مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 تیر 1399 ساعت 08:402020-07-13فرهنگي

ساز موسیقی سیستان و بلوچستان کوک نیست


هنرمندان موسیقی سیستان و بلوچستان به ویژه در هنر قیچک نوازی این روزها از وضعیت نامطلوب اقتصادی می گویند، وضعیتی که شیوع کرونا به آن دامن زده و سازشان را ناکوک کرده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زاهدان، استان سیستان و بلوچستان یکی از خواستگاه های کهن آداب، رسوم توام با فرهنگ غنی در کشور است که تاکنون به صورت شایسته معرفی نشده است.

یکی از مرسوم ترین موارد در بین مردم سیستان و بلوچستان توجه و علاقه وافر به موسیقی محلی است که به دو نوع موسیقی سیستانی و موسیقی بلوچستانی تقسیم می شود که ریشه در هویت و تاریخچه کهن این مردم دارد.

قیچک یا سرود(در گویش محلی مردم بلوچ) به عنوان یکی از سازهای با قدمت در موسیقی محلی سیستان و بلوچستان سهم بسزایی در بیان آداب، رسوم و فرهنگ مردم این استان دارد که طبق اعلام باستان شناسان براساس شواهد موجود، پیشینه استفاده از ساز قیچک در سیستان و بلوچستان مربوط به دوره شهرسوخته است.

ساز هنرمندان موسیقی کوک نیست اساتید موسیقی بومی و محلی سیستان و بلوچستان که تعدادی موفق به کسب مدرک درجه یک هنری خود از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده اند با بیان برخی از مشکلات و مسائل خود خواستار حل و رسیدگی هرچه بیشتر به هنرمندان موسیقی شدند تا موسیقی محلی به عنوان جزء جدایی ناپذیر و هویت فرهنگی مردم استان به فراموشی س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساز موسیقی سیستان و بلوچستان کوک نیست

ساز موسیقی سیستان و بلوچستان کوک نیست