تعداد مخاطب هم کاهش می یابد.

برای همین، کاهش تعداد روزهای اجرا هم به سود سالن است و هم گروه اجرایی.

این یکی از راه هایی است که از طریق آن می توانیم مخاطبان را با ذائقه های گوناگون به سالن بیاوریم تا گروه ها هم رغبت بیشتری برای تولید دوباره آثارشان پیدا کنند.

برای تولید یک اپرا با آن حجم از تعداد نوازنده و بازیگر، شش ماه تمرین می کنند و اثر را سه شب اجرا می کنند اما با تکمیل تمام ظرفیت سالن.

سوای این، ما هیچ مرجع و منبعی برای ساماندهی مخاطبان و همچنین هنرمندان تئاتر نداریم.

کسی نمی تواند به این سوال پاسخ دهد که چه تعداد تماشاگر تئاتر در تهران داریم؟ مدیران ارشد فرهنگی، با وجود بودجه و شرایط، نتوانسته اند آماری از جامعه مخاطبان تئاتر در سالن های خصوصی و دولتی تئاتر احصا کنند تا بتوانیم انواع نمایش ها را در سالن ها بر اساس نوع مخاطبی که دارند دسته بندی کنیم.

در نهایت، از این مدل راهکارها زیاد است اما چون افراد به شکل اتوبوسی وارد حوزه کاری خود می شوند و علاقه ای به ایجاد تغییرات اساسی و اصلاح جریاناتی در راستای مخاطب شناسی و تولید آثار ندارند، کار به همان منوال است و بخشی به نام پژوهش و توسعه وجود ندارد.

یکی از کارهای دراماتورژها، بررسی و آسیب شناسی تئاتر به عنوان یک بسته هنری است؛ کسی که می تواند کارشناس سالن، منتقد و تحلیل گر، تهیه کننده هنری و ایده پردازی و ناظر کیفی باشد.

نه اینکه عده ای بازنشسته صداوسیمایی را به حوزه نظارت کیفی تئاتر بیاوریم که با وجود اینکه احترام شان واجب است، اغلب دیدگاه های گسترده ای نسبت به تئاتر نسل جوان ندارند.

نقش ناظر نباید صرفا به این محدود شود که به جزییاتی در نمایش گیر بدهد، بلکه باید ایده های پیش برنده به یک تئاتر بدهد.

یک کلونی ساخته اند که همان ها هم بر کار کودک و نوجوان نظارت می کنند و هم بازبینی آثار تئاتر تجربی و کلاسیک را انجام می دهند.

فکر نمی کنم در هیچ کجای دنیا نهاد یا بخشی با عنوان نظارت و ارزشیابی بر تئاتر در دولت وجود داشته باشد؛ اگر هم چنین وظیفه ای باشد به خود سالن نمایشی واگذار شده است.

دراماتورژ در سالن، می تواند بازبینی کیفی اثر را به عهده بگیرد و در صورت تایید او، مجوز اجرا در سالن صادر شود.

اما در ایران، دولت چنین نقشی را از سالن گرفته است؛ نسبت به سالن دار بی اعتماد است، به هنرمند بی اعتماد است و نیت خوانی می کند، از آن سو با سخت گیری و نبود ایده پیش برنده کیفیت آثار را تنزل می دهد، بعد ما باید کلاه مان را از شادی بالا هم بیاندازیم! فکر می کنم با این شرایط، تئاتر ما همیشه در شعب ابوطالب است.

برای خروج از این وضعیت که به یک بحران هم خلاصه نمی شود، چه باید کرد؟ همه این ماجراها بهم مرتبط اند و روی هم تاثیر مستقیم دارند و باید سازوکاری کوتاه مدت و پر بازخورد را برای آن در نظر بگیریم؛ یکی از روش ها این است که فضای اشتراکی مان را در اجراها از مثلا یک کارگردان در هر ماه به 4 برسانیم.

دوم اینکه بحث اجرای آنلاین را جدی تر دنبال کنیم؛ در برخی کشورها، تئاتر زنده اجرا می شود و هم زمان پخش آنلاین هم دارد.

چرا کمپانی های تئاتر اروپا تعطیل نشد؟ چون دولت یا نهادی این اختیار را به آنها داده که با کمک ایده پردازان برای روزهای بدتر از این هم برنامه ریزی کنند که اینطور دچار آسیب نشوند.

ضرورت دارد مرجعی برای مخاطبان و برای هنرمندان داشته باشیم تا فضایی برای تعامل و صحبت و همکاری شکل بگیرد.

در چنین شرایطی است که می توان چراغ تئاتر را به درستی روشن نگه داشت.


کلید واژه ها: تئاتر - مدیران ارشد - صداوسیما - بازنشسته - محمدرضا - تماشاگر - مدیران - تهران - نظارت - آسیب شناسی - غریب - ارشد - زاده - پرسش - پاسخ - سوال - تغییرات - خبرنگار - مخاطبان - فعالیت - احتمال - یکی از - توسعه - جامعه - گزارش - خصوصی - دولتی - آینده - بررسی - همیشه

آخرین اخبار سرویس:
محدودیت های جدید کرونایی در استان کرمان اعلام شد

توضیحات محمدحسین لطیفی درباره اجرای «هفت»

مقالات برتر همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی به صورت مجازی ارائه می شود + برنامه زمانبندی

کنایه بورسیِ مجری تلویزیون به روحانی

برجام موضوع گفت و گوی گروسی و وزیر خارجه آلمان

محکومیت هتک حرمت پیامبر اسلام

ضرورت استقرار کلانتری مستقل در شهرداری اردبیل

تصاویر/ جلسه ستاد حوزوی مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه با حضور آیت الله اعرافی

برگزاری نخستین مراسم ادای سوگند مدیران حوزه کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه

لزوم ترویج گفتمان پدافند غیرعامل در استان سمنان

برگزاری ترحیم غلامعباس توسلی با وجود منع مراسمات و تجمعات

گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران وجاهت حقوق ندارد

تصاویر/ دیدار مدیر و معاونان حوزه علمیه هرمزگان با آیت الله اعرافی

جابجایی ساختمان شوراهای حل اختلاف بندرعباس

داماد ترامپ : جامعه سیاهپوستان آمریکا از بایدن حمایت می کند

پیشنهاد اعمال محدودیت های گروه 2 به وزارت کشور ارسال شد

تمام حزب های آمریکا برای ضربه زدن به ما تلاش کردند

ضرورت افزایش سهمیه دانش آموزان خوزستانی در رشته های دانشگاهی

یزد تا پایان هفته تعطیل اعلام شد

پیشنهاد اعمال محدودیت های گروه 2 به وزارت کشور ارسال شد

واکنش انقلابی سردار باقری به توهین فرانسه با پیامبر اسلام(ص)

ماجرای تشکیل 5 شرکت صوری با مدیران بی بضاعت | نقطه ضعف مدیر سابق بانک سرمایه و همسرش چه بود؟

تن دادن به خواسته های آمریکا اکسیژنی است که برای تداوم قلدری هایش بدان نیازمند است

شکست حزب حاکم اوکراین در انتخابات محلی

وزیر نفت ایران در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفت

انتقاد امام جمعه یزد از کاهش بودجه فرهنگی: هر کجا بودجه کم می آید اول به سراغ بودجه های فرهنگی می روند

زنگ خطر کرونا در شهرکرد نواخته شد/ محدودیت های جدید از شنبه آینده

زنگ خطر کرونا در شهرکرد نواخته شد/ محدودیت های جدید ازشنبه آینده

یزد تا پایان هفته تعطیل اعلام شد | اوضاع کرونا در یزد وحشتناک شد

قم|کمیته تولید محتوای پیش گیری از کرونا از ظرفیت دانشجویان بهره مند شود

نماینده تبریز: اندیشه «ایرانشهری» نژادپرستی است / باهنر: در سیاست خارجی، اینکه با چه کشوری ارتباط داشته باشیم، جزو اختیارات رییس جمهور نیست

تصاویر/ نشست نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور

ماسک زدن امروز قالیباف بعد از تذکر رهبری! + تصویر

محدودیت های جدید مقابله با کرونا در چهارمحال و بختیاری اعمال می شود

تصاویر/ نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان

تصاویر/ مراسم تودیع و معارفه امام جمعه قهاوند

معرفی سرپرست جدید فرمانداری اندیکا

تحلیل متفاوت باهنر از اعتراضات آبان 98

اساتید دانشگاه سوربن از روابط خوب ایران با فرانسه تعجب می کردند

محاکمه محمد امامی| وکیل بانک سرمایه: آقای امامی مسیر پرداخت مطالبات بانک را باز کنید

نتایج جالب یک نظرسنجی درباره مهاجرت از ایران

طرح تشکیل سازمان پدافند غیر عامل در کمیسیون امنیت ملی

در دیدار مشاور عالی رهبر انقلاب با دبیرکل نُجَباء چه گذشت؟

سرلشکر باقری: دولتمردان فرانسه بازی خطرناک توهین به عقاید مسلمانان را کنار بگذارند

فوت 11 بیمار مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته در قزوین

هتاکان از رفتار خود علیه مقدسات اسلامی پشیمان می شوند

قطع تندیس شجریان در پارک ملت مشهد!

وزیر نفت تحریم شد

قطع ید جریانات فاسد و مخرب لازمه بهبود وضع معیشتی مردم است

175 مبلغ در مدارس استان یزد فعالیت دارند

استاندار چهارمحال و بختیاری: بدون هم افزایی در استان کرونا به یک فاجعه تبدیل خواهد شد

ظریف: وقت تغییر مسیر فرا رسیده است | هیچکس در جنگ پیروز نمی شود

دبیرکل نجبا: سفارت آمریکا پایگاهی نظامی و ریشه اصلی معضلات عراق است

معلم ها باید به مکتب بروند

گزارش گزارشگر حقوق بشر وجاهت حقوقی ندارد

اجرای طرح آمران سلامت در خراسان جنوبی آغاز شد

توضیحات محمدحسین لطیفی درباره اجرای «هفت»

عمل نکردن به نذر در دوران کرونا چه حکمی دارد؟

فضای مجازی در کشور رها شده است/ ضرورت آموزش روزآمد مبلغان

عکس: ماسک زدن امروز قالیباف بعد از تذکر رهبری!

ورود سفیر جدید ژاپن به تهران+عکس

واکنش سپاه در محکومیت اقدام رییس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به پیامبر اسلام(ص)

یزد تا پایان هفته تعطیل اعلام شد

رحیم پور ازغدی: اساتید دانشگاه سوربن از روابط خوب ایران با فرانسه تعجب می کردند

قطع تندیس محمدرضا شجریان در پارک ملت مشهد!

توضیحات محمدحسین لطیفی درباره اجرای «هفت»

پیش بینی خداوند متعال درباره آینده اسلام + صوت

دانشگاه سمنان در رتبه بندی جهانی ارتقا یافت

شایعه قطع تندیس استاد شجریان در پارک ملت مشهد

اعلام تعطیلی استان یزد تا پایان هفته

فوت 11 بیمار مبتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته در قزوین

باقری: قوه قضاییه در دوره جدید نگاه ویژه ای به صیانت از مرز های کرامت انسانی دارد

برگزاری تمام مراسم های استان با ارائه یک نسخه واحد انجام شود

استان یزد تا پایان هفته تعطیل اعلام شد

تشکیل قرارگاه شهید قاسم سلیمانی برای مبارزه با کرونا

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اسلام ستیزی مکرون

درد و رنج شبیه انرژی است!

بررسی سؤال از وزیر کشور در صحن علنی مجلس

قدردانی امام جمعه خرمشهر از عملکرد نیروی انتظامی

محمد شریعتمداری قرنطینه شد

مسلمانان قربانی «آیین نفرت» هستند

برخورد با 30 تن از کارکنان بخش های قضایی استان تهران/ بازداشت 19 وکیل مدعی وکالت تضمینی

یزد تا پایان هفته تعطیل اعلام شد

نماینده تبریز: اندیشه «ایرانشهری» نژادپرستی است/باهنر: در سیاست خارجی، اینکه با چه کشوری ارتباط داشته باشیم جزو اختیارات رییس جمهور نیست

تولید 1000 لوح فشرده با محتوای «تربیت مهدوی» در یزد

یزد تا پایان هفته تعطیل اعلام شد

دولتمردان فرانسه با احساسات دینی بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان بازی نکنند/بهانه ای برای توهین به ادیان در اسناد حقوقی و بین المللی وجود ندارد

پاسخ وزیر نفت به سوالات نمایندگان در کمیسیون انرژی

فضای مجازی در کشور رها شده است/ ضرورت آموزش روزآمد مبلغان

واکنش ها به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عدم هتک حرمت دولت

ترویج مکتب سلیمانی محور اصلی برنامه های هفته بسیج دانش آموزی در قزوین است

ایرنا نوشت: واکنش شهرداری مشهد به مطلب جمع آوری مجسمه مرحوم شجریان در بوستان ملت

پدافند غیرعامل قم در حوزه مقابله با کرونا اعتباری دریافت نکرده است

هتاکی ماکرون و ظهور فاشیسم جدید با محوریت فرانسه، آمریکا و انگلیس

امام جمعه کرمان: گسترش فرهنگ جهادی از کار جهادی اهمیت بیشتری دارد

مردم از حضور غیرضروری در هرگونه تجمع پرهیز کنند

مراسم تشییع پیکر جانباز شهید؛ برزگری

جواب تست کرونای وزیر کار هنوز مشخص نشده است

یزد تا پایان هفته تعطیل اعلام شد

ابعادی دیگر ماجرای مهرداد سپهری به روایت چند شاهد عینی

درماتورژها باید جای بازنشسته های صداوسیما را در ارزشیابی تئاتر بگیرند/ تئاتر ما همیشه در شعب ابوطالب است

درماتورژها باید جای بازنشسته های صداوسیما را در ارزشیابی تئاتر بگیرند/ تئاتر ما همیشه در شعب ابوطالب است