مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 بهمن 1398 ساعت 09:362020-01-27اجتماعي

حفاران غیرمجاز موجب تخریب ستون دخمه تاریخی «فقره قا» مهاباد شدند


غلامرضا عبده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این دخمه سنگی فاقد اشیای قیمتی بوده و تنها یک بنای تاریخی و باستانی به شمار می رود، افزود: تخریب و جستجوی غیرمجاز برای یافتن گنج و اشیای قدیمی در آن نشان دهنده ناآگاهی تخریب کنندگان این بنای تاریخی است.

وی با بیان اینکه جوامع محلی باید برای حفاظت بیشتر از این بنا، میراث فرهنگی را یاری کنند، اضافه کرد: موضوع تخریب و لزوم حفاظت از این بنای تاریخی در جلسه ای با حضور معتمدان، دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای اگریقاش مورد بررسی قرار گرفت.

وی از باغداران و اهالی روستای اگریقاش خواست تا هرگونه تردد و حضور افراد ناشناس را در نزدیکی این دخمه تاریخی به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد اطلاع دهند تا از تجاوز افراد سودجو به این اثر جلوگیری شود.

وی بیان کرد: تحقیقات برای یافتن تخریب کنندگان این بنای سنگی، تاریخی با همکاری نهادهای مربوطه در حال انجام است.

دخمه سنگی فقره قا که با نام های (فخریگاه، فخریکا، فقره قا، فقره گاه) نیز شناخته می شود، از جمله آثار تاریخی دوره مانایی (هزاره اول قبل از میلاد) است و در 15 کیلومتری شمال مهاباد و در جنوب روستای اگریقاش در حاشیه جاده مهاباد به میاندوآب روی صخره ای از جنس رسوبات آهکی قرار دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حفاران غیرمجاز موجب تخریب ستون دخمه تاریخی «فقره قا» مهاباد شدند

حفاران غیرمجاز موجب تخریب ستون دخمه تاریخی «فقره قا» مهاباد شدند