مطالب مرتبط:
گزارش|بررسی بودجه 99 از چه زمانی در مجلس آغاز می شود؟
کمیسیون ویژه بررسی اعتراضات بنزینی در دستورکار مجلس
هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره شیوه خطرناک دولت در استقراض از بانک مرکزی
یک نماینده مجلس: لایحه بودجه 99 باید به دولت برگردانده شود
طرح مجلس برای نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت+متن طرح
-2 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 20 آذر 1398 ساعت 09:362019-12-11سياسي

واکاوی تاریخ مجلس و بررسی دین و دولت


ایرنا- «تاریخ مجلس»، «درباره شیء وارگی»، «مسئله فرهنگ» و «در کشاکش دین و دولت» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

- تهران- ایرنا- تاریخ مجلس ، درباره شیء وارگی ، مسئله فرهنگ و در کشاکش دین و دولت از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

در گزارش زیر گزیده ای از مهمترین نشست های پژوهشی از بازه زمانی 9 تا 15 آذر 1398 خورشیدی آمده است.

تاریخ مجلس هفتمین همایش تاریخ مجلس کتابخانه موزه در مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام سیدعلی عماد رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نماد پربارترین دوران مشروطیت است با حضور افرادی که عمیق ترن دلسوزی ها را برای وطن داشته اند.

کتابخانه مجلس یک کتابخانه تحقیقاتی است که ضمن جمع آوری اسناد مهم مجلس، مجموعه ای از مطالعات را در مورد سویه های مختلف قانون گذاری، انجام می دهد.

یکی از کارهای مهم کتابخانه مجلس که توسط حجت الاسلام دکتر جعفریان با حمایت علی لاریجانی، پایه گذاری شد، همایش های تاریخ مجلس است.

کتابخانه مجلس وظیفه خود می داند منابع مورد نیاز پژوهشگران را در اختیار آنان قرار دهد.

گروه های پژوهشی کتابخانه مجلس نیز در حوزه ارائه پژوهش فعالیت می کنند.

در شرایط فعلی کشور علاوه بر فعالیت مطالعات پارلمانی در کشور، در کتابخانه مجلس نیز دو گروه مطالعات پارلمانی و مطالعات اسنادی در حال فعالیت هستنتد.

علاوه بر این، کتابخانه مجلس با همکاری مرکز مطالعات دانشنامه نگاری ایران، طرح تدوین دانشنامه قانون گذاری را در دست تدوین دارد.

نجفقلی حبیبی دبیر علمی همایش اظهار داشت: نظام پارلمانی در ایران به تدریج شکل گرفته است و قدرت را به دست نماینده های مجلس داده تا بتواند درباره قوانین کشور تصمیم گیری کنند این مساله در سده های گذشته مورد استقبال جهانیان قرار گرفت و در ایران نیز که از نظام استبدادی خسته شده بودند تلاش کردند تا نظام پارلمانی شکل بگیرد و در این راه کوشش های بسیاری کردیم.

بعد از مشروطه در زمان محمدعلی شاه قرار شد بساط مشروطه برچیده شود و مجاهدت های ستارخان نیز با این مسأله همراه شد.

خوب است که مردم قدر این انسان های بزرگ را بدانند زیرا این افراد بودند که تلاش کردند مشروطه پا بگیرد.

هویت مجلس بسیار مهم است کسانی در این عرصه قانونگذاری می کنند که این مسأله در تاریخ ایران دارای ارزش بسیاری است.

آیت الله مدرس مبنای مجلس مشروطه و روز شهادتش با نام روز مجلس نامگذاری شده است اما باید دید چرا چنین جایگاهی به مدرس داده شده است و مدرس چه ویژگی دارد که دیگران ندارند و این چرایی یک سوال عمومی است که هر کس باید به آن بیندیشد و پاسخ آن یک درسی است بر همگان، به ویژه برای نمایندگان مجلس.

علی ططری دبیر همایش تاریخ مجلس بیان داشت: تاریخ نگاری مجلس اهمیت بسیاری دارد، چقدر پارلمان می تواند به مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کمک کند.

ما 113 سال قانونگذاری و تاریخ پارلمان داریم و ایران در مسیر قانونگذاری از بسیاری از کشورهای دیگر پیشرو بوده است.

افزون بر اینکه کتابخانه مجلس تعهد انتشار اسناد را برعهده دارد در اساسنامه آن تصویب شده که منابع سترگ یکصدساله برای پژوهش و تحقیق گام های ارزنده ای برداشته شود.

از سال 1388 یکی از مباحثی که مطرح شد انتشار کتاب هایی در حوزه تاریخ مجلس و تک نگاری ها بوده است.

زیرا ما در حوزه تاریخ نگاری مجلس مهجور بوده ایم و هنوز در گام های نخست تاریخ نگاری مجلس هستیم.

امروز سرمایه بزرگ اسلامی را در دست داریم و 400 تن را در حوزه پژوهشی تربیت کرده ایم.

منصور صفت گل استاد تمام تاریخ دانشگاه تهران عنوان داشت: تحقیقات پیرامون تاریخ مجلس از زوایای گوناگون اهمیت بسیاری دارد.

مخصوصا تحقیقات و بررسی های مربوط به اسناد موجود در گنجینه اسناد کتابخانه مجلس و مرکز اسناد که گنجینه های اطلاعات پیرامون تاریخ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و دیپلماتیک ایران هستند.

این اسناد تاریخی صرفا به عنوان اسناد اختصاصی خود پارلمان مورد توجه قرار نمی گیرند و از طرف دیگر این اسناد مثل سایر اسناد مراکز آرشیوی ما ابزارهای تحقیقات لوکس نیستند بلکه از آن جایی که در محتوای این اسناد معمولا مسایل مهم کشور بازتاب پیدا کرده به تصور من تحقیقات مربوط به پارلمان، مجلس و بررسی های حوزه اسناد پارلمانی در حقیقت نوعی مطالعه مدیریت کلان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می شوند.

اگر به این شکل به اسناد پارلمانی نگاه کنیم معنای دیگرش این خواهد بود که این اسناد گنجینه استخراج تجربه مدیریتی ایران هم محسوب می شود چون در محتوای این اسناد مشکلات و مسایل طرح می شوند و شیوه های مواجهه با مشکلات و مسایل بازتاب پیدا می کند.

تصمیم گیری های مربوط به حل مسایل در محتوای همین اسناد ارائه می شوند و چه جایی بهتر از محتواست که بتوان در آن تاریخ مدیریت کلان کشور را بررسی و مطالعه کرد.

سپس می توان از این تجربه انباشته مدیریتی که در تحقیقات تاریخی مربوط به اسناد پارلمانی مندرج است برای بهبود تدبیرهای اکنون مملکتی بهره برداری کرد.

بنابراین تحقیقات مربوط به پارلمان از ضمن حفظ خصلت پژوهشی به استخراج شیوه های تدبیر و مدیریت و مواجهه با مسایل و استخراج این تجربه به منظور کمک به اکنون و مسایل جاری یاری می رسانند.

لازم است مورخان تمام وقت تاریخ مجلس تربیت شود یا از طریق ایجاد رشته های جدید در گروه های تاریخ یا از طریق حمایت مستقل.

چه بسا حتی مجلس نیاز به مورخ ثابت دارد.

به طور معمول حفظ حافظه تاریخی و سابقه تاریخی ادوار گوناگون قاعدتا نیازمند نهاد تاریخ نگاری است و به قدری پارلمان اهمیت دارد که بخواهد یک نهاد تاریخ نگاری مستقل تاسیس کند و در این نهاد تاریخ نگاری مستقل مورخانی حمایت شوند و فعالیت کنند که حوزه اصلی تحقیقات آن ها تاریخ باشد و لاغیر.

درباره شیء وارگی نشست درباره شیء وارگی در سرای کتاب برگزار شد.

آرش اباذری جامعه شناس توضیح داد: شی ء وارگی مفهوم مرکزی در مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی است.

نظریه انتقادی متعهد است سرمایه داری را به صورت کلی بفهمد و بشناسد و آن را در نسبت خاصش با زندگی معاصر بررسی انتقادی کند.

در این میان از هر وسیله ای بهره می برد، اعم از نظریه سیاسی یا جامعه شناسی یا اقتصاد و فلسفه و حتی هنر و ادبیات.

البته فهم توصیفی و انتقادی برایشان کنش های منفک از همدیگر نیستند و سعی دارند در همان زمان توصیف جهان سرمایه داری نقدهای خود را هم مطرح کنند.

نظریه انتقادی همچنین دشمنی سفت وسختی با انتقاد اخلاقی و اخلاق مابانه دارد که مثلا اگر ما اخلاقی تر باشیم و طمع کمتری داشته باشیم بحران کمتر می شود.

نهایتا آن ها متعهد به رهایی از وضع موجود هستند که برای آدورنو حتی بعد مذهبی هم پیدا می کند و به رستگاری تعبیر می شود.

این رستگاری هم رستگاری فردی نیست و جمعی است و رهایی یک فرد به تنهایی برایشان ممکن نیست.

درواقع از دید آن ها در یک وضعیت غلط امکان زندگی درست وجود ندارد.

برعکس سیاسی ها هم مفهوم عدالت برای نظریه انتقادی ها یک مفهوم محوری نیست چراکه اساسا در وضعیت فعلی امکانی برای تحقق عدالت متصور نیستند.

سه مفهوم از خودبیگانگی، شی ء وارگی و استثمار مفاهیم اصلی در نظریه های انتقادی هستند.

هرچند همین ها هم نه از منظر اخلاقی که از منظر اجتماعی و برای نقد مناسبات اجتماعی مورد توجه هستند.

شی ء وارگی تعریفی کانت در خوانش تاریخی در برده داری و واقعه هولوکاست به وضوح دیده می شود و امروزه نیز پدیده انسان به نوعی همان شیء وارگی از منظر کانت است.

البته شی ء وارگی در خوانش انتقادی با خوانش کانت متفاوت است و جدا از اینکه صرفا از منظر اخلاق به داستان نگاه نمی کند از شیء شدگی هم متفاوت است.

بازار یک ماهیت آبجکتیو دارد که ارتباطی با احساسات شما ندارد اما شما ناچار هستید برای ادامه زندگی به آن وارد شوید.

بازار کار خودش را می کند و شما نمی توانید خیلی با آن درگیر شوید و اینجاست که آدم ها احساس سوبژکتیو خود را از دست می دهند.

دیگر کنش پراکتیکال آدم ها هم متفکرانه می شود البته نه اینکه بیاندیشند و فکر کنند بلکه یعنی از نظر آبجکتیو بی تفاوت می شوند و شاهدی خنثی بر اتفاقات جهان.

درواقع شیء وارگی در جهان سرمایه داری طبیعت ثانویه انسان است که به صرف آموزش نمی توان از آن فرار کرد.

در نگاه هونت اما شی ء وارگی اگرچه در دسته بندی اخلاقی جای نمی گیرد اما ارزشی و هنجاری است و او عمل انسان ها در واقعیت را با آنچه که باید باشد مقایسه می کند.

از نگاه او چون رابطه آدم ها با جهان بیرون از خودشان سرد و قطع است پس سرمایه داری مشکل دارد.

در سیستم نئولیبرالی کالا شدگی و شی ءشدگی با اقداماتی مثل مقررات زدایی از بازار کار بیشتر شده است.

چراکه مقررات زدایی از بازار کار یعنی موقتی تر شدن شغل ها و اینکه آدم ها باید مهارت بیشتر و بهتر و چهره ارزشمندتری داشته باشند تا به دیگران نمایش بدهند.

سیاست های ریاضتی و حذف خدمات عمومی و خصوصی سازی هم در کنار پولی شدن و مالی شدن اقتصاد نسبت آدم ها با همدیگر را از بین برده و نسبت پول و تولید را پررنگ کرده است.

برای حل این مسائل و مشکلات باید دوباره به لوکاچ و اندیشه او برگردیم.

مسئله فرهنگ نشست مسئله فرهنگ در سرای اهل قلم برگزار شد.

محمد صنعتی پژوهشگر روان شناسی و روان کاوی و استاد دانشگاه عنوان داشت: فرهنگ ما آن طور که باید و شاید زایا نیست.

تمرکز فرهنگ ما طی تاریخ بیشتر روی مرگ و خشونت بوده و همیشه در لحظه زندگی کرده ایم و مدام منتظر سر رسیدن مرگ بوده ایم.

درواقع ما درگیر نوعی فرهنگ آخرزمانی هستیم.

پس اصولا نیازی نداشتیم که فرهنگ زایایی داشته باشیم.

اساسا زایش زمانی مطرح است که پای آینده ای در میان است.

اگر آینده ای پیش رو متصور نباشیم نه به اندیشیدن نیازی است و نه خلاقیت.

از همین روست که از دوره مغولان به این سو ما دچار نوعی نازایی فرهنگ شده ایم.

البته هیچ فرهنگی نمی تواند به طور کامل نازا باشد، ممکن است درگیر سکون و سکوت و اینرسی و گسیختگی شود اما زمانی که موانع و وضعیتی که این سکون را باعث شده از بین برود زایش مجدد از سوی فرهنگ آغاز می شود.

هرچند زایایی فرهنگ می تواند منجر به تولید موجودی ناقص الخلقه و معول هم شود یا آنچه که می زاید به کندی به بلوغ و باروری برای بازتولید فرهنگ برسد.

درهرصورت اگر سکون و نازایی یک فرهنگ طولانی و دائمی شود؛ مرگ آن فرهنگ حتمی است.

فرهنگ فراورده جامعه انسانی است و همان طور که هویت فردی امری پویا است، فرهنگ هم بنا بر سنت های انسانی مدام به روز می شود و گویی یک ارگانیسم زنده است.

به طور خلاصه به شیوه زندگی مردمانی خاص فرهنگ می گوییم و طرح های مشترک رفتاری و نوع تعاملات و ساحت های شناختی نیز بخشی از فرهنگ هستند.

البته باید فرهنگ و تمدن را از یکدیگر منفک ببینیم.

فرهنگ مجموعه ارزش های یک مردم خاص در جغرافیایی مشخص است اما تمدن نمود بیرونی و فیزیکی و جلوه های زیست آن مردمان در چارچوب هنر و ادبیات و معماری و مجمسه سازی است.

درواقع تمدن شکل فیزیکی و محیطی انسانی است و فرهنگ مجموعه ارزش های رفتاری و روحی جامعه انسانی.

تقی آزادارمکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وقتی فرهنگ موضوع تامل و توجه است، سیاست معنایی جدیدی از فرهنگ به دست می آید.

ما به تعریف فرهنگ نیازی نداریم بلکه باید معنایی برای بازگویی و شناخت آن داشته باشیم؛ پس پیش از هر چیزی نیازمند یک نظریه فرهنگی هستیم.

فقدان نظریه فرهنگی برای ما مسئله مهمی است چراکه در تلاش رسیدن به آن و برای موضع گیری نسبت به خود و غرب و .

به اشتباه نظریه ایدئولوژیک ساخته ایم.

شریعتی، سروش، جلال، شایگان و .

همگی در این مسیر بوده اند و ما عملاً به صورت نابه جا و نابه کارانه و بدلکارانه حتی ایدئولوژی فرهنگ را به عنوان نظریه فرهنگ دنبال کرده ایم.

باید زیست فرهنگی معاصر جامعه مان را مختصات به مختصات بشناسیم و بازنگری کنیم.

تنها در این صورت است که به یک جامعه چندگانه فرهنگی طولی و عرضی می رسیم و خیلی از آدم ها را با همه تضادهای اجتماعی و تاریخی به رسمیت می شناسیم.

من بیشتر چهره های تاریخی را یک بازنمایی متوهمانه می بینم که ساخته خودمان است که مثلا یک گذشته پرافتخار داشته باشیم.

ما نیازمند یک پیوست تاریخی از فرهنگ ایرانی هستیم که تکه تکه های جدا و منفک از هم دوره های مختلف آن را یکپارچه کند نه اینکه تکه پاره هایی از استبداد و خشونت و مرگ و ویرانی به عنوان تاریخ و فرهنگ داشته باشیم.

ما عموما درد را ارائه می دهیم تا معناهای پنهان برای گفتن از چیستی فرهنگ.

حتی یک مفهوم ساده می تواند نجات بخش باشد.

ما به فرهنگ نخبه گرایانه نگاه می کنیم درحالیکه باید دست کم یک معنای حداقلی درباره خودمان ترسیم کنیم تا شناخت فرهنگی برای همگان در جامعه شکل بگیرد.

در این میان مولفان و مترجمان و نشانه گذاران و مصححان باید همراهی کنند.

باید به سراغ شبکه های پنهان روشنفکری برویم؛ افرادی که ناگفته با همدیگر متصل هستند و یک گزاره فرهنگی را ماندگار می کنند.

باید حفره های پیوست های دین و سیاست و فرهنگ و تاریخ را پر کنیم تا انسان مدرن ایرانی که امکان بازتولید معنا دارد سر بر بیاورد و این جز با حضور کارگزاران فرهنگ و نه بدلکاران فرهنگ ممکن نیست.

ما بازی را به جای دیگری برده ایم و گزاره های شرق شناسانه یا تاکید مدام بر سلطه و استثمار را مد نظر داریم، صرفا چون از غلبه امر سیاسی بر امر اجتماعی و فرهنگی می گوید.

باید گفتمان فرهنگ را کانونی کنیم و دست از تمرکز روی سلطه و غلبه غرب برداریم.

علوم انسانی غربی روی زیست انسان ها و شیوه سامان دهی زندگی شان تمرکز کرده است و اگر ما هم به گونه دیگری عمل کرده بودیم امروز دست کم پاسخی به پرسش ایران چیست؟ داشتیم.

مگر ایران صرفا تاریخ است که تا می گویی ایران از گذشته حرف می زنند.

ایران مای امروز چیست؟ الان چه چیزی را باید از دل تاریخ و فرهنگ مان برای امروز بیرون بکشیم؟ اینجاست که داشتن نظریه فرهنگی مهم می شود.

واقعیت این است که درونی شدن امر سیاسی چیزی برای رویت گذشته تاریخی باقی نگذاشته است.

باید وارد ساخت شناخت فرهنگی تاریخی شویم و همه باید برای آن مشارکت کنند.

در کشاکش دین و دولت نشست نقد و بررسی کتاب در کشاکش دین و دولت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

حاتم قادری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: آنچه از عنوان در کشاکش دین و دولت مشخص است، شک و تردید نویسنده درباره همراستا بودن این 2 مفهوم است.

در فرازهایی از کتاب نیز این تردید را می توان دید.

به عنوان نمونه در صفحه 26 کتاب با عنوان ریاست دنیایی یا مرجعیت دینی؟ می خوانیم که ابوبکر خود را خلیفه رسول الله می خواند.

چرا خلیفه رسول الله و نه خلیفه الله؟ موحد معتقد است گمان نمی رود در سقیفه هیچ گونه مفهومی جز امارت دنیایی برای خلیفه در نظر داشته اند.

در صفحه 28 نیز به روایت هایی که در مورد جلوگیری عمر از نوشتن وصیت نامه توسط پیامبر(ص) در روز آخر عمرش اشاره دارد.

موحد ضمن اشاره به آرای موافق و مخالف درباره صحت این روایت تصریح می کند اگر تک تک این آرا را کنار هم بگذاریم به این نتیجه خواهیم رسید که دین و دولت را جدا از یکدیگر می دانسته اند.

در صفحات بعدی نیز به این مبحث پرداخته شده است.

در صفحات 65 و 66 به آرا درباره حق حضرت علی (ع) بر خلافت پرداخته شده است و در اینجا نیز نویسنده از جدایی دین و دولت دفاع می کند.

در بخش های دیگر کتاب نیز این مورد را می توان دید که نویسنده بر اساس روایات در دست امر حکومت را از امر شریعت جدا می کنند.

من با کلیت بحث موحد موافقم اما می توان از منظر روش ایرادهایی بر او گرفت.

به عنوان نمونه می توان پرسید آیا روایاتی را نمی توان یافت که به خلاف نظر موحد بر همراستایی دین و دولت دلالت داشته باشند؟ چنین روایاتی را می توان مدنظر قرار داد و این نمودی از نابسندگی و عدم جماعیت گزارش هایی تاریخی موحد است.

از سوی دیگر سوال می توان این سوال را پرسید که آیا نظر ابوبکر و عمر و صحابه بر نظر قرآن ارجحیت دارد؟ عده ای می توانند این را طرح کنند که بر مبنای قرآن می توان گفت دین نوعی نظام سیاسی و حکومتی هم دارد و گزارش های تاریخی نه جامعیت دارد و نه جای استدلال های قرآنی را می گیرد.

اگر بحث همراستایی دین و دولت در اسلام اولویتی اساسی بود، حقیقت این است که باید بحث گردش قدرت چنان روشن باشد که جای هیچ و شک و ابهامی را باقی نگذارد.

مبحث چگونگی گردش قدرت از اولویت های بدیهی یک نظام سیاسی است و اینکه خداوند تصریحی بر روند گردش قدرت در نص نداشته است، نمودی از عدم اولویت این همراستایی است.

اما مسئله من این است که دلایل موحد برای جدایی دین و دولت جامع و مانع نیستند.

گزارش موحد بر مبنای متونی است که امروز جاری و رایج است اما بحث انتقادی درباره پدیداری اسلام در حال حاضر مراحل اولیه خود را طی می کند و ما نیازمند نقد جدی سیره ها هستیم.

انبوهی از پرسش ها و ابهام ها درباره صدر اسلام وجود دارد و حتی عده ای در این موضوع که مرکز اولیه اسلام مکه بوده است نیز تشکیک می کنند.

باید در این زمینه ها بحث های انتقادی جدی صورت بگیرد.

داریوش رحمانیان استاد تاریخ دانشگاه تهران اظهار داشت: نکته ای که باید مدنظر قرار داد این است که این کتاب چنان که خود مولف گفته است، این کتاب مربوط به 40 سال پیش است و اگر ما بخواهیم در بستری زمینه گرا به مباحث این کتاب بپردازیم می توانیم بپرسیم محمدعلی موحد در 40 سال پیش چه دغدغه هایی داشته است که منجر به نوشته شدن این کتاب شده است.

از این منظر فراز آخر کتاب بسیار مهم است.

در این دو صفحه موحد به مبحثی پرداخته است به نام خارجی گری نو .

بر این پایه می توان گفت از اساس مسئله موحد 1400 سال پیش نیست.

مسئله روز است.

او با مطالعه گذشته اسلام به دنبال راه برون رفتی از وضعیت امروزین جهان اسلام بوده است.

این دغدغه چهل سال پیش ایران بوده است و تا کنون هم ایشان را رها نکرده است.

بروز خارجی گری نو مسئله امروز جهان اسلام است و از این منظر دو صفحه آخر کتاب بسیار پراهمیت و معنادار می شود.

روایت هایی که برای ما باقی مانده است بسیار متناقض و سردرگمی آور است و موحد نیز در کتاب به این نکته اشاره می کند.

هشدار اهل پژوهش در تاریخ این است که روایت هایی که درباره گذشته طرح می شود خود گذشته نیستند.

گذشته چیزی است و آنچه که از گذشته به روایت درمی آید چیز دیگری است.

بنابراین باید هر روایت را به لحاظ هستی شناختی در بافت بروز آن مورد بررسی قرار داد.

محمدعلی موحد نویسنده کتاب در کشاکش دین و دولت توضیح داد: حاتم قادری نظرات من را به گونه ای تفسیر کرد که گویی من از منظر یک نواندیش دینی سخن گفته ام.

این گونه نبوده است.

من تلاش کردم از منظر یک مورخ عین گرا و بر مبنای اسناد سخن بگویم.

باید توجه داشت که ما در مورد مطالب 1400 پیش سخن می گوییم و بر مبنای متن هایی سخن می گوییم که دویست تا سیصد سال بعدتر ثبت شده اند.

ما چاره ای جز مراجعه به این متون نداریم چون چیز دیگری جز اینها برای ما باقی نمانده است.

سخنی که برخی به آن اعتقاد دارند و می گویند متن هایی که از صدر اسلام برای ما باقی مانده است قابل استناد نیستند، این موضوع را رد کردند.

اسنادی که ما از صدر اسلام داریم بر چند قسم است.

اسنادی که اعراب فاتح نوشته اند که قابل فهم است درباره شجاعت های خودشان بنویسند.

برخی اسناد دیگر مربوط به طوایف عرب عراق است و واضح است که آنها هم درباره نقش خودشان و با طرفداری از خودشان بنویسند.

در این میان روایت ایرانی ای هم هست.

اگر فردوسی در شاهنامه روایتی از این دوران ارائه داده است، هر چند لاجرم ضد اسلام نیست اما از منظر ایرانیان روایت را طرح کرده است.

من در کتابم تمام این روایت ها را مدنظر قرار داده ام.

هم روایت طبری را و هم روایت فردوسی را.


کلید واژه ها: مجلس - در کشاکش دین و دولت - مجلس شورای اسلامی - کتابخانه - تاریخ - شورای اسلامی - برگزار - اسناد - دولت - اسلامی - نشست - فرهنگ - گذشته - شورای - کشور - موزه - هفته - تحقیقاتی - هایی - خورشیدی - پژوهشی - هفتمین - همایش - گزارش - بررسی - زمانی - مختلف - قانون - رییس - آوری

آخرین اخبار سرویس:
رد یک شایعه در مورد آیت الله مکارم شیرازی

توییت موسوی به مناسبت گرامی داشت زادروز حکیم فردوسی

استخدام کارمند اداری خانم در شرکت وستا تجهیز پارت در تهران

دشمنان دنبال وادار کردن کشورمان به گرفتن تصمیم های انتحاری هستند

فرصت های غنیمت

طرح حذف چهار صفر به کجا رسید؟

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش هوش اخلاقی مدیران

خاطره استاد قرائتی از اولین آشنایی با سردار سلیمانی/ 5 سؤال کلیدی درس هایی از قرآن

امنیت ایران در گرو امنیت منطقه غرب آسیاست

استخدام کارشناسی مهندسی فرایند در یک شرکت معتبر در اصفهان

برگزار جشن احسان و نیکوکاری در ایام دهه فجر/ ظرفیت عظیم دهه فجر برای یاری رسانی به محرومان

استخدام کارمند بازرگانی خانم در شرکت بازرگانی PetroCSC/ تهران

دشمنان دنبال وادار کردن کشورمان به گرفتن تصمیم های انتحاری هستند

تحریم یا تایید صلاحیت؟/ دوگانه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم

نمایشگاه گروهی عکس «حضور زن در جامعه» افتتاح شد

عکاسی از اعماق اقیانوس‎

آماده مشارکت در بازسازی واحد های آموزشی سوریه هستیم

استخدام حسابدار در مجموعه میراب سان پارس در فارس

استخدام نیروی نظافت در شرکت آمیار 24 در قم

جایگاه پژوهشی فارس در کشور نباید متزلزل شود

خروج آمریکا از منطقه، رمز عملیات ایرانیان در تشییع میلیونی شهید سلیمانی بود

استخدام مشاور املاک در مشاورین املاک فرنام در البرز

استخدام کارشناس بازرگانی آقا (مهندسی مکانیک)/تهران

نمایشگاه گروهی عکس «حضور زن در جامعه» افتتاح شد

وزیر خارجه ونزوئلا: آمریکا کسی را ترور کرد که نقشی اساسی در مبارزه با تروریسم داشت

ایرانی ها در دو هفته عجیب دی ماه چه چیزی را بیش از همه جستجو کردند؟

نمایشگاه عکس «حضور زن در جامعه» افتتاح شد

استخدام نیروی خدمات تمام وقت در یک شرکت معتبر در مهرشهر /البرز

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان بررسی رابطه شوخ طبعی با سلامت روانی در دانشجویان

معرفی اعضای شورای سیاست گذاری امور آموزش در صنعت بیمه

آدام شیف: روند استیضاح ترامپ شبیه یک محاکمه متقلبانه است

تعبیر برخی خواب هایی که خبر از آینده می دهند

هیچ توافقی در خصوص نخست وزیری «توفیق علاوی» وجود ندارد

سلفی آسانسوری مجری جنجالی

استرداد مجرمین

#مالیات

تراژدی مرگ رفیعی چه بود!

مشکل کتابفروشان فراتر از مسکن های موقتی است

آسیب های جسمی و روانی کودکان کار در خیابان

رییس دانشگاه زابل منصوب شد

ترور سردار سلیمانی ضربه به صلح و امنیت منطقه ای بود

فارس من| ارائه گزارش نهایی هیأت ویژه بررسی سیلاب های اخیر در نیمه بهمن ماه

سردار سلیمانی؛ مکتب ساز جبهه مقاومت در جهان

ریشه طلاق دخالت های مادرشوهر است

جایزه سه میلیون دلاری

احراز صلاحیت 2 نفر در انتخابات میان دوره خبرگان در قم

جان بولتون امید دموکراتها برای استیضاح ترامپ

عضو کمیسیون اقتصادی: مالیات خروج از کشور همان عوارض خروجی است

ناجا تنها یار قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی است

قزاقستان و انتخابات پارلمانی؛ سناریوهای محتمل واقعیت های پیش رو

جدال دادستان های استیضاح و وکلای مدافع ترامپ

مدیرعامل بیمه تعاون عضو شورای سیاست گذاری آموزش صنعت بیمه شد

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده علی دیواندری

گلایه شدید محسن هاشمی از پرویز فتاح

موضع گیری برخی نامزدها سنخیتی با جایگاه نمایندگی ندارد

آزادسازی 100 هزار متر مربع از اراضی بستر رودخانه حبله رود

جدال دادستان های استیضاح و وکلای مدافع ترامپ

توضیح موسوی درباره اظهارات ظریف در خصوص احتمال خروج از NPT

دولت دخالتی در برنامه های صداوسیما ندارد

تصاویر | دادگاه «علی دیواندری» ؛ صلوات شمار، کیسه وسایل متهم و...

یونسی: رییس قوه قضاییه را احضار کردم| ایجاد شرکت های خصوصی در دستگاه قضا درست نیست

راه غلبه بر دشمن و حل مشکلات، قوی شدن در داخل کشور است

زیباکلام از تاریخ افول مجلس می گوید

جشنواره بین المللی اختراع و نوآوری خیام اسفندماه برگزار می شود

بازسازی آرامگاه سید جمال الدین اسدآبادی +تصاویر

استخدام طراح گرافیست در شرکت مریخ تفکر هوشمند در خراسان رضوی

استخدام کارمند فروش در شرکت پژواک ارتباطات آتیه روشن در البرز

خط قرمز ما در دستگاه قضایی رفتار نامناسب با مردم است

کدام دسته از مسافران معاف از مالیات خروج از کشور شدند؟

کدخدایی، علل رد صلاحیت برخی نمایندگان را می‎ گوید

راه اندازی گرمخانه در سبزوار

تعیین سازوکار اخذ مالیات خروج از کشور

فضای مدارس باید از نظر بهداشت روانی و فردی جدی گرفته شود

تایید صلاحیت 16 داوطلب انتخابات خبرگان در استان تهران

توهین در فضای حقیقی پیگرد قانونی دارد

انتخاب لیست 30 نفره اصولگرایان در تهران از پنجشنبه وارد مرحله بعدی می شود

احکام شرعی | احکام نگاه به جنس مخالفِ مَحرَم

استخدام 3 ردیف شغلی در یک شرکت معتبر در تهران

پایان نامه تشریح اموال منقول و غیر منقول

فیلم| حاج قاسم! کجایی؟... مداحی میثم مطیعی

موضع گیری برخی نامزدها سنخیتی با جایگاه نمایندگی ندارد

چه موقع به مشاور خانواده احتیاج داریم؟ / چند جلسه باید نزد روانشناس برویم

اسحاق جهانگیری: حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان نیازمند طرحی جامع است

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت اعلام شد

نامه گلایه آمیز محسن هاشمی به رییس بنیاد مستضعفان

آدام شیف: روند استیضاح ترامپ شبیه یک محاکمه متقلبانه است

جلسه هیات رییسه فدراسیون ژیمناستیک برگزار شد

زمان اعلام نتایج اعتراض داوطلبان

انتظار روحانی از دولت الکترونیک

مکانیزم ماشه و سرنوشت برجام

تایید صلاحیت 16 نفر در انتخابات مجلس خبرگان در استان تهران

تحلیل فارن پالیسی از چالش سرنوشت ساز برای سلطان جدید عمان

دانشگاه صنعتی بهبهان در مسیر دانشگاه های کارآفرین

استقرار پلیس در 13 گمرک کشور

دانلود آهنگ جدید علیرضا حسیبی بنام گیرایی چشمات

جایگاه پژوهشی فارس در کشور نباید متزلزل شود

سهم شهرداری ها و دهیاری ها از عوارض تعیین شد

صلاحیت 16 داوطلب انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان تهران تایید شد

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 99 تعیین شد

تصاویر/ آغاز به کار نمایشگاه کوچه های بنی هاشم در مجتمع فرهنگی نور قم

واکاوی تاریخ مجلس و بررسی دین و دولت

واکاوی تاریخ مجلس و بررسی دین و دولت