مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 خرداد 1399 ساعت 06:202020-05-26اقتصادي

این رانت لعنتی


یکبار برای همیشه رانت را از اساس از بازار خودرو حذف کنید؛ مطمئن باشید با حراج شفاف خودرو در بورس، قیمت آزاد خودرو پایین خواهد آمد چون دیگر رانتی در بازار باقی نخواهد ماند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، سیدامیر سیاح در یادداشتی نوشت: چند سالی است که بازار خودرو در کشورما دچار رانت شده است.

رانتی ناشی از شکاف قیمتی میان قیمت تمام شده خودرو (موسوم به قیمت کارخانه که توسط شورای رقابت تعیین می شود) و قیمت بازاری خودرو که ناشی از عرضه و تقاضای خودرو است.

این اختلاف دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از کمبود خودرو در بازار گرفته تا شرایط تورمی که قیمت شناور بازار آزاد بالا می رود ولی قیمت دستوری و سرکوب شده کارخانه ثابت می ماند و.

دلایل دیگر.

دلیل این شکاف قیمتی هرچه باشد، یک چیز قطعی است: در این بازار رانت وجود دارد.

وجود رانت هم طبعا عده زیادی را به طمع دسترسی به این رانت، به بازار خودرو می کشاند تا بلکه از کارخانه یک یا چند خودرو بخرند و در بازار آزاد بفروشند و سودی رانتی و مفت به جیب بزنند اصولا سلطانها و فسادهای کلان در این بازارهای رانتی ایجاد می شود.

وقتی در بازاری رانت وجود دارد و تقاضای سوداگری هم به بازار هجوم آورده، اقتصاددانها معتقدند قبل از هرکاری باید اولا رانت را حذف کرد و خودروها را به بالاترین قیمت بازار حراج کرد ماب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

این رانت لعنتی

این رانت لعنتی