مطالب مرتبط:
جایزه 6 میلیون دلاری آمریکا برای شناسایی 2 تن از رهبران القاعده
رقابت انتهای جدولی برنده نداشت/ سه امتیاز آخرین دقیقه از دست شاهین پرید
گزارش تصویری| تقابل نفت مسجد سلیمان و نساجی برنده نداشت
تذکر فرهنگی امام جمعه شهرکرد به مسؤولان دانشگاه
دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار بزرگ؛ برای تحصیلات عالی در کشور
-208 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 17 آبان 1398 ساعت 21:572019-11-08سياسي

چطور دانشگاه کوچک لایدن، می تواند شانزده برنده جایزه نوبل داشته باشد؟


در چه حال و هوایی هستید؟ فکر می کنیم ما مردمی هستیم که هفت هزار سال قبل بهترین مردم روی زمین و از عاقل ترین مردم ربع مسکون بوده ایم.

بهترین پیشرفت را داشته ایم.

- بنده قصد شرح دادن اصطلاح عالم خیال را از نگاه فلسفه ندارم، این که مثلا ابن عربی یا ملاصدرا درباره آن چه می گویند.

همین طور، قصد ندارم درباره عالم تخیل در ادبیات صحبت کنم.

آن هم موضوعی است که مثل اولی، هزاران صفحه در باره آن نوشته شده است.

بلکه بحثم این است که مردم ما، دوست دارند با پرهیز از تعقل وتجربه، تصوراتی برای خود بسازند، میان مفاهیم خیالی، سامانه ای از نظم و نسق پدید آورند، و از آنها در زندگی بهره و امورشان را پیش ببرند.

از نظر آنها اصلا لازم نیست، آن تخیلات، عقلانی باشد، یا با عالم واقع و تجربه، سروکار داشته باشد، بلکه مهم این است که با مفاهیم و کلید واژه هایی که بیشتر متعلق به گذشته اند و نسل های گذشته برای آنها به ارمغان گذاشته اند، در رفت و برگشت میان خوب و بد، بالا و پایین، آسمانی و زمینی، و مفاهیمی از این دست، عالم خیالی برای خود بسازند و با آن زندگی کنند.

توهم در این عالم خیال نقش زیادی دارد، اما معنایش این نیست که آنان به خصوص عامه مردم می دانند آنها توهم است، بلکه آنها را اصیل و جدی می دانند.

مردم یا همان عامه، اندیشه های خیالی خود را بدون آن که نسبت به آن هشیار باشند و به اصطلاح خودآگاهی داشته باشند که در چه سطحی از معرفت است، نظم می دهند و هر جا نیاز بود به آن استناد می کنند و دل خود را بر اساس آنها استوار کرده، و راه آینده خود را تعریف می کنند.

در میان این مردم، کسانی بیشتر نفوذ می کنند که از قدرت تخیل بیشتر برخودار هستند، بهتر می توانند با زبان و کلمات، بازی کنند؛ کلمات را در کنار هم بگذارند و آن تصویر خیالی را که می تواند تصویری از گذشته خوب یا آینده خوب تر که در انتظار است، عرضه کنند.

در چه حال و هوایی هستید؟ یک ویژگی این تخیل، این است که آن کلمات و معارف خیالی، نیاز به واقع گرایی، تجربه و سنجش عقلی ندارد.

یعنی دو رکن اصلی معرفت را که تفکر عقلانی و تأمل تجربی و داد و ستد میان اینهاست، نیاز ندارند.

همان مقدار که بتوانند با استفاده از زبان و کلمات قدیمی و نیز کلمات و ترکیبات تازه منعطف به گذشته و فقط صورتا تغییر یافته استفاده کنند، کافی است.

علم در این تخیل، هیچ جایگاه و ارزشی ندارد بلکه مضر است.

برای مثال، در این تخیل، فکر می کنید در چه حال و هوایی هستید؟ فکر می کنیم ما مردمی هستیم که هفت هزار سال قبل بهترین مردم روی زمین و از عاقل ترین مردم ربع مسکون بوده ایم.

بهترین پیشرفت را داشته ایم.

اصلا ما همه چیز داشته ایم.

بهترین طب، بهترین فن و صنعت، بهترین افکار و اندیشه ها از آن ماست.

حالا نواقص و شکست های مختصری هم بوده، اما هیچ وقت، ما تسلیم آن نشده ایم.

اصلا شأن ما شکست نیست و هیچ وقت شکست نخورده ایم.

همیشه استوار و متین ایستاده ایم.

تمام هنرهای عالم در اختیار ما بوده و هست.

هیچ مردمی به اندازه ما قدرت فهم و اراده ندارند.

اصلا هیچ کجای دنیا مردمانی به خوبی ما یافت نمی شوند.

البته، ممکن است برخی از ملت ها، تمدنی بهتر از ما داشته باشند، اما امیدوار باشید که ما به دروازه تمدن نزدیک هستیم و عن قریب است که داخل این تمدن شویم.

تازه، همان تمدنی هم که در جاهای دیگر عالم هست، اصلش از ماست و آنها از ما سرقت کرده اند.

ما هزار سال پیش قمر مصنوعی درست کردیم، ما لامپ را کشف کردیم.

ما چند مشکل کوچک داریم که به همین زودی حل می کنیم و از تمام موانع عبور خواهیم کرد.

در فاصله کوتاهی می توانیم مثل کشور های متمدن مثلا فرانسه، ژاپن یا دست کم مالزی شویم.

این نمونه از خیالات، در بسیاری از زمینه ها، جز لوازم زندگی ماست.

اساسا در شرایطی که ما هستیم، این خیالات کمک زیادی به بالا بردن روحیه ما می کند.

هادیان جامعه هم که این شرایط احساس را می کنند، چرا نباید بر دامنه این خیالات بیفزایند.

اصلا گفتن عیوب و نواقص کار زشتی است و نباید کسی اشکالات را بیان کند.

شهد الله که مقصودم بحث سیاسی نیست، مقصودم این است که ما، غالب مردم و بسیاری از خواص و نخبگان، در مثلث، 1.

عقل، 2.

تجربه و 3.

تخیل، بیشتر جانب تخیل را داریم و بیشتر از ذهن مایه می گذاریم.

تاریخ خیالی می سازیم، فلسفه خیالی، تمدن خیالی، و گاه و بیگاه هنر خیالی و حتی اقتصاد که از همه عینی تر و محسوس تر و تجربی تر است هم گاهی خیالی تصویر می شود.

اصلا چه اشکالی دارد به قول ملاآقای دربندی، روز عاشورا 72 ساعت باشد تا همه داستانهای ما را ـ یعنی ملاآقا را ـ در خود جای دهد؟ یک کسی باید پیدا شود و به ما یاد بدهد که بهتر است در کنار آگاهی، قدری خودآگاهی نسبت به وضع موجود هم داشته باشیم.

بهتر است اشکالات و نواقص را هم بشناسیم.

بهتر است بدانیم که در شرایط خوبی نیستیم.

بهتر است کسی دست ما را بگیرد، و از عالم خیال، وارد عالم واقعیت کند.

ما مشکل معرفتی داریم.

چطور یک دانشگاه کوچک در شهر کوچک در لایدن، می تواند شانزده برنده جایزه نوبل داشته باشد؟ این مسأله به طور مداوم مرا آزار می دهد که چطور یک دانشگاه کوچک در یک شهر کوچک در لایدن، می تواند شانزده برنده جایزه نوبل داشته باشد، اما نه فقط ایران، بلکه مجموعه ای عظیم از کشورهای اسلامی، تنها دو بار آن هم نصف نیمه جایزه نوبل دریافت کرده باشند.

شاید کسی بگوید جنس ما آدم ها در این سوی و آن سوی عالم یعنی شرق و غرب متفاوت است؟ پذیرفتن این امر مشکل است، چرا که ایرانیان فراوانی هستند که در حال حاضر در کشورهای غربی، در جایگاه های علمی خوبی قرار دارند.

ممکن است گفته شود این جایزه نوبل و امثال اینها، یک دروغ برساخته استعمار است، کما این که کسانی این مطلب را هم گفته اند.

در این باره زیاد می شود گفت و حتما این مساله باید پاسخی داشته باشد.

تا وقتی جواب درستی برای این سوال پیدا نکنیم، نباید از پای بنشینیم.

ما باید دریابیم گیر کار ما در کجاست که نمی توانیم یک تکان علمی محکم به خودمان بدهیم.

در این زمینه، مطالب زیادی طی این دو قرن گفته شده است.

بخش مهمی از این مباحث، حتی در غرب هم محل توجه بوده و آنها از زاویه درک چگونگی تحول علمی در آن نواحی، در این باره تأمل کرده اند.

بحث های فلسفی، تاریخی، و حتی دینی.

در ایران هم این بحث ها شده است، چنان که بسا بحث از علم دینی هم یکی از همان راه حل هایی است که مطرح شده است.

البته این نظریه گوشه چشمی به این هم دارد که شکل گیری یک انقلاب علمی در این جا، نباید مثل غرب باشد و اینجا باید نظریات خاص خود را داشته باشد و منطبق با دین باشد.

در اینجا روی یک نکته می خواهیم تکیه کنم و آن این که واقعش، ما هم کم کار نمی کنیم.

هم دانشگاه به اندازه کافی داریم، هم کتاب زیاد می نویسم، هم ناشر فراوان داریم، هم مجلات علمی پژوهشی و هم موسسات فرهنگی و تحقیقاتی.

به اصطلاح جاری، تولید علممان بدک نیست، و سالانه هزاران کتاب و مقاله انتشار می دهیم.

این مسأله جدید هم نیست.

ما در دوره قاجار هم زیاد نوشتیم.

آثار فراوان و بیشمار.

اما یک نکته هست، اینها در چه چارچوبی نوشته شده، بیشتر در چه موضوعاتی بوده، و از علم و تحقیق و نوپژوهی چه بهره ای داشته است؟ ما تحت سیطره چه اصولی از نظر علمی، چه ساختاری از نظر فهم فلسفی، و چه دیدگاه شناخت شناسانه، به مباحث و موضوعاتی که باید بپردازیم، قرار داریم؟ زمانی که کتابی از یک شیخی مذهب دوره قاجاری را تصحیح می کردم، نویسنده یک مطلب مهم را مطرح کرده بود.

او گفته بود که به ما شیخی مذهب ها، ایراد می گیرند که مطالب نو می گوییم و حرفهای تازه می زنیم.

نویسنده آن کتاب راست می گوید، شیخی ها کتابهای بزرگی می نوشتند، انبوهی از رسائل و متون.

آثار چند جلدی.

در این اثار حرفهای نو هم می زدند.

نویسنده آن کتاب، محمد حسین ممقانی، در سال 1285 ق یعنی 150 سال پیش می گوید، این چه اشکالی دارد که ما مطالب زیاد بنویسیم و حرف نو بزنیم.

مگر در غرب این هم کتاب جدید و راه و رسم تازه درست نکرده اند.

مگر همیشه باید آدم، حرفهای کهنه و قدیمی بزند؟ پاسخ ممقانی این است که در غرب هم، کلی کار تازه شده است، اما کسی آنها را بد نمی گوید و تازه پادشاهان آنها، از نویسندگان و مبدعان حمایت هم می کنند.

عبارت او را ببینید: شکی نیست چنانچه تصرّفات اهل این زمان را می بینیم، در مآکل و مشارب و عمارات و باغات و فروش و ظروف و اسباب و آلات حرب و صنعت ها و حرفت ها و کشتی ها و عرّاده ها، تصرّفات عجیبه و غریبه می کنند که پیشتر اسمی و رسمی از آنها در میان عامه مردم نبود؛ مگر اصول آنها که اهل این زمان همان اصول را در دست گرفته، تصرّفها در آنها می کنند که الی الان به ذهن احدی نرسیده بود.

چنانچه الان در فرنگستان کارخانه ها از برای بافندگی چیت و کرباس و حریر و سایر اقمشه اختراع کرده و از برای آنها اسباب و آلاتی گرد قرار داده اند که همه به یک جا می چرخند، و یک دفعه به حرکت می آیند؛ به طوری که هم حلاجی می کند، و هم می ریسد و هم می بافد، و این کار هر بافنده و حلاج نیست.

و هم چنین در صنعت بخاری، کشتی های بخاری درست می کنند که دو سه روزه یک ماه را طی می کند، و بالون که به هوا می رود، و سریع تر از کشتی دریایی سیر می کند، و عرّاده های بخاری که در یک ساعت ده فرسخ راه می رود.

و تلگراف که در چند دقیقه از همه روی زمین خبر می دهد و هکذا عمل چاپ، وعمل عکس که صورت به همان هیأت در شیشه می ماند و محو نمی شود.

خلاصه صنعت های عجیب و غریب به کار می برند که عقول اکثری از ادراک آنها عاجز و قاصرند و اغلب صنعت کاران به همین جهت از کار افتاده اند.

با وجود این احدی از جولا و جوال باف و مکاری و سایر صنعت کاران و اصناف بازاری کاری با فرنگی ندارند و به آنها بحث نمی کنند که چرا شما این صنعت ها را اختراع کرده، امر ما را فاسد و بازار ما را کاسد، و راه ها را نزدیک و کارها را آسان کرده اید؛ بلکه همه آنها دیدند که این کارها بهتر و آسان تر از کارهای سابق است رفتند پی آن کار (تمام).

مرد مومن! این چه مقایسه ای است؟ نکته ای که ممقانی در مقایسه تولید آثار علمی توسط شیخیه با تولیدات غرب مطرح می کند، جالب است.

او نوشته های شیخی را که از عالم هورقلیا و رکن رابع سخن می گفتند، با ساختن تلگراف و کشتی و ساعت و بالون و.

مقایسه می کند.

این شگفت است.

کسی نیست به او بگوید، مرد مومن! این چه مقایسه ای است؟ دیروز و امروز، شما می توانید کسانی را داشته باشید که روزی ده خطابه ارائه دهند، دو ساعت حرف بزنند که یک ما به ازای جدی در عالم واقع نداشته باشد، آسمان و ریسمان را بهم ببافند و اسمش را علم و دانش و راهنمایی خلایق به سوی تمدن بگذارند.

آن وقت آیا مقایسه کردن این خطیبان که هر روز افاضاتشان در کلیپ های مسخره منتشر می شود را می توان با تولیدات علمی جهان دیگری مقایسه کرد که هزار چشم ناظر آنها را کنترل می کند؟ هرچند در همه جای دنیا پرت و پلا و شبه علم هست، اما مهم جریان غالب است.

مشکل ما در عدد تولید نشریات و کتاب نیست، مشکل ما این است که در چارچوب معارف کهنه ای که به اسم فلسفه و فرهنگ اطراف دین را احاطه کرده و با عنوان تقدس اجازه کوچکترین تأملی را در آنها به ما نمی دهد.

کاری که ما می کنیم این است که مرتب حرف های قدیمی را باز تولید می کنیم.

اسمش را شرح آن متون نمی گذاریم ولی حقیقت چیزی بیش از شرح گذشته نیست.

ما عادت به تفکر نداریم، ما همان را که داریم، و البته گاه در عالم هورقلیا، بازتولید می کنیم.

گاهی معقول تر و گاهی مسخره تر.

کافی است برای شناخت بازتولید، به همین کتاب اسرار الشهاده ملاآقادربندی بنگرید که چطور عاشورای ابومخنف را بازتولید می کند و حجم آن را به صد برابر می رساند.

دهها بلکه صدها مثل اسرار الشهاده در آن دوره نوشته شد.

این آقای آقادربندی مرتب هم شما را توبیخ می کند که اگر در اینها تردید کنید، به جرگه ناصبیان یا جهلا و حمقا رفته اید و کافر شده اید، و شما جاهلید و نمی دانید و از اسرار عالم و دقایق آن خبر ندارید.

ما در وقت گذاشتن، نیرو گذاشتن، صرف امکانات، و بسیاری از مسائل دیگر، دست کمی از دیگران نداریم، اما در اینجا، شبه علم تولید می کنیم نه بیشتر.

نباید به های و هوی اطرافمان توجه کنیم.

به آنچه هم که ذیل تمدن غربی رشد می کند، مثل پزشکی نباید دل ببندیم، هرچند همان هم مهم است، ما باید به فکر خارج شدن از چارچوب های قدیمی، دانش پوسیده و اندیشه های شکل گرفته در اطراف آن که همه چیز ما را احاطه کرده باشیم تا راهی باز شود.


کلید واژه ها: مردم - تخیل - گذشته - بهترین - برنده جایزه نوبل - هوایی - استفاده - زمین - زندگی - تصویر - آینده - جایزه نوبل - زبان - ملاصدرا - دانشگاه - ادبیات - هزاران - تصویری - اندیشه - انتظار - سامانه - پیشرفت - برگشت - قدیمی - جایزه - فلسفه - نوشته - ویژگی - تغییر - هایی

آخرین اخبار سرویس:
استخدام نیروی خانم با مدرک کارشناسی در مشهد

استخدام کارگر ریخته گری در شرکت تولیدی چینی و سرامیک در اصفهان

کلانتری: امروز انتظارات از توان دولت، بیشتر است

سایه روشن لایحه جدید قانون تجارت

بسته پیشنهادی مرکز پژوهش های جوان به مناسبت آغاز امامت حضرت مهدی

روایت متفاوت دو جانباز از روزهای سخت زندگی

وزیر ارشاد: باید جشن ها را عمیق تر و متنوع تر کنیم

آسیب فیلم های ماهواره ای بر کانون گرم خانواده های ایرانی/ لزوم حضور روحانی عالم در جامعه

ارجاع لایحه الحاق به کنوانسیون ایمنی پسماند پرتوزا به کمیته هسته ای

بررسی عملکرد دولت جهت بهره گیری از اتحادیه اقتصادی اوراسیا

رییس سازمان برنامە و بودجە کشور بە کردستان سفر می کند

بی توجهی به خواسته های مردم یزد در سفر رییس جمهور/ دلیل طرح فسادها از طرف رییس جمهور چیست؟

مدیرکل کتابخانه های عمومی قزوین از مقام شهید حجت اسدی تجلیل کرد

عضو جامعه مدرسین: یک نفر را از آن طرف دنیا آورده اند کاندیدا قم کنند

ذوالنوری: وظیفه من به زیر کشیدن روحانی است/ او مثل بنی صدر است

سخنگوی دولت: اگر رییس جمهور در مورد فساد تلفنی به کسی زده اعلام کنید / روحانی هیچ خط قرمزی در مبارزه با فساد نداشته / نظر دولت در مورد فساد این است که هیجانی نباشد / هر کسی از زلزله زدگان برای دریافت کمک ها ثبت نام کند پولش را خواهند گرفت / آوار برداری طی دو و سه روز آینده تمام می شود

رمزگشایی از کُدی که روحانی درباره به یغما رفتن دومیلیارد دلار داد

رییس جمهوری که از ریاست گذشت: اوو مورالس پشت به قدرت رو به مردم!

بسته پیشنهادی مرکز پژوهش های جوان به مناسبت آغاز امامت حضرت مهدی

هدف اصلی بسیج کادرسازی برای نظام است

چشم امید رهبر معظم انقلاب به حوزه های علمیه است

فهرست اصلاح طلبان امیدبخش باشد

توهین به قومیت ها جرم شد

گوگل چه چیزهایی از شما و زندگی تان می داند؟

شرکت فرماندهان نیروی انتظامی استان در دوره های بصیرت

«ایکس سونامی» هشداری به جامعه امروز ایران است

برگزاری همایش نیم روزه تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) در کاشان | اخبار ایران و جهان

هدف اصلی بسیج کادرسازی برای نظام است

تخلفات شهرداری موجب اتلاف جان و مال مردم به عنوان بهره برداران مسکن

محمود امانی به عنوان مدیرکل جدیدفرودگاه های خراسان رضوی منصوب شد رسانه 7 | اخبار اقتصاد

شب نامه در روز روشن علیه رییس جمهور

هدف اصلی بسیج کادرسازی برای نظام است + عکس

قدم های قوه قضاییه امید را در دل مردم روشن کرد

یک روز شاد با کودکان بیمارستان امام حسین(ع)

واگذاری های خودروسازی ها تا سقف اصل 44 انجام می شود

استقرار پلیس گمرک در مرزهای ورودی اصلی کامل می شود

امروز انتظارات از توان دولت بیشتر است

استخدام بازاریاب حضوری (ویزیتور) در دفتر مهندسی در تهران

استخدام وکیل پایه یک دادگستری – شهر تهران

نظر رهبر انقلاب درباره استفاده از لباس روحانیت در فیلم

ترس اروپا از عملی شدن گام چهارم ایران

بررسی عملکرد دولت جهت بهره گیری از اتحادیه اقتصادی اوراسیا

رییس سازمان برنامە و بودجە کشور بە کردستان سفر می کند

ارجاع لایحه الحاق به کنوانسیون ایمنی پسماند پرتوزا به کمیته هسته ای

رییس جمهور نام نهاد متخلف را اعلام کند

فیلم | انتخابات بیست و یکمین دوره شهردار مدارس تهران

«ایکس سونامی» هشداری به جامعه امروز ایران است

رنج افکار عمومی از عدم نظارت ها/ مشکلات جامعه متأثر از مسؤولان سهل انگار است

نشست تخصصی بانوان فرهیخته، مدیران زن و کارآفرینان آذربایجان شرقی

یک گام تا نهایی شدنِ «منع بازداشت محکومین مهریه»

فصلنامه تخصصی افق تبلیغ منتشر می شود

کرسی تخصصی نظریه فقهی نفی ظلم برگزار می شود

مشایی از کشور خارج شد؟!

طلاب مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز معمم می شوند

دختران مکانیک ایرانی را بیشتر بشناسید +عکس

مسعود نیلی: اشتغال به عنوان موضوع اصلی کشور مطرح است

تبیین منطق رفتاری ایران در برخورد با دولت آمریکا از منظر آیت الله خامنه ای

تیراندازی به عوامل شهرداری خرم آباد تکذیب شد

صد هزار واحد مسکونی آماده تحویل است

جهانگیری چهارشنبه به استان های آذربایجان شرقی و غربی سفر می کند/ بازدید از مناطق زلزله زده

60 روز یکبار تعهدات ما در برجام محدودتر می شود

ایران بار اجرای برجام را به تنهایی بر دوش نمی گیرد

رنج افکار عمومی از عدم نظارت ها/ مشکلات جامعه متأثر از مسؤولان سهل انگار است

تدوین بودجه 99 با رویکرد قطع وابستگی به نفت

امنیت در شهرستان کارون برقرار است

مراسم بزرگداشت مرحوم اعظم طالقانی در قم‎

عیادت معاون رییس جمهور از زلزله زدگان سراب + عکس

سردیس فردوسی در اوستیای شمالی نصب شد

استخدام کارشناس بازرگانی و کارمند اداری در البرز

استخدام کارمند اداری مسلط به تایپ 10 انگشتی فارسی ولاتین

رنج افکار عمومی از عدم نظارت ها/ مشکلات جامعه متأثر ازمسؤولین سهل انگار است

استخدام منشی در شرکت قم وب در قم

نامه مهم شهید طهرانی مقدم خطاب به رهبر معظم انقلاب منتشر شد

استقرار پلیس گمرک در مرزهای ورودی اصلی کامل می شود

اگر کسی مال مردم را خورد، نباید شفاف اعلام شود؟

سردیس فردوسی در اوستیای شمالی روسیه نصب شد

وزیر ارشاد: یلدا و مهرگان بخشی از هویت ملی ما است

امروز انتظارات از توان دولت بیشتر است

اعضای شورای شهر گرگان از اظهارنظر تنش زا پرهیز کنند | اخبار ایران و جهان

سخنگوی دولت:کمر همت بسته ایم تا خسارت های زلزله را در اسرع وقت جبران کنیم/زلزله زدگان آذربایجان شرقی تنها نیستند

طرح مرجوعی از شورای نگهبان بدون رفع ایراد در کمیسیون به صحن رفت رسانه 7 | اخبار اقتصاد

پیامبر اسلام محور و الگوی وحدت هستند

تأکید سفیر ایران بر انعقاد هر چه سریع تر موافقتنامه انتقال محکومان با گرجستان

کاهش 62 هزار میلیارد تومانی منابع بودجه عمومی در سال 98

اندرابی: داعش در افغانستان شکست خورده است

امنیت در شهرستان کارون برقرار است

دیدار و گفت وگوی ظریف با وزیر امور خارجه قزاقستان

زمان پخش مستند «اعماق تاریکی» از شبکه افق

قضات شایسته تشویق می شوند/ دستگاه قضایی خراسان جنوبی از استان های نمونه است

اعضای شورای شهر گرگان از اظهارنظر تنش زا پرهیز کنند

زمان پخش مستند «اعماق تاریکی» از شبکه افق

انتشار نامه مهم شهیدطهرانی مقدم خطاب به رهبرانقلاب | اخبار ایران و جهان

انتشار نامه مهم شهید طهرانی مقدم خطاب به رهبر معظم انقلاب

تصمیمات بدون آینده نگری بیمارستان امیرالمؤمنین را به تعطیلی کشاند/سند ملکی بیمارستان هنوز منتقل نشده است!

نوبخت: دولت به صنعت رسانه کمک می کند

آیت الله العظمی سیستانی: نگرانم که طرف های ذی ربط فاقد جدیت کافی برای اجرای هر گونه اصلاحات واقعی باشند

رسمی که حال پیر دانایی را خوب کرد

انتشار نامه مهم شهید طهرانی مقدم خطاب به رهبرانقلاب

استخدام حسابدار آقا در یک موسسه حسابداری و حسابرسی/البرز

جهانگیری به استان های آذربایجان شرقی و غربی سفر می کند / برگزاری جلسه ستاد بحران برای تسریع کمک رسانی به زلزله زدگان/

چطور دانشگاه کوچک لایدن، می تواند شانزده برنده جایزه نوبل داشته باشد؟

چطور دانشگاه کوچک لایدن، می تواند شانزده برنده جایزه نوبل داشته باشد؟