مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 اسفند 1398 ساعت 13:362020-02-24سياسي

25 گِل مُهر ساسانی مکشوفه در چهارمحال و بختیاری مرمت شد


پیمانه پرناک روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:در سال 1396 از تپه بَردنکان (بَرَنکان) استان 25 گِل مُهر متعلق به دوران ساسانی کشف شد.

وی افزود: این آثار در حفاری علمی در چهارمحال و بختیاری کشف شد و با توجه به نقشی که این استان در روشن کردن اوضاع اداری، سیاسی و قلمرو بختیاری در برهه زمانی یاد شده داشته است، باعث افزایش دانش ما از باورها و اعتقادهای مردم آن دوره خواهد بود.

پرناک تصریح کرد: پس از مشاهده های میکروسکوپی، شناسایی رسوب ها و نمک ها عملیات این اشیا شامل پاک سازی مکانیکی، پاک سازی شیمیایی، کلرزدایی، استحکام بخشی و تثبیت انجام شد.

وی یادآور شد: پس از مرمت این اشیا با رعایت اصول بسته بندی در مخزن اموال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نگهداری شد.

امین اموال فرهنگی تاریخی تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با کشف این تعداد گِل مُهر (اثر مُهر) عملیات مرمت و حفاظت از آن ها با مشارکت این اداره کل به سرپرستی علی اصغر نوروزی و دانشگاه شهرکرد به سرپرستی علی رضا خسروزاده انجام شده است.

پرناک تاکید کرد: برای عملیات مورد نیاز در کارگاه مرمت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان 50 میلیون ریال هزینه شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

25 گِل مُهر ساسانی مکشوفه در چهارمحال و بختیاری مرمت شد

25 گِل مُهر ساسانی مکشوفه در چهارمحال و بختیاری مرمت شد