مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 شهریور 1399 ساعت 06:252020-09-14پزشكي

شرایط اهدای مستقیم پلاکت


سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: در سال گذشته 31 هزار و 108 واحد پلاکت آفرزیس در مراکز درمانی توزیع شده است و هم اکنون 17 درصد پلاکت مورد نیاز مراکز درمانی کشور با اهدای مستقیم و به روش آفرزیس تولید می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر بشیر حاجی بیگی - سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن اعلام این مطلب افزود: هم اکنون در 31 مرکز استان کشور امکان اهدای خون به روش آفرزیس وجود دارد.

پلاکت چیست؟ امروزه مصرف پلاکت در کشور با توجه به افزایش سن و گسترش روز افزون مراکز خون و آنکولوژی و تشخیص به موقع بیماری های خونی، افزایش چشمگیری داشته باشد.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه پلاکت یکی از ترکیبات خون است که به انعقاد و کنترل خونریزی در بدن کمک می کند، گفت: مقدار پلاکت در هر میلی متر مکعب از خون دست کم 150 هزار سلول و حداکثر 400 هزار سلول پلاکت است که در عمل انعقاد خون نقش دارند و در جلوگیری از خونریزی رگها به وسیله تشکیل توده پلاکتی به ترمیم جداره عروق کمک می کنند.

وی گفت: با تزریق هر واحد پلاکت میزان پلاکت های بدن بیمارتقریبا 10 هزار عدد در هر میلی متر مکعب افزایش می یابد.

حاجی بیگی تاکید کرد: امکان نگهداری پلاکت در خارج از بدن و درون کیسه های نگهداری تا 3 روز است و این فرآورده حیاتی باید در دمای 20 تا 24 درجه سانتیگراد (دمای اتاق) نگهداری شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شرایط اهدای مستقیم پلاکت

شرایط اهدای مستقیم پلاکت