مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آبان 1398 ساعت 16:202019-11-21اقتصادي

گیلان پیشرو در تولید فسیل زنده خزر


گیلان مقام نخست تولید خاویار پرورشی را در ایران دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ قدمت زیستی این بومیان خزر به 150 میلیون سال پیش بر می گردد ، شاید برای همین است که از آنها به عنوان فسیل زنده خزری یاد می کنند.

ماهی هایی که گونه های مختلفش با تخمک های طلایی ، خاکستری و سیاه ، یکی از گران ترین و مغذی ترین غذاهای دنیا را تولید می کنند.

آبزیانی که تا همین چند سال پیش باید پی شان را از دل دریا و سردهنه برخی رودخانه ها می گرفتند و دست به تور می شدند اما حالا صید بیش از ظرفیت ، قاچاق و آلودگی دریای خزر آنها را در خطر انقراض قرار داده است ؛ به طوری که کشورهای حاشیه خزر برای حفظ ذخایر این گونه ماهی، صید شان را از سال 2011 ممنوع کرده اند.

آنطور که مدیرکل شیلات گیلان می گوید : همین چندی پیش هم در نشست کمیته منابع خزر با حضور مسئولان کشورهای حاشیه این دریا ، تجارت انواع ماهی خاویاری خزر ممنوع اعلام شد و صید، فقط با هدف تامین مولدین برای بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری خزر مجاز است.

صمد درویشی توضیح می دهد که شیلات ایران، از حدود 20 سال پیش ، دست به کار پرورش این گونه از ماهیان شد و با اجرای طرح پرورش ماهیان خاویاری، پای این ماهیان دریا را به خشکی و استخرهای خاکی، بتنی و گاه به مخازن فایبر گلاس و آلیاژی سیار ، باز کرد ؛ طرحی که با هدف جب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گیلان پیشرو در تولید فسیل زنده خزر

گیلان پیشرو در تولید فسیل زنده خزر