مطالب مرتبط:
در سینما نمی توان مثل تلویزیون یک شبه سلبریتی شد
کارگردان سینما: دستمزد بازیگران مثل قیمت مسکن بالا می رود!
شاهسواری: سینما می تواند بیانگر لطافت روابط انسانی در دوران جنگ تحمیلی باشد
واکنش آشنا به حرف های روح الله زم در تلویزیون | نه بازجویی بود؛ نه مصاحبه
پخش «دونده» امیر نادری از تلویزیون
-2 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 تیر 1399 ساعت 15:452020-07-11فرهنگي

در سینما نمی توان مثل تلویزیون یک شبه سلبریتی شد


ایرنا- یاسر جعفری بازیگر فیلم سینمایی «بی وزنی» در نشست تحلیل و بررسی این فیلم عنوان کرد که سلبریتی شدن در تلویزیون یک شبه اتفاق می افتد، - تهران- ایرنا- یاسر جعفری بازیگر فیلم سینمایی بی وزنی در نشست تحلیل و بررسی این فیلم عنوان کرد که سلبریتی شدن در تلویزیون یک شبه اتفاق می افتد، اما در سینما اینچنین نیست.

نشست تحلیل و بررسی فیلم بی وزنی با حضور مهدی فرد قادری نویسنده و کارگردان، بهاره کیان افشار بازیگر، مهدی ایل بیگی مدیر فیلمبرداری، یاسر جعفری بازیگر و محمدعلی حق پرست تدوینگر با حضور آنلاین محمدرضا لطفی منتقد و فیلمساز و اجرای مسعود بهارلو در برنامه آف لاین برگزار شد.

فردقادری در این نشست گفت: اکران فیلم بی وزنی زمستان سال گذشته آغاز شد اما به دلیل شیوع ویروس، سینماها تعطیل شدند.

وقتی می خواستند با بازگشایی سینماها، فیلم را اکران کنند من انصراف دادم و فیلم به زودی در شبکه نمایش خانگی و فیلیمو منتشر می شود.

محمدرضا لطفی که در این نشست به صورت آنلاین به تحلیل فیلم پرداخت، بیان کرد: بی وزنی فیلم محترم و شریفی است که سازنده اش برای ساخت آن به شدت ریسک کرده و جسارت به خرج داده است.

اما چه اتفاقی می افتد که چنین فیلمی باعث تغییر ذائقه مخاطب نمی شود؟ من می خواهم نقدی به همکاران خودم داشته باشم.

بیست سال است کار نقد فیلم انجام داده ام و خیلی راحت می توانم این حرف را بزنم.

وی با اشار با اینکه چرا منتقدان درباره برخی فیلم های سینمای ایران نمی نویسند و از کنار آنها می گذرند؟، گفت: چرا فیلم نباید در جشنواره فجر نمایش داده شود، در صورتی که جای نمایش فیلم فرم گرا و غیرمعمول، اتفاقاً در جشنواره هاست و آنجاست که برای دیده شدن فیلم زمینه لازم ایجاد می شود.

بی وزنی باید به جشنواره فیلم فجر می رفت و در موردش حرف زده می شد.

فیلم سخیف کمدی حتی لازم نیست در موردش حرف زده شود، اما نمایش آن فیلم در جشنواره، مخاطب جشنواره را هم به سمت وسویی دیگر می برد.

کارگردان فیلم تعارض ، ادامه داد: چرا نود درصد از فیلم های تجربی یا فیلم هایی که در گروه هنر و تجربه اکران می شود، همکاران من نمی بینند و درباره اش نقد مثبت یا منفی نمی نویسند؟ اصلاً فرض کنید فیلم بی وزنی فیلم خوبی نباشد اما مبتذل که نیست! این فیلمی مبتنی بر یک تفکر است که اگر فیلم بدی هم باشد که نیست، حداقل الان باید ده ها نقد منفی برایش نوشته شده باشد.

پس چرا نوشته نشده است؟ چرا این فیلم دیده نمی شود؟ چرا اینقدر مردم ما که می گویند از فیلم بد و کمدی و سخیف و شوخی های مبتذل خسته شده اند، وقتی یک فیلم با فرم و حال و هوای متفاوت اکران می شود، آن را نمی بینند؟ بخشی از این قضیه به فضایی برمی گردد که مخاطب را دعوت به دیدن هر فیلمی می کند، جز فیلم های مستقل و متفاوت.

فرد قادری گفت: اغلب حرف های محمدرضا لطفی درست است.

البته در مورد جشنواره عقیده دارم یک فیلمساز نباید در مورد حضور در یک جشنواره صحبت کند.

بی وزنی در قیاس با سینمای اسپیلبرگ، اسکورسیزی و… یک فیلم کاملاً معمولی و در نهایت به نظرم یک تجربه است.

من هیچکدام از فیلم هایم در جشنواره فیلم فجر شرکت نکرده و هیچوقت اعتراض نکرده ام و به نظرم اعتراض به جشنواره خیلی احمقانه است.

در مورد فیلم اولم جاودانگی با اینکه آن سال، بخش هنر و تجربه هم در جشنواره فیلم فجر وجود داشت، فیلم رد شد و من اعتراضی نکردم.

همان فیلم رفت فستیوال رم و در کنار بعضی از مهمترین فیلم های سال جهان به رقابت پرداخت، به جشنواره رم هم نگفتم خیلی ممنون که فیلم را انتخاب کردید، چراکه معتقدم جشنواره ها با انتخاب هایشان تبدیل به یک جشنواره محلی یا جشنواره ای مهم در سطح جهان می شوند.

لطفی در ادامه بیان کرد: حرف من این بود که جشنواره، یک بازوی مهم برای معرفی این فیلم هاست.

خوب، بد، جلف نیازی به معرفی ندارد، اما تعارض ، بی وزنی و فیلم های مشابه، به معرفی از طریق جشنواره نیاز دارند.

فرد قادری در ادامه این نشست گفت: در حدود بیست سال قبل، پرفروش ترین فیلم سینمای ما، سگ کشی بود.

الان چه فیلمی است؟ سینمای ایران مدت هاست به دو بخش سینمای کمدی / جنسی و فیلم های درام اشک آلود پایین شهری تقسیم شده و در این فضا شاید یکی از دلایلی که فیلم هایی مثل بی وزنی آن طور که باید دیده نمی شود این باشد که مخاطبان سینما را، از تجربه کردن قواعد سینما و عشق به سینما دور شده و کاری کرده ایم که آنها دیگر به صرف همراهی با یک سلیقه سینمایی، به سالن سینما نمی روند.

وی افزود: سریالی که جاناتان نولان ساخته در یک سایت، پنج هزارتا کامنت برایش گذاشته می شود.

آن ها مخاطب هایی هستند که بر اساس سلیقه باید بیایند و بی وزنی را ببینند اما این اتفاق نمی افتد چراکه سینمای ایران را با کمدی های سخیفش و درام های سطحی جنوب شهری می شناسند و نمی دانند که اصلاً فیلم های فرمالیستی هم در این سینما ساخته می شود چراکه عرضه خوبی نمی شوند.

سپس مسعود بهارلو از بهاره کیان افشار درباره ورود یک بازیگر سلبریتی یا یک بازیگر آرتیست به حضور در چنین فیلمی پرسید که او گفت: من سوای این تعاریف، برای بررسی هر پیشنهادی که دریافت می کنم، صرفاً سعی می کنم فقط به فیلمنامه و نقش فکر کنم.

در مورد بی وزنی بالای 6 ماه با آن کلنجار داشتم.

من فکر می کردم که کار سختی است و اصولاً نقش به من نمی خورد اما مهدی فرد قادری اصرار داشت کاراکتری که در ذهنش ترسیم کرده، کاملاً به من نزدیک است.

فرد قادری گفت: فیلم ما 23 بهمن اکران شد که در آن زمان هیچ کس به سینما نمی رود و یک زمان سوخته است.

در آن زمان در پردیس کوروش سانس های اکران فیلم من ده و نیم صبح، یک و نیم و شش بود.

بعد می گفتند که اگر فیلم بفروشد، سانس بهتری به فیلم شما می دهیم! آیا شما کسی را می شناسید که ده و نیم صبح به سالن سینما برود و فیلم ببیند؟ در قانونی که در شورای صنفی نمایش وجود دارد، آمده است وقتی چند فیلم با هم اکران می شوند، تا سه الی چهار هفته فیلم جدید نباید اکران شود.

اما یک فیلم کمدی، فقط چند روز بعد از فیلم ما اکران شد.

با چه قانونی این اتفاق می افتد؟ آن فیلم می آید و سانس های فیلم ما گرفته می شود.

وی افزود: من از بچه هایی که با هم رفتند سینما تا بی وزنی را ببینند شنیده ام که متصدی سالن به آنها گفته چرا می خواهید این فیلم را ببینید؟ فیلم دیگری را ببینید! برای او چه فرقی باید داشته باشد که مردم می خواهند چه فیلمی را ببینند؟ مگر آنکه به او گفته باشند.

وقتی با این بی عدالتی روبه رو می شوید تصمیم می گیرید یا انصراف بدهید یا به پلتفرم های دیگر ورود کنید.

من فکر می کنم هیچ فیلمسازی نباید خودش را محدود کند که فیلمش فقط در کشوری که در آن زندگی می کند، پخش شود.

مهم این است که در گستره دنیا، بتوانی فیلمت را درست پخش کنی.

بی وزنی تا کنون در بیش از 10 جشنواره جهانی پخش شده است و همچنین قرار است در پلتفرم های بین المللی هم پخش شود.

سینما این امکان را به ما می دهد تا از طریق آن با مردم کشورهای مختلف دنیا صحبت کنیم.

سپس جعفری بیان کرد: ما در تلویزیون انتخاب کننده هستیم و در سینما انتخاب می شویم.

سلبریتی شدن در تلویزیون یک شبه اتفاق می افتد، اما ما در سینما، اگر بخواهیم کمکی به دیده شدن فیلم مان بکنیم، نهایتاً بازیگری در موقعیت من می تواند هزار نفر را به سالن بکشاند.

در ادامه محمدعلی حق پرست در پاسخ به پرسش بهارلو درباره اینکه در یک فیلم دارای پلان های طولانی، تدوینگر چه قدر می تواند در دمیدن روح اکسپریمنتال به فیلم کمک کند، گفت: در مورد نسخه اولیه فیلم که صد و چهل دقیقه است با آقای فرد قادری صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم که فیلم را به چند دلیل کوتاه کنیم.

به هرحال استفاده از فلش بک و بازی با زمان جزو شاخصه های این فیلم است.

با در نظر گرفتن این نکته تصمیم گرفتیم تایم فیلم را به حدود صد دقیقه برسانیم که بحث انتقال حسی فیلم، به خوبی اتفاق بیفتد.

مهدی ایل بیگی مدیر فیلمبرداری بی وزنی هم در این نشست در پاسخ به اینکه او این فیلم را اکسپریمنتال می داند یا نه، اظهار کرد: من تلاش کردم فکر فیلمساز اجرایی شود و اصلاً نمی توانم در این زمینه نظر قطعی بدهم و نمی توانم بگویم فکر او خوب اجرا شده یا بد.

من در اندازه تجربه و توان و فکرم و ابزاری که در دست داشتم، توانستم به اجرای فیلم کمک کنم.

در واقع باید بگویم فیلمساز جریان فیلم را شکل می دهد و من مکمل این آدم هستم.

فرد قادری در پایان درباره دلیل استفاده از پلان های طولانی در این فیلم گفت: بی وزنی شخصیت های منزوی و تنهایی دارد.

وقتی با پلان های طولانی شخصیت ها را نشان می دهم، تماشاگر را به چیزی که شخصیت دارد می بیند، محدود می کنم.

از طرفی پلان طولانی باعث می شود ارتباط حسی تماشاگر با فیلم قطع نشود.


کلید واژه ها: فیلم - سینما - بی وزنی - تلویزیون - بازیگر - فیلم سینمایی - فیلم بی وزنی - سلبریتی - نشست - بهاره کیان افشار - تحلیل - جعفری - بررسی - سینمایی - یاسر - محمدرضا لطفی - اتفاق - قادری - اکران - اکران فیلم - «بی وزنی» - لاین - مهدی - حضور - بازگشایی - محمدعلی - فیلمساز - محمدرضا - نویسنده - تدوینگر

آخرین اخبار سرویس:
همسر حدیثه تهرانی | ویدیویی که حدیثه تهرانی از آواز خوانی همسرش منتشر کرد

سامانه نقد کتاب راه اندازی می شود/خبرنگار هم بشیر است هم منذر

حمله وحشتناک اوباش به محله پیروزی تهران+ فیلم

تورج نصر: 11 سال «صبح جمعه با شما» اجرا کردم/شوخی با سریال های قدیمی در «افسانه هزارپایان»

تاشکند صاحب یک سالن تیاتر مجهز و مدرن می شود

ویژه برنامه های شبکه دو برای عید غدیرخم 

واکنش دیدنی «هادی حجازی فر» پس از انفجار بیروت/ عکس

«کلوزآپ» کیارستمی در فهرست 25 فیلم برتر خارجی سینما

اولین جشنواره فیلم کهن شهر قزوین برگزار می شود

فراخوان اولین دوره آوازِ معاصر منتشر شد/قاسم افشار:کشتی موسیقی به گل نشسته است

واکنش دیدنی «هادی حجازی فر» پس از انفجار بیروت/ عکس

فراخوان هم اندیشی «محمودخان ملک الشعرا (صبا)؛ از سنت تا نوگرایی» منتشر شد

استوری کنایه آمیز هادی حجازی فر پس از انفجار بیروت/ عکس

ساخت چراغ مطالعه زیبا با آهن آلات دور ریختنی + فیلم

اولین تریلر گیم پلی FIFA 21 چه ویژگی های تازه ای را معرفی می کند؟ + ویدئو

پرسبوک، ده سال تجربه هنر معاصر/امروز در اینستاگرام گالری ویستا/ لایو ساعت 19

ویدیو| برومند: باید به فرهاد فرصت داده شود

ببینید | جهانگیری: با کالابرگ موافق نیستیم

روایت کوروش تهامی از تجربه بازی در سریال «دل»

آثارهوشنگ مرادی کرمانی در حافظه جهانی ثبت شد

انتشار گزارش مالی 2 مرکز سینمایی در چهار ماه اول سال 99

نخستین انیمیشن 360 درجه کانون پرورش فکری تولید شد

انتشار دنباله رمان «گرگ و میش» پس از 12 سال

نشست خبری عوامل سریال شاهرگ

فراخوان هم اندیشی «محمودخان ملک الشعرا (صبا)؛ از سنت تا نوگرایی» منتشر شد

تعطیلی موقت اداره تئاتر و یک ماموریت جدید

نمایشگاه مجازی هنرهای تجسمی «اعجاز هنر» در باغ موزه قصر

«این من های بازیگوش» برای کودکان

«باخانمان» با بازی افسانه بایگان و حسن پور شیرازی کلید می خورد

سام درخشانی با مدل موهای عجیب

روایت کوروش تهامی از تجربه بازی در سریال «دل»

برگزاری جشنواره «شمیم رحمت» در سیستان وبلوچستان

شرح ادبی نهج البلاغه رونمایی می شود

«کلوزآپ» کیارستمی در فهرست 25 فیلم برتر خارجی سینما

فیلم «سوءتفاهم» را در فیلم گردی ببینید

آغاز جلسه فوق العاده کابینه لبنان درباره انفجار بیروت

تولید نخستین انیمیشن 360 درجه کانون پرورش فکری

تیپ صدا و سیمایی سپیده خداوردی +عکس

انتشار گزارش عملکرد مالی انجمن سینمای جوانان ایران در چهار ماه اول سال 1399

دیوید بکام مستند زندگی پسافوتبالی اش را می سازد

بازیگر تئاتر قم برگزیده جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر شد

پیام تسلیت معاون هنری برای درگذشت حسین رسام حقیقی

باز هم پیش بینی سیمپسونا از انفجار بیروت!+ فیلم

مهمان امشب برنامه دورهمی چهارشنبه 15 مرداد 99

«خوب، بد، جلف» سریال شد/ گریم متفاوت سام درخشانی

تیپ ضد کرونایی آنجلینا جولی و پسرش در خیابان + عکس

فیلم های ترسناکی که حتی نامشان را نشنیده اید

استاندار کردستان: سریال سنجرخان با تمام توان حمایت می شود

اولین عکس حدیث میرامینی و پسرش (عکس)

تلاش کردم متن و قلم هر کتابم با کتاب دیگر کاملاً متفاوت باشد

عکس | گریم دیدنی سام درخشانی در نقشی که به سرانجام نرسید

منتظر تخصیص تسهیلات کرونایی هستیم/ جشنواره های فرهنگی و هنری سال برگزار می شوند

مهمان امشب «عید همدلی» مشخص شد

حرکت کاروان شادی همزمان با عید غدیر

پیام تبریک و سلامتی معاون امور هنری در آستانه روز خبرنگار منتشر شد

اکبر صحرایی ادامه طنز «دارودسته دارعلی» را می نویسد

فیلم| طعم شیرین بازگشت به روستا و ایجاد کسب و کار

انتشار فراخوان نخستین دوره پروژه «آواز معاصر» | کشف استعدادهای آوازی

بیش از 60 فیلم سینمایی، عیدی تلویزیون در عید غدیر خم

بازسازی و نمونه سازی بادبزن قاجاری

بازسازی و نمونه سازی بادبزن قاجاری

معبد آناهیتا در کرمانشاه

مهمان امشب «عید همدلی» مشخص شد

همسر حدیثه تهرانی | ویدیویی که حدیثه تهرانی از آواز خوانی همسرش منتشر کرد

عکس | گریم دیدنی سام درخشانی در نقشی که به سرانجام نرسید

تیپ خفن فرهاد اصلانی در داروخانه +عکس

پوریا پورسرخ کنار بازیگر زن مشهور ترکیه ای +عکس

بابک جهانبخش در کیش | اجرای زنده بابک جهانبخش خواننده معروف در کیش

تعطیلی موقت اداره تئاتر و یک ماموریت جدید

اولین جشنواره فیلم کهن شهر قزوین برگزار می شود

تجلیل از خانواده شهید خبرنگار محمود صارمی

تعطیلی موقت اداره تئاتر و یک ماموریت جدید

پوریا پورسرخ کنار بازیگر زن مشهور ترکیه ای +عکس

دشواری روایت وقایع دهه 60/ خیلی از اتفاقات «شاهرگ» واقعی است

گزارش عملکرد مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سال 99

داوران مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان مشخص شدند 

بابک جهانبخش در کیش | اجرای زنده بابک جهانبخش خواننده معروف در کیش

روایت طنز «امیرحسین مدرس» از تهران قدیم

مدل موی عجیب سام درخشانی در یک سریال/ عکس

«تریزومی 21» تئاتر شد/ روایتی از چالش های نگرشی در فرزندآوری

سپند امیرسلیمانی: همواره ماسک می زنم

صحرایی ادامه طنز «دارودسته دارعلی» را می نویسد

المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران آنلاین برگزار می شود

لباس هایی که بحران اقتصادی و آلودگی اقیانوس ها را به تصویر کشید

افسانه بایگان: این هجمه ها از مردم نیست | مردم در فضای مجازی دچار خودباختگی شده اند

گزارش عملکرد مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در چهارماه اول سال 99 اعلام شد

برندسازی فرهنگی؛ مهم ترین دستاورد حوزه هنری کردستان

شقایق عوض زاده پس از وقفه کرونایی به صحنه فیلمسازی بازگشت

بازتاب واقعیت دهه شصت در سریال «شاهرگ»

اولین تریلر گیم ‍پلی FIFA 21 چه ویژگی های تازه ای را معرفی می کند؟ + ویدئو

عکس/ استوری کنایه آمیز بازیگر سینما و تلویزیون

تصاویری باور نکردنی که اندازه واقعی حیوانات را نشان می دهد

علی اوجی بچه بغل شد +عکس

پول سازتر، تاثیرگذار و جذاب / ستاره ای که سینما از دنیای مد ربود/ محبوبترین بلوند قرن 20 و رازهای زندگی اش

فیلم راسل کرو صدرنشین گیشه انگلیس شد

فیلم «سوءتفاهم» را در فیلم گردی ببینید

امکان بازسازی کامل وقایع دهه 60 نیست/ رویدادهای واقعی در «شاهرگ»

نقالان علوی برگزیده معرفی شدند

جایزه ادبی حیاتش را از ادبیات می گیرد

افسانه بایگان: این هجمه ها از مردم نیست | مردم در فضای مجازی دچار خودباختگی شده اند

در سینما نمی توان مثل تلویزیون یک شبه سلبریتی شد

در سینما نمی توان مثل تلویزیون یک شبه سلبریتی شد