مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 خرداد 1399 ساعت 05:272020-05-27سياسي

چرا بحران جهانی، مفهومی جهانی نیست؟


عضو هییت علمی پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یک نشست مجازی به موضوع چرا بحران جهانی، مفهومی جهانی نیست؟ پرداخت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، در ادامه سلسله نشست های مجازی بحران های جهانی و رفتارهای متفاوت فرهنگ ها که توسط انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران و پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود شب گذشته، سه شنبه ششم خردادماه، نشست چرا بحران جهانی، مفهوم جهانی نیست؟ با سخنرانی حسین شقاقی، عضو هییت علمی پژوهشکده فرهنگ معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در ادامه خلاصه ای از سخنرانی وی می آید؛ در وضع کنونیِ مناسبات جهانی، گسست ها و نزاع های حاصل از واگرایی های ریشه ای بین فرهنگ ها و جوامع بشری، بالقوه خاستگاه ویرانی های بزرگی است.

در این بافت، هم گرایی حاصل از التفات به یک بحران جهانی، امید به تَرک –ولو موقت- مخاصمات بین جوامع را زنده می کند.

اما تمام سخن بر سر این التفات است؛ یعنی بر سر این مساله که ما انسان ها، از بافت های فرهنگی و اجتماعی متفاوت بر سر اینکه چیزی مصداق بحران است، اجماع داشته باشیم.

آیا چنین اجماعی شدنی است؟ اگر آری لوازم آن چیست؟ پرسش از نوع پرسش های اصطلاحاً کانتی است؛ از این حیث که در باب شرایط امکان یک وضعِ ذهنی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا بحران جهانی، مفهومی جهانی نیست؟

چرا بحران جهانی، مفهومی جهانی نیست؟