مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 مهر 1398 ساعت 06:292019-10-14دانش

تولید نخستین کود زیستی پتاسیمی در کشور توسط محققان دانشگاه تبریز


محققان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، برای نخستین بار در کشور موفق به تولید کود زیستی پتاسیمی در کشور شدند.

- محمدرضا ساریخانی، عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مجری این طرح امروز در این باره در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه استفاده و عرضه این باکتری ها در قالب کود زیستی پتاسیمی به نام پتابارور اولین بار در کشور به اجرا رسید و در فرمولاسیون آن از باکتری های سودوموناس بومی منطقه استفاده شده است، اظهار داشت: کودهای زیستی انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها تامین کنندگان نیتروژن و فسفر برای گیاهان هستند.

این محقق در ادامه با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر تعدادی کود زیستی در کشور ثبت و تولید شده است که بیشتر در ارتباط با عناصر فسفر و نیتروژن بوده است، خاطر نشان کرد: اما تا کنون کود زیستی پتاسیمی در کشور عرضه نشده است.

هر چند تولید و استفاده از آن در کشورهایی نظیر چین و کره از سالها قبل آغاز شده است، فرمولاسیون عرضه شده در این طرح در نوع خود جدید است.

دانشیار بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به روند اجرای موفقیت این پروژه گفت: کود زیستی حاضر مبتنی بر چندین ایزوله جدید باکتریایی حل کننده پتاسیم است، که علاوه بر آن  قاب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تولید نخستین کود زیستی پتاسیمی در کشور توسط محققان دانشگاه تبریز

تولید نخستین کود زیستی پتاسیمی در کشور توسط محققان دانشگاه تبریز