مطالب مرتبط:
همایون شجریان در نقش بوکسور حرفه ای
جنبه تاریک زندگی ستارگان جهان ورزش
زندگی در شرایط قرمز
فیلمنامه زندگی و مبارزات شهید ابراهیم هادی نوشته می شود
قتل فجیع وسط خیابان قروه / قتل درون خانوادگی بود
-6 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 خرداد 1399 ساعت 08:252020-05-27سياسي

اسلام و نقش آن در زندگی خانوادگی قرقیزها


بسیاری از خانواده های قرقیزستانی به دستورات اسلام اهمیت داده و به عنوان یک اصل مهم و یا در قالب یک سنت اجتماعی، آن را مورد توجه قرار می دهند و می توان گفت دین اسلام برای بسیاری از قرقیزها یک سنت به شمار می رود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایکنا از قرقیزستان؛ دین اسلام دارای ابعاد بسیاری است که به همه جنبه های زندگی افراد می پردازد و این موضوع باعث شده بر سنت ها و آداب و رسوم اقوام و مردمان کشورهای مختلف اثر بگذارد.

اینکه جایگاه و نقش اسلام در زندگی یک خانواده چه اهمیتی دارد، موضوعی است که قانات میرزاخلیل اف، مؤلف و استاد گروه دین شناسی و الهیات دانشگاه ملی قرقیزستان، در قالب یک مقاله و با توجه به اوضاع دینی در قرقیزستان بررسی و در آن نقش جوامع مذهبی در حفظ ارزش های خانوادگی، عوامل مخرب ارزش های مردم قرقیزستان و نقش دین در زندگی خانوادگی پیروان اسلام را تشریح کرده است.

تأثیر اسلام بر آداب خانواده های قرقیزی سنت های اسلامی و همچنین آیین و آداب پیش از اسلام بر نحوه زندگی، معیشت، خانواده و جهان بینی مردم قرقیزستان که بیش از 80 درصد آنان، خود را مسلمان می دانند تأثیر گذاشته است.

در قرن هشتم تا دهم میلادی، اسلام در قرقیزستان گسترش یافت و در قرون بعد، دین غالب در میان اقوام عشایر و یکجانشین آسیای مرکزی به شمار می آمد.

تاریخ ظهور و گسترش اسلام در قرقیزستان نشان می دهد که به استثنای دو مورد، اسلام هرگز جایگاهی که امروزه در جامعه قرقیز دارد، نداشته است.

مورد اول در دوره حکومت خانات قراخانی در سال 955 میلادی اتفاق افتاد که موسی ابن ساتوق (بایتاش)، پسر ساتوق عبدالکریم قراخان، اسلام را دین رسمی اعلام کرد.

تغلوق تیمور، حاکم مغولستان نیز همین کار را انجام داد؛ یعنی اسلام گرایی از ناحیه حکومت تحمیل شده و نتیجه مثبت نداده بود.

حضور قبایل قرقیزی در خانات قراخوانی امروزه باعث اختلاف نظرهای بسیار بین تاریخ دانان شده است.

درباره مغولستان باید گفت که قبایل قرقیزی به اسلام نگرویدند؛ آنان اغلب ضمن تاراج و حمله به اقوام یکجانشین مسلمان باعث سقوط دولت آنان شده بودند.

در دوره حکومت خانات خوقند، شرایط مناسب تری برای پذیرش اسلام از سوی قرقیزها ایجاد شد، اما روند اسلام گرایی با تبدیل قرقیزستان به مستعمره امپراتوری روسیه متوقف شد.

در زمان حکومت شوروی، اسلام ضربه شدیدی خورد، زیرا بسیاری از مساجد و مدارس دینی تعطیل و اموال آن ها ضبط شد.

بسیاری از شخصیت ها و فعالان دینی مورد تبعید قرار گرفتند، با این حال اهدافی که اتحاد شوروی به دنبال آن بود، محقق نشد.

شوروی و احیای اسلام در قرقیزستان در شرایط ترویج الحاد و بی دینی، قاضیات مسلمانان قرقیزستان (اداره قاضیات مسئولیت انجام امور مربوط به مسلمانان در این کشور را برعهده دارد) به عنوان زیرمجموعه اداره روحانیت آسیای مرکزی، یک نهاد قانونی با ایدئولوژی غیررسمی بود.

در اواخر سال های 1980، سیاست پرسترویکا (اصلاحات اقتصادی) میخاییل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق زمینه را برای احیای اسلام در قرقیزستان ایجاد کرد که در نتیجه آن، اسلام در جامعه قرقیز جنبه قانونی یافت.

از آن زمان و به ویژه پس از فروپاشی اتحاد شوروی، جامعه مسلمان قرقیزستان شاهد رستاخیز و رنسانس اسلامی بود.

در سال 1991 پس از کسب استقلال قرقیزستان، سیاست دولتی لیبرال در حوزه دینی شرایط مناسبی برای اجرای فرآیندهای مذهبی در این کشور فراهم کرد.

یکی از عوامل رشد تفکر دینی افزایش تأثیر اسلام در همه زمینه های زندگی جامعه قرقیز از جمله سنت های خانوادگی است.

کشور تنوع ادیان با نهادهای حکومتی سکولار اکثر مردم قرقیزستان و در حدود 86 درصد، خود را مسلمان و پیرو مذهب سنی حنفی می دانند.

در عین حال نمایندگان سایر ادیان مانند مسیحی پروتستان، کاتولیک، بودایی و یهودی که 14 درصد را شامل می شوند، ساکن این کشور و همه نهادهای حکومتی سکولار هستند.

در حال حاضر حدود سه هزار واحد و مکان دینی و عبادتی به ثبت مرجع دولتی امور دینی رسیده است.

از میان آنها بیش از 2500 مرکز و عبادتگاه مربوط به دین اسلام است.

فعالیت 20 گروه، جنبش و سازمان افراط گرا و تروریستی در جمهوری قرقیزستان ممنوع اعلام شده است.

تقریباً تمام این گروه ها مراکز مدیریتی و ریشه های خارجی دارند.

در شرایط رشد بی سابقه تعداد سازمان ها و اماکن دینی، جامعه با این سؤال مواجه می شود که دین پس از چندین سال حکومت نظام دولتی الحاد مطلق تا چه اندازه برای تقویت ارزش های خانوادگی ضرورت دارد؟ تجربه نشان می دهد، دین و به ویژه اسلام در زندگی خانوادگی و جمعیت مسلمانان قرقیزستان نقش مهمی را ایفا می کند.

اسلام چه در گذشته و چه امروز در جهان بینی، زندگی و مسائل خانوادگی افراد تأثیر بسیار داشته است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، سنت های اسلامی با آداب و رسوم بت پرستانه دوره پیش از اسلام در هم تنیده و عناصر جدیدی به وجود آورده است.

از سوی دیگر سنت هایی مانند نامگذاری فرزندان، ازدواج، طلاق، کفن و دفن، ختم و .

ارتباطی مستقیم با احکام اسلامی دارد.

تأثیر اسلام بر تفکر اجتماعی ـ سیاسی قرقیزها افکار اجتماعی، فلسفی و اخلاقی اسلام بر ادبیات شفاهی و تفکر اجتماعی ـ سیاسی قرقیزها نیز تأثیر گذاشته است.

اسلام با خانواده ارتباط متقابل دارد.

در حال حاضر بسیاری از خانواده های مسلمان قرقیز رعایت شرع اسلامی را یک سنت می دانند.

سلسله مراتب دقیقی نیز وجود دارد که نقش هر یک از اعضای خانواده را از بزرگ خانواده تا تازه عروس مشخص کرده است.

برای نمونه در خانواده قرقیزها احترام کوچکترها به بزرگترها و نیز احترام خاص نسبت به میهمانان واجب است.

روحانیون مسلمان در تمام مراسم ها از احترام خاصی برخوردار هستند.

خانواده های قرقیز به اسلام، رعایت آداب و رسومی نظیر نماز میت، روزه داری در ایام ماه رمضان، نمازهای پنج گانه، عید فطر، عید قربان، زکات، خمس و حج پایبند هستند.

هدف بسیاری از گرایش های تند اسلامی (مانند سلفی های افراطی و امثال آن ها) از بین بردن ریشه ها و اصول خانوادگی است.

در این باره اسلام و سایر ادیان ظرفیتی دارند که می توان از آن برای تأمین اخلاق و امنیت بیشتر نسل جوان استفاده کرد.

همان طور که بررسی ها نشان داده، دلایل تغییرات منفی در زندگی خانواده های قرقیزی، مسائل اجتماعی ـ اقتصادی حل نشده است.

همچنین فقر، بیکاری، نبود چشم انداز روشن برای جوانان، رشد قیمت های مواد غذایی، کالاها و خدمات، میزان بالای مهاجرت داخلی و خارجی، فساد مالی، فساد اخلاقی و افت سطح فرهنگی افراد از جمله عوامل اصلی هستند که در بی ثباتی کانون خانواده تأثیر گذارند.

چند دستگی خانواده های مسلمان خانواده های مسلمان قرقیزی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد؛ گروه اول، خانواده هایی که در آنها شریعت به طور کامل و جدی رعایت می شود.

دسته دوم، خانواده هایی که در آنها شریعت تا حدی رعایت می شود و دین به عنوان آداب و سنت ملی قرقیزی به شمار می رود.

گروه سوم را خانواده هایی که منکر شریعت هستند تشکیل می دهند؛ آنها به دلیل اهمیت اجتماعی دین، مجبور هستند برخی آداب و رسوم را رعایت کنند و گروه چهارم، خانواده های سکولار به شمار می آیند که در آن علاوه بر ملحدان، متدینین هم هستند.

ارزش های اسلامی می تواند به حل مسائل اجتماعی نظیر طلاق، سرپرستی کودکان با یکی از والدین، اختلافات میان زوج ها و نسل ها، خشونت خانگی که بیشتر نوجوانان قربانی این مشکلات می شوند، کمک کند.

این عوامل، مهمترین دلیل رفتارهای اخلاقی و اجتماعی زنان و مردان است.

انتخاب همسر برای ازدواج و تولد کودکان نزد مسلمانان، به قابلیت های جسمی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی بستگی دارد.

یکی دیگر از مسائلی که ارزش های خانوادگی را سست می کند، مهاجرت داخلی و خارجی است.

در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از اتباع قرقیزستان مهاجران کاری هستند.

مهاجرت کاری کانون خانواده و ارزش های خانوادگی را از بین می برد.

این امر زمینه و بهانه خوبی برای گروه های جذب افراد جهادگرا به شمار می رود.

از جمله دیگر عواملی که باعث رادیکال شدن بخشی از متدینین می شود، عوامل اجتماعی ـ اقتصادی، مردم شناسی، اعتبار پایین روحانیون نزد مردم، تأثیر فرآیند جهانی شدن و شبکه اینترنت است.

پیوستن به گروه های تروریستی نیروهای انتظامی قرقیزستان موارد بسیاری از جذب و بازداشت افراد مظنون و مرتبط با انتقال قرقیزها به مناطق جنگی سوریه و عراق را کشف کردند که براساس آمار غیررسمی تعداد آنها به 800 نفر می رسد و از میان آنان 150 نفر کشته شده اند.

اوج خروج افراد برای پیوستن به گروه های تروریستی در سال های 2015 ـ 2014 بوده است.

این آمار برای کشوری با جمعیت شش میلیون نفر بسیار بالا است.

علت بروز افراط گرایی که برخی آن را با دین مرتبط می دانند، تنها افکار و عقاید دینی نیست؛ روابط خانوادگی نیز در تربیت و رشد شخصیت، افکار و اعتقادات نقش دارد.

برخی پیروان اسلام که از سنت های ملی و خانوادگی قرقیزی صرف نظر می کنند اعتقاد دارند که این آداب و رسوم مخالف اصول اسلام است؛ از جمله این افراد، پیروان گروه های تکفیری و جهادی هستند.

برای نمونه، بسیاری از مسلمانان به اصطلاح نوظهور قرقیز از پوشیدن لباس سکولار یا ملی صرف نظر می کنند و تمایل به داشتن لباس های مذهبی دارند.

به هر حال در کشور قرقیزستان موارد مثبت بسیاری مربوط به ارزش های خانوادگی دیده می شود.

در گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با عنوان تحلیل وضعیت جمعیت قرقیزستان که در ماه سپتامبر 2017 ارائه شده، آمده است: در قرقیزستان کانون خانواده حفظ شده است.

اکثریت مطلق جمعیت بزرگسال ازدواج می کنند و تجرد در جامعه رایج و پسندیده نیست.

از اوایل سال های 2000، رشد زاد و ولد مشاهده می شود، ولی سهم عمده زاد و ولد کودکان خارج از ازدواج، این فرضیه را به وجود می آورد که تعداد ازدواج های ثبت نشده در سازمان ثبت ازدواج ها رو به افزایش است.

در کشور قرقیزستان میزان طلاق ها در میان مردم نسبت به جمهوری های اروپایی شوروی سابق نسبتا پایین است.

در اینجا ویژگی های فرهنگی و پایبندی به حفظ کانون خانواده در میان مردم قرقیز بی تأثیر نیست.

گزارش کمیته آمار قرقیزستان نیز بر این امر گواه است که پس از سال 2000، جمعیت قرقیزستان رو به رشد بوده و در همان سال کمترین آمار ازدواج ها در این کشور مشاهده شده است.

طی 15 سال بعد، تعداد ازدواج ها در قرقیزستان 2.

2 برابر افزایش یافته است، ولی به تناسب آن، تعداد طلاق ها 1.

6 برابر افزایش یافته است.

ارزش کانون خانواده در این کشور بسیار بالاست و بیشتر مردم آن را امری مثبت می دانند.

اکثر قرقیزها تلاش می کنند تشکیل خانواده دهند.

طبق گزارش کمیته آمار، 57 درصد مردان و 55 درصد زنان قرقیزستان در سن 15 سال به بالا متأهل هستند.

تجرد نیز امری رایج نیست.

فقط 1.

2 درصد از مردان و 1.

5 درصد از زنان بالای 50 سال هیچ وقت ازدواج نکرده اند.

امروزه بیشتر افراد در سن 20 تا 29 سالگی ازدواج می کنند که این میزان هفتاد درصد ازدواج های رسمی را شامل می شود.

وضعیت نامطلوب اقتصادی؛ عامل پدیده های منفی در جامعه یک سوم همه طلاق ها در قرقیزستان در خانواده های جوان که کمتر از پنج سال زندگی مشترک داشته اند اتفاق افتاده است و این گونه طلاق ها در سهم کل طلاق ها هر سال افزایش می یابد.

به این ترتیب باید گفت که علت همه پدیده های منفی در جامعه قرقیز که برخی مدعیان آن را با اسلام و دینداری مرتبط می دانند، احساس ناامیدی و وضعیت نامطلوب اجتماعی ـ اقتصادی و بیکاری است.

در حال حاضر امامان قرقیز موظف هستند همه عقود نکاح را به ثبت برسانند.

بررسی کوتاه مشکلات خانواده های قرقیزی نشان می دهد که باید از ظرفیت های دین اسلام برای برون رفت از مشکلات اجتماعی در عین حفظ آداب و رسوم و سنت های خانوادگی مردم قرقیزستان استفاده کرد و سلامت خانواده باید یکی از اهداف اصلی و اجتماعی دولت به شمار آید.

گزارش: آزاده غلامی انتهای پیام
کلید واژه ها: قرقیزستان - اسلام - زندگی خانوادگی - خانواده - زندگی - دین اسلام - کشورهای مختلف - آداب و رسوم - اهمیت - موضوع - میرزاخلیل - ارزش - مردم - دانشگاه - الهیات - مذهبی - گزارش - مختلف - اقوام - بررسی - اوضاع - افراد - عوامل - ایکنا - استاد - جوامع - مقاله - مورد - قرار - گروه

آخرین اخبار سرویس:
دستگیری تعدادی از عناصر سرویس های اطلاعاتی بیگانه در کرمان

دوره برخط شاهنامه شناسی میرجلال الدین کزازی برگزار می شود

نظر لیلی گلستان درباره حاشیه های سریال «آقازاده»

خروج بدون مجوز و بی ضابطه دام از قزوین، قاچاق محسوب می شود

بشیری: مجلس و دولت در سایه تفاهم و تعامل سازنده مشکلات کشور را حل کنند

شیخ اشراق در حوزه اندیشه سیاسی صاحب ایده بود

خبر شهادت شهید زین الدین چگونه به بچه های لشکر رسید؟

دعوت از دانش بنیان ها برای بومی سازی سموم و آفت کش ها

فارس من| 20 هزار رأی قلع و قمع اجرا نشده در مشهد وجود دارد

برای تغییر نام مراجعه به دادگاه نیاز نیست

نماینده مصر در سازمان ملل: زمان توقف انتقال تروریست های خارجی به کانون های درگیری رسیده است

فتحی: داروهای ناباروری تحت پوشش کامل بیمه قرار گیرد

مطالبات 50 هزار کارگر بیکار شده اصفهان بر اثر کرونا هنوز تعیین تکلیف نشده است

کسب رتبه 12 میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم توسط آذربایجان غربی

عرصه مدیریت شهری جولانگاه سیاسی بازی نیست

شفقنا – کلمات قصار / قرآن کریم: اگر خیری را آشکار کنید یا پنهانش دارید یا از بدیی درگذرید پس خدا درگذرنده تواناست

خبرخوش/ واگذاری سهام عدالت به 10 میلیون نفر

شهرستان بینالود (طرقبه – شاندیز) ، دروضعیت کرونا قرمز

برگزاری وبینار چشم انداز کارتون مطبوعاتی در اصفهان

تازه ترین گزارش سازمان ملل درباره ترور شهید سردار سلیمانی

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری - لهستان

مصباحی مقدم: مشکلات کشور با طرح های ناپخته نمایندگان حل نمی شود

مجلس و ضرورت اصلاح نظام مالیات ستانی در ایران

شفقنا – کلمات قصار / قرآن کریم: خداوند بانگ برداشتن به بدزبانی را دوست ندارد مگر [از] کسی که بر او ستم رفته باشد

شفقنا – کلمات قصار / قرآن کریم: اگر سپاس بدارید و ایمان آورید خدا می خواهد با عذاب شما چه کند؟

نام نویسی در کلاس های اوقات فراغت مجازی هرمزگان

فلاحی: نمایندگان به دور از توهین از وزرا سوال بپرسند

برگزاری دوره های تربیت مربی و معلم قرآن توسط مؤسسه احسن الحدیث

خدمات بیمه شدگان سلامت، نشانه توجه دولت به حقوق شهروندی

استقبال کمیسیون حج «لاگوس» نیجریه از لغو مراسم حج

چرا برگزاری چند دادگاه براساس «ترک فعل» برخی از مسئولان مهم است؟

اجرای طرح «سه شنبه های تکریم» در یزد

برگزاری دوره برخط شاهنامه شناسی میرجلال الدین کزازی

ننام نویسی در کلاس های اوقات فراغت مجازی هرمزگان

توضیح درباره اعزام به خدمت مشمولان کرونایی

برنامه های هفته عفاف و حجاب در فضای مجازی

نهضت عمومی برای استفاده از «ماسک»؛ مخاطبان فارس من چه می گویند؟

برگزاری نخستین رویداد سفر آشنایی خوزستان در دزفول

مرکز بستر درمان شهر هشت بندی هرمزگان تا هفته دولت راه اندازی می شود + فیلم

علی هاشمی: در ماجرای مک فارلین، برای مذاکره با آمریکایی ها سفری به اسراییل انجام نشد

با این تکنیک ها به همه ی کارهات میرسی | مدیریت زمان

اتهام جدید پلوسی به ترامپ

طرح «سه شنبه های تکریم» در یزد اجرایی می شود

پلوسی: تصمیم ترامپ برای عفو مشاور مجرمش تهدید علیه امنیت ملی است

مشمولان مبتلا به کرونا غایب محسوب نمی شوند

برگزاری مرحله مصاحبه طرح «اسوه» به صورت غیر حضوری

25 تیر؛ آخرین مهلت ثبت نام تسهیلات دانشجویی

نماینده مجلس: جذب سرمایه گذاری خارجی راهبرد خروج از اقتصاد متکی به نفت است

طرح «سالیانه یک میلیون تولید مسکن» کلید خورد/ بورس مسکن مردم را خانه دار نمی کند

اولویت کمیسیون اقتصادی اصلاح ساختار بودجه است

نظر لیلی گلستان درباره حاشیه های سریال «آقازاده»

آیا مزار « کاوه آهنگر » واقعی است؟

مجاهدات یک عالم در برابر کشف حجاب/ تمجید امام خمینی از آیت الله محمدتقی بافقی یزدی

کنگره امام سجاد(ع) به صورت مجازی برگزار می شود

ثبت نام 120 هزار نفر در دوره کاردانی نظام جدید/ مهلت ثبت نام به پایان رسید

مردم هرگونه تضییع حقوق عامه را گزارش کنند

مصباحی مقدم: طرح سئوال از رییس جمهور موضوعیت ندارد

سها رضا نژاد کجاست؟! /فرار از دست مزاحمان پلید و گمشدن در کردکوی + فیلم

ضرغامی جا پای احمدی نژاد می گذارد؟

راستی: رهبری بر رعایت موازین اخلاقی در انتقاد از دولت تاکید داشتند

طرح استیضاح روحانی در مجلس وارد دست انداز شد

طرح استیضاح روحانی در مجلس وارد دست انداز شد

«پسرک فلافل فروش» به اسپانیا می رود/ داستان ابراهیم هادی از نسل سوم انقلاب

مشمولان مبتلا به کرونا غایب محسوب نمی شوند

قهر ادامه دار میرسلیم و قالیباف/ موتلفه ای مجلس همچنان در انزوا هستند

نانسی پلوسی: دولت ترامپ سلامت کودکان ما را به خطر انداخته است

اخلاق مداری و عقلانیت اساس رفتار انقلابی مجلس است / لابی گری؛ سم مهلک در انتخاب هیئت نظارت بر نمایندگان

مصباحی مقدم:سوال از رییس جمهور یا ساقط کردن دولت موضوعیت ندارد

تنها به شیوه «این حرام و آن حلال است»، نمی توان پیش رفت

روستای بدون آب در استان تهران وجود ندارد

عرصه بر فراریان مالیاتی در هرمزگان تنگ شود

مشارکت سیاسی؛ از مظاهر حقوق شهروندی

ببینید | بیانات روز گذشته رهبرانقلاب درباره قهرمان ملی ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی

بایدن اگر انتخاب شود به برجام برمی گردد/ ترامپ درباره توافق جدید با ایران جدی نبود

پیچیدن عطر قرآن در روزهای کرونایی در ریگان

دردسر استعفای ناگهانی عارف برای اصلاح طلبان

مجازی دیدگی؛ پدیده مخاطره آمیز برای خانواده

محسنی اژه ای: پخش اخبار دادگاه ها نباید گزینشی باشد

طی 2 روز 60 تالار و قلیان سرا را پلمب کردیم

طرح آبرسانی از سد ماملو افتتاح شد

برجام پنج ساله شد؛ خواب بود هر چی که دیدیم؟

تغییر هرساله میزبان جشنواره قرآن دانشجویان؛ مانع ثبت و نشر آثار

نگاه وزارت نیرو به استان تهران جامع و راهبردی بوده است

مدیرعامل سابق ایرنا: رفتنم نه استعفا بود نه برکناری

اصول خلاقیت و نوآوری در کسب و کارهای نوپای قرآنی

دشت ورامین از بحرانی ترین دشت های تهران است

محمد سلامتی: اصلاح طلبان باید راهبردی برای انتخابات آینده مشخص کنند

مؤثرترین آموزش ها درباره حجاب توسط خانواده ارائه می شود

درخواست آزادی اکبر جباری از وزارت اطلاعات

جوان نوشت: مواجهه منطقی مجلس با دولت در حال فرود

آموزش قرآن با زبان هنر و رسانه همراه شود

پویش حوزوی «من ماسک میزنم» راه اندازی شد

برگزاری دوره های تربیت مربی و معلم قرآن توسط مؤسسه احسن الحدیث

انتشار گزارش مدون عملکرد دولت در سمنان تا بهمن ماه

موثرترین آموزش ها در مسأله حجاب از سوی خانواده صورت می گیرد

تعریض جاده «سراب یاس» در پیچ بلاتکلیفی

فرش قرمز طهرانچی برای فتنه گر/واکنش شش سال قبل دانشجویان انقلابی خطاب به وی:مسند ریاست آنقدر هم شیرین نیست که بهایی گزاف برای آن پرداخت شود

استقبال گسترده از سامانه سوت زنی خبرگزاری فارس/ ثبت 690 گزارش از سراسر کشور در یک هفته

مجلس انقلابی گوش به فرمان ولایت است/ از این به بعد شاهد فاز جدیدی در عملکرد نمایندگان خواهیم بود/ رهبری روی مراقبت شخصی نمایندگان از خود تاکید داشتند که به انحراف نروند

محمد سلامتی: اصلاح طلبان باید راهبردی برای انتخابات آینده مشخص کنند

اسلام و نقش آن در زندگی خانوادگی قرقیزها

اسلام و نقش آن در زندگی خانوادگی قرقیزها