مطالب مرتبط:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مبانی اخلاق اسلامی 60 صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی و مدیریت عملکرد 81 صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی 32 صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی 61 صفحه
دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری نگرش 43 صفحه
-102 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 آبان 1398 ساعت 19:482019-11-12سياسي

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 79 صفحه


روانشناسی و علوم تربیتی مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق عنوان این نوشتار است.

نظریه های علمی اخلاق نظریه های علمی برای تبیین نظام اخلاقی افراد، - امروز, 19:35 روانشناسی و علوم تربیتی مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق عنوان این نوشتار است.

نظریه های علمی اخلاق نظریه های علمی برای تبیین نظام اخلاقی افراد، به ویژگی-های زیستی و طبیعی یا عوامل ذهنی و ظرفیت های شناختی یا جامعه و عوامل اجتماعی توجه دارند و البته متعاقب هر کدام از این تأکیدات، برداشت خاصی از اخلاق، بزرگنمایی می شود و وجوه دیگری از اخلاق، کم رنگ جلوه می کند.

گروه اول اخلاق را با صفاتی چون همدردی، همدلی، مهربانی، شفقت، دگردوستی و .

معرفی می کنند.

گروه دوم بر اصول اخلاقی همچون عدالت، انصاف و حقوق و .

تأکید می کنند.

و گروه سوم بر وجدان، احساس گناه، احساس شرم، رفتارهای جامعه گرا و .

دست می گذارند.

امّا بدون تردید اخلاق شامل همه این صفات و ویژگی هاست و برای تکمیل مفهوم اخلاق باید متبین ها و معلولهای نظریه های مذکور را تلفیق کرد.

متعاقب آن برای تبیین اخلاق، باید مبین ها و علت های آنها را با یکدیگر تلفیق نمود.

چگونگی این تلفیق به ظرفیت متفاوت علت ها و مبین های پیش گفته، بستگی دارد.

پیشتر یاد آور شدیم همه این نظریه ها بر نقش جامعه و زندگی اجتماعی یا به عنوان علت و عامل اصلی نظام اخلاقی یا به عنوان زمینه برای شکوفایی ظرفیت های اخلاقی که از پیش در وجود افراد نهاده شده اند تأکید دارند.

از علل اساسی مورد توجه نظریه ها، جامعه، بیشتر از طبیعت، ارگانیسم و ذهن، ظرفیت تلفیقی دارد.

اما جامعه به مفهومی که در نظریه های رایج به کار رفته است نقایصی دارد که از ظرفیت تلفیقی آن می کاهد.

تأکید این نظریات بر جامعه، عمدتاً تقلیل گرایانه است و نقش عوامل دیگر را نادیده می گیرد.

مهم تر از آن، تصویر اثباتی و طبیعت گرایانه این نظریه ها از جامعه و نادیده انگاشتن هویت آگاهانه و معنایی آن می باشد که به تبع آن، تنوع جوامع و فرهنگ ها نادیده انگاشته می شود و تمامی آنها در یک نگاه تک خطی به تاریخ بشری، به گذشته جهان تجدد فروکاسته می شوند.

با برداشتی وسیع تر از جامعه، تا حدود زیادی کاستی-های گفته شده را می توان مرتفع نمود؛ تفسیری از جامعه که بدون تقلیل عوامل طبیعی، زیستی، ذهنی و اجتماعی به یکدیگر، دیالکتیک این عوامل را در یک کل تبیین نماید و مهم تر از آن، تنوع تمدنی و فرهنگی جوامع مختلف را لحاظ نماید.

اصطلاح جهان اجتماعی در ادبیات پدیدارشناسی، تاحدود زیادی از این ظرفیت برخوردار است.

جهان، واژه ای است که برای اشاره به پدیده ها و مجموعه های بزرگ، همچون هستی، طبیعت، غرب و .

به کار می رود.

جهان اجتماعی تباری پدیدارشناسانه دارد و به جامعه اشاره می کند.

جهان اجتماعی در بزرگی و سختی و صلبی همانند طبیعت است ولی هویت آگاهانه جامعه را پاس می دارد و از تقلیل طبیعت گرایانه آن پیشگیری می کند.

به عبارت دیگر اگرچه پدیده های اجتماعی را همچون طبیعت، بزرگ و بیرونی (واقعیت دار) تصویر می کند ولی این معنا را حفظ می کند که این پدیده بزرگ و بیرونی فراورده ای انسانی است.

جهان اجتماعی، فراورده کنش انسان ها در محدوده جهان طبیعی و عالم ماورالطبیعی است.

کنش انسانی معنادار و دارای وجوه شناختی، ارزشی و ارادی است.

کنش اجتماعی نوعی از کنش انسانی معطوف و ناظر به دیگری و دارای معنای اجتماعی است.

کنش های اجتماعی و پیامدهای آنها، هسته مرکزی جهان اجتماعی را شکل می دهند که از آن به فرهنگ و جامعه تعبیر می شود.

این پدیده ها، فراورده هایی انسانی اند و هویت و ماهیتی بیرون از جهان اجتماعی ندارند.

ولی جهان اجتماعی ظرفیت فراروندگی و گستردگی دارد و گستره مرزهای آن بخش هایی از جهان طبیعت و ماورالطبیعت را نیز در بر می گیرد.

به میزانی که انسان ها به جهان طبیعت و ماورالطبیعت آگاه می شوند و زندگی اجتماعی آنها از این آگاهی متأثر می شود یا به تأثیر این دو جهان در زندگی خویش واقف می شوند، گستره جهان اجتماعی خویش را تا این دایره آگاهی، فرا می برند.

این سری پدیده ها اگرچه درون جهان اجتماعی و بخشی از آنند، ولی بیرون از جهان اجتماعی نیز از هویت و ماهیت خاص خود برخوردارند که صرفاً قابل تقلیل به جهان اجتماعی و زمینه فرهنگی و اجتماعی آن نیستند.

به عنوان مثال می توان به پزشکی و سلامت، اشاره کرد.

این پدیده ها اگرچه درون جهان اجتماعی قرار می گیرند و دارای معنا و کارکرد اجتماعی هستند و به همین دلیل موضوع جامعه شناسی قرار می گیرند ولی هویت آنها قابل تقلیل به جهان اجتماعی نیست زیرا آنها درون طبیعت و بیرون از جهان اجتماعی نیز دارای هویت اند.

به همین دلیل جامعه شناسی پزشکی، اگرچه کارکرد و ضرورت خاص خود را دارد، نمی تواند جایگزین علم پزشکی شود.

همین وضعیت را می توان برای پدیده هایی چون دین و اخلاق و .

قائل شد.

بدین ترتیب درون جهان اجتماعی پدیده های متفاوتی وجود دارد، پدیده هایی که صرفاً هویت اجتماعی دارند و پدیده هایی که هویت اجتماعی صرف ندارند.

هر جهان اجتماعی دارای سه قلمرو نمادی(فرهنگ)، نهادی(جامعه) و فردی(شخصیت)است.

اخلاق در مقام اصول و ارزش های اخلاقی در قلمرو نمادی و در قالب هنجارهای اخلاقی در قلمرو نهادی و در قالب ملکات اخلاقی در قلمرو فردی هر جهان اجتماعی حضور دارد.

فرد با عضویت در جهان اجتماعی، ضمن بازتولید آن، خود نیز واجد هویتی می شود که هسته اصلی آن نظام اخلاقی اوست.

نظام اخلاقی فرد، هویت او و جهان اجتماعی در تکوین، تداوم و تغییر یکدیگر مشارکت می کنند.

نظام اخلاقی فرد دارای وجوه شناختی، نگرشی و توانشی و محصول ابعاد هویتی او، یعنی؛ محصول دیالکتیک وجوه سه گانه ارگانیسم، من مفعولی و من فاعلی اوست.

ارگانیسم امتداد وجودی او در جهان طبیعت است.

من مفعولی او ناشی از زمینه فرهنگی و عضویت اجتماعی او یا امتداد وجودی او در جهان اجتماعی است.

من فاعلی، خود فردی او و امتداد وجودی اش در عالم ماوراالطبیعه است.

اخلاق یکی از قلمروهای زایای اندیشه بشری است ولی در نظام دانشگاهی ایران به عنوان یک رشته مستقل درسطوح تحصیلات تکمیلی شکل نگرفته­ است.

از میان فلسفه­های مضاف،فلسفه اخلاق بی­ رونق­ترین حوزه­ها است.

روان­شناسی و جامعه­شناسی اخلاق نیز در وضعیت نامناسب­تری قرار دارند.

بنابراین در ایران پژوهش­های اخلاق از نظر کمّی و کیفی بی­رونق­اند.

در ادامه پاره­ای از پژوهش­های دانشگاهی را که درباره اخلاق صورت گرفته­اند بررسی می­کنیم.

نقد تطبیقی شیوه­های تربیت اخلاقی در نزد قدما و روانشناسان معاصر/خسرو باقری، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، 1364.

باقری با بررسی چهار مکتب روانکاوی(فروید)، رفتارگرایی(اسکینر)، رشد شناختی(پیاژه)، انسان­گرایی(راجرز) و اخلاق قدما از جمله ابن مسکویه، خواجه نصرالدین طوسی و ملا مهدی نراقی، به مقایسه مبانی روش­شناختی، مبانی روان­شناختی و شیوه­های تربیت اخلاقی قدما و نظریات روانشناسی مدرن پرداخته است.

ایشان نقاط قوت و ضعف دیدگاهها جدید و قدیم را یادآوری و نکات قابل استفاده آنها را بر می­شمارد؛ در مبانی روانشناختی نکات زیر را مهم می­بیند: در هر تحلیلی از اخلاق باید اراده و اختیار فرد، نحوه تأثیر نیروهای روانی و انگیزه­ها، ریشه­های ناخودآگاه اعمال، شرایط و محرک های طبیعی، گنجایش شناختی فرد، برداشت و تلقی فرد از خویشتن را لحاظ کنیم.

و در شیوه­های تربیتی نیز نکات زیر را برجسته می­داند: حفظ حد اعتدال در کنترل قوه غضب و شهوت، معاشرت با افراد خوب و پیشگیری از حشر با افراد بد، وادار کردن نفس به کارهای مطلوب، تقدم شناخت معایب اخلاقی برتلاش برای رفع آنها، ضرورت فعالیت خودجوش متربی در تربیت اخلاقی، ضرورت تمایز میان آداب و رسوم و اخلاق، توجه به شکل­گیری مفهوم خود نزد متربی.

منبع:فروشگاه ساز فایلینا فهرست مطالب مروری بر مبانی نظری در مورد نظریه های علمی اخلاق 1 2-3-3- 1- دیالکتیک جهان اجتماعی 6 2-3-3- 1-1- قلمرو نهادی جهان اجتماعی 8 2-3-3- 1 - 2- قلمرو نمادی جهان اجتماعی 12 توجیه گری سطوح مختلفی دارد: 12 2-3-3- 1 – 3- قلمرو فردی جهان اجتماعی 15 2-3-4- خلاصه نظریه های علمی اخلاق 20 -3-4- خلاصه نظریه های علمی اخلاق 26 مروری بر پپیشینه پژوهش در مورد نظریه های علمی اخلاق 32 2-3-5- چارچوب نظری 44 2-3-5- 1- مدل نظری 70 6-1- فهرست منابع 74
کلید واژه ها: اخلاق - نظری - جامعه - ظرفیت - اجتماعی - علمی - روانشناسی - دیگر - تحقیق - برداشت - جهان - نظام - اصول اخلاقی - احساس - فرهنگ - مفهوم - ویژگی - طبیعی - جوامع - طبیعت - عامل اصلی - علوم - ادبیات - مفهومی - متفاوت - فرهنگی - نهاده - زندگی - تصویر - تاریخ

آخرین اخبار سرویس:
مهاجری: لاریجانی بعید است کاندیدای انتخابات 1400 شود/ نبودن لاریجانی در انتخابات یک اتفاق منفی برای اصولگرایان است

شمخانی: بیش از 85 درصد از جانباختگان حوادث اخیر در شهرستان های استان تهران، در هیچ یک از تجمع های اعتراضی حضور نداشتند / اینها به صورت مشکوک با سلاح های سرد و گرم «غیرسازمانی» کشته شده اند؛ اجرای «پروژه کشته سازی» در این منطقه قطعی است

تصاویر/ هم اندیشی مدیران و معاونین فرهنگی مدارس علمیه خراسان جنوبی

رقابت طلاب آذربایجان شرقی در نهمین دوره مسابقات قرآن کریم

نماینده آیت الله مصباح یزدی برای ثبت نام به حوزه انتخابه مشهد مراجعه کرد

سازمان های بیمه گر هزینه دستگاه سمعک را پرداخت می کنند

بیانه گام دوم انقلاب بازگشت به مکتب اسلام

سیدابراهیم رییسی: فضای امروز کشور فضای مبارزه با فساد است

شما نظر دهید/ارزیابی شما از پیروز انتخابات انگلیس چیست؟

بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه های علمیه گفتمان سازی شود

لغو حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش در افتتاح میدان دریادار همتی!

ضرورت فراگیری ادبیات و نگارش زبان فارسی برای طلاب

سامانه ها و تجهیزات دفاعی کشور کاملا بومی است

جزییاتی درباره کشته شدگان اعتراضات اخیر در شهرستان های غرب تهران

تلاش برای رفع مشکلات واحد پرورش گاومیش در سمنان

آیین رونمایی از آثار برگزیده موسسه فقهی تفسیری مدینه الولایه برگزارشد

تدوین پنج اثر در مؤسسه فقهی تفسیری مدینه الولایه

توضیحی درباره پرداخت مالیات ستاد اجرایی

54 پروژه محرومیت زدایی سپاه در خراسان شمالی کلنگ زنی شد

شمخانی از مرگ مشکوک جانباختگان اغتشاشات اخیر خبر داد

مبانی نظری مبارزه با پولشویی در حقوق ایران و حقوق بین الملل

گسترش فرهنگ اقامه نماز به ورود نیروهای تازه نفس نیازمند است/ نیاز به «مرد» تحول داریم نه «طرح» تحول

برخی در ارتباط با روحانیت نمک نشناسی می کنند

با نماز می توانیم جان خود را پالایش و جامعه را بانشاط کنیم

توصیه مراجع به ائمه جمعه: به جریانهای سیاسی گرایش نشان ندهید

تراکم فروشی، واگذاری حقوق عمومی شهروندان است

آیت الله ممدوحی در بیمارستان بستری شد

مشکل کشور وجود تئوریسین های بدون عمل است/تحریم های داخلی مخرب تر از تحریم های خارجی

اتحاد رسانه های گلستان ضعیف است/ لزوم افزایش دوره های آموزش

بیش از 85 درصد از جانباختگان در شهرستان های تهران به صورت مشکوک با سلاح های سرد و گرم غیر سازمانی کشته شده اند

ارسال 360 اثر به جشنواره استانی علامه حلی همدان

خشیت نتیجه علم الهی است

آخرین تحولات آموزشی حوزه اصفهان

آیت الله ممدوحی در بیمارستان بستری شد

پرداخت مالیات علی رغم هزینه 26 هزار میلیاردی در مناطق محروم

برگزاری اجلاسیه نماز با محوریت نماز و مدرسه

معرفی برگزیدگان مسابقات کشوری قرآن ارتشیان در قم

نقش نخبگان و دولت مردان در اصلاح ساختارهای کشور

رسانه ملی نقش حوزه های علمیه را برای مردم تبیین کند

مهاجری فعال سیاسی اصول گرا: لاریجانی، زخم خورده کوتوله های سیاسی است/بعید است کاندیدای انتخابات 1400 شود

«ورود مجردها به قم ممنوع»

خاموش کردن فتنه ها سند وفاداری مردم است

گلاره عباسی و سمیرا حسن پور در یک مراسم + عکس

خاموش کردن فتنه ها سند وفاداری مردم است

فلاحت پیشه دلیل اصلی انصرافش از انتخابات مجلس را اعلام کرد

رونمایی از مجسمه و بلوار ناصر حجازی در تهران

استاندار خوزستان 20 سالگی ایسنا را تبریک گفت

دیدنِ به چشم نیامدنی ها

گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان منحصر به فرد است

آیت الله ممدوحی در بیمارستان بستری شد

تصاویر/ اجلاسیه اساتید مدارس سطح یک قم با موضوع حوزه و گام دوم انقلاب

معرفی برگزیدگان مسابقات کشوری قرآن کارکنان ارتش در قم

برگزاری یادواره شهدای جامعه پزشکی استان

ساخت و سازهای البرز به افراد با مهارت سپرده شود

نمایشگاه از هبوط تا ظهور در بندرعباس گشایش می یابد

مهاجری: لاریجانی، زخم خورده کوتوله های سیاسی است/بعید است کاندیدای انتخابات 1400 شود /تندروها به سراغ دیگر اصولگرایان موجه هم خواهند رفت

انتخابات هیات رییسه شورای عالی استان ها

آخرین اخبار بررسی صلاحیت نامزد های انتخابات مجلس

بررسی مسئله وجود شن در نان

استاندار تهران: سفرهای ساعتی وزرا به شهرستان ها نمایشی است/ بدون هماهنگی با استانداری به شهرستان ها سفر نکنید/ پایین بودن شاخص تخت های بیمارستانی استان از متوسط کشوری

ضرورت فراگیری ادبیات و نگارش زبان فارسی برای طلاب

عسر و حرج در درخواست طلاق از سوی زوجه در حقوق ایران

نقش ریاضیدانان مسلمان در سیر تحول هندسه جبری

گلاره عباسی و سمیرا حسن پور در یک مراسم + عکس

نمایش رزمی اقتدار مدافعان حرم در بندرعباس اجرا می شود

17 اثر تاریخی در آستانه اشرفیه به ثبت رسید

شناسایی 158 نقطه حادثه خیز در جاده های هرمزگان

حل ناهنجاری ها در هم افزایی نهادها و پرهیز از اقدامات جزیره ای است

حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص تربیت فرزند

استفاده از تریبون نماز جمعه و رسانه ها برای فرهنگ سازی وقف

گفتمان انقلاب اسلامی یک گفتمان منحصر به فرد است

دیدنِ به چشم نیامدنی ها

سجاد طلوعی تشییع پیکر مطهر آیت الله اعلمی اشتهاردی

آغاز رزمایش طرح زمستانی پلیس در زنجان

استاندار خوزستان 20 سالگی ایسنا را تبریک گفت

بازدید مسئول شعبات دارالقرآن خانه کارگر از مجموعه خانه کارگر گیلان

صدور بیانیه بسیج رسانه همدان برای هتاکی به اصول انقلاب

اصلی ترین ابزار کشف و کاهش فساد «مردم و گزارشگری مردم» است

افتتاح 2 هزار و 294 پروژه سازندگی و محرومیت زدایی در تهران با با حضور فرمانده کل سپاه

دومین نمایشگاه «تستا» برگزار می شود

دادستان کل: فضای دانشگاهی نباید امنیتی شود

پیکر مطهر آیت الله اعلمی اشتهاردی پدر دو شهید تشییع شد

اجلاس سراسری نماز

باسواد شدن 246 نفر از مددجویان کمیته امداد در استان کرمانشاه

پیگیری ماجرای شیرینی های مشکوک

سفیر یمن: جنبش انصارالله نماد یک باور بزرگ و فراگیر است

اصلی ترین ابزار کشف و کاهش فساد مردم و گزارشگری مردم است

الویری رییس شورای عالی استانها باقی ماند/ نماینده قم تنها با یک رای کمتر، از تصاحب صندلی ریاست بازماند

نویسندگان و شاعران 40 سال معاندت شیطان بزرگ را به تصویر کشند

جزییاتی جدید درباره کشته شدگان اعتراضات آبان ماه 98 در شهرستان های غرب تهران

لزوم شناخت و بررسی دقیق عقبه های فکری بیانیه گام دوم انقلاب

رونمایی از مجسمه و بلوار ناصر حجازی در تهران

ائمه جمعه با مردم ارتباط مستقیم داشته باشند

سازمان های مردم نهاد باری برای دولت نیستند

چه کسی موفق شد پیکر شهید پیچک را به عقب برگرداند؟

استخدام تعدادی مشاور املاک در منطقه هاشمیه - مشهد

سامانه ها و تجهیزات دفاعی کشور کاملا بومی است

کاهش آمار حوادث در گرو هماهنگی در امور است

طرح دوفوریتی برای شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات

لیست 60 تایی بهترین سریال های این دهه (2010 تا 2019) – بخش سوم

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 79 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 79 صفحه