مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 17 تیر 1399 ساعت 08:452020-07-07سياسي

متن خوانی و شرح رساله «پرتو نامه» سهروردی برگزار می شود


به همت مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، درسگفتار مجازی «متن خوانی و شرح رساله «پرتونامه» شهاب الدین سهروردی؛ بازخوانی حکمت مشایی در اندیشه اشراقی» با تدریس منوچهر صدوقی سها برگزار می شود.

- به همت مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، درسگفتار مجازی متن خوانی و شرح رساله پرتونامه شهاب الدین سهروردی؛ بازخوانی حکمت مشایی در اندیشه اشراقی با تدریس منوچهر صدوقی سها برگزار می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، پرتونامه از جمله رساله های فارسی شیخ شهاب الدین سهروردی است، به اعتقاد بسیاری از اهل حکمت این رساله، رساله ای تعلیمی است و گویی سهروردی این رساله را به عنوان یک کتاب درسی برای آیندگان به رشته تحریر درآورده است.

با نگاهی به متن این رساله آشکار می شود که سهروردی در پی آن است تا تقریری از فلسفه مشایی با زبان اشراقی بیان کند؛ شاید شبیه به آنچه که نوافلاطونیان برای تفسیر اندیشه افلاطون با اندیشه ارسطویی انجام داده بودند.

این رساله مشتمل بر طبیعیات و علم النفس، مباحث الهیات به معنای اخص، غایت و ترتیب وجود و حرکت افلاک و قضا و قدر، بقای نفس، لذت و الم، سعادت و شقاوت، نبوت و معجزات و کرامات است.

شیوه طرح مباحث درباره نفس، تجرد نفس و قوای آن، به آنچه در کتاب شفاء و علم النفس نجات آمده شبیه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

متن خوانی و شرح رساله «پرتو نامه» سهروردی برگزار می شود

متن خوانی و شرح رساله «پرتو نامه» سهروردی برگزار می شود